handdator

Visa fullständig version : Vad har ni som inte kör punkafritt med er?



Maggy
2010-03-09, 06:57
Jag har just lagt på icke punkteringsfria Hakkapeliitta 7 då vi fortfarande har full vinter här uppe.
Vad har ni med er som reserv som också bytt från punkteringsfritt? Eller hoppas ni bara på att ni inte får punktering?
Kanske man bara skaffar assistansförsäkring? Får man aanvända den om man inte har reservhjul?

Hobbe
2010-03-09, 07:17
Kompressor och däckspray.
Fast till banträffar har jag ett originalhjul i bagaget som reserv.

RobertH
2010-03-09, 07:38
Mobiltelefon och visakort :D

Fredrik
2010-03-09, 07:42
Mobiltelefon och visakort :D

:lol: :D

JohanH
2010-03-09, 12:24
Mobiltelefon och visakort :D

Mobiltelefon, laddare och Amex Platinum :pucko:

Andersson
2010-03-12, 15:26
Jag har MINI original Kompressorkit med någon såndär gegga att spruta in i däcket.
Min bil levererades med detta från fabrik då den inte hade några Run-flats därifrån heller...

JockeO
2010-03-12, 18:39
Jag har låtit fräsa in och borra upp en bulthålsdimension på ratten, som motsvarar fälgarnas 4x100.

Så - peppar, peppar . OM jag skulle få min första punktering i trafik på 25 år, kan jag montera ratten som ersättningshjul.

Självklart har jag övat in en finurlig styrteknik att kunna köra (och fickparkera) utan ratt.
Tekniken bygger på tyngdpunktsförflyttning och snabba kombinationer med gas/bromspedal.

Så svaret på din fråga; Ett fälgkors domkraft och varningstriangel.

/M v h, JockeO

Maggy
2010-03-19, 19:12
Har nu inhandlat ett Mini Mobility kit komplett med hållare. Är det någon här som vet om den skall monteras på höger eller vänster sida (bakom "locken")?

Maggy
2010-03-21, 18:11
Svaret är vänster sida... med plastmuttrar jag inte hade beställt.:mad:

Gustav2000
2010-04-02, 15:36
Jag har låtit fräsa in och borra upp en bulthålsdimension på ratten, som motsvarar fälgarnas 4x100.

Så - peppar, peppar . OM jag skulle få min första punktering i trafik på 25 år, kan jag montera ratten som ersättningshjul.

Självklart har jag övat in en finurlig styrteknik att kunna köra (och fickparkera) utan ratt.
Tekniken bygger på tyngdpunktsförflyttning och snabba kombinationer med gas/bromspedal.

Så svaret på din fråga; Ett fälgkors domkraft och varningstriangel.

/M v h, JockeO

Har en polare med i en följebil. Får jag punka hoppar jag in i den och tar mig dit jag ska. Bilen lämnar jag tills vägverket kör hem den åt mig.

Haugthon
2010-04-06, 16:50
Har en polare med i en följebil. Får jag punka hoppar jag in i den och tar mig dit jag ska. Bilen lämnar jag tills vägverket kör hem den åt mig.

Hehe ja varför inte, bilden är ju naturligt kamoflerad så att ev. vägpirater från öst kommer inte ens se den. :D

Scitz0
2010-04-06, 17:24
Jag råkade ut för punktering i morse på ett av vinterdäcken... bara att ringa far som kom ut med ett sommarhjul :)

Dock blev jag riktigt skraj när jag satt i bilen och väntade på honom. Det kom en vit jeepliknande toyota i full fart när jag stod på en avfart på yttre ringvägen i malmö. Jag såg i backspegeln att den började kränga något fruktansvärt, han kom säkert i 150km/h. Han klippte min varningstriangel i sladden och for ner i diket som är ganska djupt. Fortsätter i hög fart fram mot min bil sladdandes i diket. Bredvid min bil står en stor E20 skylt som han klipper i kanske 50km/h med bara någon meters mellanrum till min bil. Det sprutar bildelar och delar från vägskylten men han lyckas på något sätt slänga upp bilen på vägen igen och drar vidare in mot Malmö i hög fart.

