handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni?



Llindaa
2009-12-29, 13:33
Hej!

gar problem med mina dörrar. Att när det är kallt så fryser låsmekanismen så man kan inte öppna dörrarna.
Och igår var det plusgrader så då funkade dörrarna perfekt, o allt snö o så smälte bort. Men under natten blev det jäkla kallt, 10 minus, så all snö som smält hann frysa och frysa fast på handtagen så nu går inte de heller att rubba.
Tydligen är inte Mini gjort ör att stå ute under vintern, helt galet! Sjukt dåligt att det inte ska gå.Men i alla falll, har en ide.
Om jag ställer den i ett varmt garage så den får tinas upp. Jag köper ett kapell o sätter över, så kan ju inget vatten komma in för att frysa fast något om den står ute.
Vad tror ni om den idén?? :p

jonaslindell
2009-12-29, 15:05
Hej, testa med att spruta in upptinande låsolja(teflon) i låset och på andra ytor som kan riskera frysa fast(dörrlister m.m.). Det har funkat för mig..

Kongo
2009-12-29, 15:27
Antagligen är låsmekansimen skitig där är en massa fukt ligger och myser och fryser när det blir kallt, ett kapell skulle nog inte hjälpa.

Plock bort dörrsidan och spruta rejält med någon form av smörjolja på rörliga delar och allt annat ;), hjälpte på en gammal bmw jag hade förut som alltid frös innan den fick smaka litiumfett :)

Llindaa
2009-12-29, 15:48
har sprutat olja men det hjälper inte, kanske får testa att ta bort dörrsidan o se om det hjäpler.