handdator

Visa fullständig version : Lättning..



jonaslindell
2009-10-14, 17:53
Hejsan,

Är det någon som har koll på vad div delar på coppern väger och vilka delar man med fördel kan byta ut mot lättare dito?

Vad väger:
Motorhuven?
Är framskärmarna skruvade eller svetsade? vikt?
Dörrar?
Front?

Finns det fler som går i samma tankar som jag??

Dela gärna med er utav era erfarenheter gällande lättning utav just coopern.

Mvh Jonas Lindell

Scitz0
2009-10-14, 18:21
Om det är någon som är expert på att lätta sin mini så är det Karl-Ernst

powernap
2009-10-14, 18:28
håller med ola.....k-e har gjort det som går att göra, hamnade på imponerande 999 kg eller nåt...

dock var huven en stor besvikelse, trots många dineros så blev det inte många hekto lättare med kolfiber....

däremot rutor och dörrar/baklucka gav ordentligt....

pma mig för hans mobilnummer...

Ace
2009-10-14, 19:02
håller med ola.....k-e har gjort det som går att göra, hamnade på imponerande 999 kg eller nåt...

dock var huven en stor besvikelse, trots många dineros så blev det inte många hekto lättare med kolfiber....

däremot rutor och dörrar/baklucka gav ordentligt....

pma mig för hans mobilnummer...

Jasså huven var tung? Har fattat det som att vissa stylingfirmor gör grunden i glasfiber och sen bara draperar med kolfiber. Då blir det inte så lätt.....men det blir billigare! :)

dvorak
2009-10-14, 20:20
Fast det fortfarande bra mycket lättare med glasfiber istället för plåt ifall man gör det på rätt sätt...

Hobbe
2009-10-14, 23:02
Karl-Ernst köpte en riktig kolfibermotorhuv, men sparade bara fem kilo i vikt.
Dörrar, motorhuv, bagagelucka, samt plåten mellan framskärm och dörr finns i kolfiber i dag hos s.k. stylingfirmor.
Den största viktbesparingen var dörrarna, vilket inte är konstigt om man har elhissar m.m.
Rutorna runtom kan bytas mot makrolon.
Skinnfåtöljerna väger ca 30-35 kg/st
Xenon ca 30 kg.
A/C med kylare ca 40 kg.
Baksäte ca 20 kg.
Som Nappen skrev ovan, Karl-Ernst har gjort i stort allt plus rivit ur inredningen helt.

MINI:n har inga tunga asfaltsmattor utan under golvfilten ligger utskuren lätt skumplast som ljudisolering.
Plastinteriören väger inte mycket heller.

Under 1000 kg blir mycket svårt att hamna på, men för att hamna under 1100 kg krävs inte mycket.

Själv siktar jag på 1100 kg och 250 hk våren 2010.
Stereo och A/C kommer att sitta kvar då det inte är en renodlad tävlingsbil.
Det blir 4,4 kg/hk, vilket ligger i häraden som en något lättad BMW E46 M3 med 343 hk.

Hobbe
2009-10-14, 23:32
BMW E46 M3 (343 hk)
(SMG, klimatanläggning, backvarnare, lilla stereon, skinn, elstolar, 18" hjul): 1550 kg
4,52 kg/hk

BMW E46 M3 (343 hk)
(SMG, klimatanläggning, backvarnare, skinn, elstolar, navigation, stora stereon, 18" hjul): 1560 kg
4,55 kg/hk

BMW E46 M3 CSL (360 hk)
(Klimatanläggning, backvarnare, lilla stereon, CSL-stolar, 19" hjul): 1450 kg
4,03 kg/hk

Porsche 996 GT3 RS (381 hk)
(Klimatanläggning, bromsskivor i stål): 1430 kg
3,75 kg/hk

jonaslindell
2009-10-15, 11:40
Tack för alla svar!! :happy:

Min förhoppning var att just huven skulle ge en betydande viktbesparing.
Jag har inte hunnit kolla ännu, så är det någon som vet om framskärmarna är svetsade eller skruvade i karossen?