Så nu behöver jag inte bara ett nytt däck och varningstriangel utan även ett par nya kallingar ;). Som tur var klarade både jag och bilen sig oskadd från hans vansinnesfärd.

Hagatorpet
2010-04-06, 18:36
Ja det gäller att bara gasa :) inga tyngre grejer i kallingarna :D


Jag råkade ut för punktering i morse på ett av vinterdäcken... bara att ringa far som kom ut med ett sommarhjul :)

Dock blev jag riktigt skraj när jag satt i bilen och väntade på honom. Det kom en vit jeepliknande toyota i full fart när jag stod på en avfart på yttre ringvägen i malmö. Jag såg i backspegeln att den började kränga något fruktansvärt, han kom säkert i 150km/h. Han klippte min varningstriangel i sladden och for ner i diket som är ganska djupt. Fortsätter i hög fart fram mot min bil sladdandes i diket. Bredvid min bil står en stor E20 skylt som han klipper i kanske 50km/h med bara någon meters mellanrum till min bil. Det sprutar bildelar och delar från vägskylten men han lyckas på något sätt slänga upp bilen på vägen igen och drar vidare in mot Malmö i hög fart.

Så nu behöver jag inte bara ett nytt däck och varningstriangel utan även ett par nya kallingar ;). Som tur var klarade både jag och bilen sig oskadd från hans vansinnesfärd.

MaryJay
2010-04-07, 07:48
Jag råkade ut för punktering i morse på ett av vinterdäcken... bara att ringa far som kom ut med ett sommarhjul :)

Dock blev jag riktigt skraj när jag satt i bilen och väntade på honom. Det kom en vit jeepliknande toyota i full fart när jag stod på en avfart på yttre ringvägen i malmö. Jag såg i backspegeln att den började kränga något fruktansvärt, han kom säkert i 150km/h. Han klippte min varningstriangel i sladden och for ner i diket som är ganska djupt. Fortsätter i hög fart fram mot min bil sladdandes i diket. Bredvid min bil står en stor E20 skylt som han klipper i kanske 50km/h med bara någon meters mellanrum till min bil. Det sprutar bildelar och delar från vägskylten men han lyckas på något sätt slänga upp bilen på vägen igen och drar vidare in mot Malmö i hög fart.

Så nu behöver jag inte bara ett nytt däck och varningstriangel utan även ett par nya kallingar ;). Som tur var klarade både jag och bilen sig oskadd från hans vansinnesfärd.

Det där låter verkligen skit-läskigt! (på tal om kalsonger...) Skönt att ni klarade er... Har själv blivit stående mitt på E20 med punkterat vinterdäck i vinter, men klarade mig dock utan krängande Jeepar tack och lov...

Haugthon
2010-04-07, 09:52
Jag råkade ut för punktering i morse på ett av vinterdäcken... bara att ringa far som kom ut med ett sommarhjul :)

Dock blev jag riktigt skraj när jag satt i bilen och väntade på honom. Det kom en vit jeepliknande toyota i full fart när jag stod på en avfart på yttre ringvägen i malmö. Jag såg i backspegeln att den började kränga något fruktansvärt, han kom säkert i 150km/h. Han klippte min varningstriangel i sladden och for ner i diket som är ganska djupt. Fortsätter i hög fart fram mot min bil sladdandes i diket. Bredvid min bil står en stor E20 skylt som han klipper i kanske 50km/h med bara någon meters mellanrum till min bil. Det sprutar bildelar och delar från vägskylten men han lyckas på något sätt slänga upp bilen på vägen igen och drar vidare in mot Malmö i hög fart.

Så nu behöver jag inte bara ett nytt däck och varningstriangel utan även ett par nya kallingar ;). Som tur var klarade både jag och bilen sig oskadd från hans vansinnesfärd.

Ett solklart fall av fel bil. Hade han kört Cooper istället för en v8 på I-balk så hade du sluppit kalsongbyte :cool:

JOBBARGUBBEN
2010-06-07, 05:45
För tillfället bara kompressor!? Borde nog komplettera med punkaspray.

Jag gör nog så fast kastar ur kompressorn i viktbesparingssyfte.

Cervantes
2010-06-09, 15:20
Plånboken? ;)