handdator

Visa fullständig version : GustavO - Mini Clubman Cooper - R55 - Pepperwhite/Black, Bonnet Stripes



GustavO
2009-11-11, 11:25
Har smugit runt här på forumet ett tag och kikat, läst, begrundat och imponerats över folks engagemang och inte minst deras skönheter i garaget. Och nu har jag äntligen beställt min egen Cooper Clubman så det är väl dags för en mer uttömmande presentation.

Det viktigaste först; bilen.

Mini Cooper Clubman (R55)
Pepperwhite med svart tak opch bonnet stripes
Chilipaket
Klima
Multifunktionsratt
Armstöd
Mini Boost
Deaktivering av airbag

När jag läser folks utrustnngslistor så känner jag mig ibland lite snål men jag är övertygad om att jag kommer att bli sååååå nöjd med denna setup. Det är ju grymt kul att sätta ihop sin egen bil men det är ju också lätt att det skenar så man får tygla sig lite. Men utrustning/pris-förhållandet på min är jag riktigt nöjd med. Värsta är bara att det är cirka 7 veckors leveranstid. :( Men den som väntar på något gott... Om man ska ju ha tid att hitta ett lämpligt namn till bilen också. För en Mini utan namn är ju som en Lamborghini med dragkrok: otänkbart! ;)

Vem är jag då? 31-åring som bor mitt emellan Lund och Malmö och jobbar som konsult på Sony Ericsson. Har alltid varit biltokig men mina bilval har inte riktig återspeglat det genuina intresseet (Golf II, Renault Megane och Peugeot 407). Men sedan jag hade en Cooper som hyrbil i somras sår har jag varit fast och nu känner man sig äntligen komplett som människa. :D

Ser fram emot många härliga mil i min nya Clubman, och även en massa trevligt umgänge och skitsnack med Er i NMCS.

Bilder kommer ASAP.

Fredrik
2009-11-11, 11:29
Kul GustavO, välkommen i gänget 8)

Du inser snart vad du gjort då du kommer med på de runs som arrangeras här och var - du kommer att äta, sova och vakna med MINI i huvudet :D ;)

Björn P
2009-11-11, 13:35
Välkommen GustavO!

En inte helt ovanlig väg in i MINIträsket det här med att "ha" en MINI som hyrbil och inse hur rolig bil det är. Jag trillade själv dit på precis samma sätt.

/Björn P

JohanH
2009-11-11, 13:56
Jag trillade dit på precis samma sätt. Hade en MINI som hyrbil och vi insåg att vi krigade om vem som skulle få köra.

Nu är jag ju utanför MINIträsket tillfälligtvis (pga nytillkommen kiddo), men så snart som tillfälle ges så misstänker jag att ni får se mig i en igen. Johan W visar ju iofs vart skåpet ska stå.

Välkommen i gänget!!

GustavO
2009-12-19, 21:14
Då har bilen fått registreringsnummer. Och Jens på Förenade Bil berättade också att den nått Hamburgs hamn. Nästa anhalt är Halmstad och sedan kommer den hem. Troligtvis blir det i mellandagarna! :D

Haugthon
2009-12-20, 10:52
Då har bilen fått registreringsnummer. Och Jens på Förenade Bil berättade också att den nått Hamburgs hamn. Nästa anhalt är Halmstad och sedan kommer den hem. Troligtvis blir det i mellandagarna! :D

Gott en härlig julklapp! :D

arcamone
2009-12-21, 09:35
Nästa anhalt är Halmstad och sedan kommer den hem.
Se bara till att den inte fastnar i Halmstad och blir stripad med silvertejp av en viss herre där :p

Grattis förresten, en grym julklapp!

/David

powernap
2009-12-21, 10:11
Se bara till att den inte fastnar i Halmstad och blir stripad med silvertejp av en viss herre där :p



hmpf, tejpen har frusit :-(

GustavO
2010-01-11, 17:09
Så var man fullvärdig MINI-ägare efter nio långa veckors väntan på ankomst. Alvin levererades till oss idag klockan 16.00 och allt gick bra. Stripsen ska göras om för de var tydligen inte bra gjorda enligt Jens på Förenade Bil. Och fällningen av passagerarsätet strular så det blir det också omläxa på.

Men vad gör det? Det är ju en fantastisk bil att både titta på, åka i och framförallt köra. Och även om det blir ännu bättre med sommardäcken (snålade in på lättmetallfälgar på vinterdäcken och kör nu på originalaluminiumfälgen) så kan man ju inte sluta titta! :D

Till helgen blir det åka av och innan dess ska vi bara mysa med bilen, Spike (vet inte om alla får en sådan vid leverans men i vår satt det i alla fall en) och gotta sig med all dokumentation och den härliga MINI-boken som också följde med.

