handdator

Visa fullständig version : Eftersnack: Gelleråsen med BMWSC och NMCS 19 sept 2009



powernap
2009-09-20, 09:08
Här skriver vi om allt som har med träffen att göra....

bilder kan oxo klistras in här, även video om någon har....

även länkar till externa källor välkomnas

powernap
2009-09-20, 09:16
Återigen hissas superlativens vackra fana över Måns med besättnings tyska precision när det gäller att få in oss vildtuppar i fållan: Kom på banträff och ha riktigt jävla skojigt!!!

Det enda ev. negativa som jag kan komma på är att gelleråsens bana har blivit något ojämn med fartgupp lite här o där...vilket resulterade i för tidig hemgång för mig, då höger drivknut verkar vara på upphällningen, detta kan givetvis ha att med hur jag kör, hårt aggresivt o över gränsen.....men jag vill nog säga att det enbart berodde på fartguppen på banan :woot:

I övrigt kan konstateras att splitternya trippelåttor är hala innan dessa ruggats in - även om dom är inköpta på södermalm (eller nånstans liknande) och de oranga ränderna på däcket skar sig mot de röda reflexerna....
En för oss känd kock, rusade förbi ett italienskt fullblod i BÖRJAN av rakan
RF-däck och diesel håller fint på en bana som gelleråsen
En brun bajskorv, helt original fast med riktiga däck funkar hur fint som helst - funkar även som gräsklippare om så skulle behövas
Att en nyhöjd bil kan gå lika fort som den toklåga är härmed ett faktum...
För lite luft i bakdäcken gjorde inte framfarten sådär övertygande som det skulle komma att bli, i med 2,2 varmt bak och 1,8 varmt fram, så blev bilen helt ny att köra.....

Scitz0
2009-09-20, 09:33
Finns inte så mycket att tillägga Powernaps fina öppning i tråden så jag bara ställer mig in i lovorden. Gälleråsen är en bana mycket väl lämpad mini.
En dags bankörning och ca 6 timmars hemfärd med mycket oljud och vibrationer så sov man riktigt gott inatt :D

Hobbe
2009-09-20, 10:48
Jag ser att fler än jag tyckte att det hoppade, och skuttade mycket på Gelleråsen.
Något jag aldrig upplevt tidigare. Inte ens på Gelleråsen.
Direkt efter start/målrakan, och efter Ejes kurva letade framhjulen grepp mellan hoppen upp och ned. Det kändes lite som en racingbåt bland höga vågor.
Själv tror jag att det behövs mjukare fjädring på vrålåket för att kompensera, men det vore intressant att veta vad som har hänt med banan.

Kul att vi var sex MINI:sar på plats. Herr Libell avbokade i sista sekunden. Fegis!
Kul också att KIT äntligen körde en riktig bil med oss ;)
Nu hoppas jag att vi har ett betydligt större gäng MINI:sar med på Mantorp i oktober.
Gärna också på avslutningsfesten :)

Få bilar är snabbare än MINI när det svänger. Oavsett vilken MINI-modell.
Att dessutom samtliga har duktiga piloter bakom spakarna gör bara fler intresserade utav att få reda på lite mer om MINI.

För egen del var det bara två bilar som jag inte hann med; instruktörerna Stefan i sin Lambo Superleggera och Kent i sin 996GT3.
Två gamla skickliga BMWSC-medlemmar i mycket snabba vrålåk.

powernap
2009-09-20, 10:51
Nu hoppas jag att vi har ett betydligt större gäng MINI:sar med på Mantorp i oktober.
Gärna också på avslutningsfesten :)

tar för givet att du hojtar till i lämplig tråd när anmälan är öppen.....

Björn P
2009-09-20, 11:52
Tack Hobbe och BMWSC för ännu en mkt välordnad dag!

Underbart väder och alla närvarande MINIster fick så mycket körning som i) bilen, ii) föraren eller iii)däcken tålde. Jag körde oändligt många varv även på den s k lunchpausen med följd att jag fick åka in och köra en tankning i Karlskoga.

För egen del hade jag splirrans nya R888-or som skiftades på på plats (tack Dvorak för din mekanikerinsats). Dessvärre höll de sig inte nya och fina så länge. Framdäcken slits riktigt hårt med den camberinställning jag har på framaxeln. KIT som också hade nya R-mackor upplevde samma sak på sin. Får nog se till att skaffa camberplattor för att kunna ställa in en annan camber, annars blir det en VÄLDIGT dyr historia om man ska skifta R-däck fram inför varannat banmöte. Eller så kan man göra som Kongo och köra på outslitliga (men skrikiga) RF-rejsdäck.

Fartmässigt på banan visade KIT vägen för oss andra MINIster. Jag försökte hinna med för att få inspiration med spårval, men det var inte många kurvor man kunde leka "följa John" innan avståndet var för stort eller andra BMW-bilar kommit emellan. Som vanligt gjorde dock alla närvarande MINIster bra ifrån sig fartmässigt och även Kongo med sin otrimmade buss med standarddäck fick som jag förstod det beröm för körningen av en medföljande erfaren instruktör.

