handdator

Visa fullständig version : utrustningsval i ny bil?



JOBBARGUBBEN
2009-10-29, 20:18
Hej!jag är ny på forumet och är i färd med att beställa en cooper s.
Föreslå gärna utrustning som man inte får missa.

Fredrik
2009-10-30, 09:23
Hej Henrik och välkommen till forumet.
Det finns en uppsjö saker att välja till sin MINI, men något som man absolut ska välja är Chillipaketet där det viktigaste ingår.

Surfa in på http://www.mini.se/se/sv/mini_cooper_s/index.jsp och se vad du kan välja till, det finns lite godis :D

En sak som är extra skoj med MINI är att man kan få den hur personlig som helst, och vill du ha några dekaler ingen annan har tar du bara kontakt med vår RobertH här på forumet som kan ordna fram det mesta i dekaltrimningsväg.

Björn P
2009-10-30, 09:44
Billiga tillval som inte bör missas till en Cooper S (utöver det obligatoriska Chilipaketet) är bl a:

- multifunktionsratt
- sportknapp (i o f s omtvistat om det har någon reell effekt på en S jämfört med standard)
- sportchassi (gratis - men ska väljas)
- antracitinnertak
- vita blinkers
- mekanisk diffspärr (tror också att detta är gratis)

/Björn P

JockeO
2009-10-30, 09:49
Billiga tillval som inte bör missas till en Cooper S (utöver det obligatoriska Chilipaketet) är bl a:

- multifunktionsratt
- sportknapp (i o f s omtvistat om det har någon reell effekt på en S jämfört med standard)
- sportchassi (gratis - men ska väljas)
- antracitinnertak
- vita blinkers
- mekanisk diffspärr (tror också att detta är gratis)

/Björn P

Hur är det på R56 generationen, har de även där både Sportchassi och Sportchassi Plus att välja mellan som tillval?

/M v h, JockeO

Fredrik
2009-10-30, 09:55
Hur är det på R56 generationen, har de även där både Sportchassi och Sportchassi Plus att välja mellan som tillval?

/M v h, JockeO

Nej, mig veterligen finns det bara standardchassie eller sportchassie - vill man ha ultrahardcore får man köpa sig en MINI Challenge eller bygga om den själv.

Björn P
2009-10-30, 13:24
Piano black interiörlist är även ett prisvärt tillägg - ger mer stuns i inredningen.

/Björn P

RobertH
2009-10-30, 13:41
Piano black interiörlist är även ett prisvärt tillägg - ger mer stuns i inredningen.

/Björn P

Det är grymt snyggt, men repas det inte väldigt lätt?

powernap
2009-10-30, 13:43
Det är grymt snyggt, men repas det inte väldigt lätt?

låt bli o pilla på den då ;-)

ola
2009-10-30, 15:39
HiFi stereon är ett måste. Den är visserligen sämre än Harman Kardon, men i väntan på att den dyker upp till Gen2 så är HiFi ett måste , standardstereon låter som en påse nötter.

Cullin
2009-10-30, 16:02
Det är grymt snyggt, men repas det inte väldigt lätt?

Den är faktiskt oväntat tålig... var rädd för det också. Däremot så syns minsta lilla avtryck så man får polera ofta!

Men håller med Björn om att det är grymt snyggt, i min smak det bästa alternativet. Om man inte går på JCW-inläggen i kolfiber då...

Cullin
2009-10-30, 16:03
Mittarmstöd får inte glömmas...

JOBBARGUBBEN
2009-10-30, 16:40
Tackar för bra inlägg.
När jag ska beställa visar jag er min tilltänkta spec så får ni gärna tycka till om den innan beställning.:)

Rasmus
2009-10-30, 17:06
Siktpaketet måste du ha. Och glastak i kombination med svart antracit innertak är både snyggt och ger en skön "rymd" i bilen!