Visst; man är nörd. Men vi är ju nördar tillsammans här i klubben vilket gör det hela ännu bättre. Ser framemot många långa och underhållande mil med Alvin. Och några av dem med Er, MINIsterkollegor. :cool:

Andersson
2010-01-11, 18:22
Grattis till nya bilen! Det är något speciellt med att plocka ut en fabriksny bil. :D

Haugthon
2010-01-11, 19:49
Till helgen blir det åka av och innan dess ska vi bara mysa med bilen, Spike (vet inte om alla får en sådan vid leverans men i vår satt det i alla fall en) och gotta sig med all dokumentation och den härliga MINI-boken som också följde med.

Visst; man är nörd. Men vi är ju nördar tillsammans här i klubben vilket gör det hela ännu bättre. Ser framemot många långa och underhållande mil med Alvin. Och några av dem med Er, MINIsterkollegor. :cool:

:potd:


Grattis! vi nördar i mellan...:D

Ante
2010-01-13, 23:07
Bilder tack!;)
Grattis till ett synnerligen kul köp!
Vi här i syd borde ta och styra upp lite körningar till våren.

/A

GustavO
2010-01-22, 14:44
Detta kan jag leva på hela helgen...

Precis när jag skulle hoppa in i bilen idag så gick två brudar förbi (i typ 17-årsåldern men dock) och tittade avundsvärt och länge innan den ena sa:

"-Kolla! Den är sjuuuuuuuuuuuuuuukt cool."

Så sa dem inte när man körde Peugeot. It's gonna be a lovely summer! 8-)

GustavO
2010-01-24, 20:16
Bilder tack!;)
/A

Nu finns det ett album upplagt med bilder. Fler kommer framåt vårkanten.

Smakprov:

Stephand
2010-01-24, 22:34
Till helgen blir det åka av och innan dess ska vi bara mysa med bilen, Spike (vet inte om alla får en sådan vid leverans men i vår satt det i alla fall en) och gotta sig med all dokumentation och den härliga MINI-boken som också följde med.


Är Spike jycken så fick jag en sådan med

GustavO
2010-02-08, 09:28
Jag är alltid stolt och lycklig Clubman-ägare men i lördags blev man lite extra imponerad över bilen. Råkade ta en tur inom Elgiganten och kom ut med en 42" LCD-TV - packad i kilovis med frigolit och natuligtvis i en väl tilltagen kartong...

Men det gick som smort. Visst fick jag dra fram sätet lite så att ratten snuddade navelluddet. Men annars var det bara att dra i sätesflärparna var på ett plant och maffigt lastrum öppnades upp. Och sedan var det bara att skjuta in lådan och stänga skåpsluckorna.

Skåpbil, gocart, nöjesmaskin, charmtroll. Kärt barn (såsom Coopern) har många namn! :)

Andersson
2010-02-08, 18:05
Jag är alltid stolt och lycklig Clubman-ägare men i lördags blev man lite extra imponerad över bilen. Råkade ta en tur inom Elgiganten och kom ut med en 42" LCD-TV - packad i kilovis med frigolit och natuligtvis i en väl tilltagen kartong...

Men det gick som smort. Visst fick jag dra fram sätet lite så att ratten snuddade navelluddet. Men annars var det bara att dra i sätesflärparna var på ett plant och maffigt lastrum öppnades upp. Och sedan var det bara att skjuta in lådan och stänga skåpsluckorna.

Skåpbil, gocart, nöjesmaskin, charmtroll. Kärt barn (såsom Coopern) har många namn! :)

Härligt!, hade ett liknande äventyr i lördags. Körde hem en garderob modell ganska lång åt en polare, dragkrok fanns på Egon men ej något släp, takräcket låg hemma i källaren, så vad gör man? bara att testa att trycka in skiten, och visst gick det, gick iofs inte riktigt att stänga ena clubdörren men vad gör det :)

GustavO
2010-04-01, 09:50
Nu är äntligen sommardäcken på. Och även om jag inte har några värstingar; fasen vad det gör mycket! :cool: Stålfälgar borde vara straffbart. :furious:

Men nu är det dags att njuta av sommardäcken, och idag påbörjas första långturen; Malmö - Nyköping ska avverkas i helgen och det blir spännande att se hur Clubmannen funkar på en längre trip. Inte för att jag är nervös, men det blir ändå ett bra test.

