handdator

Visa fullständig version : Köpa classic mini, vad ska man tänka på ?



RandyPiper
2009-10-07, 10:34
Tjenare, har fått lite oförutsedda pengar så jag funderar på att investera i en klassisk mini. :buttrock:

Vad ska man tänka på ? Vet att jag egentligen borde regga mig på klassiska miniforumet och fråga, men jag gör väl det tids nog. Finns väl en och annan klassisk mini-nörd här inne med ?

arcamone
2009-10-07, 10:43
Tjenare, har fått lite oförutsedda pengar så jag funderar på att investera i en klassisk mini. :buttrock:

Mmm, en snygg grön R50 kanske :p Skämt å sido, så länge den är Brg och du är beredd att jobba så är det lugnt. Här får du lite inspiration!

/David

RandyPiper
2009-10-07, 11:02
Mmm, en snygg grön R50 kanske :p Skämt å sido, så länge den är Brg och du är beredd att jobba så är det lugnt. Här får du lite inspiration!

/David


Det är lite charmen med gamla minin att man kan mecka... men om man köper en någorlunda ny (98) så kanske man slipper det värsta.

Den här kanske..

http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_23834597.htm?ca=11&w=3

dvorak
2009-10-07, 11:56
Verkar vara lite rost på den.... == big no no

Jag hade satsat på en välvårdad tidigare bil. Gärna en som blivit renoverad. Innan 90-talet slipper du den taskiga insprutningen.

Rost i trösklar kan vara vanligt, men just på gamla Minin tror jag att subframes:en är särskilt utsatta. Jag har även sett att det gärna kan bubbla lite vid skarvarna till framskärmarna. Kolla även runt lyktorna och blinkersarna. (Jag har inte riktigt koll på gamla minin)

Som vanligt gäller: mekanik är billigt att laga, rost är dyrt att laga. BMC A-seriemotorn satt i måååååååååååånga bilar och är en driftsäker motor som det finns mängder av delar till. Annars finns det ju inget på bilen, det är den simplaste bilen jag någonsin sett och mekat med. Jag har hjälpt en polare med lite grejer på hans, det finns en del egenheter, men det är en enkel bil rent mekaniskt.

Plåt till bilen finns billigt med bra kvalité, det är bara det att det är en unibodykaross som blir dyr att rostlaga.

Gör dig själv en stor tjänst och regga dig på ett gammalminiforum, samt läs lite buyers-guide på nätet.

Hobbe
2009-10-07, 12:07
Randy kan meka med doftgranar och tärningar.
Behövs mer än så borde vi stoppa Randy från att störta sig i fördärvet i en gammal Mini.
Köp en R53:a i stället!

dvorak
2009-10-07, 13:04
En gammal Mini är inget fördärv!! :)

Bara kärlek som rostar :)

En dag står det en Mini mk1 Cooper S i mitt garage! Världens charmigaste bil!

Fredrik
2009-10-07, 13:35
Jag skulle också kunna tänka mig att ha en klassisk Mini, men då jag inte är så mekkunnig faller det nog på det :soffa:

dvorak
2009-10-07, 14:05
Ähhh, de är mycket billigare att serva än en vanlig bil.... vad är folk rädda för?

En bra preparerad gammal bil med några få moderna komponenter (ex distributör och bensinpump) är nog så pålitlig. Plus att delar och service är riktigt billigt.

Min gamla MG rullade många mil varje sommar utan några direkta problem. Ju mer jag körde den, desto mindre problem blev det.

Man behöver inte vara mekkunnig för att ha en gammal bil, det är bara att våga satsa. Inga moderna bilar har i närheten lika mycket charm som äldre (detta är en subjektiv bedömning).

För att vara en modern bil har Minin (BMWs alltså) ganska mycket charm, men jämfört med en gammal tycker jag att den är ganska charmlös... Jag saknar min gamla bil väldigt mycket måste jag säga...

