handdator

Visa fullständig version : Välja diffbroms till R56



Johan W
2009-09-10, 19:02
Hallå!
Sitter som sagt och leker med Mini-prislistan, vad vet ni om diffbromsarna som finns som tillval.

2TA Diffrentialspärr á 1950:- är ju den mekaniska
sedan finns ju
5DT DTC (Dynamic Traction Control) som inkluderar EDLC á 1690:-
Denna är jag som jag förstått orginalmonterad i Worksen, i mina ögon är ju den mekaniska att föredra, rykten säger ju att den mekaniska diffbromsen är på väg bort från nästa år.
Varför det tro? Dålig efterfrågan?
Varför väljer man EDLC i Worksen?
Vad är era erfarenheter? Är kanske DTC att föredra i en bil som först och främst används till vardagsbruk med några trackdays per år?

Johan W
2009-09-10, 19:06
Hittade den här tråden som gav lite kött på benen
LSD försvinner och ersätts av ELDC 2010 - New MINI Club Sweden (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=7602)
Blir nog den mekaniska om den finns kvar fortfarande, modellår 2010 är ju nu från september...

Björn P
2009-09-10, 20:59
Hittade den här tråden som gav lite kött på benen
LSD försvinner och ersätts av ELDC 2010 - New MINI Club Sweden (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=7602)
Blir nog den mekaniska om den finns kvar fortfarande, modellår 2010 är ju nu från september...

Precis den tråd jag satt och letade efter.

Elektronisk diff verkar dock vara på modet just nu. Bl a har nya Golf GTI en dylik.

Johan W
2009-09-10, 21:06
Precis den tråd jag satt och letade efter.

Elektronisk diff verkar dock vara på modet just nu. Bl a har nya Golf GTI en dylik.

Jo det är ju relativt billigt i jämförelse med en mekanisk, den mekaniska ger tydligen bra mycket med "torque-steer" jämfört med ELSD också. ELSD kan ju tydligen variera låsningen från 0-50% medans den mekaniska är låst på 30%.

Aja får se om den mekaniska går att beställa fortfarande, då blir ju valet enklare ;)

Tryggve
2009-09-14, 12:56
Beställde min bil idag och då fanns diffbromsen fortfarande att välja. Inga planer på att den ska utgå heller 2010 enligt säljaren på Bendt Bil.

/Johan Tryggvesson