handdator

Visa fullständig version : Nürburgring Scuderia Hansaseat - maj 2010



Björn P
2009-09-15, 20:57
Hej,

Är ruskigt sugen på att delta i Scuderia Hanseat på Nürburgring i maj 2010. Datum är nu spikat till den 5-8 maj 2010 och man bör anmäla sig redan nu.

Mer info: http://www.scuderia-hanseat.de/

Hittade även länkar till svenska reportage därifrån:

http://www.zatzy.com/qvarnis-provkoer/351684-vaerldens-tuffaste-foerarskola-pa-nuerburgring.html

http://www.scuderia-hanseat.de/presse/20040800_automobil.pdf

RobertH
2009-09-15, 20:58
Jag har varit där, det är grymt ballt!

andreass
2009-09-15, 21:03
Finns finanserna så vill jag hänga med!:D

Scitz0
2009-09-15, 21:04
Låter väldigt intressant... om det inte blir allt för dyrt kan jag mycket väl tänka mig ett sådant här evenemang.

Johan W
2009-09-15, 21:21
Kostnaden är väl den jobbiga biten

Course fee
Participant € 1.990,00
Co-Pilot € 360,00

Included in this price are additional to training

* Free driving on Wednesday on the North Track during public traffic - Attention: no participation for cars not licensed for use on public roads
* for beginners: an introductory training at the driving safety centre
* Offroad training on Suzuki Jeeps at the Camp4Fun for course repeaters
* for beginners: map of the Nürburgring with drawn-in ideal line
* welcome dinner on Wednesday evening at the Dorint Hotel
* introductory lecture by Sören Rehmann "The high School of skilled Driving"
* free drinks/snacks at our ADAC-VIP-Lounge
* free driving during lunch time and in the evening after training
* program with detailed information
* name badge
* starting numbers
* souvenir cup or honour prize
* diploma for our sports driver's course and safety training
* sport accident insurance
* cocktail welcome and dinner, prize-giving Saturday night at DORINT HOTEL banqueting room

Sen tillkommer väl boende och däck, belägg och bränsle :)

RobertH
2009-09-15, 21:39
Ja, räkna med 30-35k för hela trippen inkl. allt.

Scitz0
2009-09-15, 21:44
Ouch!

Lite över min budget tyvärr.

Björn P
2009-09-16, 07:10
Det fixar vi väl lätt:

Skippa latten på väg till jobbet: 180 vardagar x 28 kr = 5040 kr
Matlåda på jobbet istället för lunch ute: 180 vardagar x 60 kr = 10800 kr

Redan där har vi ju nästan kurskostnaden. Fler förslag på vardagsbesparingar? :D

/Björn P

Adolfsson
2009-09-16, 07:12
Känns inte så prisvärt direkt om man inte är rätt tät och vill glassa lite med mat och annat.
Man kan ju åka ner rätt många gånger och köra många varv för 35-40 tusen

Särås
2009-09-16, 09:28
Känns inte så prisvärt direkt om man inte är rätt tät och vill glassa lite med mat och annat.
Man kan ju åka ner rätt många gånger och köra många varv för 35-40 tusen

Min syn på det hela oxå, jag har aldrig kört en Scuderia iof men jag har kört några 100 varv nu för tiden på Nürburgring, och känner inte det finns någonting som är värt dom pengarna på en Scuderia när man kan köra en jävla massa varv, till och med ha råd med ett årskort för dom pengarna!
mvh J

Hobbe
2009-09-16, 20:43
Ca 15000 Kr går det är klara sig på för Stockholm-Nürburgring tor "allt inkluderat" äventyr under en långhelg (fre-mån) om man snålar något.
Ca 10000 Kr av ovanstående är bensinkostnaden tor.
Å andra sidan, det blir ju roligare om man slipper snåla :)

Själv besökte jag Nürburg, och lämnade gummispår på Nordschleife 2006 (BMW Z4)och 2007 (MINI GP).
Möjligen blir det ett nytt besök 2010.
Vad som får mig att dra på det är trängseln pga folk med bilar som inte vill/vågar köra, men vill se balla ut vid parkeringen, samt line-up köandet följt av alla avbrott för "mopedister" som satt sig i räcket.

