handdator

Visa fullständig version : Vart sitter servopumpen??



farside
2009-10-07, 16:20
Min servo dog i går. Inget missljud innan. Den bara tvärdog.
Tänkte ta en titt på pumpen.
Vart sitter den monterad??

MINA
2009-10-07, 16:46
Jag tror den är eldriven (kolla säkringarna).

RobertH
2009-10-07, 17:49
Den sitter i mitten under bilen, precis bakom motorn bakom ett litet plastgaller.

farside
2009-10-07, 18:02
Tack för hjälpen!
Jag känner en djup ångest över höga reperationskostnader :(
Hoppas på något enkelt elfel.

farside
2009-10-07, 18:31
Nån som vet om styrservopumpen är säkrad?
Tittade på locken i säkringslådan, både i motorutrymmet och
i kupe´n. Men någon speciell symbol för något pumpliknande ser jag inte.
Många motorsymboler finns dock.
Kanske ska ringa Bmw och höra....

dvorak
2009-10-07, 19:07
Haynes guide??

Är det någon som har en och vet ifall den hjälper i detta fall?

Jonz
2009-10-07, 19:21
hitta inget om det i Haynes tyvärr

Zinne
2009-10-07, 19:27
Hittade lite i min Haynes..
Säkring FL4, 100A, Electric power steering pump.
Säkring F8, 30A, Heating A/C blower, electric power steering pump, cooling fan.
Ska sitta i motorrummet..

Edit:
hittade ett par till
Säkring F39, 5A, Alternator, electric power steering pump
Säkring F41, 5A, Park distance control, electric power steering pump
Dom finns på passagerarsidan.

farside
2009-10-07, 20:44
Har googlat lite. Och problem med styrservopump på cooper mellan 01-05 verkar
vara mera vanligt än ovanligt.
En brittisk cooperverkstad hade bytt mer än två pumpar/vecka under ett år. Enligt
den mekanikern.
Detta känns inte ett dugg trevligt då bara pumpen kostar runt femtusen. Lägger man till
arbete, så lär det hamna runt sju :(

Karina
2009-10-09, 13:27
...och det gör det. Jag har bytt min servopump på Borgsbil år 2007 efter att styrservo lagt av, ca 7500 riksdaller :(

Daaoak
2009-10-09, 21:51
Tjena,

Nu vill jag ju inte få dig att hoppas för mycket, men tror att servopumpen på S40/V50 är av samma typ.
Men då den är styrd över CAN-nätet så kanske det är för mycket att hoppas på att det sak funka rakt av...
Men om det är pumpen och inte styrningen till/styrenheten som pajat så...
Bara en tanke eller fundering, då det lär finns fler skrotade P1:or än Minis.

farside
2009-10-11, 18:34
Titta vad jag hittade:
http://www.bba-reman.com/catalogue/DetailedProduct.aspx?DetailedProduct=920

Tjoohoo!!

flyer
2009-10-12, 08:02
Tjena! Jag bytte själv pump och kylfläkt i somras. Rätt enkelt jobb, det är i det närmaste självinstruerande. Var försiktig med kontaktstyckena, mina (13 000 mil) är väldigt sköra.
Luftningen görs genom att försiktigt vrida ratten mellan fulla rattutslag. Både med motor igång och utan servoverkan.
För min del tog det cirka 10 mils körning innan styrningen fungerade tillfredställande.
Tyvärr hade jag bråttom och handlade mina prylar på BMW; knappt 7´med NMSC rabatt.

Lycka till!!

MINA
2009-10-12, 09:24
Tråkigt att det strular Farside !
Hoppas det löser sig så du kan ge dej ut på vägarna igen !
Hur gick det med vinterdäcken har det löst sej eller söker du fortfarande?

farside
2009-10-15, 07:01
Tråkigt att det strular Farside !
Hoppas det löser sig så du kan ge dej ut på vägarna igen !
Hur gick det med vinterdäcken har det löst sej eller söker du fortfarande?

Fick tag på fina beg alufälgar med Hakka 5. En säsong gamla.
3.200 kr :D

MINA
2009-10-15, 07:18
Okey låter bra. Då är det kanske dax att ta en sväng med "grabbarna"snart.
Nästa sammankomst blir 6/11 utan bilar. se tråd nedan. / Martin

After work/Pub runda i Sundsvall - New MINI Club Sweden (http://www.miniclub.se/showthread.php?p=99734#post99734)

Augustsson
2009-10-22, 09:51
Hej alla!

Jag har surfat runt på de olika inläggen om servoproblem här på forumet, och det verkar som farside sa vara mer vanligt än ovanligt.

Mitt problem är att ibland när jag startar bilen (Mini Cooper 2002) så är servon helt ur funktion. Men om jag då startar om bilen så fungerar det. Jag har aldrig upplevt några problem under körning, bara vid start. Eller tjejen upplevde att servon dog när hon fickparkera häromdagen. Men återigen, vid omstart så funkade det igen.

Jag har nu också uppmärksammat ett missljud, låter lite som en elsåg eller vad jag ska säga. Gnälligt ljud när jag vrider på ratten, ungefär vid vänster framskärm.

