handdator

Visa fullständig version : Taklucka: + och -



roadsternilsson
2009-11-21, 13:36
Hej!

Börjar bli dags att få ihop specen på min bil. Taklucka är något jag är sugen på. Det jag är rädd för är följande:
1. Sämre takhöjd bak
2. Det blir en Cooper D. Hur är det med värmen? Hade en smart fortwo med glastak. Det var gott om kallras. Å andra sidan var det inte mycket som verkade provat mer än ett varv runt fabriken på den bilen.
3. Buller. Kör mycket motorväg i 140-150-lunk.

Är det någon som har erfarenhet?

Rasmus
2009-11-21, 13:50
Hej!

Börjar bli dags att få ihop specen på min bil. Taklucka är något jag är sugen på. Det jag är rädd för är följande:
1. Sämre takhöjd bak
2. Det blir en Cooper D. Hur är det med värmen? Hade en smart fortwo med glastak. Det var gott om kallras. Å andra sidan var det inte mycket som verkade provat mer än ett varv runt fabriken på den bilen.
3. Buller. Kör mycket motorväg i 140-150-lunk.

Är det någon som har erfarenhet?

Jag är rätt person att svara på det här då jag har glastakluckan, är lång och har haft en Smart Fortwo :D

1. Takhöjden blir ganska mkt sämre. Jag som är lång sitter bra när allt är som vanligt i bilen, men när jag sätter på mig hjälm för att köra på bana så blir det för lågt innertak med takluckan. En bil utan taklucka har mkt mer utrymme uppåt :)

2. Inga problem med värme eller kyla tycker jag. Smarten blev å andra sidan svinhet, när det var sol, och snorkall när det var vinter!

3. Inget ljud över huvudtaget från takluckan när man kör i höga hastigheter. Jag upplever den som lika ljuddämpad som ett helt tak. Kan tilläggas att jag är extremt känslig mot missljud!

Jag rekommenderar verkligen glastaket på MINI. Det ger en skön rymd och ljus i bilen och är riktigt nice att öppna på sommaren!
Kombinationen med svart antracit innertak och glastak är en höjdare! :D

loop
2009-11-21, 13:56
Klart du skall ha panorama tak då för du det bästa av två världar.
Har det själv och har inte märkt några nackdelar.

De som kör bana säger att tyngdpunkten hamnar för högt men vad spelar det får roll när man kör normal?

roadsternilsson
2009-11-21, 14:05
...och takhöjd i baksätet?

loop
2009-11-21, 14:20
Där kan jag tyvärr inte ytra mig då jag inte har något att jämföra med.

RobertH
2009-11-21, 16:12
Jag är rätt person att svara på det här då jag har glastakluckan, är lång och har haft en Smart Fortwo :D

1. Takhöjden blir ganska mkt sämre. Jag som är lång sitter bra när allt är som vanligt i bilen, men när jag sätter på mig hjälm för att köra på bana så blir det för lågt innertak med takluckan. En bil utan taklucka har mkt mer utrymme uppåt :)

2. Inga problem med värme eller kyla tycker jag. Smarten blev å andra sidan svinhet, när det var sol, och snorkall när det var vinter!

3. Inget ljud över huvudtaget från takluckan när man kör i höga hastigheter. Jag upplever den som lika ljuddämpad som ett helt tak. Kan tilläggas att jag är extremt känslig mot missljud!

Jag rekommenderar verkligen glastaket på MINI. Det ger en skön rymd och ljus i bilen och är riktigt nice att öppna på sommaren!
Kombinationen med svart antracit innertak och glastak är en höjdare! :D

Du kanske ska tillägga att mekaniken gick sönder efter 1,5 år och att det kostade över 20.000kr att laga den? (Var det inte så?) Det ser jag som en klar nackdel!!

loop
2009-11-21, 17:50
Min har funkat bra.

Rasmus
2009-11-21, 18:57
Du kanske ska tillägga att mekaniken gick sönder efter 1,5 år och att det kostade över 20.000kr att laga den? (Var det inte så?) Det ser jag som en klar nackdel!!
Ja, den gick sönder men allt gick ju på nybilsgarantin!
TROTS att den pajade så är det värt det. Ger grymt skön rymd i bilen!

loop
2009-11-21, 19:02
Jag skulle alldrig överväga att ha något annat efter att ha haft panorma tak.

Osame
2009-11-21, 21:50
Snyggt och fint med glas tack jag valde det på min man kan titta på himelen med nån tjej då man är i bilen.

Green Meanie
2009-11-22, 10:50
Byt däremot antenn! Originalen ger av sig ett vinande ljud över 75-80 km/t. Byte till en kortis och då försvann det.

loop
2009-11-22, 10:52
Byt däremot antenn! Originalen ger av sig ett vinande ljud över 75-80 km/t. Byte till en kortis och då försvann det.

Och mottagningen försvinner också om du inte bor i en stortad.

Rasmus
2009-11-22, 11:53
Och mottagningen försvinner också om du inte bor i en stortad.

När jag körde till fjällen första gången med MINI:n hade jag den långa antennen. Eftersom det blev ett vinande ljud från den plockade jag bort den och körde totalt 350 mil genom hela Sverige och in i de djupaste av Norrlands skogar utan att ha dålig mottagning en enda gång!

Fast detta gäller ju då SR och inte nån av reklamkanalerna.

Osame
2009-11-22, 15:00
På tal om antänd fins det haj fena till mini?? skulle va snyggt.. Han som köpper glas tack kan ju testa först om han störs av ljudet från antänden sedan kan han byta om han vill.