Senast var det kö genom hela Nürburg.
Mer än en timme i kö innan man var framme vid grinden.
Köa gör jag redan på Essingeleden så det kan jag vara utan.

Särås
2009-09-16, 21:18
Hobbe: Jag har bott i Nürburg, har aldrig sett sådana köer, låter som Du valt helt fel helger!?!?!
För inte ens under Rock am Ring eller 24 timmars är det sådana köer i Nürburg!
Dock är det en del avbrott och dessa är riktigt tråkiga, jag är inte en älskare av mc grabbarna men ibland är det trots allt vi bil killar som ställt till det oxå!
Titta på Erik Jirhall som exempel... :(

Hur som helst ska man åka ner till Ringen så gör man det inte under en av dom stora stora turist helgerna, då blir det 2-5 varv på en hel dag max!
Hur kul är det, jag har hunnit med över 20 varv på en dag med Porschen!
Då had ejag hunnit fler men orkade helt enkelt inte...
mvh Jimmy

Hobbe
2009-09-16, 21:47
Särås,

Det är synd om "mopedisterna"/MC-förarna som kraschar, speciellt när helikoptern tvingas dit, och lyfter med nosen mot det större sjukhuset där tid inte längre spelar någon roll så det är med blandade känslor som man står ut med avbrotten.
Visst är det vi "mopedister med stödhjul" som också orsakar olyckor och avbrott, men då jag har varit där så har det överlag varit motorcyklar/eller några få delar av motorcyklar som bogserats in efter avbrotten.
"Alles klar" låter ju också mindre lockande efter en sådan "röjning".

Angående "fel" helg så har vi försökt att undvika kända turisthelger.
Dock utan resultat. Kanske beroende på att det var under semesterperioden?
Att bo i Nürburg under en längre tid ger ju också en mycket högre sannolikhet att hitta den där magiska stunden då allt flyter på.

Särås
2009-09-16, 22:30
Hobbe: Att bo i Nürburg gör att Du kan hitta runt banan bättre än många andra samt även att Du hittar dom där underbara dagarna då allt är perfekt!

Jag har vart boende under maj till slutet Juni samt Aug till Sep...
Då bodde jag där mer eller mindre varje dag, vissa dagar åkte jag till Stutgart osv och bara turistade men annars var det bara Nürburg!

Har som sagt inte riktigt samma extrema trafik kaos erfarenhet som Dig, men vissa helger kunde vara extrema i Juni vet jag samt sista helgen i April brukar alltid vara stor!
mvh Jimmy

Björn P
2009-09-18, 12:14
Enligt uppgift ska man kunna anmäla sig redan nu. Och det verkar som att platserna försvinner relativt snabbt. Finns det någon mer "seriös" spekulant än jag?

/Björn P

dvorak
2009-09-18, 12:26
Tyvärr Björn, det är lockande men ekonomin tillåter inte detta just nu. När min bil är klar skall den genast bogseras ner till ringen!

Björn P
2009-09-18, 13:17
Äh, varför vänta...

Då var man anmäld till våren 2010! :galen Datum är ännu ej spikat, men det blir förmodligen 28 april-1 maj alt 5-8 maj.

Jag bokade "bara" kursen. Budgetboende ska dock enkelt gå att lösa med framförhållning enligt arrangörerna. Tar tacksamt emot tips på sådant boende av dem som varit på ringen tidigare.

Jag är anmäld i "svenskgruppen", som enligt traditionen tydligen formas varje vårkurs. Det här ska bli kul! Nu ser jag fram emot sällskap av fler svenska MINIster!

/Björn P

dvorak
2009-09-18, 13:22
Härligt Björn!

Hoppas du får riktigt kul (något som jag verkligen inte tvivlar på)

Scitz0
2009-09-18, 13:31
Lycka till Björn... du kommer garanterar ha skitskoj :)

RobertH
2009-09-18, 14:49
Hotell Zur Burg är en klassiker. Prisvärt, stor parkering, god gulaschsoppa och Bitburger-öl.

Björn P
2009-09-20, 16:00
Hotell Zur Burg är en klassiker. Prisvärt, stor parkering, god gulaschsoppa och Bitburger-öl.

Tack för tips!