Hobbe, hojtar du till i samma sekund som anmälningen till Mantorp öppnar? Kanske kan vi på säsongsavslutningen få rekord i antalet deltagande MINIster!

/Björn P

powernap
2009-09-20, 11:59
(postiv eller +/- 0 camber är till för de med stor plånbok)

Björn P
2009-09-20, 12:01
I övrigt kan konstateras att splitternya trippelåttor är hala innan dessa ruggats in - även om dom är inköpta på södermalm (eller nånstans liknande) och de oranga ränderna på däcket skar sig mot de röda reflexerna....


:hihi:

/Björn P

login
2009-09-20, 13:23
Ni verkar ju inte haft det så tråkigt. Hoppas på att det kanske kan erbjudas prova på körning på mantorp?

powernap
2009-09-20, 14:08
Ni verkar ju inte haft det så tråkigt. Hoppas på att det kanske kan erbjudas prova på körning på mantorp?

detta med prova-på kommer säkert måns skriva om strax....


man har aldrig roligare än man gör sig.....men lägstanivån på en banträff är långt över strecket - skitskoj......

dvorak
2009-09-20, 18:03
Satan vilken kul bana! Den passade mig perfekt :)
En riktigt lyckad träff tycker jag. Minin gick kanon när jag bara lärde mig hålla igen lite. Tur att jag åkte av i sanden och inte någon annan farligare stans. Kongos avåkning var inte dålig den heller :)

Jag som kör vanliga sänkfjädrar hade inga problem med guppen BTW

Ace
2009-09-20, 19:25
Två avåkningar alltså!!! Det låter som om det gått hett till i helgen? :)

Hobbe
2009-09-20, 19:37
Äsch, ett besök i gräset eller gruset någon gång får man räkna med.
Avåkningar som dessa resulterar mest i ett större behov av en biltvätt.
(Kongos bil är alltid i behov av en biltvätt...)
Gelleråsen är också ganska snäll mot avåkningar.

Björn P
2009-09-20, 20:22
Det har lagts upp några youtubefilmer nu på rejsa.nu

Den här visar vår fina MINIkaravan på lunchpasset: YouTube - GellerÃ¥sen BMW SC 090919 kl 12 41 (http://www.youtube.com/watch?v=lbnTaQD_PoE)

Det finns flera filmer på rejsa.nu. Spana in själva under "Eftersnack".

F-n vad det är kul med bankörning!

/Björn P

Hobbe
2009-09-20, 20:39
Vrålåket kl 7:10 "jagandes" en Lambo Superleggera :D
YouTube - Gelleråsen BMW SC 090919 kl 16 00 (http://www.youtube.com/watch?v=cIQvOhRmFIs)

Hobbe
2009-09-20, 20:42
Fler MINI:sar.
YouTube - Gelleråsen BMW SC 090919 kl 11 14 (http://www.youtube.com/watch?v=jffyUIfmBjY)

Scitz0
2009-09-20, 22:27
Trevliga videos :)

Björn P
2009-09-20, 22:31
Den här finns också på rejsa.nu. 1.50 in i filmen kör KIT om Superleggeran. Typ. ;)

YouTube - Battle at Gelleråsen (http://www.youtube.com/watch?v=mIad_HvX_hE)

/Björn P

NickeNorrlänning
2009-09-21, 07:16
Låter som ni har haft riktigt kul. Ser fram emot att bänka mig framför burken ikväll och kolla igenom alla filmerna.

dvorak
2009-09-21, 08:09
Trevliga filmer :)

Dock är mina Carbotech XP8 helt slut fram efter bara tre bankörningar. De verkar inte klara värmen tillräckligt bra.

Björn: Hur mår dina XP10? Funderar på att uppgradera....

powernap
2009-09-21, 08:42
Trevliga filmer :)

Dock är mina Carbotech XP8 helt slut fram efter bara tre bankörningar. De verkar inte klara värmen tillräckligt bra.

Björn: Hur mår dina XP10? Funderar på att uppgradera....

*performance friction funkar hur bra som helst*

är det ingen som fotat?

dvorak
2009-09-21, 09:31
Vad kör du för kvalité?

powernap
2009-09-21, 09:39
på beläggen?

fråga pean....tror det e nån värsting mojjäng.....

KIT
2009-09-21, 09:46
Tack Måns och BMWSC för en fantastisk dag på Gelleråsen. Det blev mycket åka av, det berättade mina nya kära r-däck efteråt, fruktansvärt slitna i fram, så lite mer camber och inställningar behövs nog :-(. Jag kan intyga om att powernaps bromsar tog bra då jag trodde att han var på halkkurs efter start/mål. Låsta bromsar på bredden funkar ju det också!! Dagens prestation var väl när jag lyckades köra om Lambon på innern inför start mål rakan, tror dock inte att han gav fullt men känslan var ju härlig iallafall!

