handdator

Visa fullständig version : Dackonline.se samt val av däck



Fredrik
2010-03-24, 09:36
Jaha, ytterligare en tråd om däck men jag vill bara (den försiktige general som jag är) kolla om någon har haft problem med Dackonline.se som däcksleverantör?

Jag väljer mellan Dunlop Sport Maxx eller Pirelli P Zero Nero i dimensionen 205/45-17 (ej Runflat) och vill dessutom passa på att kolla om några här inne har några erfarenheter (vet att några verkar varit nöjda med Dunlop)?

Vad betyder XL i däcksdimensionen: 205/45 ZR17 88W XL ?

Tips och råd emottages vänligen men bestämt ;)

powernap
2010-03-24, 09:39
har köpt ganska mycket däck genom åren, dock ej senaste 2 (pga R-däck)

inga problem med varken betalning eller leveranser - man får vad man betalar för ;-)

Fredrik
2010-03-24, 09:47
inga problem med varken betalning eller leveranser - man får vad man betalar för ;-)

Är det dåligt på något sätt (i och med din sista kommentar) - gamla däck, begagnade däck eller vad?

Doppleganger
2010-03-24, 09:53
XL = eXtra Load. The tyres have a stiffer side wall and can be used on large (ie: heavy cars) cars.

The P-Zero's are softer but have better dry weather grip than the Dunlop's.

Goodyear F1 Asymmetric are the tyre of choice these days but think they come in 215/45/17

Fredrik
2010-03-24, 09:57
XL = eXtra Load. The tyres have a stiffer side wall and can be used on large (ie: heavy cars) cars.

The P-Zero's are softer but have better dry weather grip than the Dunlop's.

Thanks Andy :happy:

The P-Zero´s are also marked with XL according to dackonline.se, but you say they are softer than the Dunlop?

Does that mean the Dunlops will last a bit longer (since they are a harder tyre) but by doing so, you loose a bit of grip compared to the Pirelli?

powernap
2010-03-24, 10:00
Är det dåligt på något sätt (i och med din sista kommentar) - gamla däck, begagnade däck eller vad?

nädå...köper man ett snorbilligt nankang (inte för att hänga ut något speciellt märke, men mer som exempel) så får man vad man betalar för, lite pengar - kanske ett sämre däck...

Fredrik
2010-03-24, 10:19
Pirelli och Dunlop är i min bok bra däck, och det är mellan dessa tvenne gummirullstillverkare jag ämnar framföra min stolthet ;)

Björn P
2010-03-24, 10:29
Goodyear F1 Asymmetric are the tyre of choice these days but think they come in 215/45/17

Sorry to break in on this thread Fredrik. Andy, why is the Goodyear F1 Asymmetric the tyre of choice? Even better than the P-Z's for "active" driving/track days?

powernap
2010-03-24, 10:42
Sorry to break in on this thread Fredrik. Andy, why is the Goodyear F1 Asymmetric the tyre of choice? Even better than the P-Z's for "active" driving/track days?

sorry från mig oxo...

björn, finns alternativ till R-däck för din kommande racer??

Doppleganger
2010-03-24, 10:42
The P-Zero´s are also marked with XL according to dackonline.se, but you say they are softer than the Dunlop?

Does that mean the Dunlops will last a bit longer (since they are a harder tyre) but by doing so, you loose a bit of grip compared to the Pirelli?

The XL only relates to the side wall strength and not the tread. Most new tyres seemed to be marked XL or 'reinforced' apart from the softer Prada's & TR-1's, I have 215/40/17 TR-1's on my car and they always look under inflated due to the soft side walls.

The choice of tyre will depend on your driving style - The P-Zero's are better suited for a sporter driving style but as you say won't last as long and the Dunlop's should last longer and give a more comfortable ride.

Andersson
2010-03-24, 10:51
Jaha, ytterligare en tråd om däck men jag vill bara (den försiktige general som jag är) kolla om någon har haft problem med Dackonline.se som däcksleverantör?

Jag väljer mellan Dunlop Sport Maxx eller Pirelli P Zero Nero i dimensionen 205/45-17 (ej Runflat) och vill dessutom passa på att kolla om några här inne har några erfarenheter (vet att några verkar varit nöjda med Dunlop)?