/Björn P

FEED ME
2009-09-22, 22:34
Här kan ni läsa min rapport från Scuderia-kursen i förra veckan:
http://www.autolife.se/page/31363/

Och här hittar ni bilderna:
http://www.autolife.se/page/31338/

Som jag ser det är Scuderia-kursen till stor del ett socialt event för dem som har gott om pengar. Som åker dit varje år och umgås med sina polare som också åker dit varje år. Bl.a. uppkörningen med poängbedömning och stor prisutdelning är också en anledning till att många återkommer i försök att förbättra sina poäng och kliva upp i den interna Scuderia-hierarkin...

Som nybörjare på Ringen tycker jag att Scuderia-kursen är riktigt bra. Har man kört riktigt mycket och kan banan bra, tycker jag att SportAutos dagar är bättre. Där får man massa fria (hel-)varv med och utan instruktör som föråkare. Och man slipper de förbannade motorcyklarna. Och det är inte så mycket trafik och kaos som det nästan alltid är på den vanliga turistkörningen...

Björn P
2009-09-23, 07:22
Som nybörjare på Ringen tycker jag att Scuderia-kursen är riktigt bra. Har man kört riktigt mycket och kan banan bra, tycker jag att SportAutos dagar är bättre. Där får man massa fria (hel-)varv med och utan instruktör som föråkare. Och man slipper de förbannade motorcyklarna. Och det är inte så mycket trafik och kaos som det nästan alltid är på den vanliga turistkörningen...

Tack för rapport Erik!

Eftersom jag aldrig tidigare besökt Ringen verkar ju Scuderian bra. Rätt mig om jag har fel, men visst är banan bokad endast för Scuderiakursen de dagar man kör?

/Björn P

FEED ME
2009-09-23, 18:13
Tack för rapport Erik!

Eftersom jag aldrig tidigare besökt Ringen verkar ju Scuderian bra. Rätt mig om jag har fel, men visst är banan bokad endast för Scuderiakursen de dagar man kör?

/Björn P

Första dagen är det gratis körning under den vanliga turistkörningen, för de som är med på Scuderia-kursen. Därefter är det tre dagar då banan är avlyst enbart för Scuderia-deltagarna.

Ace
2009-09-23, 18:19
Grymt Björn!
Skall bli häftigt att höra hur det gick och se lite bilder/filmer när du varit där.

Björn P
2009-12-28, 08:10
Datum är nu spikat till den 5-8 maj 2010!

jonaslindell
2009-12-28, 09:24
Fasen vad kul!!! :)

Ser fram emot fullständig rapport sen..

powernap
2009-12-28, 15:13
Datum är nu spikat till den 5-8 maj 2010!

ska du köra fransyskan där???

Björn P
2009-12-29, 07:32
ska du köra fransyskan där???

Mais oui monsieur!

Ace
2009-12-29, 18:20
Synd att inte Coopern får bekänna färg där nere! *snyft*

roadsternilsson
2010-01-01, 21:19
Hej Robert!

Var på Scuderia Hanseat-kursen i våras med min Clio 2.0 Sport. Riktigt kul! Jag hittade hotell på booking.com, men tror det går att komma undan billigare än så. Lunch och fika ingick i kursavgiften när jag var där, så helpension är bortkastade pengar.

En rolig del var att vi nylingar var tvugna att köra halkbana. Det var helt klart något en hel del av Porsche-ägarna behövde. Vid ett av momenten körde man över en platta som gav ett rejält bakvagnskast. En stor del av Porsche-ägarna vände utan att ens försöka styra emot i början!

En variant till finansiering är att ta det som just en kurs. Jag lyckades övertala min chef...

Björn P
2010-01-04, 15:29
Har i dag avbokat p g a att mina semesterdagar inte räcker till för detta. Fasen att man är löneslav. ;) Det ska dock bli ett besök på Ringen i år, var så säkra. Det som det lutar åt är att flyga ner och hyra bil på plats. Nån som har testat ett sådant upplägg? Nån som vill med och dela bilhyra en dag?