Andersson
2009-10-30, 22:14
HiFi stereon är ett måste. Den är visserligen sämre än Harman Kardon, men i väntan på att den dyker upp till Gen2 så är HiFi ett måste , standardstereon låter som en påse nötter.

Harmarn/kardon finns redan nu!

JOBBARGUBBEN
2009-10-31, 07:38
blir det inte varmt i bilen med glastaknär bilen står i solen?

JockeO
2009-10-31, 09:49
blir det inte varmt i bilen med glastaknär bilen står i solen?

Om du har glastak, kan du med en knapptryckning på fjärrnyckeln öppna taklucka och fönstrar helt, så att varmluften vädras ut lagom tills du kommer fram till bilen.

F ö är det nog marginell skillnad på den värmen i bilen, jämfört med en bil som inte har panoramaluckan. (Det finns rullgardiner innanför panoramaglasen som standard)

/M v h, JockeO - med panoramaglas.

JOBBARGUBBEN
2009-10-31, 11:10
ok, ska kanske överväga soltak.
Är det förresten ngn som vet om det gör bilen mycket tyngre.
det är ju inte heller optimalt för väghållningen att ha extra tyngd i takhöjd.

GustavO
2009-10-31, 11:12
Jag hade soltak på min förra Peugeot och mitt i sommaren blev det varmt - även om soltaken sägs vara värmebeständiga.

Men... solgardinen löser problemet så den bör vara fördragen på sommaren när bilen står stilla. Och det ger en härlig rymd i bilen. Om det sedan är värt pengarna är ju upp till var och en.

Rasmus
2009-10-31, 15:22
ok, ska kanske överväga soltak.
Är det förresten ngn som vet om det gör bilen mycket tyngre.
det är ju inte heller optimalt för väghållningen att ha extra tyngd i takhöjd.
Folk utan glastak brukar säga att det är värdelöst för väghållningen, men jag vågar sätta en tusenlapp på att ingen - eller ytterst få - skulle kunna känna någon skillnad i ett "blindtest" på en bil med och utan glastak... :o

JOBBARGUBBEN
2009-10-31, 16:33
du har antagligen rätt.
det kanske är att analysera ihjäl saken att fundera på vikten.

JOBBARGUBBEN
2009-11-01, 13:31
Nu känns det som om jag börjat ringa in min slutliga spec.
Här är den som den ser ut nu.

Jag ska provköra mcs med och utan automat på tisdag så det valet avgör om det blir en mcs med aut eller kanske en jcw om det inte blir automat.
Tar gärna emot åsikter angående jcw om hur den är jämfört med mcs.
jag kanske får svårt att provköra en jcw.
Det huvusakliga användningsorådet är att jag ska använda bilen till att hämta från dagis ca 1km tur och retur samt att frugan ska ha den till jobbet ca 10km t o r. Jag har även en skoda octavia TDI DSG combi och en banpreppad boxster.
Det blir minin som förhoppningsvis blir populärast hemma så vi får väl turas om med att ha den.
I jobbet kör jag Mercedes vaneo som man inte kan ha bakåtvänd barnstol i därför vill jag ha den här att hämta från dagis i.

Min spec (nu):
851 Chiliröd
FKE1 tyg/läder raycarbon svart
872 Chili paket
249 multifunk ratt
255 sportläderratt
2TA diffspärr
302 larm
314 uppvärmda vindrutespolare
345 cromeline interiör
359 siktpaket
383 tak och sidospeglar i svart
431 aut avbländad innerbackspegel
473 armstöd fram
4AA antracit innertak
4BD interiörfärg piano black
3UF sportknapp
507 park distans control b(pdc) bak
521 regnsensor
5DA nyckelavstängning passagerarairbag
5DT dynamic traction control DTC
674 harman kardonhögtalarsystem
6FC radio MINI boost cd
325 takspoiler
motor och kupévärmare
samt eventuellt automatlåda, aerodynamikpaket, soltak och skinnklädsel.

Ge gärna kommentarer om specen, vill absolut inte välja fel.

