handdator

Visa fullständig version : MINI Challenge Tyskland 2010



Fredrik
2010-01-08, 15:11
I år är det enligt min gode vän Fredrik Lestrup (som kört serien två år i rad och kommit totalsexa bägge åren av ca 40 startande) lite förändringar för team och förare i MINI Challenge. Lestrup ska inte köra denna serie i år utan det är lite annat som kommer att bli Lestrups kontor på banorna kommande säsong. Återkommer så snart Fredrik meddelar mig att det är grönt.

Förändringarna i MINI Challenge 2010 innebär i korthet följande:
- Det gemensamma tältet där alla bilarna stod tas nu bort. Alla team samsades i ett stort tält och hade plats för två bilar var (vissa tre), men detta är nu slut. Teamen tvingas nu ta med egna trailers och tält vilket kräver mer folk.
- Prispengarna är halverade.
- Hospitalityn blir mycket mindre. MINI Challenge hade ett av de största hospitality-tälten i F1-paddocken enligt Lestrup, och jag såg det på MINI United - gigantiskt med mycket plats och myycket mat!
- Ingen supportklass till F1 i år.
- Dyrare för både team och förare.

Jag har ännu inget hört vad Daniel Haglöf (totaltrea 2008, MINI Challengemästare 2009) ska köra i år, men så snart jag får indikation av Daniel vad han gör så hojtar jag till med info.

Det ser ut som en ny Stockholmskille vid namn Richard Trange ska ratta Schuberts MINI Challengeracer, men återkommer med definitiv info om detta också så snart jag fått konfirmation från de mer insatta i ämnet.

powernap
2010-01-08, 16:29
hmmm jag läser "försämring"

fler som håller med?
eller har andra åsikter?

ska oxo kolla med daniel...

Fredrik
2010-01-08, 16:38
Ja, jämfört med hur det varit så kan man nog säga att det är en försämring, åtminstone sett till bekvämlighet med stortält både för team och hospitality men även prispengar för förarna.

Hobbe
2010-01-08, 18:04
MINI Challenge Tyskland lär få uppleva en försämring jämfört med tidigare vad det gäller intresset för tävlingsserien pga dessa besparingar.
Trist då MINI Challenge Tyskland har varit riktigt framgångsrikt.

Engelsmännen och MINI Challenge UK har sedan tidigare revolterat pga 1) tvånget att ersätta sina tidigare R50/53 Challenge-bilar med nya R56 Challenge, vilket tydligen tävlanden i MINI Challenge Tyskland inte hade något emot, och 2) priset för nya R56 Challenge (ca 400K Euro exkl. moms) jämfört med tex gamla R53 Challenge (ca 300K Euro exkl. moms), vilket även här tävlanden i MINI Challenge Tyskland accepterade.
Tyskar verkar ha en större acceptans vad det gäller förändringar än engelsmän :)
Det hela resulterade i ett minskat intresse för MINI Challenge UK jämfört med tidigare.

Inför säsongen 2010 byggs en billigare version (ca 300K Euro exkl. moms) av R56 Challenge i UK för MINI Challenge UK samtidigt som äldre R50/53 Challenge-bilar verkar vara fortsatt välkomna.

Jag gillar den engelska MINI Challenge-modellen mer då den attrahera fler entusiaster och amatörer än professionella tävlingsteam så jag hoppas att det blir ett stort intresse för MINI Challenge UK under 2010.

Jag hoppas verkligen att ansvariga för MINI Challenge tänker både två och tre gånger i fortsättningen innan nya besparingar och/eller förändringar görs.
Det är lätt att förstöra något som är populärt och framgångsrikt.

Rasmus
2010-01-08, 18:51
priset för nya R56 Challenge (ca 400K Euro exkl. moms)
Menar du att en R56 Challenge kostar 4 miljoner SEK + moms?!?!

