handdator

Visa fullständig version : Att välja däck... Nankang NS-2???



MrPlow
2010-02-24, 16:38
Väntar på att få köpa min R52 (30 mars) och sitter och drömmer lite om större fälgar... Sitter 16" "X-lite R84" med iofs ganska nya sommardäck på (men jag tänker mig att det blir fina vinterfälgar). Så det blir nog ett par 17" till sommaren... Men så till däckvalet.

Däckonline vill ha 605 kr för " Nankang NS-2 205/45 R17 88V RF med fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex. vassa trottoarkanter., BSW"

Var är folks erfarenheter av detta däck? Det har ju fått sämre på dacktest.com än t.ex. Pirelli och Michelin. Men är det så mycket sämre för vardagskörning? Och eftersom det är så pass mycket billigare kan man ju byta oftare vilket skulle göra att man dubbelt så ofta kör på helt nya däck...

dvorak
2010-02-24, 16:47
Det däcket är inget vidare i regn.

När det kommer till däck så är det ofta såhär enkelt: Man får vad man betalar för.

Vad är det då som kostar i ett däck som gör att det skiljer så mycket? Gummiblandningen!

Det är stor skillnad på ett däck som har en billig hårdare gummiblandning (vilket de billiga har) jämfört med dyrare exklusivare däck. De billigare är som såpa!

Cervantes
2010-02-24, 16:52
Hade nått billigt kines däck på min förra audi. Trots quattro va däcket rent livsfarligt i regn.. Minsta vatten på vägen så va det som att köra på vintern. Billiga va dem men skulle aldrig göra om det!

Hagatorpet
2010-02-24, 17:06
Jag upplever det så att dom lite dyrare däcken håller längre också
Det lönar sig att köpa kvalite

Ace
2010-02-24, 19:03
Läste ett däcktest i Råd&Rön idag och dom var väl inte jättepositiva till Nankang.
Dimensionen 225/45 R17 W/Y som dom testat var väl lite bredare än vad vi är vana vid men det ger en liten indikation vad som är bra iaf.

Testvinnare var:
Pirelli Cinturato P7
följt av
Dunlop SP Sport Maxx TT
Goodyear Eagle F1 Asymmetric
Michelin Pilot Sport 3 (
Bridgestone Potenza RE050 A
Continental Sport Contact 3
Hankook Ventus S1 evo (min personliga favorit!)
Vredestein Ultrac Centro
Uniroyal Rainsport 2
Firestone Firehawk SZ90
Kuhmo Ecsta Le Sport KU39
Maloya Futura Sport W
Nankang Noble Sport NS-20
Sava Intensa "Undvik!"
Sunny SN3800 "Varning!"
Wanli S-1063 "Varning!"

Fredrik
2010-02-24, 21:41
Intressant, ska själv investera i nya sommarsulor i år och det ska INTE vara runflats, det är då säkert (även om det faktiskt räddade mig hem i september när jag körde på en spik som gick in i däcket och däckstryckvarnaren sade till direkt).

Började grunna på det i höstas och hade så väl bestämt mig för Pirelli P Zero Nero (som fått toppbetyg för sitt grepp i flera tester) i 205/45 17 förrän jag beslöt att skjuta upp det till våren istället och rassla runt då istället som en annan äggsjuk höna och försöka selektera i utbudet av kvalitetsdäck.

Dunlop är ju ett klassiskt Mini/MINIdäck så på sätt och vis är kanske Sport Maxx intressant (och flera har ju kört på det och varit mycket nöjda) men vi får se vad det blir när beslutet ska fattas inom kort - helt klart är att jag inte kommer att lägga pengar på några konstiga/mindre kända däckmärken som Sava eller Sunny :???:

MrPlow
2010-02-25, 21:20
Saxat från Råd&Rön (Copyright © 2010 Råd & Rön.):

Tillverkare Nankang
Modell Noble Sport NS-20
Testdatum 2010-02-26
Samlat betyg 44/100
Cirkapris 720 kr
Storlek 225/45R17W
Våt väg, total betyg 4/9
Hantering, betyg 3/9
Bromsning, betyg 5/9
Vattenplaning, rak väg, betyg 3/9
Vattenplaning, kurva, betyg 3/9
Riktningsstabilitet, betyg 5/9
Torr väg, totalt betyg 7/9
Hantering, betyg 6/9
Bromsning, betyg 7/9
Stabilitet, betyg 7/9
Miljö, totalt betyg 4/9
Slitage, betyg 7/9
Bränsleförbrukning, betyg 5/9
Ljud, externt, betyg 4/9
Ljud, internt, betyg 4/9
PAH, betyg 2/9

Äh, varför köra cab när det regnar ;)

Men jag vill gärna höra mer om folk som verkligen har kört med NS-2orna på sin bil! (Inte nån som hörde en granne säga att däcknissen tyckte...)