Rasmus
2009-11-01, 14:30
Automat i en MINI?
Annars ser det riktigt bra ut! JCW:n är en perfekt dagishämtarbil!! :D

JOBBARGUBBEN
2009-11-01, 14:54
Automat pga 99% stadskörning, hamburgare i bilen när man kör emellanåt samt barn bredvid sig som behöver "support" med leksaker på golvet mm.

JOBBARGUBBEN
2009-11-01, 15:03
Finns det överhuvudtaget något negativt med jcw som man kanske missat, när det gäller vardagskörning?

Björn P
2009-11-01, 15:20
Finns det överhuvudtaget något negativt med jcw som man kanske missat, när det gäller vardagskörning?

Nej. Egentligen inte. Det är samma chassi så den är lika mjuk/hård och hög/låg som en S. Det enda är väl att en JCW drar lite mer soppa än en S. Och kanske att körkortet hänger lite lösare... ;) Men va f-n, har du råd att köpa en JCW ska du ju göra det.

Såg att du funderar på ett aerokit. Enligt min mening är ett JCW-aerokit snyggare än "vanliga" areokitet.

Vad gäller dina övriga utrustningsval så är ju dels chilipaketet något billigare för en JCW än en S. Dessutom ingår exempelvis sportknapp, vita blinkers, antracitinnertak och pianoblackinteriören i JCWns standardutrustning. JCW-fälgarna ingår ju också. Grymt snygga.

Lycka till!

/Björn P

Björn P
2009-11-01, 15:34
Automat pga 99% stadskörning, hamburgare i bilen när man kör emellanåt samt barn bredvid sig som behöver "support" med leksaker på golvet mm.

Såg det här först efter mitt förra svar. Tror dessvärre inte att man kan få en JCW med automat. Treans manuella växel fungerar dock fint från stillastående till 140 km/h pga JCW-motorns fina vrid. :D

/Björn P

Luc!fear
2009-11-02, 07:32
När jag sökte beg. MINI bestämde jag mig tidigt för glasluckorna...
Vad jag har förstått är det vanligare med önskemål om att dessa finns än utan.
Har nu haft min MINI i drygt 2 år & även testat Caben & redan bestämt mig...det blir tackluckor på nästa MINI också...
/Dan

JOBBARGUBBEN
2009-11-02, 19:17
Jo, jag har sett jcw aerokitet och det är mycket snyggare. Går det att få till mcs också?
Det kanske går att eftermontera i annat fall?

Johan W
2009-11-02, 20:06
Provkör inte JCWn för allt i världen ;)

JOBBARGUBBEN
2009-11-02, 20:22
he he, fattar vad du menar men de har ingen i solna där jag ska provköra i morgon.

Johan W
2009-11-02, 21:34
Befinner mig i dom trakterna under morgondagen, har dock en Clubman.. Om du vill kolla närmare dvs ;)

FEED ME
2009-11-02, 23:36
Två absolut MÅSTE: GPS & ACC
Två kryss i utrustningslistan som förvandlar 80-tal till 2000-tal...

P.S. Hade jag haft familj så hade jag också köpt en Octavia RS TDI DSG - grymt fin bil! Även Boxster är en personlig favorit. Du verkar ha bra smak! ;-)

Fredrik
2009-11-03, 07:52
Två absolut MÅSTE: GPS & ACC
Två kryss i utrustningslistan som förvandlar 80-tal till 2000-tal...