Vad betyder XL i däcksdimensionen: 205/45 ZR17 88W XL ?

Tips och råd emottages vänligen men bestämt ;)

Jag köpte Dunlop Sport maxx från dackonline för två veckor sedan. Inga problem. Leverans på 5 dagar inklusive helg.

Doppleganger
2010-03-24, 10:54
Even better than the P-Z's for "active" driving/track days?

I would say yes (from my experience in the RS4), they last longer and have much better dry & wet grip however they do need 700km to be run-in.



björn, finns alternativ till R-däck för din kommande racer??

Nej, för trackdays TR-1's eller 888 rock! :galen

Fredrik
2010-03-24, 11:41
The XL only relates to the side wall strength and not the tread. Most new tyres seemed to be marked XL or 'reinforced' apart from the softer Prada's & TR-1's, I have 215/40/17 TR-1's on my car and they always look under inflated due to the soft side walls.

The choice of tyre will depend on your driving style - The P-Zero's are better suited for a sporter driving style but as you say won't last as long and the Dunlop's should last longer and give a more comfortable ride.

Thanks Andy - just one final check: reinforced does not have anything to do with Runflat, just the fact the tyre is - reinforced?

Edit: when looking at your post above it states reinforced so I am answering the q myself and say "no, reinforced has got nothing to do with runflat" :D

Samson
2010-03-24, 12:36
För att svara på ursprungsfrågan...
Jag har vid ett flertal tillfällen handlat hos Däckonline och alla gånger har det fungerat problemfritt. Bra priser och snabba leveranser. Jag begär i alla fall inte mer.
Kan inte annat än att rekomendera köp därifrån!
:D

arcamone
2010-03-24, 12:43
Hej!
Har bara goda erfarenheter utav Däckonline! För att underlätta mottagning/hämtning så har jag skickat dem till min närmsta/bästa däckfirma som sedan krängt på dem för en billig peng. Har gått snabbt och jag har alltid fått färska däck. Kör på!

/David

Fredrik
2010-03-24, 12:51
För att svara på ursprungsfrågan...
Jag har vid ett flertal tillfällen handlat hos Däckonline och alla gånger har det fungerat problemfritt. Bra priser och snabba leveranser. Jag begär i alla fall inte mer.
Kan inte annat än att rekomendera köp därifrån!
:D


Hej!
Har bara goda erfarenheter utav Däckonline! För att underlätta mottagning/hämtning så har jag skickat dem till min närmsta/bästa däckfirma som sedan krängt på dem för en billig peng. Har gått snabbt och jag har alltid fått färska däck. Kör på!

/David

Tackar för alla svar - med referens till ovanstående inlägg meddelar jag härmed att jag ämnar beställa dessa däck hos Däckonline med transport till en däckskille på "en adress nära dig" (alltså nära mig ;) ) för direkt montering på mina vita Crown Spokes :banana: 8)

Cullin
2010-03-24, 12:57
Jag har köpt från Däckonlie tidigare och det har funkat bra.

Jag kan rekommendera Dunlop Sport Maxx, hade dom på min förra laserblå - funkar bra till den färgen:)

Nej men alllvarligt talat så var det ett jättebra däck, bästa jag provat.

Samson
2010-03-24, 13:34
...för direkt montering på mina vita Crown Spokes :banana: 8)Gött! Nu är det vår!
:drive:

Fredrik
2010-03-24, 14:06
Gött! Nu är det vår!
:drive:

Amen, brother 8)

Ace
2010-03-24, 18:41
Köpte från däckonline och det var inga problem. Det stora problemet var firman som tog emot däcken som även skulle montera dom på fälgen. Det tog den killen närmare 2 timmar för fyra däck. Måste vara svårt att få någon lönsamhet med det tempot. :)

Hagatorpet
2010-03-24, 19:33
Köpte från däckonline och det var inga problem. Det stora problemet var firman som tog emot däcken som även skulle montera dom på fälgen. Det tog den killen närmare 2 timmar för fyra däck. Måste vara svårt att få någon lönsamhet med det tempot. :)

Han hadde väl timpeng :D

Gryglas
2010-03-25, 08:21
Jag vill ju också handla däck, eller snarare behöver!
MEN!
Jag vill ha ett tyst däck också. Har kollar in Hankook ventus k-110 WR. Någon som vet om det är ett kasst däck eller ska man alltså satsa på Pirelli eller Dunlop?