Hobbe
2010-01-08, 19:28
RE,

Du som företagare borde åtminstonde veta skillnaden på K och M ;)
Om inte - I'm happy to do business with you! :D

Rasmus
2010-01-08, 20:31
RE,Du som företagare borde åtminstonde veta skillnaden på K och M ;)
Om inte - I'm happy to do business with you! :D
När jag gör business så betyder K = tusen.
Du skriver 400K Euro och det är för mig 400 000 Euro.

Jag vet inte hur det är i Kista men här avrundar vi 1 Euro till 10 SEK.
You do the math!

Jag tror min framtid ligger i att göra bizniz med teknikkillar, Hobbe!

Hobbe
2010-01-08, 23:59
Asch so, 400KSEK givetvis... (ett stolpskott av mig).
Euro eller krona - same same, but different ;)

Fredrik
2010-01-12, 08:40
Jag har städat lite i tråden - påminner alla att hålla sig lite on topic här ;)

Hobbe
2010-01-22, 21:08
Nu är det klart.
MINI Motorsport Centre har utvecklat ett MINI Challenge UK-kit för tävlingssugna med R56-gatbilar.
http://www.minichallenge.co.uk/downloads/R56_Web_Flyer.pdf
(Inte "roadlegal" om nu någon här plötsligt fick en idé...)

MINI Challenge Tyskland däremot vidare med sina fabriksproducerade R56 MINI Challenge-bilar.

Richard Trange
2010-02-15, 21:45
Tjenna gubbar, Kalendern för 2010 damp precis ner i mailboxen och jag tänkte dela med mig =)




10./11. April Hockenheimring Preis der Stadt Stuttgart
8./9. Mai Sachsenring ADAC Masters Weekend
14./15. Mai Nürburgring 24h Rennen / Nordschleife
29./30. Mai Hockenheimring ADAC Masters Weekend
31.7./ 1. August Brno (CZ) WTCC
14./15. August Nürburgring AvD Oldtimer-Grand-Prix
4./5. September Oschersleben WTCC
25. September Salzburgring Rundstreckentrophy

Fredrik
2010-02-16, 06:42
Tjenna gubbar, Kalendern för 2010 damp precis ner i mailboxen och jag tänkte dela med mig =)

10./11. April Hockenheimring Preis der Stadt Stuttgart
8./9. Mai Sachsenring ADAC Masters Weekend
14./15. Mai Nürburgring 24h Rennen / Nordschleife
29./30. Mai Hockenheimring ADAC Masters Weekend
31.7./ 1. August Brno (CZ) WTCC
14./15. August Nürburgring AvD Oldtimer-Grand-Prix
4./5. September Oschersleben WTCC
25. September Salzburgring Rundstreckentrophy

Härligt Richard, tack för infon 8)

Fredrik Lestrup
2010-02-26, 15:19
MINI Challenge Tyskland lär få uppleva en försämring jämfört med tidigare vad det gäller intresset för tävlingsserien pga dessa besparingar.
Trist då MINI Challenge Tyskland har varit riktigt framgångsrikt.

Engelsmännen och MINI Challenge UK har sedan tidigare revolterat pga 1) tvånget att ersätta sina tidigare R50/53 Challenge-bilar med nya R56 Challenge, vilket tydligen tävlanden i MINI Challenge Tyskland inte hade något emot, och 2) priset för nya R56 Challenge (ca 400K Euro exkl. moms) jämfört med tex gamla R53 Challenge (ca 300K Euro exkl. moms), vilket även här tävlanden i MINI Challenge Tyskland accepterade.
Tyskar verkar ha en större acceptans vad det gäller förändringar än engelsmän :)
Det hela resulterade i ett minskat intresse för MINI Challenge UK jämfört med tidigare.

Inför säsongen 2010 byggs en billigare version (ca 300K Euro exkl. moms) av R56 Challenge i UK för MINI Challenge UK samtidigt som äldre R50/53 Challenge-bilar verkar vara fortsatt välkomna.

