handdator

Visa fullständig version : Inför bankörnings-säsongen 2010



powernap
2010-03-13, 18:12
Hej alla ministrar som har tanke på att ta ut sin mini i sitt "kanske" mest rätta element!

BANKÖRNING

Det finns kanske en tjusning i att vara snabbast runt den lokala korvkiosken med glänsande och nyvaxat krom och de som gillar detta får givetvis hålla på med det men denna sektion på forumet är vänt åt oss som gillar att köra på bana med våra bilar...

Hur ser planeringen ut?
Vad behöver ni/vi veta?
Vilka banor kommer att vara attraktiva i varje persons planering (skriv gärna vad ni tänkt er, så fler ministrar kan följa med på samma bana samtidigt)
Vilka däck ska ni köra på?
Vad har vi/ni gjort med bilen under vinterdvalan?
osv osv....

Kort sagt, denna tråden är till för oss som vill och kan skriva av oss inför säsongen 2010!

Johan W
2010-03-13, 22:07
Blir ju comeback för mig på bana med Mini, var ju några år sen sist ;)

Banmässigt så lär det blir mest körning med BMW SC misstänker jag, Mantorp i maj måste man ju få in, knutstorp är ju en klassiker också som förhoppningvis hinns med. Gotland ring har jag inte kört tidigare så den träffen finns helt klart på "intresselistan" ;)
Superstage om det blir av är ju givet

Bilmässigt så får vi se, det enda som nästan till 100% är bestämt är iaf R-däck, blir Dunlop Direzza 03G i dimensionen 215/45 17".
Sedan får vi se vad som ryms i budget (mammaledig flickvän + hus är inte = obegränsad budget ;) )

Möjligtvis blir det sänkfjädrar iår och eventuellt ett nytt chassikit till nästa år isåfall, (KW variant 3), ställbara topplagringar skulle inte heller vara helt fel.
Annat på önskelistan är ju JCW-fronten med kylkanaler till bromsarna, JCW takvinge, stripning, laddtrycks och oljetempsmätare, JCW alcantarastol.

Sen får man ju se hur det blir med belägg och sånt, lär ju visa sig efter ett banträffar ;)
Finns ju alltid hål att stoppa pengarna i ;)

KIT
2010-03-30, 13:11
M7 Challengevinge monterad, blev grymt (eller fulsnyggt om man frågar frugan, som INTE tänker ta bilen till jobbet längre då det är pinsamt..:-()

Ikväll blir det fotografering under S:t eriksbron på Vasastansidan, på samma ställe som en av ledtrådarna fanns i Eniros Skattjakt. Om censurkommittén vill komma och kontrollera utstyrsel etc. så är ni hjärtligt välkomna ;-)

powernap
2010-03-30, 14:21
TOPIC :mad:

Björn P
2010-03-30, 14:28
Förhoppningsvis kan jag bli MINIst igen redan denna vecka. Lovar att skriva här om vad som är gjort på bilen och vad som ev ska behöva göras.

Jag funderar fortfarande på att köra en budgetvariant genom att köra på "rejsiga gatudäck" istället för r-däck som slits ut så evinnerligt snabbt, men den idén har jag inte fått så mycket gehör för.

powernap
2010-03-30, 15:23
Förhoppningsvis kan jag bli MINIst igen redan denna vecka. Lovar att skriva här om vad som är gjort på bilen och vad som ev ska behöva göras.

Jag funderar fortfarande på att köra en budgetvariant genom att köra på "rejsiga gatudäck" istället för r-däck som slits ut så evinnerligt snabbt, men den idén har jag inte fått så mycket gehör för.

hade du kanske "fel" på hjulinställningen med R-däcken?

cornerweight är underskattat...samt camber o caster givetvis...

Björn P
2010-03-30, 15:34
hade du kanske "fel" på hjulinställningen med R-däcken?

cornerweight är underskattat...samt camber o caster givetvis...