Hobbe
2010-01-04, 16:25
Kör med egen bil.
Halva nöjet är att få njuta av fri fart upp och ned på Autobahn.
Ca 245 km/h kom GP:n upp i maxfart.
(ca 3,5 l/mil i bränsleförbrukning under acceleration 200-245 km/h) :)
Vissa MINI-gamlingar har passat på att köra non-stop Stockholm-Tyskland, men jag rekommenderar en paus i Skåne.

Nu kör du ju inte längre en MINI så jag kan förstå om det känns mer attraktivt att flyga än att köra egen bil.... :D

jonaslindell
2010-01-04, 17:56
Kör med egen bil.
Halva nöjet är att få njuta av fri fart upp och ned på Autobahn.
Ca 245 km/h kom GP:n upp i maxfart.
(ca 3,5 l/mil i bränsleförbrukning under acceleration 200-245 km/h) :)
Vissa MINI-gamlingar har passat på att köra non-stop Stockholm-Tyskland, men jag rekommenderar en paus i Skåne.

Nu kör du ju inte längre en MINI så jag kan förstå om det känns mer attraktivt att flyga än att köra egen bil.... :D

Jag håller med, och föreslår att vi drar ihop en Miniträff(naturligtvis är alla bilmärken välkomna) på Ringen. Hur kul hade inte det varit?!

Så fort dom släpper datumen för turistkörningen kommer jag planera in minst en vår och en höstresa.. :)

Kongo
2010-01-04, 19:05
Har i dag avbokat p g a att mina semesterdagar inte räcker till för detta. Fasen att man är löneslav. ;) Det ska dock bli ett besök på Ringen i år, var så säkra. Det som det lutar åt är att flyga ner och hyra bil på plats. Nån som har testat ett sådant upplägg? Nån som vill med och dela bilhyra en dag?

Trist som tusan, hade ju förväntat mig höra diverse berättelser om långasamma ferrari & Porsche-förare :( (kan du inte bara jobba ihop lite flex?)


Tycer detdär låter intressant beroende på hur dyrt det blir :)

Fri fart på autobahn lockar inte så mycket när det är det på 73an varje dag ;)

powernap
2010-01-05, 07:17
Nu kör du ju inte längre en MINI så jag kan förstå om det känns mer attraktivt att flyga än att köra egen bil.... :D

:potd:

Björn P
2010-01-05, 07:19
Hade jag bara haft tid hade jag gärna segat mig igenom halva europa med egen bil. Nu har jag inte tid (läs semesterdagar - de obligatoriska resorna: alpresan, weekendresan med grabbgänget, sommarsemestern, weekendresa med flickvännen och solsemestern på vintern går före).

Det vore hursomhelst kul om vi kunde samlas på ringen allihop. Jonas får gärna skriva när det blir aktuellt för turistkörningen. Kanske kan jag och Kongo hyra en bil ihop och turas om att köra om er andra? :p

Hobbe
2010-01-05, 07:39
Så väldigt många semesterdagar behövs inte.
En långhelg kan räcka, dvs torsdag-tisdag för hela paketet.



Själv har jag fri arbetstid och ca sex månaders betald semester sparad.
Den som spar han har :D

dvorak
2010-01-05, 08:33
Jag är inte främmande för ett ringenbesök i sommar.

Bara det planeras lite i tid så kanske det är aktuellt för min del.

JohanH
2010-01-05, 11:24
Så väldigt många semesterdagar behövs inte.
En långhelg kan räcka, dvs torsdag-tisdag för hela paketet.



Själv har jag fri arbetstid och ca sex månaders betald semester sparad.
Den som spar han har :D

Ja, men inte lika roligt...:)

RobertH
2010-01-05, 13:15
Så väldigt många semesterdagar behövs inte.
En långhelg kan räcka, dvs torsdag-tisdag för hela paketet.



Själv har jag fri arbetstid och ca sex månaders betald semester sparad.
Den som spar han har :D

http://www.destination.se/iad/travel/lastminute/result?&sort=7&ORIGIN_AREAID=2202455&areaId=-117

FEED ME
2010-01-25, 23:03
Har i dag avbokat p g a att mina semesterdagar inte räcker till för detta. Fasen att man är löneslav. ;) Det ska dock bli ett besök på Ringen i år, var så säkra. Det som det lutar åt är att flyga ner och hyra bil på plats. Nån som har testat ett sådant upplägg? Nån som vill med och dela bilhyra en dag?

