handdator

Visa fullständig version : Missljud i avgassystemet



Karina
2009-09-25, 09:53
Då var det dags för avgasröret att tacka för sig... Missljudet som jag trodde kommer från remmen var inte alls därifrån enligt BMW Solna. Det är håll i avgasröret tydligen och det är bara byta hela skiten rakt av.


Kostar ca 4000 plus moms om BMW beställer själva :rolleyes:
Jag har kollat lite runt, hittade två st i Norrköping:

SPORT 0141760 (http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=2&regnr=SZM929&post_id=13191327)

Mini One/Cooper R50/53 -07 (http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=2&regnr=SZM929&post_id=15600600)

Nu, allvetande forum, vad är det att föredra, farhågor och m.m för att byta min skrikande avgassystem? Alltså tips, tack :D

andreass
2009-09-25, 16:29
Då var det dags för avgasröret att tacka för sig... Missljudet som jag trodde kommer från remmen var inte alls därifrån enligt BMW Solna. Det är håll i avgasröret tydligen och det är bara byta hela skiten rakt av.




Kostar ca 4000 plus moms om BMW beställer själva :rolleyes:
Jag har kollat lite runt, hittade två st i Norrköping:

SPORT 0141760 (http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=2&regnr=SZM929&post_id=13191327)

Mini One/Cooper R50/53 -07 (http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=2&regnr=SZM929&post_id=15600600)

Nu, allvetande forum, vad är det att föredra, farhågor och m.m för att byta min skrikande avgassystem? Alltså tips, tack :D


Låter förvisso enklare att laga ett hål.. ;)

Karina
2009-09-26, 06:36
Låter förvisso enklare att laga ett hål.. ;)

Eller hur? Men BMW Solna skrev att man ska byta hela, när jag hämtade bilen fick jag projsa 3700 (inkl 20% rabba) för felsökning och öljebyte :confused:

RobertH
2009-09-26, 12:23
Eller hur? Men BMW Solna skrev att man ska byta hela, när jag hämtade bilen fick jag projsa 3700 (inkl 20% rabba) för felsökning och öljebyte :confused:

Varför lämnar du in bilen där?
De kommer aldrig mer att få se min bil sedan nybilsgarantin gick ut.

Till exempel Mekonomen- eller Autoexpertenverkstäder gör garanterat ett bättre jobb för halva priset på reparationer. Borgs bil eller Novation får sköta servicen. Där blir man i alla fall inte blåst.

2700kr skulle BMW ha för att byta bromsbelägg på min bil. Med lite kreativitet fick jag Mintex 1144 racebelägg, monterat och klart för 1400kr istället.

Karina
2009-09-27, 13:48
Varför lämnar du in bilen där?
De kommer aldrig mer att få se min bil sedan nybilsgarantin gick ut.

Det var första och sista gången - ville prova dem och slutsatsen "Never ever again"
De har inte ens uppdaterad färddator om oljebyte upptäckte jag idag - måste åka in igen dit :mad:

Karina
2009-10-06, 20:50
Grrr... nu säger snubben på bildemonteringen att denna avgasrör (http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=2&regnr=SZM929&post_id=15600600) passar inte min bil...

Den satt på en R50 tillverkad 2006, enligt beskrivningen och ser definitivt inte ut som avgasrör på MCS. Någon som vet något om det är någon skillnad?

i wanne know :cool:

andreass
2009-10-07, 15:06
Grrr... nu säger snubben på bildemonteringen att denna avgasrör (http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=2&regnr=SZM929&post_id=15600600) passar inte min bil...

Den satt på en R50 tillverkad 2006, enligt beskrivningen och ser definitivt inte ut som avgasrör på MCS. Någon som vet något om det är någon skillnad?

i wanne know :cool:


Vet du var problemet "sitter"? Du måste ju kunna laga utan att byta hela systemet?

Rasmus
2009-10-07, 18:10
Grrr... nu säger snubben på bildemonteringen att denna avgasrör (http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=2&regnr=SZM929&post_id=15600600) passar inte min bil...