Jag hade ju bara vanlig pizzasänkning á lá H&R på min R56a. Dvs cambern var för liten för att slita jämnt på framhjulens anläggningsyta. Jag vet att Scitzo som har coilovers inte lidit av samma problem. Ska bli spännande att se hur dvorak och KIT tycker det blir med kombinationen pizzasänkning + justerbara camberplattor. Men nu pratar jag ju R56. Jag har dock förstått att originalchassin på R53 inte heller tillåter någon aggressiv camber.

powernap
2010-03-30, 15:46
Jag hade ju bara vanlig pizzasänkning á lá H&R på min R56a. Dvs cambern var för liten för att slita jämnt på framhjulens anläggningsyta. Jag vet att Scitzo som har coilovers inte lidit av samma problem. Ska bli spännande att se hur dvorak och KIT tycker det blir med kombinationen pizzasänkning + justerbara camberplattor. Men nu pratar jag ju R56. Jag har dock förstått att originalchassin på R53 inte heller tillåter någon aggressiv camber.

känns spontant som att nordqvists ligger bra nära till... -3,5 grader fram
(själv har jag -3,3 grader och det sliter väldigt jämnt med min :wheelchair: körstil)

Hobbe
2010-03-30, 16:56
BjörnP:s körstil: Bara det går fort ;)

ola
2010-03-30, 17:38
Jag hade ju bara vanlig pizzasänkning á lá H&R på min R56a. Dvs cambern var för liten för att slita jämnt på framhjulens anläggningsyta. Jag vet att Scitzo som har coilovers inte lidit av samma problem. Ska bli spännande att se hur dvorak och KIT tycker det blir med kombinationen pizzasänkning + justerbara camberplattor. Men nu pratar jag ju R56. Jag har dock förstått att originalchassin på R53 inte heller tillåter någon aggressiv camber.

jag kommer också att köra Tysk pizza dvs Eibach pizzeriasänkning och Eibach camberplattor fram.. får se hur det går :-)

Samson
2010-03-31, 06:14
känns spontant som att nordqvists ligger bra nära till... -3,5 grader fram
(själv har jag -3,3 grader och det sliter väldigt jämnt med min :wheelchair: körstil)
3-3,5 grader negativ camber brukar vara vad de flesta R-däck gillar. Mer camber än så är i regel bara slicks som vill ha.
Fjäderstyvheten spelar naturligtvis roll, men jag tror en sänkfjäder är styv nog för att inte bilen ska rolla så mycket att 3-3,5 grader skulle vara knas. Kompletterat med en lite styvare krängare så har man ett billigt och snabbt track-dayvapen som inte sliter ut däcken så fort.

Mvh J

powernap
2010-04-07, 12:01
följande förändringar(förbättringar?) kommer att ske innan säsongens första banåkning blir av:

15% pulley ersätter 17% (17% är till salu)
nya iridiumstift
dyr motorolja :-)
grenrörsbandage (mot värme)
racekat 200 cells
tejpning av plexiglasbitar för att styra luften till übersize intercoolaren på ett bättre sätt :cool:
om-mappning hos svalle

ev.
större/bättre bränslepump till de större spridarna
cornerweight inställning
hårdare bakfjädrar

-----------------------

eftersom minicup 2010 är uppe o rullar (anmälan är gjord) så blir det framförallt dessa banor jag kommer att besöka....men ett besök på falkenberg har jag lovat K-E...kanske till o med premiär innan gelleråsen i juni...

Scitz0
2010-04-07, 14:57
Vad är det som gör att du behöver utföra en ny cornerweight inställning?

följande förändringar(förbättringar?) kommer att ske innan säsongens första banåkning blir av:

15% pulley ersätter 17% (17% är till salu)
nya iridiumstift
dyr motorolja :-)
grenrörsbandage (mot värme)
racekat 200 cells
tejpning av plexiglasbitar för att styra luften till übersize intercoolaren på ett bättre sätt :cool:
om-mappning hos svalle

ev.
större/bättre bränslepump till de större spridarna
cornerweight inställning
hårdare bakfjädrar

-----------------------

eftersom minicup 2010 är uppe o rullar (anmälan är gjord) så blir det framförallt dessa banor jag kommer att besöka....men ett besök på falkenberg har jag lovat K-E...kanske till o med premiär innan gelleråsen i juni...

Hobbe
2010-04-07, 15:16
Vad är det som gör att du behöver utföra en ny cornerweight inställning?

Det kanske inte har utförts någon sådan innan?
Nappen tar ju till alla tricks för att försöka ge sig själv en chans att hänga på oss andra... ;)

Scitz0
2010-04-07, 15:22
Det kanske inte har utförts någon sådan innan?
Nappen tar ju till alla tricks för att försöka ge sig själv en chans att hänga på oss andra... ;)
Det vet jag att det har gjorts ;)

powernap
2010-04-07, 15:48
det har gjorts......
men den har ju hälsat på grus o gräs o curbs då o då....kommer det dessutom på hårdare bakfjädringar så kanske det är dags...

ola
2010-04-07, 20:38
kan nån förklara Cornerweights ???