Jag håller visserligen med om att köra ner på Autobahn är en stor del av nöjet. Men även jag har lite ont om tid, så att flyga ner och hyra bil är inte alls ett dumt alternativ. Jag kan hänga med dig och guida lite om du vill! Klart mest prisvärt är att hyra en 130 hk racepreppad Suzuki Swift från Rent4Ring. Kostar inte många kronor alls. Och man kör ifrån de flesta Porscheförare ändå... :)

YouTube- One lap (BTG: 9,04) at Nürburgring Tourist Drive with a Suzuki Swift Sport from Rent4Ring (http://www.youtube.com/watch?v=TMa1S-a_3Vk)

ola
2010-01-26, 08:24
Kostar inte många kronor alls. Och man kör ifrån de flesta Porscheförare ändå... :)


vad är ungefär "inte många kronor"
närmsta budgetflygplats?

Björn P
2010-01-26, 20:04
Erik,

It's a date.


Jag håller visserligen med om att köra ner på Autobahn är en stor del av nöjet. Men även jag har lite ont om tid, så att flyga ner och hyra bil är inte alls ett dumt alternativ. Jag kan hänga med dig och guida lite om du vill! Klart mest prisvärt är att hyra en 130 hk racepreppad Suzuki Swift från Rent4Ring. Kostar inte många kronor alls. Och man kör ifrån de flesta Porscheförare ändå... :)

YouTube- One lap (BTG: 9,04) at Nürburgring Tourist Drive with a Suzuki Swift Sport from Rent4Ring (http://www.youtube.com/watch?v=TMa1S-a_3Vk)

Kongo
2010-01-26, 20:21
Erik,

It's a date.

Är du otrogen din jävel :mad:

Ace
2010-01-26, 20:31
vad är ungefär "inte många kronor"
närmsta budgetflygplats?

99 Euro.

http://www.rent4ring.com

Björn P
2010-01-26, 21:19
Är du otrogen din jävel :mad:

Du kan få vara med på ett hörn. Om du är snäll. ;)

FredrikÅ
2010-02-18, 12:02
Jag är anmäld och klar till Scuderian nu i vår.

Blir min fjärde kurs. Har tidigare kört med Porsche 964 Fusk-Cup, Porsche 944 Turbo Cup
och nu senast med en Suzuki Swift Sport.. :)

Suzukin är kul och det gick hyfsat bra på kursen, så tanken var väl att addera
lite mer effekt i år och se vad som händer då. :rolleyes:

En R53 S eller kanske allra helst en GP ligger högt på önskelistan just nu, har
dialog med några olika säljare..

Tjing/Fredrik.

FEED ME
2010-02-20, 13:48
Du kan få vara med på ett hörn. Om du är snäll. ;)

Kongo är väl aldrig snäll?
Eller?
Men han får gärna följa med ändå!

FEED ME
2010-02-20, 13:52
vad är ungefär "inte många kronor"
närmsta budgetflygplats?

Att hyra en Race-Swift kostar 269 EUR för en heldag inkl. 25 mil = 12 varv...

Har dålig koll på flygen, eftersom jag själv alltid brukar köra ner ändå...

FEED ME
2010-02-20, 13:56
Erik,

It's a date.

Ska vi köra pingsthelgen, i samband med AutoLife's egen bandag?
Då kommer jag att köra ner med Johnny. Du kan få åka med, eller flyga ner på egen hand, vilket som känns mest attraktivt... :rolleyes:

http://www.autolife.se/page/40313/

Björn P
2010-02-21, 17:11
Ska vi köra pingsthelgen, i samband med AutoLife's egen bandag?
Då kommer jag att köra ner med Johnny. Du kan få åka med, eller flyga ner på egen hand, vilket som känns mest attraktivt... :rolleyes:

http://www.autolife.se/page/40313/

Som sagt. It's a date! Jag tar mig ned för egen maskin.

Jag tycker att vi åker ner på fredagen tillsammans med Lindell och co: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=8441 Vad sägs om det? Jag kommer dock åka hem senast måndagen då autolifearrangemanget är långt utanför min budget.

Ska vi även försöka samordna boendet?