Maggy
2010-03-25, 08:37
Jag vill ju också handla däck, eller snarare behöver!
MEN!
Jag vill ha ett tyst däck också. Har kollar in Hankook ventus k-110 WR. Någon som vet om det är ett kasst däck eller ska man alltså satsa på Pirelli eller Dunlop?

Här i norr har vi så grov asfalt överallt att "tysta" däck inte funkar. Hade en BMW E39 för 10 år sen som jag satte tysta däck på , Yokohama AVS Decibel hette dom och kostade mer än Michelin då. Blev det tystare? Nope... Men då vi var på bilsemester i södra delarna av landet hände det att man kom till en sträcka med "fin" asfalt. DÅ var det som att släcka en lampa... jisses så tyst dom gick. Så kontentan är att "tysta" däck bullrar om de körs på vanlig hederlig svensk asfalt.

Gryglas
2010-03-25, 09:56
aha... ok. Typiskt.
Just nu är det ju alltsp sunkiga runflats.
Jag kör nog på Hankook. Vill ju komma undan i pris också.

Doppleganger
2010-03-25, 13:15
If you want cheap tyres buy the Hankook, just remember you get what you pay for. I'm not saying they're a bad tyre just not the best and remember whatever brand you buy always shop around for the best deal.

2009 AutoExpress Tyre Test results:

http://www.autoexpress.co.uk/products/total_tyre_guide_2009/242038/results.html

Kongo
2010-03-25, 18:02
aha... ok. Typiskt.
Just nu är det ju alltsp sunkiga runflats.
Jag kör nog på Hankook. Vill ju komma undan i pris också.

Vad snackar du om? Sunkiga race flats :confused:

Mikael W
2010-03-25, 20:22
Har faktiskt haft problem med dackonline en gång. Fick ett däck med brott på corden som upptäcktes vid påsättningen. Skickade tillbaks den så fort jag fick ett nytt. Dom hävdade att det var OK vid leverans och att det skadats vid montering. Jag stod på mig och vägrade betala. Gick till indrivning efter 2 år!! Dom gav sig till slut. Dom verkade inte förstått innebörden av svenska konsumentköpslagen.

Gryglas
2010-03-25, 20:52
Vad snackar du om? Sunkiga race flats :confused:

Sorry dude.
Jag menade bara att just nu så har jag ju tråkiga RUNFLATS på min MINI. Och dem är nästan slut.

Fredrik
2010-03-26, 08:58
Jahaja, och så var Dunlop Sport Maxx slut hos dackonline.se :banghead:

Att köpa dessa från Gummihuset är inte aktuellt då Gummihuset tar ut betydligt mer för dem än Dackonline, men Pirelli P Zero Nero är det nästan samma pris på :D

Mitt alternativ ser nu ut som så att jag går för Pirelli P Zero Nero från Gummihuset, såvida inte mitt mail till Dackonline säger at de får in Dunlop Sport Maxx om någon dag (man vill ju få detta klart på denna sidan jul ;) ).

Ace
2010-03-26, 10:08
Jag vill ju också handla däck, eller snarare behöver!
MEN!
Jag vill ha ett tyst däck också. Har kollar in Hankook ventus k-110 WR. Någon som vet om det är ett kasst däck eller ska man alltså satsa på Pirelli eller Dunlop?

HANKOOK K110 VENTUS V12 är det du menar. Jag har det nu men jag tyckte HANKOOK VENTUS K-107 S1 EVO var ett strå vassare på torrt underlag. Hade dom innan.

dvorak
2010-03-26, 10:47
Vad snackar du om? Sunkiga race flats :confused:

Hehehe, det är du och jag i run-flat-klubben :) Hockey-puckar FTW!! :pucko:

Mina RF är på däckverkstaden just nu och monteras på mina nylackade fälgar :D

Doppleganger
2010-03-26, 11:24
Jahaja, och så var Dunlop Sport Maxx slut hos dackonline.se :banghead:


Any good?

http://www.se.autothek.com/?action=list&VS_INDEX=3000000&gruppe=sommer&breite=205&quer=45&groesse=17&speed=W&sortierung=Preis&showonlypriced=1&START=11

Fredrik
2010-03-26, 14:13
Thanks Andy, but Sport Maxx was out of stock there as well.