Adolfsson
2010-02-25, 21:55
Varför snåla på något som både är viktigt för säkerheten och för körupplevelsen?
Nu säger jag inte att du är snål rakt ut här, utan försöker bara väcka tanken att varför ha en kul bil utan att ha bra däck så bilen blir sämre.

MrPlow
2010-02-25, 22:40
Alltså det där resonemanget håller inte tycker jag. Allt man gör (om man inte är ekonomiskt oberoende) är någon slags kompromiss. En Porsche 4S Cab är ju på sätt och vis roligare... En Audi A6 är både säkrare och rymligare...

Men det jag skulle vilja utröna är om det är t.ex.:

* Är bättre att köra på nya Nankang varje år än att harva runt på ett gamla "kvalitetsdäck" i flera år?

* Finns det positiva erfarenheter av billigare däck bland andra miniförare (visst heter det att man får vad man betalar för, men det är ju inte alltid sant...)

* Har "kinadäcken" blivit bättre med åren?

Summa summarum: Vilka däck är bäst för mig?

Självklart tänker jag inte heller tumma på säkerheten för ett par hundringar... Men skillnaden mellan ett par P Zero och Nankang prismässigt är ju enormt! Får man verkligen så mycket bättre däck, mer körupplevelse eller säkrare körning så att det är värt det?

Hobbe
2010-02-25, 23:03
Summa summarum: Vilka däck är bäst för mig?



Den frågan kan du bara själv svara på ;)

Jonz
2010-02-25, 23:23
Om du vill ha ännu billigare däck så finns Gremax på teletyre.se för 550:-/st eller Goodride från infosite.se för 480:-/st.

Cervantes
2010-02-26, 06:23
Men det jag skulle vilja utröna är om det är t.ex.:

* Är bättre att köra på nya Nankang varje år än att harva runt på ett gamla "kvalitetsdäck" i flera år?


* Har "kinadäcken" blivit bättre med åren?


Nej jag skulle säga att det är bättre med äldre kvalitets däck än nya nakang varje år.

Nej, dem har inte blivit bättre. Har dem det så är det grader i ***** ;)

Samson
2010-02-26, 06:34
Alltså det där resonemanget håller inte tycker jag. Allt man gör (om man inte är ekonomiskt oberoende) är någon slags kompromiss. En Porsche 4S Cab är ju på sätt och vis roligare... En Audi A6 är både säkrare och rymligare...

Men det jag skulle vilja utröna är om det är t.ex.:

* Är bättre att köra på nya Nankang varje år än att harva runt på ett gamla "kvalitetsdäck" i flera år?

* Finns det positiva erfarenheter av billigare däck bland andra miniförare (visst heter det att man får vad man betalar för, men det är ju inte alltid sant...)

* Har "kinadäcken" blivit bättre med åren?

Summa summarum: Vilka däck är bäst för mig?

Självklart tänker jag inte heller tumma på säkerheten för ett par hundringar... Men skillnaden mellan ett par P Zero och Nankang prismässigt är ju enormt! Får man verkligen så mycket bättre däck, mer körupplevelse eller säkrare körning så att det är värt det?
Håller med Adolfsson. Varför köpa en av de skojigaste bilarna som går att få tag på och förse den med skräpdäck?
Har provat "no name"-däck som transportdäck på min BMW Cup-bil och även senare på en gammal bruxhäck. De funkade ok så länge det var torrt, men det var nära-dödenupplevelser varje gång vägbanan bara var lite fuktig. Vinterhalka i ett sommarregn... Kul ibland, men tyvärr farligt opålitliga i sitt uppträdande.
Jag väljer i alla fall hellre halvslitna premiumdäck än lågprisditon.

I Göteborg har vi några gummimojjar som säljer begagnade däck till riktigt låga priser och det borde rimligtvis finnas i Stockholm också. Jag köpte t.ex begagnade Nokian vinterdäck med 5-6 mm kvar till vår 3-serietouring för 1 000kr monterat och klart.

Men om du läser tester kan man säkert hitta några guldklimpar som både har hyffsat bra egenskaper och pris.

:drive:

dvorak
2010-02-26, 08:45
Får man verkligen så mycket bättre däck...

För att generalisera grovt kan man säga, ja.

Visst kan man få en billigare tillverkningsprocess i ett löglöneland, men någonstans måste prisskillnaden komma ifrån.