Jag gillar den engelska MINI Challenge-modellen mer då den attrahera fler entusiaster och amatörer än professionella tävlingsteam så jag hoppas att det blir ett stort intresse för MINI Challenge UK under 2010.

Jag hoppas verkligen att ansvariga för MINI Challenge tänker både två och tre gånger i fortsättningen innan nya besparingar och/eller förändringar görs.
Det är lätt att förstöra något som är populärt och framgångsrikt.

Hallå där!

Jag har inte varit så aktiv på denna sida men nu kanske jag är på gång!

Jag har smygpratat lite med min gode vän Fredrik Alexandrow och det ser väl ut som att jag kanske kör tyska MINI Challenge även 2010! Dock inte för Schubert Motorsport som efter nya åtaganden från BMW Motorsport nu sköter utvecklingsarbetet av den nya Z4 GT3:bilen.. Mitt mål i år var att köra FIA GT i europa men planen gick inte att sy ihop. Jag kommer istället köra 2st GT Masters race (tyska långloppserien för GT bilar) och ett 12 timmars race i GT3:an under året.. Men jag fick i förra veckan ett bra erbjudande av ett annat team som driver bil i MINI Challenge och jag skall ner till Tyskland i helgen på möte för att styra upp de sista detaljerna i ett sammarbete! Så håll tummarna för att jag får till en bra deal!
Sen behöver jag ert stöd för att äntligen stå högst på pallen när året är slut!
Mer info kommer!!!

Jag vill bara kommentera det du skrivit ovan Hobbe..

Man bör veta att tyska MINI Challenge-serien har ett tydligt mål.. Att skapa en serie av hög klass där teamen köper "färdiga" racerbilar för en billig peng. Motor, växellåda och databox är plomberade och ständigt kontrollerade av organisationen för att motverka fusk och skapa en serie där alla förare har samma förutsättningar. Organisationen erbjuder också reservdelsförsäljning på plats vilket gör att teamen behöver ha 0 delar i lager utan behöver bara ta med sig bilen, verktyg, mek och en förare till banan.

I England har man sen starten av engelska MINI Challenge låtit teamen bygga egna bilar från egna gatbilar av modell S.. Detta gör att organisationen inte har så bra koll på bilarna och detta gör att det inte finns nån gräns på hur mycket pengar man kan lägga ner på motorjobb osv.. Dvs ganska dyrt! Kitet dom erbjuder man kan köpa för att bygga om sin gatbil till en racerbil kostar runt 110.000 svenska kronor och en cooper s ligger väl runt 300.000.. vilket blir ungefär samma som en färdig R56 MINI Challenge... Jag har inte sett att det går någon R53 Challengebil från tyskland i England.. Vilket är synd.

I Tyskland har serien ett väldigt bra rykte tack vare sitt proffesionella och strukturerade upplägg.. kanske lite typiskt tyskar men det funkar! Och jag som förare skulle aldrig välja Engelska MINI Challenge före den Tyska serien.
I tyskland är vi ju tex. supportserie till Formula1, WTCC, GT Masters, 24H Nürburgring osv.. Visst finns det fler serier och mer folk i tyskland men engelska MINI Challenge verkar gå under egna helger.. Om jag inte har helt fel, hittar ingen information om vilka de kör med men dom kör iallafall inte med BTCC eller Britcar som är de största arrangemangen i england..

Nu kanske jag låter negativ men jag tror att man bör se serierna som två helt olika.. Samma märke men olika upplägg. I England vill nog folk bygga sina bilar hemma i garagen och göra det på det typiska Engelska sättet! Vilket verkar funka bra i England då startfältet varit riktigt stort sen starten av serien..