When it comes to the P Zero Nero, I have seen that it seem to miss the side that protects a bit of the rim - is that a problem (putting the tyre on the rim) other than just that it is easier getting scratchmarks on the rims cornering ;)

The P Zero Nero has had some top results in various tests and have beaten the Sport Maxx om serveral occasions , but would YOU buy the Pirelli P Zero Nero (since your knowledge of tyres seem to be good) or would you wait for the Sport Maxx to appear at a tyre dealer?

Andersson
2010-03-27, 11:19
Jahaja, och så var Dunlop Sport Maxx slut hos dackonline.se :banghead:

Att köpa dessa från Gummihuset är inte aktuellt då Gummihuset tar ut betydligt mer för dem än Dackonline, men Pirelli P Zero Nero är det nästan samma pris på :D

Mitt alternativ ser nu ut som så att jag går för Pirelli P Zero Nero från Gummihuset, såvida inte mitt mail till Dackonline säger at de får in Dunlop Sport Maxx om någon dag (man vill ju få detta klart på denna sidan jul ;) ).


Vilken tur att jag fick mina då även om dom var lite fel i storleken :D

Doppleganger
2010-03-27, 13:54
The P Zero Nero has had some top results in various tests and have beaten the Sport Maxx om serveral occasions , but would YOU buy the Pirelli P Zero Nero

I've had 18" P Zero's on a couple of cars and apart from them being slightly soft (wear) I've never had a problem with them however, I've never had them on a MINI or driven with Dunlops. If you are worried about your rim you could always fit a wider tyre.

Fredrik
2010-03-27, 14:55
Vilken tur att jag fick mina då även om dom var lite fel i storleken :D

155/70-65 :???:


I've had 18" P Zero's on a couple of cars and apart from them being slightly soft (wear) I've never had a problem with them however, I've never had them on a MINI or driven with Dunlops. If you are worried about your rim you could always fit a wider tyre.

My previous summer tires were Dunlop SP Sport 01 (runflat) and they were ok apart from the runfalt thingy ;)
They do not have this protective side for the rim, so I guess it is not a major issue.
My biggest concern is that the tyre will be to soft so they car will float around, but that is also unlikely since the P Zero is categorised in the same class as serveral high class tyres.

So, unless something strange happen, I will probably drive on P Zero Nero´s the coming years.

Kongo
2010-03-27, 18:15
Hehehe, det är du och jag i run-flat-klubben :) Hockey-puckar FTW!! :pucko:

Mina RF är på däckverkstaden just nu och monteras på mina nylackade fälgar :D


Nu ska du bara inse att run flats är oövervinerliga även på bana ;)

Doppleganger
2010-03-27, 20:01
My biggest concern is that the tyre will be to soft so they car will float around,

They'll be fine, and the ride an grip will be 100% better than your old tyres :happy:

roadsternilsson
2010-03-28, 13:49
Dackonline funkar fint, har köpt däck där kanske fem gånger. Leverans till däckverkstaden är ju kanon dessutom.

Ahdin
2010-03-28, 19:06
Jag har också köpt däck flera gånger från Dackonline.
Det har fungerat bra att handla därifrån,
dock fick jag lite problem en gång.

När jag fick däcken, var en av dem skadad.
Detta såg jag innan montering osv.
Gjorde reklamation på den, vilket fungerade hyfsat snabbt.
Trodde allt var ok, tills jag efter 6 månader fick ett mail,
där jag uppmanades att betala detta däck som jag skickat tillbaka.
Detta för att tillverkaren inte godkänt reklamationen.
Lång historia kort, efter ett par telefonsamtal och mail växlingar förstod de vad som hade hänt osv. Jag behövde inte betala däcket.
Vad jag ville säga med detta är, att om man inte kan tyska, kan en del missförstånd uppstå.
Trots detta kommer jag nog köpa däck därifrån i framtiden.
En synpunkt som min kompis har, han gillar inte att man betalar varan i förskott. Men smaken är som baken......
Lycka till med däcks köpet.

dvorak
2010-03-29, 08:02
Nu ska du bara inse att run flats är oövervinerliga även på bana ;)

*host* vem var det som låg i sandfållan på Gelleråsen? :confused: :D

Kongo
2010-03-29, 19:53
*host* vem var det som låg i sandfållan på Gelleråsen? :confused: :D

*host* Vem var det som visade vägen? :mrgreen:

Fredrik
2010-03-30, 08:24
Nu har jag äntligen beställt nya däck hos Gummihuset :banana:

Det blev Pirelli P Zero Nero, och anledningen till att det blev gummihuset istället för Dackonline var att de däck jag ville ha därifrån flyttades över till en annan kategori (från V till W, Z) och då blev mycket dyrare än att handla från Gummihuset.

