handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage del 2 mini cooper!!



andre
2010-03-01, 19:37
:mad:hej! undrar om det finns någon som kanske vet vart mitt läckage kommer i från...trodde själv att det kom i från grenrörspackningen men tydligen inte för det fortsatte å lääääääka efter byte...:mad:
Mycket tacksam för ideer!!

RobertH
2010-03-01, 19:59
Tråkigt att höra Andre. Fyll gärna i lite uppgifter om bilen, årsmodell etc. så är det lättare för folk här att hjälpa dig med sina erfarenheter.

andre
2010-03-01, 20:41
sorry måste fixa de!! jag har en mini cooper s 2003, bilen var original fram tills i höstas när när den började jävlas lite..bytte ut avgassystemet eftersom högra slutburken var upprostad så det vart ett rostfritt helsystem med racekatt, sen märkte jag ett oljeläckage vid vevaxel pulleyn, det visade sig vara vevaxel tätningen som läkte så då bytte jag den och samtidigt bytte jag till en lättvikts pulley samt 15% kompressor pulley när jag liks skulle riva allt...samt bytte jag kamaxelgivar tätning och oljekylar tätningarna för det var tydligen ett vanligt problem...och då trodde jag att man skulle vara fri från oljeläckage på ett tag men ikke!! så nu har de här härliga oljeläckaget dykt upp.(aningen less) men bilen går iaf som ett troll!!!! man kanske får vänja sig med lite oljelukt:)

dvorak
2010-03-02, 07:44
Lite svårt att se på bilderna, men det ser ut som att packningen till ventilkåpan är dålig.

andre
2010-03-02, 08:01
ja jag har funderat om det kan vara den packningen, men jag har torkat med trasa runt packningen för att se om det kommer olja där men den verkar torr... men man kanske ska ta å byta den oxo mens man är i farten:)

dvorak
2010-03-02, 09:21
Som sagt, lite svårt att se på bilderna:

Men oljan verkar ju komma ovanför grenrören. Det enda som jag ser på bilderna som kan läcka olja ovanifrån är packningen till ventilkåpan. Det finns väl inget mer ovanifrån som innehåller olja? Prova att dra åt skruvarna till kåpan först (den kan iof i värsta fall göra det värre, men då har du ju hittat var det läcker någonstans).