Jag är inte alls nöjd med förändringarna i Tyska serien, Inget F1, Inget enhetstält, mindre hospitality och mindre prispengar.. För mig som förare blir det dyrare att köra eftersom teamet får mer kostnader, eget tält, egen mat till mekaniker och jag kan köra in mindre prispengar... Man tar bort lite av det som gjort serien så himla speciell! Men finanskrisen verkar gräva djupt i bilföretagen och jag vet att Tyska MINI Challenge fått ekonomiskt stöd av BMW tidigare. BMW har ju tom dragit sig ur F1 och därmed försvann möjligheten att få racea under F1 helgerna för MINI..

Jag hoppas detta är en period bara där man sparar pengar och att man återgår till det föregående konceptet.. Vi är ju 3 svenskar som kör i serien och en 4:e (Trange) är ju på gång in.. Så intresset är ju stort!

För mig som förare är MINI Challenge en riktigt bra serie, Bilarna är snabba, roliga att köra och serien syns bra i Tyskland. Dessa kriterier är ett måste för att jag skall kunna komma någon vart i min karriär. För mig kommer serien alltid körmässigt vara intressant eftersom jag gillar att köra bilen.

Nu blev det många ord på en gång!

/Fredrik Lestrup

Fredrik
2010-02-26, 15:33
Fantastiskt Fredrik, jag (och NMCS) håller givetvis tummarna för att det blir något 8)

Kompis, du går mot ett spännande år, och jag tycker det är jättekul att du rejsar MINI i år igen. Vi såg ju på vårt go-kartrace i början av februari att du minsann vet hur man tar sig fram på banan :D

Ser fram emot fler rapporter från dig, och hinner du inte lägga ut dem står jag till tjänst precis som tidigare 8)

Hobbe
2010-02-26, 20:15
Snabb-Fredrik (inte den andre Fredrik :D),

Lycka till 2010 med MINI Challenge Tyskland.
Extra kul med fyra svenskar denna gång.

Vad det gäller MINI Challenge UK vs MINI Challenge Tyskland så är det som du säger två olika upplägg.
UK kör med "Gentleman's agreement" mellan amatörer medan Tyskland kör med enhetsbilar för professionella.
Givetvis blir därför också Tyskland mer attraktivt för sponsorer, och ur ambitiösa svenska förares ögon är MINI Challenge Tyskland en språngbräda mot större mål.
Min sympati däremot såsom glad amatör, och gräsrot ligger mer åt upplägget i UK även om jag tycker om MINI Challenge Tyskland också.
Inte så konstigt att vi ser olika på UK och Tyskland då det är milsvidd skillnad mellan dig och mig.
Du har talang och ambition för att härja i högsta serien - jag däremot lirar möjligen i seriesystemet under Korpen när jag inte gömmer mig bakom en flagga på HP :)

Gällande R50 och R53 så kommer dessa att köra i MINI Challenge UK tillsammans med R56.
Dock tre olika klasser.
Allt enligt verifiering i dag med arrangörerna utav MINI Challenge UK.
R50/R53 kommer i stort sett tillåtas tills det inte finns några kvar att köra.

Nu hoppas vi att det finns företag som ställer upp och stödjer er ekonomiskt så att vi kan få nöjet att njuta av svenskar på prispallen varje deltävling 2010.

Fredrik Lestrup
2010-02-26, 21:47
Tack för stödet Måns, det behövs!

Nu hoppas jag bara att helgens möten i Düsseldorf går som jag vill så jag 100% kan säga att jag kör 2010. Behöver sen komma överens med mina sponsorer och avtala om året så jag har budgeten klar!

Jag förstår dina tankar om Brittiska serien och som sagt det funkar ju verkligen för dem! När vi körde på Silverstone 2009 hade vi 3 gästförare från Brittiska serien och för dem var detta något helt annorlunda. De var imponerade av bilarna och självklart av upplägget tyskarna har.. Han som vann Brittiska serien 2009 kom 21 och 16 i de racen han körde med oss 2009... Det visar att vi håller ganska hög klass i Tyska serien.

