handdator

Visa fullständig version : ommappning



ola
2009-12-03, 12:23
Vad tror ni om det här: http://www.itsfun.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=2554&Itemid=

pallar Worksmotorn/lådan 259 hk o 340 Nm dessutom saltat med stor intercooler som väl då blir uppåt 270-280 hk och 350Nm ??

om det nu skulle gå att få ur så mycket ur den här motorn , varför gör man inte det från början , ?? att man vill ha säkerhetsutrymme för dålig soppa på bonnvischan i Ukraina osv det förstår jag , men det lär väl knappast vara aktuella trakter för den här typen av bil??
Hjälp med input - för jag förstår faktiskt inte det här..

Hobbe
2009-12-03, 12:37
Du vet ju hur det gick för Hungrig när han gick "all in" ;)

Det finns ju fördelar med att ha marginaler på rätt sida.
Om man trots allt vill trimma genom att skruva alla parametrar till max så får man också vara beredd på att det kan kosta en slant.

Ta dessutom alla "försäljningssiffror" med två stora nypor salt.
Det är inte alltid man får vad man betalar för.

Det bästa är att kolla med andra som har "chippat" - för någon riktig individuell mappning är det inte - vad det gäller resultatet och hållbarheten.
Två stora MINI-forum finns (gamla NAM och gamla MINI2) för intresserade.
Om man gör sin hemläxa först så brukar resultatet bli därefter.

ola
2009-12-03, 14:07
har kollat på NAM framförallt och där finns inte mycket om den här motorn och ommappning,
även om det inte är en "riktig" individuell mappning så är det mer en mappning än en chippning vad jag förstått iallafall.

fast varför ska man ha såna oerhörda marginaler som "chip"tillverkarna påstår är skälet till "undermotoriseringen"? på mindre motorer som tex Cooper både R56 och R50 så är vinsten bara 10 hk .. men här ska det bli nästan 50 hk.. jag hade inte varit lika skeptisk om man sagt att det skulle ge 10-15% mer.
Samtidigt så kan det ju vara med sanningen överenstämmande .. Hungrigs bil blev ju bänkad till 260 hk om jag inte missminner mig..
så det är mycket jag inte hajjar - men världen kanske ska vara så ;-)

Ström
2009-12-03, 14:35
Vad tror ni om det här: http://www.itsfun.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=2554&Itemid=

pallar Worksmotorn/lådan 259 hk o 340 Nm dessutom saltat med stor intercooler som väl då blir uppåt 270-280 hk och 350Nm ??

om det nu skulle gå att få ur så mycket ur den här motorn , varför gör man inte det från början , ?? att man vill ha säkerhetsutrymme för dålig soppa på bonnvischan i Ukraina osv det förstår jag , men det lär väl knappast vara aktuella trakter för den här typen av bil??
Hjälp med input - för jag förstår faktiskt inte det här..

Ja, man vill ju trimma, samtidigt som alla garantier givetvis ska gälla !
Jag hade samma bryderier när jag borrade upp min 1 år gamla HD ;)
Från ca 62 rwhp till 106 !:galen :twisted:

Men jag gillar hur du tänker ...

Hobbe
2009-12-03, 15:18
Det är bara att kolla hur mycket MINI AG kände sig tvingade att byta bara för att gå från 175 hk till 211 hk, och fortsätta sälja med bibehållen marginal och garanti.
Jag har för mig att kolvar, växellåda m.m. har fått sig en uppgradering.

Det så klart, tar du inget ansvar så kan du sälja vad du vill, lova vad du vill, och sedan stänga butiken när det börjar att trilla in klagomål.

Leo
2009-12-03, 17:28
Betänk att bil fabrikanterna också gör motor mjukvara till 91 oktans sås. Chippar du bilen skall du köra på 98 oktan hela tiden, annars kan den börja spika och det kan sluta förbannat illa......