Mitt största bekymmer annars med bilen är var jag ska sätta NMCS-dekalen. Symmetrin pajar liksom var jag än sätter den. Och eftersom det är mitt största problem.... så förstår Ni att jag fortfarande är helnöjd.

Så se upp på E4:an i påsk för då drönar Alvin förbi med en körglad förare bakom ratten. :steering: Och om någon bor i eller kring Nyköping så kanske en påskfika kan passa? Hör i så fall av Er!

Fredrik
2010-04-01, 09:58
Var funderar du på att sätta dekalen Gustav?
Det kan i mitt tycke bli rätt snyggt (och "coolsymmetriskt") om man bara har en på ena sidan 8)

Spana runt bland våra medlemmars Clubman-bilder, tror åtminstone några (Feed Me och Andersson) har bra bilder som visar deras dekalplaceringar.

dvorak
2010-04-01, 10:17
Min sitter på ena bakrutan. Hade inga riktigt bra bilder men denna kanske duger:

http://www.gotoport139.com/tmp/pics/mini/blackout/sIMGP7926.JPG

GustavO
2010-05-27, 09:46
Då var det beställt en lackbehandling till bilen. Vitt är ju snyggt men föga förvånande; skiten syns ganska väl... :rolleyes:

Så jag tror jag gjorde ett fynd när jag på en företagsauktion fick en bra deal på Ditecs stora paket; lack-, glas- och kläd- och fälgbehandling. Så i mitten på nästa vecka ska han in på spa i två dagar.

Efter det lovar jag att det kommer nya bilder också. Pinsamt att bara ha gamla vinterbilder i albumet. :blush:

Cullin
2010-05-27, 09:49
Kul med ordentlig rengöring! Dina rutor kommer att bli som nya, man frågar sig vart glaset tagit vägen.

GustavO
2010-06-03, 20:54
Två långa dagar... men nu är bilen hemma igen efter två dagars Ditec-behandling. Och jag måste säga att jag är imponerad över resultatet. :o Det är ett lyster i lacken som inte fanns innan, så nu ska det bli spännande att se hur lätt schmutzen rinner av (måste dock vänta två veckor innan första avspolningen. "Hudterapeutens" stränga ord).

Var på Scitz0s hemmaplan (Lomma) nu ikväll och fotade lite. Nästan så man kan se Köpenhamns spegelbild i lacken, eller hur? :D

GustavO
2010-08-22, 21:38
Får passa på och göra lite reklam för Sydsvenskan (samt därmed mig och Alvin). Tidningen hörde av sig och ville göra ett "Min(i) Bil-reportage" om mig. Och oftast är ju all publicitet kring MINI bra så det är klart man ställde upp på. :)

Värt att notera; förra veckan handlade Bil-sidorna om Audi A1 och således var det också mycket MINI-snack, denna veckan var jag med och nästa vecka blir det provkörning av Countryman. Så det är mycket MINI i Sydsvenskan just nu. :galen:

Läs och begrunda: http://www.sydsvenskan.se/bil/article1207977/Gar-det-att-gora-Mini-storre.html

GustavO
2010-09-13, 11:45
Did some heavy bilmekande i helgen. Originalradioantennen som ju är allt annat än MINI-format är nu utbytt mot en mer tilltalande 4-tums Altaantenn (naturligtvis levererad av Britalian Racing).

Hagatorpet
2010-09-13, 12:27
Did some heavy bilmekande i helgen. Originalradioantennen som ju är allt annat än MINI-format är nu utbytt mot en mer tilltalande 4-tums Altaantenn (naturligtvis levererad av Britalian Racing).

Det är ett väldigt mekande
lagom att ta det som ett helgjobb :D

GustavO
2011-05-13, 16:25
Får sålla mig till alla andra här på forumet som börjar med "Det var längesedan jag skrev i min biltråd".

Det var längesedan jag skrev i min biltråd. Vintern har varit lång och t.o.m här nere på rivieran har vi haft minusgrader, puderliknande prylar från himlen och dagar då man var tvungen att knäppa båda byxor och tröja. Men nu blommar laxen och häggen hoppar - och entusiastbilar såsom MINI och annat pack börjar synas.

Två moddningar har skett på senare tid och albumet ska uppdateras vid nästa lämpliga tillfälle (IF "fint väder" AND "nytvättad bil" THEN "fotografera densamme"). Dels har jag shoppat en badgeholder från GObadges.com (http://www.gobadges.com) som är riktigt nice tycker jag själv. Kromad och allt pryder den grillen mästerligt och sedan är det bara att byta badge efter tycke, smak och humör. Har nu fyra stycken men det kan säkert bli fler.