P.S. Hade jag haft familj så hade jag också köpt en Octavia RS TDI DSG - grymt fin bil! Även Boxster är en personlig favorit. Du verkar ha bra smak! ;-)

För mig räcker det gott med enbart AC (huvudsaken är att det går att få svalka när det behövs och det spelar ingen roll om det är 19 eller 20 grader), men jag håller med Erik om att GPS blir extra ball i MINI med tanke på att hastighetsmätaren rör sig runt GPS-skärmen - 8)

Håller också med om Octavia RS TDI DSG - hustrun kör en sådan som tjänstebil (årsmod. 2008 ) och det är en rätt trevlig bil, sportig känsla i en stor familjebil är skoj :D

Luc!fear
2009-11-03, 15:18
...
Håller också med om Octavia RS TDI DSG - hustrun kör en sådan som tjänstebil (årsmod. 2008) och det är en rätt trevlig bil, ...
Vilken årsmodel är "200:cool:"?
/Dan

Fredrik
2009-11-03, 15:38
Vilken årsmodel är "200:cool:"?
/Dan

Justerar detta "as we speak" (rackarns smileys - skriver du en åtta nära en parentes blir det en "cool-smiley" - en dutt på mellanslagstangenten löser problemet).
2008 ska det vara :cop:

Åter till Topic ;)

Kongo
2009-11-03, 17:35
Håller också med om Octavia RS TDI DSG - hustrun kör en sådan som tjänstebil (årsmod. 2008 ) och det är en rätt trevlig bil, sportig känsla i en stor familjebil är skoj :D

När får man komma och besöka din fantasivärld? ;)

JOBBARGUBBEN
2009-11-03, 18:18
Jag är grymt nöjd med skodan, den har 17", sportchassie och kcr chippad så den är typ som en rs.
Nu har jag beställt min alldeles egna mcs så nu har jag en renault grand modus -09 med 140 mil till salu.

Specen blev tillslut som följer.
851 Chiliröd
T8E1 läder raycarbon svart
7HF Jalapeno
872 Chili paket
249 multifunk ratt
255 sportläderratt
314 uppvärmda vindrutespolare
345 cromeline interiör
359 siktpaket
383 tak och sidospeglar i svart
431 aut avbländad innerbackspegel
473 armstöd fram
4AA antracit innertak
4BD interiörfärg piano black
507 park distans control b(pdc) bak
521 regnsensor
5DA nyckelavstängning passagerarairbag
5DT dynamic traction control DTC
674 harman kardon högtalarsystem
609 navigation proffessional
325 takspoiler
6ND Bluetooth handsfree kit with USB interface
205 automatisk växellåda med steptronic
403 elektrisk glastaklucka
2RP lm fälg crown spoke
2RV svartlackerade fälgar
motor och kupévärmare

Nu ska jag bara hitta några snygga fälgar till sommaren helst 17".
Jag tycker att det borde gå att hitta både snyggare och billigare än minis egna tillbehörsfälgar. Tacksam för tips.

Jag tror jag kommer att trivas med mini, om inte annat så för detta utomordenliga forum med massor av trevliga likasinnade.

Tackar för all hjälp med valet.

JOBBARGUBBEN
2009-11-03, 18:38
nu har jag betalat in och såg att man fick en stjärna direkt, känns bra.

RobertH
2009-11-03, 18:47
Grattis till köpet!!

Luc!fear
2009-11-03, 19:08
...
205 automatisk växellåda med steptronic
....
Grattis till ditt val...& välkommen hit...
När får du bilen?
Vet du om det fanns/finns paddlar till ratten som tillägg eller är det standard?
Går det att få denna låda (med steptronic) till dieseln...?
/Dan

JOBBARGUBBEN
2009-11-03, 19:14
jag ska få den i slutet av januari. hoppas det stämmer för jag vill ha den nuuuuuuuu!!!
Det var så roligt att bränna omkring med den (demobilen) mellan filer och i rondeller mm.
Är det barmark när jag får den dröjer det nog innan jag kliver ur den.

Paddlar ingår i automatlådan.
Vet inte hur det är med diesel och automat

Haugthon
2009-11-03, 21:15
Jag är grymt nöjd med skodan, den har 17", sportchassie och kcr chippad så den är typ som en rs.
Nu har jag beställt min alldeles egna mcs så nu har jag en renault grand modus -09 med 140 mil till salu.

