handdator

Visa fullständig version : Bäst bromsar?



JOBBARGUBBEN
2010-02-19, 19:00
Vilka bromsar är bäst tycker ni?
Ska användas till vardags och lite bana.
stoptech, works kit, AP ge gärna åsikter och erfarenheter.

Undrar även om men märker om man byter bakbromsar. jag har en MCS R56.

:)

Hobbe
2010-02-19, 19:47
Jag har kört med original (BMW och MINI), Works (MINI), och Stoptech (BMW).

Min erfarenhet är att original med racebelägg, stålomspunna bromsslangar, och bromsvätska med högre kokpunkt duger bra, och är dessutom ingen dyr uppgradering.
Samma uppgradering för bakbromsarna ger en något bättre bromsverkan.

Stoptech kostade närmare 25000 Kr för ett kit till frambromsarna, men gav inte 25000 Kr bättre bromsar.
Motsvarande kan säkert sägas om andra likartade "Big Brake Kits" för gatbilar.

Är det blingfaktorn som räknas så är det givetvis hög sådan på färgglada stora bromsok.

jonaslindell
2010-02-19, 20:02
Jag köpte min med redan uppdaterade bromsar fram , AP-Racing & PFC belägg. Det bettar så in i h..vete!! :)

Samson
2010-02-19, 20:06
Håller med Måns. Skaffa bra belägg (Pean Sweden rekomenderas starkt) och bromsvätska så räcker det oftast riktigt långt.
Ska du åka bana räcker i regel originaldimensioner långt om man ser över kylningen. Bra kylning till bromsarna är oftast välinvesterade slantar/tid då slitaget sjunker avsevärt.

Mvh Johan

JOBBARGUBBEN
2010-02-20, 09:44
Det var minsann skilda åsikter!!! :confused:
Är det någon som mätt bromssträckor med olika bromsar?

Utséendet spelar också in, jag tycker det ser fånigt ut med 18" fälgar och originalbromsar:)

jonaslindell
2010-02-20, 10:35
Jag vill poängtera att jag inte kört med orginalbromsar, så jag kan ej uttala mig om skillnaden!

powernap
2010-02-20, 10:58
kan uttala mig,

har både åkt original-original....(ok skivor belägg gummislang vätska)
originalok-racebelägg-bra vätska-stålslangar..
ap 4-kolvsok-med stora skivor - carbon metallic belägg-bättre vätska-stålslangar....

det sistnämnda är ÖVERLÄGSET....nästan så man välter framåt :cool: (behövs ingen extra kylning enligt mig)

men var och en styr sin egna skuta....


utseendet bryr jag mig inte smack om, effektiviteten avgör - kika på min bild till vänster, det gör ju inget att det ser hyggligt snyggt ut :drool:

JOBBARGUBBEN
2010-02-20, 22:05
tackar för info.

är det någon som kan kommentera works bromskit

JOBBARGUBBEN
2010-02-22, 20:31
Nu har jag bestämt mig för att köpa marcus bromskit.
Hoppas det passar!

Köper även hans ultraleggera 18" får även se hur de passar.