Jag har inbillat mig att det är helst fram på bilen man vill ha bort vikt, då den är betydligt tyngre där..

Jag har tidigare byggt och lättat en bil förrut(911), med plastdörrar, framskärmar, front&bak, huv,motorlucka, taklucka, macrolonrutor. Totalt renskrapad på underredsmassa m.m. (340hk/1000kg) Den var mycket underhållande på bana MEN mindre trevlig på vägen.
Plastrutor och plastdörrar ger en rejält försämrad komfort.

Därför skulle det vara trevligt att få bort vikt utan att behöva slänga på plastdörrar och rutor. Har Karl-Ernst ngn "biltråd" där man kan se hans bilbygge?

Här var ju en bra början på en viktlista.
Skinnfåtöljerna väger ca 30-35 kg/st
Xenon ca 30 kg.
A/C med kylare ca 40 kg.
Baksäte ca 20 kg.
Huv?
Framskärmar?
Front?
Dörrar?
Baklucka?
Plåten mellan framskärm och dörr finns i kolfiber i dag hos s.k. Vad är detta för ngt??
Bakruta?
Bakre sidorutarna, sitter dom limmade eller i list?

powernap
2009-10-15, 11:51
låter som en av de mer seriösa byggena....

chassie?

min läderfotölj, passagerarsidan vägde 27 kilo på badrumsvågen, vägde aldrig förarstolen...
baksätets sittdel, är försumbar, 2 kg kanske....

jonaslindell
2009-10-15, 21:34
Denna lista hittade jag i en tråd på rejsa, dock ej en mini..

all ljudämpning i hela bilen
front,huv,taklucka & skufflucka i tunn glasfiber
alla rutor utom vindrutan i 3mm polycarbonat
strippat rent hela elsystemet på allt som inte behövs
tagit bort alla gummilister till dörrar,rutor mm väger mer än man tror
Gjort lätta versioner av fästen till stötfångare mm
byggt om & lättat vindrutetorkarmekanismen
plockat bort kupevärmen & lättat värmepaketet
bytt ut batteriet till ett på 18Ah vikt 6.2 kg
bytt ut avgasystemet till ett lättare
det finns mycket att spara på fälgar
Plockat ut all inredning (endast race stol,bälte,ratt & instrumentpanel kvar)
Lättat instrumentpanelen invändigt
bytt ut generatorn mot en som väger 3kg istället för 6 kg
plockat bort bromsservo styrservo fanns inget
monterat lättare svänghjul
monterat länkarmar i alu
mindre racefjädrar som väger mindre
börjat plocka bort undersdsmassan
kapat bort alla karossfästen som inte används längre
kapat ur allt innehåll i dörrarna samt hålborrat dom( de gick från 26 kg styck till 13,5 kg)
Minskat ner bränsletanken till hälften sparade 5 kg på själva tanken & 18 kg på bensinen
Kapat bort reservhjulsbaljan
Bytte ut orginal innerbackspegel som vägde 325 g mot en som vägde 99g

Björn P
2009-10-16, 07:34
Bytte ut orginal innerbackspegel som vägde 325 g mot en som vägde 99g

Här snackar vi seriös lättning.. Nu vet jag att du Jonas inte alls är i den kategorin, men det är kul att ibland väldigt överviktiga personer lättar bilen på så sätt som du beskriver och sen kör runt med en ölmage som når fram till ratten.

Lite OT, men ändå inte. Det är ju ändå fredag!

/Björn P

jonaslindell
2009-10-16, 08:00
Här snackar vi seriös lättning.. Nu vet jag att du Jonas inte alls är i den kategorin, men det är kul att ibland väldigt överviktiga personer lättar bilen på så sätt som du beskriver och sen kör runt med en ölmage som når fram till ratten.

Lite OT, men ändå inte. Det är ju ändå fredag!

