handdator

Visa fullständig version : Miljödäck vs dubbat



Nina
2010-02-25, 05:45
Lite nyfiken, hur upplevdes miljödäcken utan dubb denna vinter? Själv kör jag med dubbat men jag är lite nyfiken på hur det gått för dem som inte kör med dubbat. Det har som bekant varit enormt med snö denna vinter.

Rasmus
2010-02-25, 07:20
Lite nyfiken, hur upplevdes miljödäcken utan dubb denna vinter? Själv kör jag med dubbat men jag är lite nyfiken på hur det gått för dem som inte kör med dubbat. Det har som bekant varit enormt med snö denna vinter.

Ju mer snö, desto bättre för odubbade vinterdäck.
Ju mer is och underkylt regn, desto bättre med dubbdäck.

Denna vinter lär vara superbra för alla med odubbade vinterdäck.

Jozze
2010-02-25, 07:25
Jag kör med odubbade och det går fin fint inga problem än (peppar peppar) sambon kör med dubb och tycker att mina är bättre, men det kan ju bero på bilen osså :D

Haugthon
2010-02-25, 07:30
Jag börnar runt på odubbade Hakkapellitta, och de klarar stadens oplogade smågator galant! Även när dessa blir till knöliga isberg så drar jag mig fram :steering:

V.S.B
Odubbat duger gått och väl för stadstrafik/ landsväg/ motorväg.

Fredrik
2010-02-25, 09:02
Jag kör med odubbade Michelin X-Ice och är verkligen helnöjd denna vargavinter till trots - det har verkligen funkat över förväntan 8)

Hagatorpet
2010-02-25, 09:49
Jag kör också odubbade Michelin X-Ice,
På bägge våra bilar, Renault Trafic och Dodge Caliber
Dom är deffenetivt inte billigast men håller länge är goa att åka på och bra fäste.
nu låter jag som en försäljare :(
har provat många olika däck genom åren.
förr sa jag alltid att man kör så sällan på snöiga/isiga vägar så man behöver inga dubbar
men nu vet jag bättre :)
Efter denna vinter, aldrig mer dubb det går hur bra som hälst med dubbfritt

Cervantes
2010-02-25, 17:53
Körde Nokian wr på min bmw 325a va inga problem att få fäste iofs 4wd men tyckte inte jag fick det greppet som jag ville ha när jag körde. Bytte nyligen till en xc90 ( visserligen helt annan bil ) med hakka 5 dubbat och det känns betydligt tryggare.. Till minin har jag beställt hakka dubb

Andersson
2010-02-25, 20:10
Jag kör dubbfritt och det funkar hur bra som helst för mig även om det i efterhand (efter att jag köpt dom) stod i tidningen att dom skulle vara i princip livsfarliga i riktigt vinterväglag, men man ska som bekant inte tro på allt som står i tidningen... ;)

Nina
2010-02-26, 09:45
Det låter bra, man kanske skulle byta till dubbfritt när det är dags att byta vinterdäcken (de är än så länge nya så jag nöter ett tag till på dom). Det handlar nog mest om körteknik. Förr fick man köra med sommardäck året om så det gjorde jag. Jag såg bara till att kolla däckstryck då och då och att ha bra mönsterdjup på dom. Man hade sina tekniker för att få rull och stopp på bilen – jag körde upp på snösträngarna helt enkelt. I veckan var det blank-is pga underkyld kyla, alla utom jag körde i de svarta spåren. Många tittade och undrade säkert varför jag körde på snösträngarna, jag slapp helt enkelt att få spinn på framhjulen när jag skulle iväg (och slapp slipa ner dubbarna). En bilist framför mig gjorde samma sak till slut och kom säkert underfund med ett och annat där så han fortsatte köra som jag.

Hur gör ni med odubbade däck? :)

Och skoj med svar förresten! :)

Fredrik
2010-02-26, 09:48
Är det väldigt halt i de uppkörda hjulspåren är det ut i snösträngen som gäller (om det bara spinner), precis som Schumacher när han drog ut i vattenpölarna med regndäck när alla andra låg i de torra spåren och brände ut regndäcken i förtid 8)

Rasmus
2010-02-26, 16:54
Idag har jag sett asfalten för första gången sen 20 december! HALLELUJA!

Cervantes
2010-02-26, 17:21
Grejjen är ju även, att kör du "nordiska" dubbfria så är dem sämre än dubbdäck på precis allt.. Dubbdäck har bättre fäste på torr asfalt än nordiska dubbfria däck. "Kontinentala" vinterdäck är bättre på allt utom vinter väglag men känns ju inte så aktuellt en vinter..