handdator

Visa fullständig version : Fråga om baklucka



Joh@nna
2010-01-24, 18:45
Är nybliven Cooper ägare och har en lite korkad fråga... :blush:

Jag kan öppna bakluckan med fjärrisen, men borde jag inte kunna öppna den på annat vis? I instruktionsboken står det att jag kan öppna bakluckan genom att trycka på knappen under grepplisten bak, men det finns ingen knapp där? :down

Jag har en Mini Cooper -07 (R56)

Andersson
2010-01-24, 19:04
Om du lägger handen "under" listen och trycker till där när bilen är upplåst borde den gå upp. Är väl ingen "knapp" direkt men borde inte gå att misslyckas så länge bilen inte är låst såklart. :)

Joh@nna
2010-01-24, 19:20
Har redan klämt och petat där under som en galning (med bilen upplåst såklart) men inget händer...

ola
2010-01-24, 19:43
Det är ingen mekanisk knapp utan en elektrisk och om kontakten är glappig på insidan så funkar det inte.. har för mig att jag hade det problemet med förra bilen när jag hade varit där o meckat runt..

MartinGBG
2010-01-24, 20:09
Det var ju konstigt! Vad har du i mitten på grepplisten på bagageluckan? Är det bara tom lack där? Det skall vara en svart gummivariant där, som man trycker in. Cirka 5cm bred.

Joh@nna
2010-01-24, 20:42
Det var ju konstigt! Vad har du i mitten på grepplisten på bagageluckan? Är det bara tom lack där? Det skall vara en svart gummivariant där, som man trycker in. Cirka 5cm bred.

Ingen gummigrej där, bara hård plast... Typ. Har erfarenhet av "gamla" Minin som hade en gummigrej som man tryckte på för att få upp bakluckan, men detta är den nya karossen, men den ska väl också gå att öppna utan fjärrkontrollen tycker jag... Eller?

Rasmus
2010-01-24, 21:52
Ingen gummigrej där, bara hård plast... Typ. Har erfarenhet av "gamla" Minin som hade en gummigrej som man tryckte på för att få upp bakluckan, men detta är den nya karossen, men den ska väl också gå att öppna utan fjärrkontrollen tycker jag... Eller?

Ja, det är så på din kaross (R56). Sätt händerna under handtaget, tryck uppåt. Det är som en "platta" som man trycker upp.

Joh@nna
2010-01-24, 22:16
Ja, det är så på din kaross (R56). Sätt händerna under handtaget, tryck uppåt. Det är som en "platta" som man trycker upp.

Funkar inte, pojkvännen har också försökt utan att lyckas. Så då är det alltså knas på den? Enligt kvitton jag fick med när jag köpte bilen så har det varit något sorts strul med bagagelåset tidigare, vilket då fixades i början av förra året på BMW i Göteborg... Får väl åka in med bilen igen.

Tack för era svar grabbar! :D

Stephand
2010-01-24, 22:37
Hette händelse vis förra ägaren till Din bil Andy?

Joh@nna
2010-01-25, 08:33
Hette händelse vis förra ägaren till Din bil Andy?

Yes. :D Eller rättare sagt så var det hans fru som ägde bilen.

Stephand
2010-01-25, 12:01
Yes. :D Eller rättare sagt så var det hans fru som ägde bilen.

Den lille engelsmannen med den lille bilen:), en vän till mig.
Lite överaskande att dom sålde den för jag vet att frun var emot en försäljning, förövrigt var det den som väckte mitt intresse för Mini.

Vet att han haft strul med solenoiden i bakluckan och en del annat elrelaterat. men det skulle vara årtgärdat, annars är det en fin bil med relativt låga mil.

Joh@nna
2010-01-25, 21:33
Den lille engelsmannen med den lille bilen:), en vän till mig.
Lite överaskande att dom sålde den för jag vet att frun var emot en försäljning, förövrigt var det den som väckte mitt intresse för Mini.

Vet att han haft strul med solenoiden i bakluckan och en del annat elrelaterat. men det skulle vara årtgärdat, annars är det en fin bil med relativt låga mil.

Jo, det är en jättefin och välskött bil, i stort sett som ny. Fick med alla kvitton på reparationer som gjorts, och jag och pojkvännen upptäckte inga fel på den innan köp. Men nu strular bakluckan som sagt, men ska in till BMW och se vad dom kan göra, det var ju BMW göteborg som fixade felet på den förra året också.

Joh@nna
2010-02-02, 14:52
Hahaha!! Visade sig att det inte alls var något fel på bakluckan, jag hade bara inte rätt teknik! Man får trycka lite på sidan av "knappen" under handtaget så öppnar sig luckan... Piiinsamt! :oops:

Fredrik
2010-02-02, 15:11
Hahaha!! Visade sig att det inte alls var något fel på bakluckan, jag hade bara inte rätt teknik! Man får trycka lite på sidan av "knappen" under handtaget så öppnar sig luckan... Piiinsamt! :oops:

Ja ja, nu vet du det till nästa gång Joh@nna ;)

Hagatorpet
2010-03-05, 12:41
var glad att du är stadsbo....
Här på landet tar vi till kofoten om.......:-)
får nog prata med MARTINGBG när jag får min bil
Så man lär sig alla nya knappar

Jozze
2010-03-05, 15:05
var glad att du är stadsbo....
Här på landet tar vi till kofoten om.......:-)


He he här med men vi kallar den "nyckeln" går till alla lås hehe

Cervantes
2010-03-05, 17:44
He he här med men vi kallar den "nyckeln" går till alla lås hehe

Hagalunds nyckel heter den här omkring.. :)