handdator

Visa fullständig version : Vad är egentligen ASC+T och DSC???



MrPlow
2010-02-17, 22:09
Har jag fattat det rätt om jag säger att:

Automatic Stability Control + Traction (ASC+T) är antispinn.

Och att:

Dynamic Stability Control (DSC) är antisladd.

Dvs om man får sladd så hjälper antispinnen bara lite medan antisladden kan reda ut saker och ting? Antispinn är standard medan antisladd tillval...? Och med antisladden så får man "Hill Assist" dvs bromshjälp om man ska starta i backe...?

Hobbe
2010-02-18, 03:53
Har jag fattat det rätt om jag säger att:

Automatic Stability Control + Traction (ASC+T) är antispinn.

Och att:

Dynamic Stability Control (DSC) är antisladd.

Dvs om man får sladd så hjälper antispinnen bara lite medan antisladden kan reda ut saker och ting? Antispinn är standard medan antisladd tillval...?

Japp.

Antispinn har mer med hjulspinn att göra.
Det märker du av om du försöker trycka gasen i botten i tex ettans växel.
Du kommer att hoppa fram med bilen.

Antisladd bryter in när bilen känner av att sidogreppet är på väg att släppa, och använder då bromsarna för att balansera.



Och med antisladden så får man "Hill Assist" dvs bromshjälp om man ska starta i backe...?

Vet ej.

Cervantes
2010-02-18, 05:32
Har jag fattat det rätt om jag säger att:

Automatic Stability Control + Traction (ASC+T) är antispinn.

Och att:

Dynamic Stability Control (DSC) är antisladd.

Dvs om man får sladd så hjälper antispinnen bara lite medan antisladden kan reda ut saker och ting? Antispinn är standard medan antisladd tillval...? Och med antisladden så får man "Hill Assist" dvs bromshjälp om man ska starta i backe...?

Dsc är livlinan när du trodde du va rallystjärna i snön, har det på min bmw och har räddat mig några ggr :)

Hill assist får man mig veterligen bara med när du köper bmw med x-drive så möjligt att det kommer ingå i nya suven med 4wd. Däremot får du med EDLC (Electronic Differential Lock Control)

Fredrik
2010-02-18, 06:52
Den s.k. Hill assist som nämns finns på min MINI, jättebra när man ska starta i backe eller inte vill rulla bakåt - efter två sekunder släpper den.
Det är faktiskt en kanonfeature att ha på sin MINI, ett suveränt hjälpmedel så man slipper sitta med ena foten på bromsen eller rycka i kryckan.

Jag kan ha fel, men kan det vara så att detta introducerades i R56 i MINIvärlden?

MartinGBG
2010-02-18, 08:26
Jag kan ha fel, men kan det vara så att detta introducerades i R56 i MINIvärlden?

Ännu en utav de många anledningar att byta upp sig till en ny fin R56 ;)

Hobbe
2010-02-18, 14:41
Äsch, på R53:an finns det bromsar.
Vem behöver då "hill assistance"? :D

Adolfsson
2010-02-18, 17:26
Äsch, på R53:an finns det bromsar.
Vem behöver då "hill assistance"? :D

Ja exakt Hill holder finns ju till arbetsmaskiner som Subaru :cool:
Va gör det på en Mini... väger säkert jätte mycket med;)

MrPlow
2010-02-18, 22:40
Ja exakt Hill holder finns ju till arbetsmaskiner som Subaru :cool:
Va gör det på en Mini... väger säkert jätte mycket med;)

Ge fan att lägga in ny programvara i min bil. Vet du hur mycket en byte väger? ;)

dvorak
2010-02-19, 08:21
Hill assistance är klockrent!

Cervantes
2010-02-19, 08:30
Blanda ihop hill assist med hilldescent :banghead:

MrPlow
2010-02-20, 12:32
Tillbaka till DSC... Ingår det i Curry-paketet?

Mikael W
2010-02-23, 20:20
Är det ngn som fattat hur man snabbast kör med DSC inkopplat genom isiga och snöiga kurvor? Har ibland kommit in för fort, bilen understyr (=kanar med framvagnen), DSC stabiliserar och när jag försöker gasa ur kurvan stryper den och jag kryper långsamt ur kurvan. Andra gånger börjar det med undertyrning, går över i bakvagnssladd och jag får lite gas av DSC ur kurvan. Känns rätt bra.

Men jag har inte fattat logiken - kan man utnyttja DSCn så att man kommer genom kurvan hyfsat fort och får tillräckligt med gas ur kurvan?

RobertH
2010-02-23, 21:59
Det blir många länkar till Olas shop idag, men dessa gör verkligen underverk för kurvtagningen:

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/chassi/alta-krangningshammare.html

Välj den grövre av de två tjocklekarna till R56.

MrPlow
2010-04-06, 22:05
Står det DSC vid knappen om man har det? (Står nämligen bara ASC på min).