handdator

Visa fullständig version : Vilken utrustning i ny Cooper JCW



Gustav2000
2010-03-22, 15:41
Kul att få komma hit till mini club Sweden:s forum.
Ska köpa min första Mini. Har kollat in det mesta men är orolig att jag skall missa något. Vill gärna ha lite tipps på utrustning som jag kan ha missat. Antar att det mesta av JCW prylarna sitter i.
Det här är vad jag har satt ihop:

Färg A67 British Racing green Metallic

Klädsel FKE1 Tyg/Läder Ray Carbon svart
Utrustning, paket 872 Chili
420 Tonade sidorutor bak samt bakruta
423 Velourmattor
450 Höjdinställning passagerare
493 Förvaringspaket
4A7 Colour Line Dark Grey
520 Dimljus 522 Xenonljus
534 Klimatautomatik
550 Färddator
563 Belysningspaket
785 Individual Vita blinkersglas

Utrustning, fabrik

1CA Emissionskod
249 Multifunktion i ratt
2RP LM Fälg Crown Spoke
2RV Svartlackerade fälgar
314 Uppvärmda vindrutespolare
473 Armstöd fram Tak i bilens färg
5DA Deaktivering Passagerarairbag
674 Högtalarsystem harman/kardon
6FC Radio MINI Boost CD
6ND Bluetooth handsfree kit withUSB interface
Mini orginal extraljus monterade (svarta)

Scitz0
2010-03-22, 16:08
Jag har inte tittat igenom din lista så noggrant men ditt antagande om "att det mesta av JCW prylarna sitter i" stämmer inte riktigt. Det beror på vilka delar du syftar på. Du får motortrimmet, uppgraderade bromsar och bättre avgassystem(en del av trimmet kan man säga). Tror även att man får jcw fälgar men jag kan ha fel där. Jag kan ha glömt något men detta är vad som ingår i JCW paketet från fabrik. Vill du sen ha kjolpaketet och övrig styling så kostar detta extra.

Hobbe
2010-03-22, 16:44
Såvida Gustav inte har köpt en specialversion.
BRG med svartlackerade fälgar, och fullmatad med JCW får mig att tänka på en riktig trevlig specialversion :)

Fredrik
2010-03-22, 16:56
Om du åsyftar JCW WC 50 (nr 126) tror jag inte det är den då den gröna kulören heter Connaught Green, och vad jag minns har den inte Crown Spoke monterade.

Haugthon
2010-03-22, 16:58
:drool:

hrm oj förlåt, jo listan ser ut som den fyller alla de "nödvändiga" attributen... :D Om pluskan tillåter så är ju jcw-aero kittet inte fel. Personligen så skulle jag kört på orginal jcw-fälgarna (inte de på bilden) samt vitt tak.

http://www.autospies.com/images/users/tryme/main/mini-jcw-f1-edition.jpg

Hur du än gör så, grattis till ett eventuellt underbart bilköp!

Gustav2000
2010-03-22, 17:30
Om du åsyftar JCW WC 50 (nr 126) tror jag inte det är den då den gröna kulören heter Connaught Green, och vad jag minns har den inte Crown Spoke monterade.

Det är inte 126:an Men jag är ju inspirerad av den. Har tittat på den i Solna. Men att den inte är i BRG visste jag inte. Men det får jag kolla upp. Trodde den var i BRG.

Gustav2000
2010-03-22, 17:37
:drool:

hrm oj förlåt, jo listan ser ut som den fyller alla de "nödvändiga" attributen... :D Om pluskan tillåter så är ju jcw-aero kittet inte fel. Personligen så skulle jag kört på orginal jcw-fälgarna (inte de på bilden) samt vitt tak.

http://www.autospies.com/images/users/tryme/main/mini-jcw-f1-edition.jpg

Hur du än gör så, grattis till ett eventuellt underbart bilköp!

Tack! Det tror jag med.
Enligt bilhandlarn så var aerokittet "bara" lackade kjolar och inte så nödvändigt med tanke på att jag vill ha svarta fälgar. Men han kanske har missat något. Men klart att jag vill ha JCW-aeropaketet om det ser tuffare ut. Skulle vilja se skillnaden. Får googla lite.

