handdator

Visa fullständig version : Rullomkrets på hjul.



Andersson
2010-03-18, 10:14
Jag har beställt nya fälgar och däck till min bil. Jag gick på ett av förslagen hos säljaren av fälgarna utan att tänka mer på det när jag sedan drog iväg en order på däcken till däckonline.

Nu sitter jag här med däcken hemma och fälgarna på ingång och har börjat fundera på det här med rullomkretsen.

Hittade den här länken och slog in mina värden, dvs original 195/55 R16 och de nya däcken 215/40 R17

Det innebär en förändring av rullomkretsen på - 2,7%.

Enligt "lag" får inte skillanden bli mer eller mindre än 5%. Så det är ju inget problem men det jag undrar är om jag nu med tanke på att hjulens totala storlek blir mindre kommer få ett högre varvtal vid en given hastighet (säg 100km/h som exempel) och därmed en högre förbrukning? Eller är skillnaden så liten att den inte kommer märkas.

Vill att det ska bli så bra som möjligt men är samtidigt inte så pigg på att skicka tillbaka däcken(betala frakt) och beställa nya i 215/45 R17 (vilket istället skulle innebära en ökning av rullomkretsen på 0.7% i förhållande till orginaldim.)

Ibland ska man fundera en gång extra innan man bara beställer grejer till höger och vänster. :banghead:

Hoppas på att någon här är mer matematiker än vad jag är. :rolleyes:


http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

dvorak
2010-03-18, 10:18
Det är inget att bry sig om. Bara att ut och köra slut däcken!

Jag körde förra säsongen på 205/40/17 utan problem, det är över 5% skillnad åt andra hållet.

Edit: Nu överdrev jag, det var visst -3.5%

Maggy
2010-03-18, 11:21
Jag skall köra 215/40-18 till sommaren och det blir 2-3% större... alltså ingen fara vare sig för dig eller mig. Plus eller minus några få % blir det ju i vilket fall då däcken nöts!

Luc!fear
2010-03-18, 11:41
Jag tror inte att det märks varken på förbrukning eller bilens egenskaper.
Motorn får gå några fler var per meter men med mindre motstånd...
Däremot får bilen gå dom %:en mer än vad bilen i verkligeheten gjort/gör, & det kan ju vara en nackdel.
Dock är det några få % så jag hade inte brytt mig...
/Dan

Hagatorpet
2010-03-18, 12:25
Om inte jag är helt dum (vilket jag inte är helt säker på att jag inte är) så kommer det att skilja endast 2.7 Km/tim på hastighetsmätaren vid 100km/tim
Sen är ju frågan om den går helt rätt med orginaldäcken :)

dvorak
2010-03-18, 12:43
Precis, så det kompenserar redan för den ganska generösa glädjemätaren :D

Andersson
2010-03-18, 12:49
Om inte jag är helt dum (vilket jag inte är helt säker på att jag inte är) så kommer det att skilja endast 2.7 Km/tim på hastighetsmätaren vid 100km/tim
Sen är ju frågan om den går helt rätt med orginaldäcken :)

Jo det känns ju vid närmare eftertanke som att som en ganska skaplig gissning att 2,7% av 100 är just 2,7. ;)

Frågan är väl då snarare hur mycket högre varvtalt det blir för att hålla sina hundra knutar mot idag.

Men som det sägs ovan gör det nog knappt varken till eller från, men jag ska se till att återkomma med en vetenskaplig rapport den dag då däcken är monterade. Stör mig dock som f*n att jag inte kollade detta innan, är man perfektionist så är man... :rolleyes:

Andersson
2010-03-18, 12:51
Precis, så det kompenserar redan för den ganska generösa glädjemätaren :D

Haha det är ju iofs väldigt sant! :D

Hagatorpet
2010-03-18, 14:08
Jag har ju inte fått min bil än så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med exakta uppgifter
Men om du kör i 100 km/tim och kollar vad du har för varvtal sen höjer du farten till astronomiska 102.7 km/tim och kollar vad varvmätaren visar, då får du svaret
Meddela oss gärna resultatet:-)

Andersson
2010-03-18, 21:52
Jag har ju inte fått min bil än så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med exakta uppgifter
Men om du kör i 100 km/tim och kollar vad du har för varvtal sen höjer du farten till astronomiska 102.7 km/tim och kollar vad varvmätaren visar, då får du svaret
Meddela oss gärna resultatet:-)

haha jag börjar nästan känna mig larvig nu men jag ska göra ett test och återkomma. haha. :D

Känns som vi i alla fall kan konstatera att jag utan problem kan köra med dessa däck!

Hagatorpet
2010-03-19, 08:51
haha jag börjar nästan känna mig larvig nu men jag ska göra ett test och återkomma. haha. :D

Känns som vi i alla fall kan konstatera att jag utan problem kan köra med dessa däck!

:rolleyes: ta en :pucko:

Hagatorpet
2010-03-23, 17:12
Har du fått igång bilen än? :D

Andersson
2010-03-23, 20:45
Har du fått igång bilen än? :D

Nja fälgarna har jag hämtat på posten idag så dom ligger här i vardagsrummet bredvid dom försmå däcken ;)

Här är det fortfarande minusgrader, snö och is så montering av allt det nya dröjer nog några veckor till...

Ska nog beställa H&R fjädrar och slänga på i samma vända... :cool:

dvorak
2010-03-26, 12:47
Glöm inte att passa på att montera justerbara camberplattor när du ändå har loss fjäderbenstornen fram.

Sparar däck på bana ifall du behöver motivera dig ekonomiskt ;)