Den satt på en R50 tillverkad 2006, enligt beskrivningen och ser definitivt inte ut som avgasrör på MCS. Någon som vet något om det är någon skillnad?

i wanne know :cool:

Avgasröret på bilden är för en MINI Cooper R50/R53. Det är väl en sån som du har?

Har du en MINI Cooper S (MCS) stämmer det mycket riktigt att du inte kan använda det avgassystem som du länkar till i ditt inlägg.

JohanH
2009-10-07, 18:15
Är det en MCS du har - dvs med två pipor bak? Vad har du för regnr?

Fredrik
2009-10-07, 18:25
Mig veterligen har Karina en Cooper R50 med en pipa.

Rasmus
2009-10-07, 18:26
Mig veterligen har Karina en Cooper R50 med en pipa.

Således borde avgasröret hon hänvisar till funka utmärkt... ?

Karina
2009-10-07, 20:47
Jag har R50 och mig veterligen passar denna avgasrör bra, men killen på bildemonteringen säger att den inte passar och vill kränga på mig sportavgassystem från 2003. Jag anar oråd!

Andreass: BMW i Solna säger att man måste byta hela avgassystemet rakt av, jag kan ringa dem imorgon och gnälla lite till för att få veta vad exakt var det fel på....

Eller finns det en kunnig gentleman här som har lust att ringa och föra "manligt samtal" kanske ;)?

andreass
2009-10-08, 07:51
Jag har R50 och mig veterligen passar denna avgasrör bra, men killen på bildemonteringen säger att den inte passar och vill kränga på mig sportavgassystem från 2003. Jag anar oråd!

Andreass: BMW i Solna säger att man måste byta hela avgassystemet rakt av, jag kan ringa dem imorgon och gnälla lite till för att få veta vad exakt var det fel på....

Eller finns det en kunnig gentleman här som har lust att ringa och föra "manligt samtal" kanske ;)?

Huruvida avgassystemet passar eller ej låter jag vara osagt, men det låter knepigt. BMW vill sälja nya orginaldelar för massa $$$ - gå inte på det. Åk in på en gör-det-själv hall, hissa upp bilen och lyssna vart läckaget sitter. Ta ett kort och posta här så skall jag göra en bedömning.

Är systemet "helruttet" så skall man naturligtvis byta. MIsstänker att det finns trevligare alternativ än orginal isf.

Karina
2009-10-08, 09:48
Åk in på en gör-det-själv hall, hissa upp bilen och lyssna vart läckaget sitter.

Det känns fel att åka till gör-det själv hall efter att ha betalat drygga 1700:- för felsökning på BMW...

Allright, pratat med tekniker på BMW igen och det är ljuddämpare i backre delen av avgasröret som låter. Tydligen går inte att beställa bara den delen, därför måste man byta helt.

Sedan är det så att avgasrör på R50 är lite olika, fr 2004 och uppåt var den någon ny modefikation som inte passar de äldre modellerna.

Resultatet blir alltså att jag får en chromad sportavgasrör fr 2003, lovas bla minskad bensinförbrukning. Lite trevligare alternativ blir det i alla fall :D

Karina
2009-10-15, 09:45
I RobbanH:s anda twittrar live från Norrköping! Nu uppgraderar verkstaden 'lillan' med sportavgassystem, jag sitter i stan på campus med världens godaste och billig fik, solen skiner, gammal pappersbruk utanför bidrar med charm.
Börjar fata FeedMe:s poäng med att åka runt i Sverige och fika :)

RobertH
2009-10-15, 14:30
Var det ingen som följde din twitterbloggforum-grej? SKAM!

Hur gick det? Var bullarna goda?

Karina
2009-10-15, 16:33
Var det ingen som följde din twitterbloggforum-grej?


Snyfft... men så kom du och räddade situationen, tjohoo :D

Jo, allt gick finemang - nu brummas det på bra och jag fick dessutom nya vindrutstorkararmar (stavas det så?) på köpet :cool:

Allt tillsammans gick på 3500:- inklusive lunch (det går fortfarande att köpa sig lunch för 60 spänn i Sverige) ;)