handdator

Visa fullständig version : Känslan och funktionen på styrservo Mini



Tobbster
2010-03-19, 18:22
Hej. Jag har en frågan ang styrservopumpen i mini.

Det är så att jag letar efter en bra pump att stoppa i en JTCC bil och den måste vara elhydraulisk vilket Mini har. Det sitter idag en pump från Volvo 480, men den håller inte riktigt måttet och jobbar inte som vi vill att den ska göra. Den orkar helt enkelt inte med att leverera vid snabba rörelser ect.

Frågan är då, hur upplever ni hur servot i Mini fungerar? Klarar den att leverera vid hård bankörning? Inga ryck eller kickbacks vid ex sladd eller när man måste ratta fort?

Vore trevligt om ni berättade lite om hur ni tycker att den fungerar.


/Tobbe

Hobbe
2010-03-19, 18:38
Usch, det blir ingen vetenskapligt bevisad utan en väldigt individuell åsikt.
Japp, jag gillar styrkänslan i MINI vad det gäller R53:an (2006) som jag harvar runt med på Sveriges banor.
Mycket bättre känsla än i min f.d. BMW (E85 Z4, 2004).

Vill du ha en professionell bedömning så får lämpligen våra MINI Challenge-piloter Trange, Haglöf, och Lestrup svara på frågan.
Herrarna tittar in här då och så.

Tobbster
2010-03-19, 18:41
Usch, det blir inget vetenskapligt bevisad utan en väldigt individuell åsikt.
Japp, jag gillar styrkänslan i MINI vad det gäller R53:an (2006) som jag harvar runt med på Sveriges banor.

Vill du ha en professionell bedömning så får lämpligen våra MINI Challenge-piloter Trange, Haglöf, och Lestrup svara på frågan.
Herrarna tittar in här då och så.

Vet du om det sitter samma typ av pump i samtliga nya minis? Eller har det blivit någon ändring på någon årsmodell? Jag hittade denna pump på Autoexperten och vad jag kan se så finns det bara denna pumpen att tillgå där.
http://www.autokatalogen.se/afw/bromma/view_article_info.do?articleNo=677921&nodeIdNo=288518

Det låter ju inledningsvis lovande. Om dessa herrar ser denna tråd är det bara att skriva ett omdöme ang funktionen.

Tack för svaret så länge.

/Tobbe

Tobbster
2010-03-20, 19:06
En annan fråga som uppkom just.

Vad behövs för att få dessa pumpar att funka? Måste man ha en massa givare till gas, styrning etc? Eller i värsta fall behöver de typ nätverk för att kunna kopplas in?

Det måste vara enkelt för att det ska funka i en rejsbil.

/Tobbe

Scitz0
2010-03-21, 03:09
Jag undrar om någon här är så pass tekniskt insatt i hur denna pump fungerar. Du skulle ju ev. kunna vända dig till någon bmw verkstad som kanske har bättre koll.
Ledsen att jag inte kan ge något bättre svar än så.

Hobbe
2010-03-21, 12:03
Tryggvesson #1 eller #2 kan svara, men herrarna håller väl på med annat just nu.
Putsa på bilarna inför premiären ;)