Fredrik
2009-10-07, 14:12
Vad synd att vi inte bor grannar, Peter - då hade jag köpt en klassisk Mini som komplement till min R56S direkt :D

dvorak
2009-10-07, 14:15
Vad synd att vi inte bor grannar, Peter - då hade jag köpt en klassisk Mini som komplement till min R56S direkt :D

Gött!! Då kunde jag få meka med den :D :pucko: :gp: :drive::bath:

Fredrik
2009-10-07, 14:53
Gött!! Då kunde jag få meka med den :D :pucko: :gp: :drive::bath:

:galen

RandyPiper
2009-10-08, 10:31
Ähh jag får fan lära mig att mecka... det är kul med en hobby :)

Dessutom så sjunker inte priset märkvärt om man får tag på en gamnmal pärla i gott skick och sköter den som sitt eget barn.

Blir en gammelmini, sen får ni se upp på konbaneträffarna när jag kommer med min räcer.

dvorak
2009-10-08, 11:16
Härligt!!

Ha så kul med den!!

arcamone
2009-10-08, 13:48
har "fått" lite oförutsedda pengar

Hmm, bodde du i Stockholm, nära Västberga kanske? Får du mer "oförutsedda" pengar kan du skicka dem till mitt konto, eller klubbens... :cool:

Då blir det :pucko: till alla!

dizapear
2009-10-08, 21:39
Hej!

Jag är den lyckliga ägare av en klassisk mini. En MkIV 1980 850 Super med 36000 originala miles på mätaren. Renoverade den under vinter 08-09. Det är endel att göra på dom om inte du hittar ett ex som har stått i varmgarage hela livet. Men det är inga problem att skruva på bilen(lite trångt vissa ställen), delar hittar du på www.minispares.com och det du inte hittar där är helt onödigt att köpa.
Annars kan det vara en ide att skaffa sig en sats tumverktyg(köpes på Swedol).
Hoppas du blir lite klokare. Annars kan du ringa mig: 0739-830304

Mvh
Kristian Falkenberg Kinn
www.varstingen.se

dvorak
2009-10-08, 22:09
Verktyg har de på biltema, billigt! :)

Kan även rekommendera moss-europe.com för delar. Där har jag köpt mycket delar till MGn.

Kristian: Har du några bilder?

RobertH
2009-10-08, 22:13
Verktyg har de på biltema, billigt! :)

Kan även rekommendera moss-europe.com för delar. Där har jag köpt mycket delar till MGn.

Kristian: Har du några bilder?

Det fanns bilder på hans hemsida, jag kollade precis. Fin bil!

RandyPiper
2009-10-09, 09:45
Hej!

Jag är den lyckliga ägare av en klassisk mini. En MkIV 1980 850 Super med 36000 originala miles på mätaren. Renoverade den under vinter 08-09. Det är endel att göra på dom om inte du hittar ett ex som har stått i varmgarage hela livet. Men det är inga problem att skruva på bilen(lite trångt vissa ställen), delar hittar du på www.minispares.com och det du inte hittar där är helt onödigt att köpa.
Annars kan det vara en ide att skaffa sig en sats tumverktyg(köpes på Swedol).
Hoppas du blir lite klokare. Annars kan du ringa mig: 0739-830304

Mvh
Kristian Falkenberg Kinn
www.varstingen.se


Tack för tipsen, kanske slår en signal nån dag :)
Jävligt läcker bil du har !

Aleckz
2009-10-09, 12:13
Kollade in din hem sidan, sjukt fin gammal koja! Någon gång i livet får det blir en av den klassiska mini:n för mig med.

dizapear
2009-10-11, 11:46
Verktyg har de på biltema, billigt! :)

Kan även rekommendera moss-europe.com för delar. Där har jag köpt mycket delar till MGn.

Kristian: Har du några bilder?

Bilder på vad? Bilder på bilen har jag på min hemsida: www.varstingen.se

dvorak
2009-10-11, 19:48
Såg bilderna, fin koja!

Litenmentuff
2009-10-15, 19:36
bara handla ett vrak :) det gjorde jag.. hunnit med 1000mil och vinterkört den alla vintrar jag ägt den sen 06. blir det beskymmer är det ju typ som å bygga med lego = barnsligt enkelt :P köööp en charmig liten bil du lär inte ångra dig!