handdator

Visa fullständig version : Inför Salzburgring



Fredrik
2009-09-29, 11:47
På lördag vet vi hur det går i MINI Challenge på Salzburgring där Daniel Haglöf har stora möjligheter att ta Challengetiteln 8)

Vi håller givetvis tummarna för att Lestrup tar sig uppåt i sammandraget och tar en fin slutplacering :D

Hur det går skrivs det om i respektive tråd för detta, ville bara reta era sinnen med denna lilla "inför" -tråd ;)

Här är racetiderna på lördag:
10.10 – 10.40 Race 1

14.10 – 14.40 Race 2

Allt avgörs alltså på lördag, vi får anledning att återkomma till detta ;)

Scitz0
2009-09-29, 12:04
Vad krävs för att fredrik ska få en så bra placering som möjligt?
Det var väl 3:a som kan bli bästa men vilka placeringar är ett måste för detta?
Jag förstår iof att detta har med andras placeringar att göra också men lite förutsättningar vore kul att veta :)

Fredrik
2009-09-29, 12:14
Jag tror att Fredrik Lestrups far, alias "Ruggige Ragge" här på forumet säkerligen kan upplysa oss i frågan :)

Ruggige Ragge
2009-09-29, 12:36
Som jag berättat i annan tråd här:

Kommande helg, dvs 2 - 4 oktober, körs MINI Challenge-finalerna på Salzburgring i Österrike.

Den här gången följer jag själv med Fredde till tävlingarna och kommer därför inte att underhandsrapportera på denna hemsida. Men jag kommer hela tiden att ha kontakt med min ohängde lillebror Ingvar Th, som löpande skall lägga ut rapportering på hemsidan

www.svartamasken.com

Så kolla där om ni vill följa upp hur det går för ätteläggen och Danne H! Målsättningen är givetvis rejält med pokaler + bra placeringar i såväl förarmästerskapet som i teammästerskapet. Max bästa slutliga utfall kan bli 1:a och 2:a plats i det individuella mästerskapet respektive 1:a och 2:a plats i teamens mästerskap.

Poängförutsättningarna för det individuella mästerskapet är följande:

Haglöf har 265 p, Vieth har 231 p, Keilwitz har 227 p, Bastian har 216 p, Landmann (förra årets mästare) har 211 p, Lestrup har 202 p, Leipert har 190 p, Proczyk har 173 p och Schmarl har 170 p.

För placeringar får förarna: 30 p för 1:a, 24 p för 2:a, 20 p för 3:e, 17 p för 4:e, 16 p för 5:e och sedan en poäng ner för varje följande plats till 1 p för 20:e plats.

Jag överlåter åt läsaren att själv spekulera i vilka förutsättningar som skall vara uppfyllda för att Lestrup skall kunna ta sig upp i tabellen. Rent matematiskt skulle det faktiskt t o m kunna sluta med en 2:a plats efter Haglöf (jag trodde själv tidigare att endast 3:e plats var möjlig), men det är nog närmast bara i teorin! 3:e plats ligger litet bättre till, men även där skall det mycket till för att det skall sluta så.

I teammästerskapet läggs resp förares poäng (två förare i varje team) ihop. Vill man grotta i hur det där skulle kunna gå vid olika scenarios, får man gå in på MINI Challenges hemsida och kolla in vilka förare som kör i resp. team och sedan titta i den individuella resultattabellen samt sätta igång att summera – inte helt lätt att spekulera i det utfallet! Poängställningen här är just nu: Gigamot 1 (Dannes team) 496 p, Schubert Motorsport 1 (Freddes team) 369 p, die agentour Racing 356 p och VIVUS 344 p.

På fredag 2/10 körs kvalet, Race 1 på lördag kl. 10.10 - 10.40, Race2 likaledes på lördag men då kl. 14.10 - 14.40.

Att det hela inte avslutas förrän på söndagen beror helt enkelt på, att det blir Big Avslutningspartaj lördag kväll och långt in på natten till söndagen. Så hemresan blir inte förrän så pass sent på söndagen, att man åter hunnit få sina sinnen fulla med bruk (eller hur man nu brukar säga)!

Väderprognosen pekar just nu (29/9) på att det blir regn på Salzburgring både på fredag och lördag – tyvärr!

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-10-05, 13:14
Det gick ju bra detta - Haglöf blev MINI Challenge mästare 2009 och Lestrup slutade på en stark sjätteplats av totalt ca 40 förare - våra svenska MINI Challenge piloter är de vassaste, mycket skoj!

