handdator

Visa fullständig version : 1500 hästar



powernap
2009-11-25, 10:58
Se Lamborghinin som fått över 1 500 hk
Redan i grundutförande kommer Lamborghini Gallardo med en nätt V10 motor på 500 hästkrafter. Inte tillräckligt tyckte en ägare och lät tuningfirman Underground Racing mer än tredubbla effekten.

Eftermarknadens tuningfirmor gör ofta rätt rejäla jobb när det kommer till att höja motorprestandan på olika bilmodeller och många gör sig ett namn i jakten på att prestera så många hästkrafter som möjligt. Men frågan är inte om Underground Racings Lamborghini Gallardo dubbelturbo "Race Version" börjar närma sig effekter som nästan är löjliga i jämförelse med det som vi kallar en bil.

Företaget fick en kund som körde in sin Gallardo och sa att kraften inte var tillräcklig. Sagt och gjort, när kunden fick tillbaka bilen producerade motorn 1 500 effektiva hästar (det vill säga den äkta kraften som driver fordonet framåt) vid ett turbotryck på 30 psi (2 Bar) när de tankat bilen med speciellt racing-bränsle.

Men med tanke på att effektförlusten i de trakterna ligger på upp till 25 procent är det inte helt omöjligt att den jämförbara hästkraftangivelsen skulle kunna ligga på 1 875 hk(?!). Enligt företaget kör Gallardon dragracingavståndet "quarter mile" på under tio sekunder och har en hastighet på 260 km/h när den korsar mållinjen 400 meter senare.

*klippt från www.bytbil.com*
http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=ivkqdkyg

dvorak
2009-11-25, 11:52
Under 10 sekunder var inte så bra för en sådan stark bil...

Köp en Mustang från 80-talet och sätt i en trimmad motor så kan du lätt göra under 10 också för en bråkdel av priset :)

andreass
2009-11-25, 14:20
Under 10 sekunder var inte så bra för en sådan stark bil...

Köp en Mustang från 80-talet och sätt i en trimmad motor så kan du lätt göra under 10 också för en bråkdel av priset :)


Spelar mindre roll om en jänk är snabbare...


GE MIG! :D

dvorak
2009-11-25, 19:59
Haha, en vrååååååååååltrimmad Lamborghini är ju något läckrare än en ful plåtlåda :D

Plus, den exklusivare bilen kan nog svänga också!

andreass
2009-11-26, 11:45
Haha, en vrååååååååååltrimmad Lamborghini är ju något läckrare än en ful plåtlåda :D

Plus, den exklusivare bilen kan nog svänga också!

Ja en Gallardo är mycket trevlig helt standard, så jag kan bara tänka mig hur den går med 1000 hk extra.. ;)