Jag läste att ni har på gång med en svensk MINI-serie ala UK-style! Hoppas det blir något, vi har fortfarande vår R53 Challengebil till salu och planen är att köpa min gamla R56 challenge från 2009 istället.. Om vi får den gamla såld dvs! Den kanske kan vara nåt att åka i BMW-cup med?

Ha det!

/Lestrup

Richard Trange
2010-02-26, 23:11
Hallå där!

Jag hoppas detta är en period bara där man sparar pengar och att man återgår till det föregående konceptet.. Vi är ju 3 svenskar som kör i serien och en 4:e (Trange) är ju på gång in.. Så intresset är ju stort!

/Fredrik Lestrup

Snabb fråga, vem är den tredje svensken? Du, jag, Haglöf och ??

Kul att du ska köra föresten! Jag hoppas på att sy ihop någonting inom kort.

Richard

Hobbe
2010-02-27, 13:08
Jag läste att ni har på gång med en svensk MINI-serie ala UK-style! Hoppas det blir något, vi har fortfarande vår R53 Challengebil till salu och planen är att köpa min gamla R56 challenge från 2009 istället.. Om vi får den gamla såld dvs! Den kanske kan vara nåt att åka i BMW-cup med?



Din och Mangs gamla R53:a hade jag köpt redan för två år sedan om spargrisen hade tillåtit.
Den står högst på önskelistan fortfarande, men lottovinsten har uteblivit :D

Att få in MINI i BMW Cup under ett gemensamt tekniskt reglement blir tyvärr allt för svårt.
Det är anledningen att vi försöker starta MINI Cup.
Den andra anledningen är givetvis att vi tycker att MINI ska ha sin egen tävlingsserie, och därigenom försöka påverka intresset för MINI i Sverige.
BMW Sverige/MINI Sverige verkar tyvärr fortfarande enbart ha ett minimalt intresse för MINI Challenge Sweden/Scandinavia.
Vem vet, finns det ett stort intresse för MINI Cup i framtiden så kommer ni knappast ha svårt att hitta köpare till era gamla MINI Challenge-bilar.

Hobbe
2010-02-27, 13:11
Snabb fråga, vem är den tredje svensken? Du, jag, Haglöf och ??



+1 på den frågan.

Det finns fler än Richard som är nyfikna :)

Fredrik
2010-02-27, 15:23
Din och Mangs gamla R53:a hade jag köpt redan för två år sedan om spargrisen hade tillåtit.
Den står högst på önskelistan fortfarande, men lottovinsten har uteblivit :D


Den har jag kört (utan lottovinst ;) ) och det är den häftigaste MINI jag kört utan tvekan.

Om lottovinsten slår till måste du köpa den Måns - den är sååå 8) 8) 8)

Här nedan en enkel bildkavalkad från min, Lestrups och KIT´s sejour den 30 oktober 2008 - bildserien avslutas med min R56 S och R53 Challenge bredvid varandra på Lunda, sedan kom familjen Jensen och fortsatte ha trevligt

http://cahlin.se/driversplayground_com/?view=109

Fredrik Lestrup
2010-02-28, 16:47
Snabb fråga, vem är den tredje svensken? Du, jag, Haglöf och ??

Kul att du ska köra föresten! Jag hoppas på att sy ihop någonting inom kort.

Richard

Hallå där! Såg att jag glömt ett t! Måste ha fumlat med fingrarna! Skulle stå: vi är ju tre svenskar som KÖRT mini challenge och en till är på gång in... Mangs, Haglöf och jag!!

Hoppas allt går i lås Trange och att du kommer till start! Men för vilket team??

/Lestrup

Fredrik
2010-03-05, 07:24
Jag fick detta nyhetsbrev av Trange - kul, hoppas det blir något för Richard 8)


"Snart tillbaka i MINI Challenge bilen. På legendarisk mark!



Idag fick jag posetiva besked från Tyskland och ett team i MINI Challenge, dom vill ge mig en chans i sin charmiga MINI Cooper S. Så det innerbär att jag den 17e-19e Mars kommer att bege mig till legendariska Nürburgring banan i Tyskland för ett tredagarstest tillsammans med Team Spicy MINI.