Fredrik
2010-03-22, 17:57
Det är inte 126:an Men jag är ju inspirerad av den. Har tittat på den i Solna. Men att den inte är i BRG visste jag inte. Men det får jag kolla upp. Trodde den var i BRG.

Gustav, kul att du inspirerats av JCW WC - den är läcker och i mitt tycke mer BRG än den MINIkulör som kallas BRG (original BRG var ju inte metallic).
Connaught Green är som sagt namnet på originalkulören på JCW WC 50 8)

Ace
2010-03-22, 21:05
Tack! Det tror jag med.
Enligt bilhandlarn så var aerokittet "bara" lackade kjolar och inte så nödvändigt med tanke på att jag vill ha svarta fälgar. Men han kanske har missat något. Men klart att jag vill ha JCW-aeropaketet om det ser tuffare ut. Skulle vilja se skillnaden. Får googla lite.

Tror tyvärr säljaren menar MINI Aerokit och inte JCW Aerokit.
Dom brukar ja dålig koll på det. MINI är snarlikt original men lackat i bilens färg. JCW är helt annorlunda. Den gröna jubileumsbilen har JCW Aerokit.

JOBBARGUBBEN
2010-03-22, 21:27
Hej!
Jag fick min MCS för två månader sedan så jag har ganska nyligen grävt ganska djupt i tillbehörslistan.

jag har dock inte riktig koll på vad som ingår i JCW bilar men listar här några saker som jag tycker gör mycket för bilen både utseendemässigt och funktionellt.

vita blinkers
eluppvärmd framruta (grymt bra)
cromeline interiör
blanksvarta paneler invändigt
antracitinnertak
glastak
navigation
sportchassi
backsensorer

Gustav2000
2010-03-22, 22:06
Tror tyvärr säljaren menar MINI Aerokit och inte JCW Aerokit.
Dom brukar ja dålig koll på det. MINI är snarlikt original men lackat i bilens färf. JCW är helt annorlunda. Den gröna jubileumsbilen har JCW Aerokit.

Har nu kollat upp det på mini.co.uk. John Cooper Works Aerodynamic Kit är standard på Mini JCW.
http://www.mini.co.uk/html/model_range/mini_john_cooper_works/customisation/completeRange.html

Gustav2000
2010-03-22, 22:11
Kan du tänka dig att åka till Italien med sportchassit? Jag är rädd för att det ska bli för stötigt. Det där med glastak har jag läst om här på forumet att man ska ha. Och antar att du trivs med det Jobbargubben.

JOBBARGUBBEN
2010-03-23, 04:10
jag upplever inga problem med sportschassit och jag tror att de flesta demobilar brukar ha det så det är bara att prova. Om de inte har det så är du välkommen att provåka min.
Glastaket har jag inget negativt att säga om då jag endast fått trevligt ljus genom det hittills. Vintereländet har gjort att jag inte öppnat det ännu.

dvorak
2010-03-23, 06:58
sportchassit är ett måste! :)

Det är inte så hårt faktiskt, bara lite sportigt

Maggy
2010-03-23, 07:17
Diffbroms då?

Björn P
2010-03-23, 09:51
Har nu kollat upp det på mini.co.uk. John Cooper Works Aerodynamic Kit är standard på Mini JCW.
http://www.mini.co.uk/html/model_range/mini_john_cooper_works/customisation/completeRange.html

Hej,

Kul att du ska beställa en ny fin JCW. Jag var själv i samma situation som du för ett och ett halvt år sedan.

I UK är JCW-Aerokit standard. I Sverige är det inte det. Kan tyckas vara märkligt, men så är det. En JCW utan JCW-Aerokit ser alltså ut som en helt vanlig Cooper S vad gäller karosseri på sidor och spoiler fram och bak m m. Om du ska ha en JCW-Aerokit måste du alltså pynta upp i runda slängar 20.000-25.000. Jag tyckte inte att det var värt det.

Om du gillar att köra aktivt ska du definitivt skaffa sportchassi. Det är inte så hårt som man kan tro, och höjer även definitivt andrahandsvärdet på din bil eftersom målgruppen för en JCW letar mellan andra sportiga bilar.