Har ni några förslag? Kan det vara en säkring? Eller är det bara att inse hemska fakta och byta för dryga 7000?

Tacksam för svar.

stattin
2009-11-11, 21:37
HEJ er alla

Jag var och köpte mig en mini cooper 02a i söndags.
Testade den och allt men hörde inget fel då!
dagen efter när jag gick ut till bilen och startade så hörde jag ett vinade eller surande ljud när jag rörde ratten. har läst här nu i efterhand om att de har haft problem med servopumpen eller fläkten till den.
Äe det någon som har haft detta fel på sin bil och kanske vet vad det är.
Skulle vara glad för svar.

Mvh ROBERT

Bluebear
2009-11-27, 09:12
Okey låter bra. Då är det kanske dax att ta en sväng med "grabbarna"snart.
Nästa sammankomst blir 6/11 utan bilar. se tråd nedan. / Martin

After work/Pub runda i Sundsvall - New MINI Club Sweden (http://www.miniclub.se/showthread.php?p=99734#post99734)

Känns som det böjar att finnas tid över nu.
Är det6 något på gång? Möte, kaffe, eller.....?

Johan W
2009-11-28, 09:29
HEJ er alla

Jag var och köpte mig en mini cooper 02a i söndags.
Testade den och allt men hörde inget fel då!
dagen efter när jag gick ut till bilen och startade så hörde jag ett vinade eller surande ljud när jag rörde ratten. har läst här nu i efterhand om att de har haft problem med servopumpen eller fläkten till den.
Äe det någon som har haft detta fel på sin bil och kanske vet vad det är.
Skulle vara glad för svar.

Mvh ROBERT

Nog inga problem, det är som sagt elektro-hydralisk servo i Minin, mao låter den ganska högt

Ace
2009-11-28, 10:37
Min pajade och det gick på försäkringen! Det skulle kosta 17000:- att byta men jag betalade 5000:- i självrisk.

Ace
2009-11-28, 10:38
HEJ er alla

Jag var och köpte mig en mini cooper 02a i söndags.
Testade den och allt men hörde inget fel då!
dagen efter när jag gick ut till bilen och startade så hörde jag ett vinade eller surande ljud när jag rörde ratten. har läst här nu i efterhand om att de har haft problem med servopumpen eller fläkten till den.
Äe det någon som har haft detta fel på sin bil och kanske vet vad det är.
Skulle vara glad för svar.

Mvh ROBERT

Så låter alla MINI! Du kommer att älska det ljudet om ett tag.
Grattis till köpet förresten.

LindaE
2010-02-08, 10:32
Hej,

min servopump la av i lördags. Har någon gjort ett byte själv? Hur lång tid tog det och hur svårt var det? Sen var det ytterligare en skum sak. Samtidigt som servopumpen la av slutade klockan i kupén att fungera. Belysningen lyser men den visar inga siffror??? HJÄLP!

Luc!fear
2010-02-08, 11:10
Hittade lite i min Haynes..
Säkring FL4, 100A, Electric power steering pump.
Säkring F8, 30A, Heating A/C blower, electric power steering pump, cooling fan.
Ska sitta i motorrummet..

Edit:
hittade ett par till
Säkring F39, 5A, Alternator, electric power steering pump
Säkring F41, 5A, Park distance control, electric power steering pump
Dom finns på passagerarsidan.
Kollat dessa säkringar?
/Dan

LindaE
2010-02-08, 11:27
Japp kollade dem igår och de va ok tyvärr, hade ju kunnat hoppas att de va dem... Någon annan idé på vad som kan va fel? Vet någon vilken säkring klockan går på, om den ligger på någon annan än ovan nämnda?

/Linda

LindaE
2010-02-22, 11:40
Nu har jag bytt min servopump. Var inte allt för svårt, det tog mellan en och två timmar allt som allt. Klockan hoppade igång igen men problemet som återstår nu är att klockan nollställer så fort jag stänger av bilen? Kan några felkoder sats eller finns det någonting jag kan göra för att lösa det själv? Den "nya" pumpen låter likt som den gamla lite grann då man vrider ratten, den surrar/viner lite. Jag har tänkt att den "ska" låta så eftersom det är el-servo. Någon som vet om ljudet ska finnas där?

/Linda

Gard
2010-06-11, 15:42
Jaha, God damn!!!!!
hämtade min älskling idag från bromsvätskebyte. Bad dem också slänga ett öga mot servon. Älskar det vinande ljudet när man vrider på ratten tex vid en fickparkering.
På senare tid har dock detta vinande blivit kraftigare och högre.

De menade att servopumpen var kass och måste bytas. De hade dock inte gjort någon riktigt felsökning. De tar 1000sek för en felsökning och då satte jag mig på tvären.

Fick ett kostnadsförslag i handen på 8918sek!!!!! "Du är en kul kille du" sa jag till han.
Efter att kollat igenom ett antal trådar härinne verkar det dock som jag hittat ett bra hål att stoppa skatteåterbäringen i, en ny servopump.....
Eller är det någon som har några bra ideér?