handdator

Visa fullständig version : Ryckig Automatlåda



markusa1982
2009-12-01, 08:31
Har en Mini Cooper 1.6l automat gått ca 9000mil. Har haft problem ett tag nu med en ryckig automatväxellåda känns inte som den slutar dra när man bromsar i Drive läget, får även ett ryck när man lägger i driveläge från parkerig. Har varit inne på Bmw jönköping och dem la in en annan programvara med blev inte bättre enligt dem så kunde det vara så. Men tycker inte det känns så nyttigt för växellådan att det rycker i växlarna.
Någon som har erfarenheter eller en automatlåda med samma problem är jag väldigt tacksam för respons! Funderar på byta oljan i lådan om det nu kan hjälpa ska tydligen inte behövas enligt bmw.Fick tips av någon att det kan vara en vacumslang?

ola
2009-12-01, 15:52
jag hade ryckig gång och "hugg" när jag både gasade och la i växlarna på min cheva, jag bytte då olja i automatlådan och den oljan som nån annan fyllt på med var tydligen fel olja så nu med riktig olja går den som på räls! dyrt var det - men nu kanske den går 49.000 mil till :-)

markusa1982
2010-11-25, 21:58
Idag la automatlådan av, körde hemifrån ca 2mil till jobbet stannade vid en kiosk o handla sen när jag skulle åka vidare så slutade bilen automatlådan driva så ingen växelfunkar längre inte heller backen, någon som har erfarenheter? blir det växellådebyte?
väldigt tacksam för svar.

dvorak
2010-11-29, 08:27
Kolla oljenivån först!

markusa1982
2011-01-15, 09:30
Ursäkta att det tagit tid med svar. hade ur oljan i växellådan såg inte bra ut då det kom med små metallbitar ut med oljan såg ut som små krokar på 0,5cm. Så har börjat leta efter en bättre beg låda dock ser det mörkt ut att hitta automatlådor i sverige då det inte är så vanlig med såna ock att dem är av dålig kvalité? Har kollat med en bilskrot som hämtar lådor i tyskland väntar fortfarande på svar.Blir väl att åka o hämta en själv. Ev att sälja bilen till någon som har tid pengar ock kunskap att skruva själv då inte jag har det.

Årsmodell 2002
Mil ca 13 000 tror jag
Mörkgrön
I bra skick övrigt.

Bud? Dock inga skam bud!
Även en automatlåda är av intresse om någon har eller har tips.

Panerai
2011-01-15, 14:45
Ursäkta att det tagit tid med svar. hade ur oljan i växellådan såg inte bra ut då det kom med små metallbitar ut med oljan såg ut som små krokar på 0,5cm. Så har börjat leta efter en bättre beg låda dock ser det mörkt ut att hitta automatlådor i sverige då det inte är så vanlig med såna ock att dem är av dålig kvalité? Har kollat med en bilskrot som hämtar lådor i tyskland väntar fortfarande på svar.Blir väl att åka o hämta en själv. Ev att sälja bilen till någon som har tid pengar ock kunskap att skruva själv då inte jag har det.

Årsmodell 2002
Mil ca 13 000 tror jag
Mörkgrön
I bra skick övrigt.

Bud? Dock inga skam bud!
Även en automatlåda är av intresse om någon har eller har tips.

Det går inte att byta till en manuel och regga om bilen?

markusa1982
2011-01-15, 15:39
Det går inte att byta till en manuel och regga om bilen?

Går det säker göra,men det är nog inte lönt att göra det är nog enklare att hitta en ny växellåda. Ska kolla lite på dem tyskabilskrotarna borde finnas en uppsjö där får man hoppas allafall.