Björn P
2010-03-23, 09:53
Hej!
Jag fick min MCS för två månader sedan så jag har ganska nyligen grävt ganska djupt i tillbehörslistan.

jag har dock inte riktig koll på vad som ingår i JCW bilar men listar här några saker som jag tycker gör mycket för bilen både utseendemässigt och funktionellt.

vita blinkers
eluppvärmd framruta (grymt bra)
cromeline interiör
blanksvarta paneler invändigt
antracitinnertak
glastak
navigation
sportchassi
backsensorer

Vita blinkers - standard på JCW
Blanksvarta paneler invändigt - standard på JCW
antracitinnertak - standard på JCW
sportchassi - gratis tillval på JCW (bör kryssas i)

Björn P
2010-03-23, 09:55
Diffbroms då?

Mekanisk diffbroms kan inte väljas till JCW. Du får bara med en elektronisk diffbroms. Inte helt optimalt om du endast vill köra på bana med JCWn - dock riktigt kul om du bara vill gasa på lite då och då på kurviga vägar.

Björn P
2010-03-23, 09:58
Det där med glastak har jag läst om här på forumet att man ska ha. Och antar att du trivs med det Jobbargubben.

Glastak var det många av spekulanterna på min bil som saknade. Rekommenderar ett kryss i listan där - om inte annat för andrahandsvärdets skull.

Gustav2000
2010-03-23, 16:10
Nu har jag skickat en Brittisk offert till handlarn med soltak och sportfjädring. Dumt att inte aeroikittet följer med i sverige. Men jag får se vad en "riktig mini Works" kostar i Sverige.

Gustav2000
2010-03-24, 16:20
Omöjligt att köpa en Works i Sverige, jag drar till London...

Maggy
2010-03-24, 16:45
Omöjligt att köpa en Works i Sverige, jag drar till London...

Ajdå... kan du få en vänsterstyrd i Öriket?

Gustav2000
2010-03-24, 16:50
Jajja men! Kmh mätare också.

Gustav2000
2010-03-24, 16:56
Utan moms: 223 675,45 med det mesta i utrustning soltak h/k stereo värme i stolarna osv. Då med riktiga aero paketet annan ratt annat avgassystem osv.

ola
2010-03-24, 18:40
Utan moms: 223 675,45 med det mesta i utrustning soltak h/k stereo värme i stolarna osv. Då med riktiga aero paketet annan ratt annat avgassystem osv.

aeropaketet är jag med på att det inte är standard utanför UK, men ratten om du menar den feta läder eller alcantara worksratten , den ska vara standard i hela världen sen våren 2009. .
annat avgassystem vad menar du för system då?

Gustav2000
2010-03-24, 19:08
aeropaketet är jag med på att det inte är standard utanför UK, men ratten om du menar den feta läder eller alcantara worksratten , den ska vara standard i hela världen sen våren 2009. .
annat avgassystem vad menar du för system då?

Kan ju vara att det är annat slutrör men de ser inte lika ut som på de svenska bilarna jag sett. Jag har försökt i flera veckor att ta reda på vad som ingår i den svenska Worksen men inte lyckats. Så jag vet faktiskt inte. Jag tröttnade.

Björn P
2010-03-24, 21:15
Kan ju vara att det är annat slutrör men de ser inte lika ut som på de svenska bilarna jag sett. Jag har försökt i flera veckor att ta reda på vad som ingår i den svenska Worksen men inte lyckats. Så jag vet faktiskt inte. Jag tröttnade.

http://www.mini.se/se/sv/mini_john_cooper_works/_pdf/R56Cooper09.2009.pdf

Ett tips är också att fråga de nyblivna JCW-ägarna här på forumet genom att skicka PM till dem.

Gustav2000
2010-03-24, 21:37
Efter samtalet med London så klarnade allt. Tack all ni som tipsat om utrustning. Summan av era tipps och lite egen fantasi blir min första Mini. Och jag lovar att gå med i klubben och kommer att komma på första bästa möte. Vi ses på raserbanan!

