handdator

Visa fullständig version : DTC - vilken glädje har man av den på bana?



roadsternilsson
2009-11-15, 22:43
Hej!

Jag är på G att beställa Mini, med största sannolikhet en Cooper D. Snålt är kul, precis som banåka. Har man någon nytta av DTC på bana? Bromsar det in spinnande innerhjul i det fartregister som är intressant på bana (+50 km/h och uppåt)? Porsches dito gör så, men det är väl kanske en annan liga.

Mvh Martin

Hobbe
2009-11-16, 00:35
DTC (Dynamic Traction Control, "antispinn") kan översättas till att vara en enkel diff. på både BMW och MINI genom användandet av bilens bromsar.
Totalt värdelöst vid acceleration från stillastående, eller från lägre fart då bilen hoppar fram pga att du gasar medans bilens dator bromsar.

Vad du efterfrågar är mer avancerad DSC (ASC är en enklare form av DSC, "antisladd"), vilket finns i nyare BMW-bilar, och som även inkluderar sidoacceleration med korrigering av bilens vinkel via bromsarna.

R55/56 utrustas numera med en avancerad elektronisk diff. med korrigering via bromsarna, vilket borde vara någon slags kombination av DTC och DSC.
Likadant med nya BMW-modeller.
R50-53 hade DTC och ACS, samt mekanisk diff. som tillval under sista åren.

Fördel med DTC/ASC/DSC vid bankörning?
Det ger en viss extra säkerhetskänsla för nybörjare, men rutinerade märker snart att bromsarna snabbt kan överhettas, och tom griper vid "fel" tillfällen under mer avancerad bankörning.
Jag har konsekvent stängt av alla elektroniska hjälpmedel under bankörning med både min BMW och MINI just pga nackdelarna ovan.

Speciellt MINI klarar sig bättre under bankörning utan elektroniska hjälpmedel såsom tex ASC/DSC.
Eftersom det är en hyfsat lätt FWD-bil så är det bara att styra och gasa om tex baken släpper, vilket gör att det är både enkelt och kul att häva en ev. sladd.

"Dare to switch the life support off!" :D

roadsternilsson
2009-11-16, 21:18
Jodå, klarar mig nog hyfsat utan elektroniska hjälpmedel. Har en Clio 2.0 Sport just nu som är rätt lättflörtad häck på. Första banbilen var en Swift 1.3 GL. Den var riktigt kul av samma orsak. Det är en viktig orsak till att jag snart skriver under Mini-kontraktet :-)

Kongo
2009-11-16, 21:23
Nej, alla sånadär hjälpmedel är skit på bana. Men om du har en Clio Sport, vad ska du med Minin ut på bana att göra?

roadsternilsson
2009-11-17, 20:18
Clion skall avyttras så sakteliga. Pendlar rätt många motorvägsmil. Clion drar knappt 0,9 l/mil i 140-lunk (vilket är bättre än samåkningskompisens nya Cooper S). En Cooper D verkar fixa samma sak strax under 0,6 l/milen. Visserligen offrar jag många hästar, men väghållningen finns kvar!