Den prisskillnaden ligger i detta fallet i råvarorna. De däcken du tittar på innehåller istort sett sämre råvaror i alla komponenter:

- De har en billigare gummiblandning som är formulerad för att vara billig och hålla länge vilket innebär sämre grepp både i torrt väglag samt väta. Denna gummiblandningen innehåller inte samma exklusiva gummi (generellt sett SBR-gummi blandat med naturliga gummiråvaror). En stor del där man kan spara kostnad är att använda mer fyllmedel (oftast oorganiskt material) i blandningen och därmed kunna använda mindre av det dyrare SPR-gummit.
- De har ett billigare "lim" som fäster gummit mot corden (metalltextilen och nylontextilen som armerar däcket). Detta är en kritisk del av tillverkningen, man vill inte ha problem mellan slitbanan och corden, då kan däcket explodera eller börja bubbla.
- Billigare lim i stommen som gör att däcket kan delaminera där.
- Sämre antioxidanter vilket gör att gummit inte håller mot naturlig åverkan (alltså inte slitage utan mot UV-nedbrutning och andra naturliga faktorer.) Detta är ganska lätt att se på "Kinadäck". De blir som hockeypuckar efter bara något år, och blir då ännu sämre i väta (och torrt.) Man kan säga att gummits åldrande är ett av de största problemen med däckslitage, på de flesta bilar slits däcken mer av åldrande än av mekanisk åverkan. Antioxidanterna är ganska dyra, ju bättre desto dyrare kan man säga. Detta är ett tema som går igenom om och om igen när det kommer till däck.

Däck är en väldigt saturerad marknad, ifall det inte är en kartell (vilket det inte är här) så finns det inte mycket marginal per däck att hämta utan att bärja byta till billigare råvaror. Kolla bara på alla däcktillverkare som har problem idag.

Det finns säkert en hel del andra faktorer som spelar in, jag skall prata med min kollega som jobbar med gummiindustrin (det gör inte jag), han har nog en hel del intressanta kommentarer. Jag återkommer lite senare.


För mig är däck av hög kvalitét ett måste, det är den enda delen av bilen som har kontakt med vägen. Att välja ett billigt skitdäck (för det är vad de är) är att vara dumsnål.

MrPlow
2010-02-26, 10:58
Jag börjar väl inse att det inte är Nankang som ska få sitta på bilen till sommaren. Och jag tackar för alla insiktsfulla och välskrivna inlägg.

Det får nog bli ett par dyrare men fortfarande nya däck.

Men då till frågan: Vilket premiumdäck ska gå på då? Och ska man satsa på runflat?

NickeNorrlänning
2010-02-26, 12:19
Delar med mig med lite erfarenheter, har testat lite olika däck på Minisarna.

Michelin energy 175-65-15 (R50)
Funkar förvånasvärt bra med tanke på dimensionen. Helt OK grepp i vått och torrt. Släpper snällt.

Dunlop SP9000 RFT 205-45-17 (R53)
Helt OK, lite halkiga i väta. Mycket tunga. Dyra. Eva och Björn rapporterade om avsevärd förbättring när det bytte till Yokahama (S-drive?).

Nankang NS-2 205-45-17 (R50)
Överraskande bra däck speciellt med avseende på priset. Funkar bra i torrt, lite halkiga i vått. Lätta och hyggligt tysta. Prisvärda. Inte så dåliga som många vill ge sken av. Därmed inte sagt att de tillhör de bättre eller bästa däcken. Duger definitivt på gatan. Jag skulle hellre åka med nya Nankang än dåliga kvalitetsdäck så länge vi inte pratar banåkning.

Fullrun ??? 215-40-17 (R50)
Tunga, bullriga, dåligt grepp på torrt samt obefintligt greep i vått, snudd på farliga. Släpper väldigt tvärt och oväntat i vått. Varning! Läste dessutom att det lossnade en stor bit ur slitbanan när Tekniken värld testade Fullrun...

Continental (standarddäcken 2009) 205-45-17 RFT (R55)
Bra däck, bättre än samtliga ovan nämnda däck. Dock misstänker jag att icke-runflat är att föredra.

Jag jobbar inom fordonsindustrin och vi har både leverantörer samt egen tillverkning i Kina. Största skillnaden är lönerna för arbetskraften, för råmaterial råder som bekant marknadspriser (när man pratar om stora tillverkningsvolymer). Det tekniska kunnandet är inte i nivå med "väst-länderna", men de lär sig med en skrämmande hastighet. Det tog Japansk bilindustri ca 30år att komma ikapp väst, Koreansk bilindustri ca 20år och Kineserna kommer antagligen att göra det på under 10år...

Kontentan; lägg hellre 5000kr på riktigt bra däck än 3000-3500kr på budgetdäck. Alla gånger värt pengarna om man kan avvara de extra 1500-2000 kronorna.