Björn P
2010-03-25, 07:33
Efter samtalet med London så klarnade allt. Tack all ni som tipsat om utrustning. Summan av era tipps och lite egen fantasi blir min första Mini. Och jag lovar att gå med i klubben och kommer att komma på första bästa möte. Vi ses på raserbanan!

Härligt Gustav!

ola
2010-03-25, 08:32
Kan ju vara att det är annat slutrör men de ser inte lika ut som på de svenska bilarna jag sett. Jag har försökt i flera veckor att ta reda på vad som ingår i den svenska Worksen men inte lyckats. Så jag vet faktiskt inte. Jag tröttnade.

det är nog så att slutröret på JCW stage 1 bara är just ett slutrör, medans Factory JCW har helt "eget" avgassystem hela vägen inkl grenrör.

Gustav2000
2010-04-02, 14:39
AAAh! 114 dagar kvar tills jag går motoring. Hur kan man få vänta så länge? 25/7 (prel.) är den klar att hämtas på Park Lane i London.

Gustav2000
2010-04-02, 14:43
det är nog så att slutröret på JCW stage 1 bara är just ett slutrör, medans Factory JCW har helt "eget" avgassystem hela vägen inkl grenrör.

Tack för infon. Handpenning är betald, så nu återstår bara väntan.

loop
2010-04-04, 07:32
Kul med et till BRG i klubben.
Vart det panoramatak?
Vad had du för färg på taket?
Köpte med Bonnet?

Gustav2000
2010-04-05, 12:51
Kul med et till BRG i klubben.
Vart det panoramatak?
Vad had du för färg på taket?
Köpte med Bonnet?

Hela bilen blir i BRG. Sedan om jag vill ha vitt tak kan jag ju foliera. Inga Bonnet. Men panorama blev det. Sedan lyxade jag till det hela med Comfort Access. Chili paketet och lite smått och gått. Obs ingen parkeringsassistans ;).
Nu kan jag inte förstå hur jag kommer att kunna vänta hela sommaren innan min pärla ska hämtas. Men jag måste ju.
Bilen som jag har som avatar, det är "min".

Ace
2010-04-05, 21:07
AAAh! 114 dagar kvar tills jag går motoring. Hur kan man få vänta så länge? 25/7 (prel.) är den klar att hämtas på Park Lane i London.

Blir det en höger eller vänsterstyrd?

Har du besökt den återförsäljaren? Jag var där för några år sedan. Världens största MINI-hall. Rena himmelriket för oss nördar! Ett givet utflyktsmål om man besöker London.

Gustav2000
2010-04-07, 20:25
Blir det en höger eller vänsterstyrd?

Har du besökt den återförsäljaren? Jag var där för några år sedan. Världens största MINI-hall. Rena himmelriket för oss nördar! Ett givet utflyktsmål om man besöker London.

Det blir en Europa-modell, ratten sitter där den ska och hastighetsmätaren visar vanliga kilometer. Halvljus-automatiken får sitta i handen och i minnet.

ÅÅhh jag vill åka dit, har aldrig varit på Mini Park Lane inte i UK överhuvudtaget. Tänkte åka dit och titta nu på fredag, men kom på att iPaden släpps i slutet av månaden så jag väntar tills dess, så kan jag köpa den på min "mini rek".

ola
2010-04-07, 20:35
Blir inte riktigt klar på vilken modell du köpt?
Är det Cooper S med JCW kit , 192 hk?
eller John Cooper Works , 211 hk ?

Gustav2000
2010-04-07, 20:42
Blir inte riktigt klar på vilken modell du köpt?
Är det Cooper S med JCW kit , 192 hk?
eller John Cooper Works , 211 hk ?

Det är en JCW 211 hk. Det är den bilen som jag har som avatar. Du kan se en liten samling pixlar under registreringsskylten det är JCW-emblemet och inget s vid blinkersen men det syns ju inte på avataren. Om jag lär mig så skall jag lägga upp bilder på den (dator animerade).

Ace
2010-04-07, 20:43
Det blir en Europa-modell, ratten sitter där den ska och hastighetsmätaren visar vanliga kilometer. Halvljus-automatiken får sitta i handen och i minnet.