Johan W
2010-04-07, 21:53
http://www.utzon.se/gamla/Corner/corner_weight.htm

Finns en hel del info om man googeligooglar också ;)

FEED ME
2010-04-07, 23:28
Jag funderar fortfarande på att köra en budgetvariant genom att köra på "rejsiga gatudäck" istället för r-däck som slits ut så evinnerligt snabbt, men den idén har jag inte fått så mycket gehör för.

Gatudäck lär ju knappast slitas mindre än R-däck om du kör bana...
Köp Yokohama R-däck. De håller länge!

Scitz0
2010-04-08, 06:22
Gatudäck lär ju knappast slitas mindre än R-däck om du kör bana...
Köp Yokohama R-däck. De håller länge!
BADaniel här på forumet har bra priser på yokohamas a048 däck om du vill ha.

dvorak
2010-04-09, 08:55
Camskill har riktigt bra priser också!

WWW.camskill.co.uk

powernap
2010-04-09, 09:20
Hur menar du nu peter, har Camskill riktigt bra priser också?

:soffa:

dvorak
2010-04-09, 10:32
Det råkar bli dubbelpost när jag postar med telefonen...

Jag fick fyra st A048 i 215/45/17 för £819 inklusive frakt.

powernap
2010-04-09, 10:57
:buttrock:

BADaniel
2010-04-10, 17:35
Det råkar bli dubbelpost när jag postar med telefonen...

Jag fick fyra st A048 i 215/45/17 för £819 inklusive frakt.

Jag tar 2125:- per däck ink moms men ex allt annat.
Skicka pm om ni är sugna...

Hobbe
2010-04-13, 10:12
Nu har jag bokat mitt eget boende på Mantorp (hemma) 8/5, Gelleråsen 13/6 (Karlskoga Hotell), Anderstorp 3/7 (Hotell Åsen), Ring Knutstorp (föräldrar) 14-15/8, Gotland Ring 11/9 (Kustparkens Hotell), samt Gelleråsen 9/10 (bokas senare).

KIT
2010-04-13, 12:45
Nu har jag bokat mitt eget boende på Mantorp (hemma) 8/5, Gelleråsen 13/6 (Karlskoga Hotell), Anderstorp 3/7 (Hotell Åsen), Ring Knutstorp (föräldrar) 14-15/8, Gotland Ring 11/9 (Kustparkens Hotell), samt Gelleråsen 9/10 (bokas senare).

Kan du tydliggöra vilka dagar precis (nätter from-tom) så kan jag kopiera :-)

Hobbe
2010-04-13, 13:09
(natten mellan)
12-13/6 Gelleråsen
2-3/7 Anderstorp
10-12/9 GR

Mantorp fixar du nog själv ;)
Knutan får du fixa själv :D
Jag kan dock rekommendera stadshotellet i Svalöv.

powernap
2010-04-30, 15:50
Ser i diverse biltrådar, lite trevliga bilder och uppgraderingar, vore trevligt om alla de som ska köra cupen kunde skriva av sig lite här....det är säkert till allmänt stort intresse :-)

KIT
2010-05-03, 10:00
-3.0, -3.0, -3.0, -3.0...eller hur var det Daniel?

powernap
2010-05-03, 10:19
-3.0, -3.0, -3.0, -3.0...eller hur var det Daniel?

daniel säljer däck va? ;-)

Hobbe
2010-05-03, 10:40
-3.0, -3.0, -3.0, -3.0...eller hur var det Daniel?

Punka på alla fyra? :D

powernap
2010-05-04, 14:02
En fågel kvittrade i mitt öra att mr. jaasund hade hela verkstan full av minisar - som gör sig fina inför minicup 2010.....

det byts både bussningar o optimeras hjulvinklar, tillsammans med motoroptimeringar :woot: håll i hatten, det kommer gå fort :handen:

dvorak
2010-05-04, 14:15
Vad är detta? Fusk på gång!!!!!!!!!!!

powernap
2010-05-04, 14:20
Vad är detta? Fusk på gång!!!!!!!!!!!

herr Peter kan inte reglementet :woot:

inget fusk, bara maximerat §

bildkollage kommer säkert upp i veckan......

3 st plus en hemlig, skruvas, putsas, optimeras, svetsas o TEJPAS det på i skrivande stund ;-)

dvorak
2010-05-04, 14:22
Shit, hur många rullar tejp har du köpt i vinter?

