handdator

Visa fullständig version : lätt tvekande på låga varv?



Mangepat
2009-10-13, 21:25
Min Mini cooper känns lite tvekande på låga varv och jämn gas. Har kikat runt på olika forum och sett att programvaran har uppdaterats och avhjälpt vissa problem. Har ringt runt till ett antal Miniverkstäder men ingen har hört talas om detta tidigare?

Mysko tycker jag. Provade en 02:a innan jag slog till på min, och den hade samma "problem".

Är det fler än jag som har samma problem? Någon som har haft och lyckats lösa dem?

Vet någon vad en uppdatering kostar?

/Mange

Hobbe
2009-10-14, 01:58
Om du har en MINI Cooper S 2002-2006, dvs R53, så är "yo-yo" beteendet ett känt problem på tidiga modeller.
Ny mjukvara till ECU:n (runt 2003 tror jag) lindrade problemet.
Kostnaden för den senaste lämliga mjukvaran kan din lokala BMW/MINI-återförsäljare svara på.

Jag har inte hört något om att tidigare modeller av en MINI Cooper eller MINI One skulle ha samma problem.

arcamone
2009-10-14, 06:55
Min Mini cooper känns lite tvekande på låga varv och jämn gas. Är det fler än jag som har samma problem? Någon som har haft och lyckats lösa dem?

Känner igen symptomen en del. Den kan upplevas som lite tjurig på låga varv, tror tyvärr att det är ett generellt & modellspecifikt "problem" snarare än fel på ditt exemplar. Det är ju dessvärre ingen BMW-motor i våra små utan den Brasilienbyggda Chryslermotorn :mad:

Så, tipset från mig är att bilen behöver en fast hand (eller fot) och att du inom några veckor vant dig vid dess små egenheter. Om du däremot hittar en lösning får du gärna delge oss andra R50-förare här!

/David

Mangepat
2009-10-19, 20:02
Har mycket riktigt en 2003... Har läst en del på andra forum och det verkar vara väldigt vanligt... BMW handlarn i stan vill 2500:- för att uppgradera. Känns dyrt om det nu inte hjälper, samt att man kan tycka att det borde vara en goodwillgrej? Verkar dock som ingen har hört talas om det här problemet på verkstäderna???