Ruggige Ragge
2009-10-05, 19:53
Dags för några sammanfattande funderingar kring 2009 års säsong i MINI Challenge, Tyskland! En serie som f ö har "systrar" i flera andra länder, men som är den World-Wide största av alla MINI Challenge-serier. Jag varnar för att detta blir litet långt, men jag hoppas att det kan vara OK i detta forum!

Naturligtvis får mina funderingar sin tyngdpunkt i hur det till slut gick för ätteläggen Fredrik Lestrup och för Danne Haglöf samt för deras team. Fredde slutade ju som totalsexa (230 p) och Danne som totalsegrare (283 p). Mycket bra resultat måste man säga! Teamen slutade som 4:e team (403) respektive som överlägset segrande team (553 p). Ett kanonresultat sett med svenska ögon! Freddes team skulle ha kunnat sluta som 2:a, om inte teamkompisen kraschat på sista varvet i Race 1 och fått soppatorsk också på sista varvet i Race 2 under den gångna finalhelgen.

Fredde hade sin bästa tid i den andra halvan av säsongen, mycket beroende på att det varit tekniskt oflyt och litet bilboxning i början med litet dåligt självförtroende som följd. Men efter en del snack med folk, som vet hur man i elitsammanhang hanterar tvivel på sig själv, så kom en vändpunkt med ett mycket fint poängutfall i säsongens senare del, ja faktiskt den förare som sammanlagt fick flest poäng av samtliga under de sex sista racen. Till detta kommer att ingen förare hade bättre genomsnittlig kvalplacering under hela säsongen 2009 än just Fredde!

Danne var som i så många andra racesammanhang en skicklig poängplockare och såg till att alltid gneta till sig så många poäng, att han snart kunde ta ledningen och sedan kallt behålla den ända till slutet. Till detta kom inte mindre än 4 segrar i olika race, vilket antagligen är nytt rekord för MINI Challenge. Bakom Dannes framgångar ligger stor erfarenhet från många års racing i olika klasser, parad med vinnarinstinkt som få andra har.

Salzburgring, där finalracen kördes, är en av de snabbaste banorna bland årets banor och har dessutom ett nästan kilometerlångt motlut på den s k bakrakan bakom bandepån och huvudläktaren. Här gäller "plattan i mattan" och man kan med fog säga att utfallet under finalerna avgjordes där. De nedviktade bilarna hade inte en chans att hänga med i motlutet och blev där ohjälpligt efter. Att försöka få slip efter någon oviktad bil hjälpte inte, det gick i alla fall inte att hänga på! Danne körde med 50 kg extravikt och Fredde med 45 kg. De lättare bilarna stod följdriktigt för de bästa placeringarna i båda racen. Ändå höll sig våra svenskar bra framme, men det var tack vare fina spårval genom och bra utgångsfart efter de kurviga avsnitten, där en del av tappet i motlutet kunde tas igen.

Hade våra svenska förare kört utan vikter, så är jag bombsäker på att dom fått pallplatser i båda racen! Naturligtvis undrar man då vad det skall vara för mening med att straff- eller belöningsvikta de bästa förarna, jag har aldrig gillat det. OK, viktning ger mer spänning rent publikt sett, men är det sportsligt OK? Inte hänger man väl t ex på en stavhoppare, som just slagit världsrekord, 5 extra kilo runt midjan bara därför att han är bäst? Man kan också tycka att omvänd startordning i Race 2 på samma sätt är orättvist. Varför inte i stället köra ett andra kval eller sortera gridden i Race 2 efter varvtider i Race 1?

Nåja, vi får väl se hur det blir med reglementet nästa år, dvs om våra svenskar tänker fortsätta i MINI Challenge. Att teamen vill det, det är klart, men det finns ju annat som avgör hur det blir. Kostnadsfrågan t ex eller varför inte erbjudanden om andra styrningar, vilket det enligt rykten lär finnas. Den som lever får de!

Tack för säsongen 2009 i MINI Challenge!
/Ruggige Ragge

Hobbe
2009-10-05, 20:03
Tack själv Ragge!
Det har varit ruggigt (!) kul att få ta del av dina rapporter.
Hälsa Fredrik från oss.

Björn P
2009-10-06, 06:59
Tackar för rapporterna Ragge!

Vem vet, kanske kan Lestrup komma att köra i MINI Challenge i Sverige inom ett par år? Vore sjukt kul.

/Björn P