Om inget strular räknar jag med att på vårturspremiären den 17 april rulla fram på mina vita Crown Spokes med de nya Pirellisulorna :D

Nu funderar jag på om jag ska sänka pärlan eller ej - i vinter har det, med all snö och vallar på vissa ställen, helt klart varit skönt att den inte varit sänkt men jag kuckelurar ändå på det.
Enligt Robban kan man köpa H&R-sänkfjädrarna för en bra peng från Tyskland, och sedan gäller det ju att hitta någon som monterar också (Jonas, har du lite tejp över ;) ).

Doppleganger
2010-03-30, 09:26
(från V till W, Z)

Well done on the order.

I think any of the speed ratings would do for your MINI :cool:

V = 240 km/h
W = 270 km/h
Z = 300 km/h

Fredrik
2010-03-30, 09:45
Well done on the order.

I think any of the speed ratings would do for your MINI :cool:

V = 240 km/h
W = 270 km/h
Z = 300 km/h

Yup, on the Gummihuset site the P Zero Nero is stated in the V category, and as some on here considers me a slow person (the Swedish version of Top Gears "Captain Slow" James May) they will do for me.
Please note I use the phrase "considers" which is totally wrong since I have outrunned serveral MINIs, including my mate Lestrup when he was driving an R53 Challenge :buttrock: :mrgreen: ;)

powernap
2010-03-30, 10:15
Enligt Robban kan man köpa H&R-sänkfjädrarna för en bra peng från Tyskland, och sedan gäller det ju att hitta någon som monterar också (Jonas, har du lite tejp över ;) ).

silver?

Fredrik
2010-03-30, 10:24
silver?

Perfa :happy:

Fredrik
2010-04-13, 09:11
Igår var jag och hämtade ut de nya däcken på det lokala postkontoret.
Först blev jag väldigt svettig då damen i luckan langade fram några Good Year däck till typ en Ford Transit, men hon kom snart på att hon hade fler däck på lager :mrgreen:

De rätta däcken (Pirellli P Zero Nero i 205/45-17) är nu levererade till Mekonomen i Kungsängen för montering på mina vita Crown Spokes - förhoppningsvis är de klara för montering om någon fag eller så :banana:

Johan som driver Mekonomen i Kungsängen berättade att en MINIpolare varit där för några veckor sedan för en effektkoll eller liknande, och det visade sig ju vara vår flygande kock KIT - Mekonomen Kungsängen börjar snart bli ett riktigt MINI hangout :galen 8)

David S
2010-04-13, 21:58
Måste också köpa nya sulor. Har tidigare kört på Toyo Proxies T1-R. Dessa var jag nöjd med om än att de slets fort. De verkar ha gått ned en del i prist nu dessutom. Är det värt att köpa P Zero Nero, med en extrakostnad på en 400 per däck eller är däcken ungefär likvärdiga?
Vad säger ni däckproffs om att köra ett däckmärke fram och ett hel annat bak förresten?

Fredrik
2010-04-14, 06:58
Jag är ingen teknisk hejare på däck men bäst totalgrepp måste man väl få ut om man har likvärdiga sulor runt om då gummiblandningar (och därmed grepp) kan skilja sig en hel del?

Visst går det att köra med olika märken och vet att en del gjort det här, men jag skulle personligen köra med samtliga däck av samma märke och modell.

Jag har inte kört på Proxes så jag kan inte jämföra där.

Mina P Zero Nero är nu monterade, och de känns riktigt bra - går riktigt tyst och verkar "greppvänliga".
Jag har dock inte testat några avancerade övningar ännu, men det ska bli kul att se hur de uppför sig på konbanan på Lunda den 5/6 : http://www.miniclub.se/showthread.php?t=8616