Vanligtvis så här års börjar det närma sig försäsongstester men i år får förare som tävlar i sverige gott vänta. Jag däremot beger mig ner till Tyskland och Nürburgring redan om två veckor för att köra ännu ett test i MINI Challenge, dock så är ingenting 100% klart ännu.

Senast jag testade var på Oschersleben, även den belägen i Tyskland, för
Schubert Motorsport efter mina fina prestationer i 12-timmarsloppet på Hungaroring i Ungern. Denna gång är det som sagt annorlunda och den tyska Grand Prix banan + Den legendariska, 22km långa, Nordschleife, Även kallad "The green hell" ligger framför fötterna.

Hoppas att alla håller tummarna för mig att det går bra, Det är kommer bli mycket viktigt!


/Richard Trange
www.richardtrange.se
richardtrange.blogspot.com "

Richard Trange
2010-03-10, 23:38
...

Ser dock ut som att testet har snöat bort. Det kom 15-20 cm snö i början av veckan så banan ser just nu ut såhär:
http://3.bp.blogspot.com/_i204i-VXk2g/S5atf8MDJKI/AAAAAAAAAEE/J3JXYV4WWxs/s1600-h/webcam.jpg

Får se om snön försvinner eller om man eventuellt får flytta det. Hoppas iallafall på att få köra så mycket som möjligt. Roligt är också att jag har ett par team som sliter i mina ärmar och inte bara ett. Nu kvarstår bara att ta reda på vad som känns bäst och vad som är bäst ekonomiskt.

Godnatt!

Fredrik
2010-03-11, 07:04
Vi håller tummarna Richard :happy: 8)

Hagatorpet
2010-03-11, 08:00
Jag håller tummarna, hoppas allt går i lås.

dvorak
2010-03-11, 08:03
Lycka till!

Fredrik
2010-03-16, 12:06
Enligt stallchefen för Gigamot (kommenterat på MINI Challenge Facebooksida) verkar vår MINIkompis Daniel Haglöf vara klar för ännu en säsong 8)

Jag inväntar dock Daniels officiella konfirmation från honom själv så vi vet att det är all systems go, go, go :happy:

Nu inväntas bara det definitiva beskedet från Lestrup och Trange också - det skulle ju vara fantastiskt att få en trio svenskar i årets MINI Challenge :D

Fredrik
2010-04-08, 08:30
Som jag tidigare meddelat i andra trådar är det nu officiellt konfirmerat via pressreleaser att
Fredrik Lestrup, Daniel Haglöf och Richard Trange kör MINI Challenge 2010 :happy:

Jag talade med Fredrik för några dagar sedan och han lovade att SMS:a mig resultaten så snart har har möjlighet efter han passerat "the checkered flag" :D 8)

Håll koll i denna tråden efter senaste resultat (för våra svenska Challengepiloter) och info.

Nu till helgen är det premiär, och jag önskar Danne, Fredde och Richard lycka till - må fighterna vara hårda men rena :drive:

Fredrik
2010-05-27, 06:48
Jag såg just på Tranges Facebooksida att han får fint sällskap av en speciell gästförare i sitt team Lechner Racing till helgen, nämligen Cora Schumacher (Ralfs hustru) som tidigare kört just MINI Challenge.

det ska bli riktigt spännande att se om Richard kan få henne att peka på vår klubbdekal och göra tummen upp, och skulle hennes make glida förbi och göra samma sak skulle ju det vara rätt trevligt :galen

Richard Trange
2010-05-27, 15:56
Ska försöka Fredrik ;)

Nu bär det av till banan och reka litegranna..
Ciao!

Fredrik
2010-05-28, 06:50
Ska försöka Fredrik ;)

Nu bär det av till banan och reka litegranna..
Ciao!

Härligt Richard, lycka till i helgen nu 8)