handdator

Visa fullständig version : "skrik" från bilen...



Rexoar
2009-11-14, 00:23
Halloj

Har gått och funderat på ett konstigt ljud från bilen ett tag men har inte gjort nåt åt saken och har inte heller frågat Mini-proffsen som finns här på forumet! ;) Jag är ju fortfarande en liten gräshoppa inom området...

Hur som helst, det konstiga ljudet, "skriket", sker när bilen är stillastående och man börjar gasa och försöker hitta dragläget.. Har personligen ingen aning vad det kan vara, men som sagt den skriker beroende på hur du har kopplingen intryckt...

Hoppas ni kan hjälpa mig att få reda på vad det är! Ska väl in till en verkstad senare och se till att fixa det, som jag hoppas går...

/José

Hobbe
2009-11-14, 00:32
Inte lätt alltid att gissa, men här kommer ett förslag:
Generatorremmen sitter löst, eller är dags att byta?
Speciellt vanligt när det börjar bli kallt.
I bland skriker det hela tiden, men ibland enbart vid uppstart.

Rexoar
2009-11-14, 00:36
Ljudet har funnits där länge nu, men har inte gjort något åt det.. Men generatorremen kan även låta när det är varmt lr? :O Vad ligger kostnaden på byte av generatorrem?

Hobbe
2009-11-14, 00:42
Jag vet inte om det är generatorremmen, men en sådan kan inte kosta mycket.

Erwe
2009-11-19, 23:09
Nästan lite skönt att höra någon annan vittna om ljudet. Jag hör exakt samma ljud från min R53. Det kommer inte alltid, oftast när bilen är varm. Har inte hunnit (vågat) ta itu med det än. Hoppas att det inte gräver allt för mycket i plånboken.

Ace
2009-11-20, 16:40
Fick pris av Bendt Bil i Halmstad och dom ville ha 900:-.
Tror att man med lite flinka fingrar och ett 150cm långt plattjärn och en snäll kompis så byter man det på en halvtimma.

Rexoar
2009-11-21, 01:15
Nästan lite skönt att höra någon annan vittna om ljudet. Jag hör exakt samma ljud från min R53. Det kommer inte alltid, oftast när bilen är varm. Har inte hunnit (vågat) ta itu med det än. Hoppas att det inte gräver allt för mycket i plånboken.

Samma här, inte riktigt vågat kolla upp det... Vet inte riktigt om det händer mer när bilen är varm, men det händer iaf från när bilen går från stilla stående till att börja röra sig..


Fick pris av Bendt Bil i Halmstad och dom ville ha 900:-.
Tror att man med lite flinka fingrar och ett 150cm långt plattjärn och en snäll kompis så byter man det på en halvtimma.

Önskar att jag var bra nog att ens göra något simpelt på bilen.. :oops: Men tyvärr är inte fallet så.. 900 kr låter inte allt för farligt, men jag undrar om MINI i Stockholm tar lika mycket..? :/

MiniLina
2010-02-12, 19:13
Fick pris av Bendt Bil i Halmstad och dom ville ha 900:-.
Tror att man med lite flinka fingrar och ett 150cm långt plattjärn och en snäll kompis så byter man det på en halvtimma.

Var in på Bendt Bil i Halmstad och bytte min generator rem och det gick på runt 700 kr. Det var för 1,5 månad sen och den har börjat skrika igen =S Ska in i gen på måndag....

powernap
2010-02-12, 19:34
Var in på Bendt Bil i Halmstad och bytte min generator rem och det gick på runt 700 kr. Det var för 1,5 månad sen och den har börjat skrika igen =S Ska in i gen på måndag....

hej minilina...bli betalande medlem och ta del av förmånerna vid service och dyligt =)

Adolfsson
2010-02-12, 22:52
Generator rem är nog fel och kalla den när den driver 2 kompressorer med ;)

MiniLina
2010-02-15, 18:55
Haha, där ser man, efter andra rundan till Bendt bil konstaterade dem att en packning gått i nån ventil eller vad han sa...läcker olja på driv/kompressor/generator remmen....1000 pix där ba så....men Mini Mini ska må bra så det är den värd =)

MiniLina
2010-03-01, 20:16
Och nu låter den mer än någonsin....vad trött jag blir. Förslag på åtgärd?