ÅÅhh jag vill åka dit, har aldrig varit på Mini Park Lane inte i UK överhuvudtaget. Tänkte åka dit och titta nu på fredag, men kom på att iPaden släpps i slutet av månaden så jag väntar tills dess, så kan jag köpa den på min "mini rek".

När du är där...passa på att ta en sväng i stadsdelen Mayfair bakom återförsäljaren. Garage är inte så vanligt där så gatorna framstår som rena bilutställningen! Såg själv en Rolls-Royce Phantom och två Porsche Carrera GT på samma gata! Gjorde dock själv misstaget att besöka en pub där. Två öl för£13. Billigare öl går helt klart att hitta. :)

Gustav2000
2010-04-07, 20:48
När du är där...passa på att ta en sväng i stadsdelen Mayfair bakom återförsäljaren. Garage är inte så vanligt där så gatorna framstår som rena bilutställningen! Såg själv en Rolls-Royce Phantom och två Porsche Carrera GT på samma gata! Gjorde dock själv misstaget att besöka en pub där. Två öl för£13. Billigare öl går helt klart att hitta. :)

Tack för tippset! Det ska jag göra.


Bara 109 dagar kvar.

hin_hale
2010-04-16, 12:21
Nu har jag skickat en Brittisk offert till handlarn med soltak och sportfjädring. Dumt att inte aeroikittet följer med i sverige. Men jag får se vad en "riktig mini Works" kostar i Sverige.

Landade på 355' inklusive det mesta (Aero-kit och allt lullull förutom navi och glastak)..

Gustav2000
2010-04-17, 13:37
Landade på 355' inklusive det mesta (Aero-kit och allt lullull förutom navi och glastak)..

Fan vad roligt! Du kommer att få njuta in våren i din bil! Jag blir så avundsjuk. Jag får min om 99 dagar :(
Hojta till om du åker till sthlm!

Rasmus
2010-04-17, 14:02
Jag får min om 99 dagar :(
Är det fortfarande så lång leveranstid?!

Gustav2000
2010-04-18, 00:34
Är det fortfarande så lång leveranstid?!

Jag vet inte hur lång tid det det brukar ta. Deadline är på tisdag för månadens beställningar hos BMW Park Lane, sen tar det cirka tretton veckor för min bil att bli klar. Spännande att se om jag kan ta mig till London, vulkanen kanske har mojnat då. Eller så får jag promenera dit.:mad:

Hagatorpet
2010-04-18, 08:00
[QUOTE= Spännande att se om jag kan ta mig till London, vulkanen kanske har mojnat då. Eller så får jag promenera dit.:mad:[/QUOTE]

Eller simma:D

loop
2010-04-18, 14:09
Det går båtar till england, så det blir nog inget problem.

Rasmus
2010-04-18, 17:17
Det går båtar till england, så det blir nog inget problem.

Som jag skrev i en annan tråd är det inte bara resenärer som drabbas av att flygen inte kan lyfta.

Industrin kommer drabbas hårt om flyget inte börjar gå snart. Vad händer t ex när maskinen som fräser ut motorhuven till MINI:n går sönder och dom måste beställa hem nya reservdelar till den från USA?
Eller när lagret med tyg och skinn till stolarna inte räcker och dom måste beställa mer från Asien?

Det kommer blir förseningar i mer än flygtidtabellen om det här fortsätter, vilket det förhoppningsvis inte gör så länge till...

Hagatorpet
2010-04-18, 18:06
Jag vet inte hur det är med skinnet till Mini Cooper men till BMW fraktas det med lastbil från Svenljunga :D

Gustav2000
2010-05-07, 22:46
Ingen sportfjädring.
Något blev fel när jag gick igenom ordern. Den blir utan sportfjädring. Vad är det? Är den lite lägre? Sportfjädringen var gratistilbehör i London. Då kan det ju inte vara något super tillbehör.

ola
2010-05-08, 19:50
Ingen sportfjädring.
Något blev fel när jag gick igenom ordern. Den blir utan sportfjädring. Vad är det? Är den lite lägre? Sportfjädringen var gratistilbehör i London. Då kan det ju inte vara något super tillbehör.

gratis i sverige oxå.. kränghämmare som är någon millimeter grövre och sen fjädrar som är lite hårdare , men inte lägre.. har jag för mig..