/Björn P

Haha, faktum är att föraren skall i detta fall också lättas(hoppas jag). Träningskort införskaffades för 2dagar sedan. Mål 8kg lättning :D

Andersson
2009-10-16, 08:54
Här snackar vi seriös lättning.. Nu vet jag att du Jonas inte alls är i den kategorin, men det är kul att ibland väldigt överviktiga personer lättar bilen på så sätt som du beskriver och sen kör runt med en ölmage som når fram till ratten.

Lite OT, men ändå inte. Det är ju ändå fredag!

/Björn P

Detta blir ännu roligare när man kommer till cykling, Där köps det cyklar för upp till 60-70k för att dom är några kilo lättare sen kan värsta tjockisen trampa runt på den, hade kanske varit roligare att ha kvar 30-50k på banken och tagit en löptur mellan varven istället... :rolleyes:
(Visst man får lite annat på hojen för pengarna men ändå...)

Sorry för mer OT åter till ämnet, Viktbesparing på MINI!

jonaslindell
2009-10-16, 12:55
Detta var mitt förra lättningsprojekt:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15367&postdays=0&postorder=asc&start=0

Hobbe
2009-10-16, 16:06
Kör på Jonas.

Nästa säsong så ska vi förstöra Mattias självförtroende när vi kör åttor runt hans 996 GT3RS, och ser till att han byter in folkavagnen mot en MINI igen :D

jonaslindell
2009-10-16, 16:24
Kör på Jonas.

Nästa säsong så ska vi förstöra Mattias självförtroende när vi kör åttor runt hans 996 GT3RS, och ser till att han byter in folkavagnen mot en MINI igen :D

Du har kommit på vad som driver mig!! :steering:

powernap
2010-05-12, 12:05
trådlyft en månad innan världspremiären på åsen....

hur har respektive lättning gått?
några kg att redovisa?

Scitz0
2010-05-12, 13:45
Ingen lättning men jag kan ju rapportera vikten ändå.

ca 1280kg med mig i förarsätet och nästan tom tank.

Panoramatak och xenonljus väger en del.

Vore kul att höra vad de andra bilarna i mini cup väger.

Hobbe
2010-05-12, 14:29
1195 kg olättad med full tank utan förare om jag minns rätt.
Jag ska försöka hitta ett ställe under helgen att väga vrålåket nu när läderfåtöljerna är urplockade.

jonaslindell
2010-05-12, 14:40
Jag hade förväntat mig att den skulle bli aningen lättare.

1200kg med mig(85kg) och full tank(45l).

Tillkommer gör cromollybur..

Bromsningen hos Svalle gav 202hk, motorhästar
(han hittade 10hk och 18nm till)

1200/202= 6kg/hk

powernap
2010-05-13, 16:27
Jag hade förväntat mig att den skulle bli aningen lättare.

1200kg med mig(85kg) och full tank(45l).

Tillkommer gör cromollybur..

Bromsningen hos Svalle gav 202hk, motorhästar
(han hittade 10hk och 18nm till)

1200/202= 6kg/hk

:buttrock:

Samson
2010-05-14, 06:10
Ni som stillsamt drar fram i garaget med vinkelkapen i högsta hugg... :D Akta er för att lätta förardörren, då SBF inte längre tillåter tunna plåtskal utan de inbyggda sidokrockskydden i dörrarna måste vara kvar.

I BMW Cup måste nu i princip samtliga tävlande (i alla fall i Modifierad och Special) byta dörrar...

dvorak
2010-05-14, 09:34
Sedär! Hur är det ifall man har en bil utan sidokrocksskydd, får man kapa ur innanmätet då?

Hobbe
2010-05-14, 11:55
Du tänker på din engelska "Hedenös" racebil?
Det vore konstigt om inte dessa förhistoriska vrålåk fick dispans.
Kontakta Tekniska på SBF så får du svar.