Andra moddningen är nya fälgar. Finally! Det blev lite av ett impulsköp när vi var på familjetjingtjong i Nyköping. En Kenneth hade ägt en Clubman men inte skickat med fälgarna när han sålde vidare bilen. Så fyra 17-tums R108 MultiSpoke lastades in i trunken och gjorde kära flickvännen något bekymrad eftersom fyra sådan däck tar upp större delen av utrymmet - trots att det är en skåpbil. Men nu är de på och jag tror hon tycker det är värt det.
Personligen är jag av åsikten att... :D:):cool::galen:nana::drool::hyper::drool2::hehe: :banana::drool3::woot:. Visst; lite högre vägljud, ganska spårkänslig, svårare att hålla rena förmodligen, dyrare däckinköp m.m. Men det är snyggt och det är viktigare än att vara pretto och förnuftig. Kan också berätta att på däcken satt det "annorlunda" - för att uttrycka sig diplomatiskt - ventilhattar i form av tärningar. Förra däckägaren visade en bild och jodå, han hade tärningar i backspegeln också (på en MINI :confused:) så han hade ju tänkt på matchningen. Men det är inget för mig så nu är det beställt MINI logo-hattar från eBay som kommer att bli toppen tror jag.

Alvin har gått 2600 mil - tiden går fort är man har roligt - så snart är det dags för första servicen. Det känns långt mellan gångerna men allt står rätt till. Så för en gångs skull ser man ju nästan fram emot service; gratis OCH gott. :p

Mitt visitkort har också pimpats; nu kan jag lägga till styrelsesuppleant NMCS också till redan ingraverade "Regionansvarig syd". Så nu är det väl officiellt; jag och MINI är inte en hobby eller intresse; det är en passion och en levnadsstil.

Haugthon
2011-05-14, 14:11
Haha tack för mycket upplyftande läsning! :)

Ante
2011-05-14, 15:14
Väntar med spänning på fälgbilder!

Björn P
2011-05-14, 21:51
Haha tack för mycket upplyftande läsning! :)

+1 på den. Härligt Gustav. Och välkommen in i styrelsen!

GustavO
2011-09-13, 08:46
Liten uppdatering i biltråden kan nog vara på sin plats nu.

Då har första servicen gjorts på bilen. Den hann nå 3500 mil innan den vänligt men bestämt lät meddela att den behövde lite TLC. Förenade Bil tog hand om den och jag gillade kundmottagarens replik när jag sa att det var dags för bilens första service: "Ja, det är lite som första tandläkarbesöket. Det brukar inte vara så farligt som man tror!" :D Tror de har fattat att vi MINI-ägare har ett något annorlunda förhållande till våra bilar än förarna till företagsägda bilar från Bayern.

Enda misstaget jag gjorde var att i all hast be de sätta på nya torkarblad när de ändå var igång. Hallå ja... :rolleyes: 400:- slutade den "fria" servicen på så det var sista gången jag ber om det - de pengarna räcker ju till en livstids förbrukning av Biltematorkare och de gör jobbet alldeles utmärkt. Nåväl.. Förenade Bil ska ju också överleva!

Ibland kommer jag också på mig själva tänka smutsiga tankar om saker som en ny Clubman Hampton, Countryman, 3-serie diesel och ibland när man är riktigt sinnesförvirrad ting såsom Nissan Qashqai och Porsche. Men trots att det väntas tillökning i familjen så ska vi in i det sista vara Alvin trogen och det blir säkert inga problem. Klarar Noel åka på skidsemester och Europautflykter med fyra personer så ska väl vi klara det med 2,5. :cool:

Björn P
2011-09-13, 11:40
Bra uppdatering. Och kul med tillökning på G! Stort grattis.

Cullin
2011-09-13, 16:04
Gratulerar:)

PÄRON
2011-09-13, 17:14
Massa Grattis!

MrCooper
2011-09-14, 09:05
Grattis!
Skall lägga ut någon bild från campingsemestern snart... ;)

GustavO
2012-02-18, 09:32
Clubmannen är nu utbytt och står till försäljning på Förenade Bil i Malmö. En fantastisk bil som jag hoppas säljs till en MINIst som kan ta hand om den och ge den samma mängd TLC som den fått av oss.

GustavO
2012-04-03, 08:02
Fin bil! :)

http://www.blocket.se/malmo/Mini_Cooper_Clubman_39457024.htm?ca=23_11&w=0

krage
2012-05-10, 18:10
Fin bil! :)

http://www.blocket.se/malmo/Mini_Cooper_Clubman_39457024.htm?ca=23_11&w=0

Hmmmmmmmmmmm..................ser bekant ut.!