Lite uppgradering med intercooler, bättre kylning till luftfilter, mer camber och en krängningshämmare bak kommer att göra susen inför nästa träff...

Hobbe
2009-09-21, 10:38
Bromskylning dvorak! Bromskylning.
Dessutom går det snabbare om du lyfter foten från bromspedalen emellanåt... ;)

powernap
2009-09-21, 10:41
bromskylning är en överskattad uppgradering...den lilla vindpust detta ev. kan ge på våra långsammare banor (gelleråsen/knutstorp) är nog inte värt ingreppet....

köp ordentliga grejer istället..... :woot:

powernap
2009-09-21, 10:52
Jag kan intyga om att powernaps bromsar tog bra då jag trodde att han var på halkkurs efter start/mål. Låsta bromsar på bredden funkar ju det också!!

:hihi: :buttrock:

ja jädrar vilket bett.....samma grepp första inbromsningen som efter 25 varv...fantastiskt, det är nog såhär det ska kännas med riktigt bra bromsar....

dvorak
2009-09-21, 13:43
Bromskylning dvorak! Bromskylning.
Dessutom går det snabbare om du lyfter foten från bromspedalen emellanåt... ;)

Det var något jag tänkte på faktiskt. Jag får ordna detta tills nästa säsong. På Falkenberg på torsdag får det bli originalbelägg och inte 100% attack. Det kommer inte bli alls lika mycket körning där.

Jag hade tänkt att försöka bygga om bromskylningen till JCW-aero-fronten och försöka få den att passa på original MCS-fronten. Det går nog fint att använda dem som form och bygga ett par i glasfiber som passar. Vi får se...

Nappen: Jag tror inte att det är onödigt. Ifall man får igenom luften från hjulets innerhus så blir det ju ett konstant flöde med kallluft genom fälgen/bromsskivan. Som det är nu kommer inte mycket luft in.

Kongo
2009-09-21, 18:23
Det har lagts upp några youtubefilmer nu på rejsa.nu

Den här visar vår fina MINIkaravan på lunchpasset: YouTube - GellerÃ¥sen BMW SC 090919 kl 12 41 (http://www.youtube.com/watch?v=lbnTaQD_PoE)

Det finns flera filmer på rejsa.nu. Spana in själva under "Eftersnack".

F-n vad det är kul med bankörning!

/Björn P


Låter som ni har haft riktigt kul. Ser fram emot att bänka mig framför burken ikväll och kolla igenom alla filmerna.

Detdär är enda filmen du behöver se :mrgreen: ;)

powernap
2009-09-22, 19:25
Fler MINI:sar.
YouTube - Gelleråsen BMW SC 090919 kl 11 14 (http://www.youtube.com/watch?v=jffyUIfmBjY)

gött o se att man fastnat på film :-)

Kongo
2009-09-22, 19:51
haha det är ju som vi skämtade om, Race Flatsen slits inte, de samlar på sig gummi :buttrock: Kollade idag på bakdäcken och det sitter fortfarande kvar gummi på slitytan :D

dvorak
2009-09-22, 20:01
Då skulle du se mina r-däck. Denna gången var det rekord på uppsamlat gummi, inte konstigt att bilen vibrerade på vägen hem :)

Kongo
2009-09-22, 20:29
Äsch, ett besök i gräset eller gruset någon gång får man räkna med.
Avåkningar som dessa resulterar mest i ett större behov av en biltvätt.
(Kongos bil är alltid i behov av en biltvätt...)
Gelleråsen är också ganska snäll mot avåkningar.

Jag kan väl inte hävda något annat :rolleyes:

FEED ME
2009-09-22, 22:22
:hihi: :buttrock:

ja jädrar vilket bett.....samma grepp första inbromsningen som efter 25 varv...fantastiskt, det är nog såhär det ska kännas med riktigt bra bromsar....

Precis så bra kändes mina Performance Friction också i början på Lambon. Tills de plötsligt inte fungerade alls längre...

Scitz0
2009-09-22, 22:55
Precis så bra kändes mina Performance Friction också i början på Lambon. Tills de plötsligt inte fungerade alls längre...
Har du fått utrett vad det var som orsaka att bromsarna helt plötsligt la av?
Kanske svårt/ointressant?

Känns konstigt att det skulle vara beläggen som helt slutar betta plötsligt.

FEED ME
2009-09-22, 23:23
Har du fått utrett vad det var som orsaka att bromsarna helt plötsligt la av?
Kanske svårt/ointressant?

Känns konstigt att det skulle vara beläggen som helt slutar betta plötsligt.

Eftersom pedalen blev helt stum - inte gick att trycka ned, indikerar det enligt min lekmannamässiga bedömning "glasade belägg". Men det är inget som jag vet, och det återstår att se om vi någonsin får reda på...