Samson
2010-05-14, 12:10
Det är inte så mycket till sidokrockskydd i en gammal E30 heller, men förardörren får inte kapas i alls ändå. Bara för att det är illa från början innebär ju inte att man tillåts göra det värre... ;)

Vissa bilar (typ Carrera Cup-bilar och andra fabriksbilar) som har någon form av kolfiberförstärkning runt kryss-strävorna i dörröppningen får åka med lättade dörrar/kolfiberdörrar men jag gissar att de på något sätt är certade med dessa. Vi hemmapulare måste ha orörd originaldörr.

Hobbe
2010-05-14, 12:15
Måste din original Blaupunkt-högtalare sitta kvar i dörren också Samson? :)

Samson
2010-05-14, 13:19
Jajjemen! Original ska det va´!
...men våga inte korta av högtalarsladdarna! :D

Vi vet ju sedan tidigare att Dr Albans senaste är obligatorisk om man ska köra i BMW Cup. Det gäller väl även MINI Cup?

:p

powernap
2010-05-14, 13:24
jaha....trodde att det var denna som gällde, rätta mig gärna om jag tolkat dig fel måns!?!


http://open.spotify.com/track/3lcAw1UnAkiRtfMCTQkGOR



;-)

dvorak
2010-05-14, 20:42
Måste din original Blaupunkt-högtalare sitta kvar i dörren också Samson? :)

HAHAHAHAHA!!

:potd:



Men visst Måns tänker jag på den. Dörrarna inget vidare från början och kan lättas mycket, men jag har som tur är inte satt kapen i dem än. Ska kolla upp det!

Samson: Bra info där, ska kolla, tror inte det skiljer så mycket i dörrarna mellan min gamla harv och en E30, förutom Blaupunkt-högtalarna då.... :pucko:

powernap
2010-05-18, 07:18
Fick ett tips om hur jag får ut baksätes-ryggstödet......

ska testa detta idag/imorgon o kommer självklart fotografera och dela med mig i sedvanlig ordning ;-)

målet med lättningen är att närma mig 1200 kg med mig (92kg) och racefull tank (20 liter)
(cornerweight visade på nästan exakt 1250 med mig och kvartstank)

Förarfotöljen står redan i källaren, skalstolen väger ca 5 kg, så där borde -20 kg ha vunnits, passagerarstolen ska få samma upplägg -25 kg, baksätes-sätet måttliga 2 kg :woot: ryggstöden bak, enligt ovan, ska väga o kolla.....

Sen blir det självklart tömming av spolarvätska o sånt onödigt...vad väger slutsteget till H/K som sitter i höger fack i skuffen? 5 kg?

jonaslindell
2010-05-18, 10:38
Slutsteg? sitter det orginal?? (då har jag missat det när jag tog bort stereo och högtalare)

:)

powernap
2010-05-18, 10:41
Slutsteg? sitter det orginal?? (då har jag missat det när jag tog bort stereo och högtalare)

:)

glöm vad jag skrev.......det finns inget slutsteg ;-)

jonaslindell
2010-05-18, 12:09
Nu skall det jagas mer vikt, eller rättare sagt MINDRE vikt ;)

dvorak
2010-05-18, 14:23
Har du bytt rutorna än?

Hobbe
2010-05-18, 14:30
Slutsteg?????
Vad är det för blingbilar ni har? :D

jonaslindell
2010-05-18, 14:57
Njää, jag kommer nog inte byta till plastrutor eller plastdörrar, det tar för mycket på komforten.

powernap
2010-05-19, 15:37
-12,7 kg........

powernap
2010-05-25, 18:38
ytterligare 9,6 kilo fixade.....vi närmar oss :cool:

matematisk vikt just nu: 1.202,7 kg på 202,XX hk = 5,9492 :D

Johan W
2010-05-28, 20:38
Var och vägde bilen precis, 1260 med nästan tom tank men med barnstol och massa skräp i bilen, så säg 1270kg med halv tank (exklusive förare på 75kg)
Min gamla R53:a vägde 1250kg innan lättning.

Lättning hitills: -16kg (Fälgar+däck)