Specen blev tillslut som följer.
851 Chiliröd
T8E1 läder raycarbon svart
7HF Jalapeno
872 Chili paket
249 multifunk ratt
255 sportläderratt
314 uppvärmda vindrutespolare
345 cromeline interiör
359 siktpaket
383 tak och sidospeglar i svart
431 aut avbländad innerbackspegel
473 armstöd fram
4AA antracit innertak
4BD interiörfärg piano black
507 park distans control b(pdc) bak
521 regnsensor
5DA nyckelavstängning passagerarairbag
5DT dynamic traction control DTC
674 harman kardon högtalarsystem
609 navigation proffessional
325 takspoiler
6ND Bluetooth handsfree kit with USB interface
205 automatisk växellåda med steptronic
403 elektrisk glastaklucka
2RP lm fälg crown spoke
2RV svartlackerade fälgar
motor och kupévärmare

Nu ska jag bara hitta några snygga fälgar till sommaren helst 17".
Jag tycker att det borde gå att hitta både snyggare och billigare än minis egna tillbehörsfälgar. Tacksam för tips.

Jag tror jag kommer att trivas med mini, om inte annat så för detta utomordenliga forum med massor av trevliga likasinnade.

Tackar för all hjälp med valet.

Mmmm... :bowdown::drool:

En gedigen lista som kommer att göra dig med familj till Minister for ever!

:D

JOBBARGUBBEN
2009-11-03, 22:02
jag hoppas det.

FEED ME
2009-11-03, 22:28
För mig räcker det gott med enbart AC (huvudsaken är att det går att få svalka när det behövs och det spelar ingen roll om det är 19 eller 20 grader), men jag håller med Erik om att GPS blir extra ball i MINI med tanke på att hastighetsmätaren rör sig runt GPS-skärmen - 8)


Tycker att ACC är ett absolut MÅSTE i en modern bil. Jag vill ställa den på 21 grader + AUTO när jag hämtar bilen vid leverans. Sedan vill jag inte röra klimatorn någon mer gång tills jag säljer bilen...

Gällande GPS så är det ju så mycket mer än bara en navigator. Det blir en helt annan atmosfär inne i bilen. Plus att du får massa utökade funktioner för färddatorn samt kan styra radio och iPod m.m. till en ny nivå...

FEED ME
2009-11-03, 22:32
Grattis till ditt val...& välkommen hit...
När får du bilen?
Vet du om det fanns/finns paddlar till ratten som tillägg eller är det standard?
Går det att få denna låda (med steptronic) till dieseln...?
/Dan

Det går att få dieseln med steptronic också. Jag hade först tänkt att köpa en sådan, men efter att ha provkört både diesel automat + diesel manuell blev det ett enkelt val att välja manuell. Det passar helt enkelt bättre till Minins körglada humör...

Steptronic-lådan börjar ju kännas lite smått omodern. Nu för tiden är det ju dubbelkopplingslåda som gäller (vilket är en väldigt stor förbättring till det bättre). Jag går och väntar på Mini Crossman med 4WD, 2-liters dieselspis och DKG-låda. Då skriver jag under ett nytt köpekontrakt!

Fredrik
2009-11-04, 06:46
När får man komma och besöka din fantasivärld? ;)

Sooooon, very sooon :twisted:

Björn P
2009-11-04, 07:02
Grattis till bilköpet och välkommen som betalande medlem!

/Björn P

JOBBARGUBBEN
2009-11-04, 19:03
Tycker att ACC är ett absolut MÅSTE i en modern bil. Jag vill ställa den på 21 grader + AUTO när jag hämtar bilen vid leverans. Sedan vill jag inte röra klimatorn någon mer gång tills jag säljer bilen...

Gällande GPS så är det ju så mycket mer än bara en navigator. Det blir en helt annan atmosfär inne i bilen. Plus att du får massa utökade funktioner för färddatorn samt kan styra radio och iPod m.m. till en ny nivå...

Håller med varenda ord om acc och jag hoppas du har rätt angående nav för det har jag inte haft orginalmonterat förut.