VIP-kund hos gaffatejpsfabriken?

powernap
2010-05-04, 14:25
Dessvärre inte uppnått VIP-status ännu....


slänger med en liten hemlig bild :woot:

Hobbe
2010-05-04, 14:55
På bilden syns enbart två MINI:sar som står still med motorhuvarna uppe. Motorproblem?

Inget direkt hot för oss andra som har fått fart på våra MINI:sar redan... :)

powernap
2010-05-04, 14:57
På bilden syns enbart två MINI:sar som står still med motorhuvarna uppe. Motorproblem?

Inget direkt hot för oss andra som har fått fart på våra MINI:sar redan... :)

Det är 2 st R53, så några motorproblem finns inte, kanske lite optimering - man kan tolka som man vill ;-)

vi som är här är inte speciellt oroliga...
men det kanske övriga behöver vara :woot:

jonaslindell
2010-05-04, 15:52
Ja den där Jaasund kan sin hemläxa!! Sällan skådad trimfest!!Gör inte detta 5sek på knutan så blir JAG förvånad!!

;)

BADaniel
2010-05-04, 16:42
-3.0, -3.0, -3.0, -3.0...eller hur var det Daniel?

Lite mindre bak än fram tror jag bestämmt...
För den där snabba känslan ;-)

powernap
2010-05-05, 07:02
Ja den där Jaasund kan sin hemläxa!! Sällan skådad trimfest!! Gör inte detta 5sek på knutan så blir JAG förvånad!!

;)

OJDÅ, en till som avslöjade sig var hans bil är :cool:

dvorak
2010-05-05, 07:49
Fan vad ni fuskar!

Själv är jag hos svalle nu, 178 hk första dragningen

powernap
2010-05-05, 07:50
Fan vad ni fuskar!

Själv är jag hos svalle nu, 178 hk första dragningen

178 är klart godkänt......på hjulen förstår jag ;-)

dvorak
2010-05-05, 07:53
I wish :)

powernap
2010-05-05, 07:58
I wish :)

hehe.......

svalle ska väl excella lite......blir nog bra ska du se.....

bilder funkar ;-)

dvorak
2010-05-05, 08:03
Ajdå, det fungerar inne från telefonen, står bara uploads disabled

powernap
2010-05-05, 09:56
Ajdå, det fungerar inne från telefonen, står bara uploads disabled

du får posta bilderna när du sitter framför burken....

Johan W
2010-05-05, 10:46
Bara jag som kör stock förutom R-däck? ;)
Är skönt att ha nått att skylla på hehe

powernap
2010-05-05, 10:54
Bara jag som kör stock förutom R-däck? ;)


det tror jag inte.....

o jag tror inte du kommer förlora något på det....
det är ju "skiten" mellan pedalerna o ratten som betyder mest :cool:

powernap
2010-05-18, 07:06
Nu är "allt" gjort som ska göras denna säsongen.....

Bara lite lättning kvar, men det skriver vi om i annan tråd :cool:

Efter gårdagens besök hos svalle, så pratar alla modsen fint med varandra och ettorna och nollorna är satta att svara upp till min :wheelchair:-körstil ;-)

Det blev 202,xx svalle-hästar, vilket jag är mer än nöjd med, 6,18 kg/hkr (med 92 kg tejpkung i förarsätet & full tank - 5,48 kg/hkr utan mig o med tom tank) - för en tejpad bruksbil så funkar det fin-fint :lol:

Det som jag är mest nöjd med är bytet från -17% pulley till mer moderata -15% - spikningsfritt och förhoppningsvis oljetemp efter 20 min bana under 120 grader

Hobbe
2010-05-18, 07:19
Bara jag som kör stock förutom R-däck? ;)
Är skönt att ha nått att skylla på hehe

Nu har du ju även strajpat dieselloket ;)

KIT
2010-05-19, 12:56
Var inne på Bavaria Stockholm igår för en lägesrapport på bilen. Inga bra nyheter direkt. Bavaria själva vill byta ut motorn till en ny men försäkringsbolaget vill att de plockar isär allting istället och byter de delar som behövs bytas. Den som är lite duktig på matte och vet vad verkstäder tar per timme kan själva räkna ut att detta blir en högre kostnad än en ny motor (57.000,-) och jag hoppas verkligen att bilen blir klar till premiären.

Det är konstigt att försäkringsbolagen älskar att ta betalt, men när det är på andra hållet är det väldigt ointressant!

BMW Sverige är inte heller så pigga på att köra goodwill, men jag gjorde väldigt tydligt för Bavaria att jag tänker processa detta vidare om så är fallet

powernap
2010-05-19, 13:01
Stå på dig gunnar...........