handdator

Visa fullständig version : Byta ratt? Svårt eller?



dizapear
2009-10-20, 19:40
Hej på er!

Jag funderar på om jag skall byta ratt i min Mini till 2-ekrad läderratt(Gärna sport). Heter visst "Läderratt i MINI Cooper S Design".
Skickade iväg ett mail till BMW för att få pris på detta samt monteringskostnader. 7500:- för ratten plus 1500:- för montering. Tycker det låter vääääldigt mycket. På en sida i England hittade jag samma ratten för ca £250 plus frakt. Frakt från england brukar inte vara så dyrt och i och med att man har skruvat lite så är jag berädd att ge mig på detta själv. Men frågan: Är det verkligen genomförbart utan specialverktyg? Någon som har gjort det innan som ev kan guida mig lite?
Eller som kanske har en ratt liggande och skräpa?

Ge ett ljud!

Adolfsson
2009-10-23, 00:49
Jag är lite inne på att eftermontera en multiratt i min bil om det går.
Frågan är bara om funktionerna fungerar på multiratten?

Ace
2009-10-23, 08:25
Inte svårt men dyrt då man måste byta airbag också.

Hobbe
2009-10-23, 16:37
Jag har möjligen en multi-läderratt över framåt vårkanten när jag ska byta till en alcantara-Worksratt,
Det är troligen enbart skalet som byts ut (airbag tror jag återanvänds).

Scitz0
2009-10-23, 16:52
Jag har funderat på liknande... lite works prylar, bland annat ratten och lite annat smått & gott. Jag har läder sportratten, antar att den passar till minis från 07->
Men den är som sagt inte till salu förrens till våren någon gång.

thoren
2009-10-24, 11:22
S: 3 Ekrad Ratt - 06 - New MINI Club Sweden (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=7701)

men du skriver att du vill byta till 2 ekrad ? :confused:

aja iaf fick jag betala 400 kr för rattbyte hos en vanlig mek men fick även priset 400 kr av BMW.

Hobbe: en ratt är en ratt :) vare sig den är multi eller ej. Bara plastpanelerna som ger multi-funtkionerna och dem flyttar man över till JCW ratten.

Ace
2009-10-25, 17:44
Är det till två-ekrad ratt du skall byta och du har två-ekrad nu så är det inga problem. Koppla bort batteriet innan bara. Men om det blir snyggare det får du bedöma själv. Tycker själv att den två-ekrade ratten ser för illa ut. :)

powernap
2009-10-25, 17:53
hade 2-ekrad på min förra, en 2002a
har 3-ekrad på min nuvarande, en 2005a

den senare är överlägsen tycker jag, både stajl och funktion....men smaken e som baken

dizapear
2009-10-25, 17:58
Måste ha 2 eker för att inte tjejen skall märka något. uppskattar om någon har en som de vill sälja :D

Ace
2009-10-25, 20:07
Måste ha 2 eker för att inte tjejen skall märka något. uppskattar om någon har en som de vill sälja :D

Tror inte någon tjej märker det! :D:D:D:D:D

dizapear
2009-10-26, 05:53
jodå :) den här märker såna saker :(
Hitta en begagnad ratt med sport"tuttar" på en skrot i Huddinge. Verkar vara bra skick med. Bilen hade bara gått 5000 mil. Skicka en förfrågan så får man se vad dom skall ha för den

dizapear
2009-10-28, 05:33
Fick svar från en bilskrot igår. 1400 för ratt med frakt. Tycker inte det var så illa. Eller vad tycker ni?

Rasmus
2009-10-28, 07:24
jodå :) den här märker såna saker :(
Men hon märker inte att det helt plötsligt dykt upp knappar på den tvåekrade ratten?! :o:eek::D

Adolfsson
2009-10-28, 13:10
Vet inte om jag fattat detta rätt.
Men är alla bilar förberedda för farthållare som t.ex VAG bilar. (Min far bytte blinkers spak på sin a6 och ändrade lite i datorn så hade han farthållare sen.)
Så jag kan köpa "knapparna" och sätta på ratten och mixtra lite i bilens dator och vips så har jag farthållare och kanske även stereo styrning?

Adolfsson
2009-10-28, 13:10
Vet inte om jag fattat detta rätt.
Men är alla bilar förberedda för farthållare som t.ex VAG bilar. (Min far bytte blinkers spak på sin a6 och ändrade lite i datorn så hade han farthållare sen.)
Så jag kan köpa "knapparna" och sätta på ratten och mixtra lite i bilens dator och vips så har jag farthållare och kanske även stereo styrning?

dizapear
2009-10-28, 17:54
Vet inte om jag fattat detta rätt.
Men är alla bilar förberedda för farthållare som t.ex VAG bilar. (Min far bytte blinkers spak på sin a6 och ändrade lite i datorn så hade han farthållare sen.)
Så jag kan köpa "knapparna" och sätta på ratten och mixtra lite i bilens dator och vips så har jag farthållare och kanske även stereo styrning?

Tänkte precis samma grej idag. det borde ju funka:confused:

Ace
2009-11-03, 15:24
Så lätt är det inte med multiratt på MINI. Man måste montera el kabelmatta till en massa enheter. Ett jättejobb enligt mig!

Adolfsson
2009-11-03, 20:56
Så lätt är det inte med multiratt på MINI. Man måste montera el kabelmatta till en massa enheter. Ett jättejobb enligt mig!
Det va ju tråkiga nyheter :(