handdator

Visa fullständig version : Clubman, rost bubblor bakluckor



ptr
2009-09-07, 23:05
Hej
Hittade bubblor i lack på bakluckor på clubman -08, efter lite tryck på dessa visade sig att det var rost under. På BMW sade de först att det var galv släpp och att det förekommit på flera bilar. Efter en vecka ville de inte kännas vid detta utan hävdar att de kommer från "yttre påverkan".

Tror själv att det kan vara metallpartiklar under lack som gjort att det bubblar och rostar, eller feta fingar på plåt innan galv.

Någon som haft liknande problem?
Hur övertygar man en garantibedömare att bubblor fyllda med rostvatten inte är yttre påverkan?

Mini Clubman ägare kolla era bakluckor, små bubblor rost under (växer med tiden)

mvh
Peter, Göteborg

RobertH
2009-09-07, 23:46
Läs Kongos tråd, jag tror det är samma symptom. Det finns säkert fler drabbade.
Kanske är dags för oss att göra en liten garantisammansvärjning igen?

http://www.miniclub.se/showthread.php?p=97277&highlight=kongo#post97277

Luc!fear
2009-09-08, 06:39
Intressant...
Har funderingar på att byta just till en clubman nästa år...
Har lackeringen / rostskyddet blivit sämre?
Kommer att följa denna tråd noggrant..
/Dan

Kongo
2009-09-08, 20:04
Hej
Hittade bubblor i lack på bakluckor på clubman -08, efter lite tryck på dessa visade sig att det var rost under. På BMW sade de först att det var galv släpp och att det förekommit på flera bilar. Efter en vecka ville de inte kännas vid detta utan hävdar att de kommer från "yttre påverkan".

Tror själv att det kan vara metallpartiklar under lack som gjort att det bubblar och rostar, eller feta fingar på plåt innan galv.

Någon som haft liknande problem?
Hur övertygar man en garantibedömare att bubblor fyllda med rostvatten inte är yttre påverkan?

Mini Clubman ägare kolla era bakluckor, små bubblor rost under (växer med tiden)

mvh
Peter, Göteborg


Ja det låter ju exakt som mitt som redan Robert har påtalat.

Åk till en annan Mini-verkstad och se om de vill ta det på garanti. Men de kanske krånglar om du tryckt sönder bubblorna så det inte går att se att det kommer inifrån :( I och för sig så kände de ju till problemet så varför krångla :mad:

eran
2009-09-21, 13:29
Hej !

Tog ut min -08 clubman D i mars -08 och upptäckte i somras två små bubblor vid höger bakluckehandtag. Åkte in till BMW Götebord som hävdade att jag orsakat dem själv då det var en ytlig reva i lacken i närheten. Surt som f-n men det är en tjänstebil så jag blir väl inte lidande själv direkt.
För en månad sen hittade jag en bubbla på vänster bakdörr, utan reva!

Detta är dokumenterat hos BMW Jönköping och jag får sannolikt besked i oktober vad som ska göras.

Jag trodde Mini var kvalitet men har haft strul med fönsterhissar och knak i instrumentbrädan. BMW Jönköping har gjort så gott de har kunnat men bilen har varit ofta på verkstad vilket också beror på täta serviceintervaller. Har visserligen kört 8000 mil redan men det ska väl en bil klara?

Kanonkul bil med stort uppmärksamhetsvärde.

Erik i Vaggeryd

RobertH
2009-09-21, 13:39
Jag tycker verkligen att det är dags att vi driver detta mot BMW på samma sätt som med kamkedjespännarna. Finns det någon som känner sig manad att författa ett brev? Helst någon drabbad som kör Clubman, annars hade jag kunnat göra det.

GT
2009-09-22, 12:27
i have painted 3-4 st clubmans because of rust on the rear doors.......... unofficialy!


gIVE ME A CALL I CAN TELL YOU WHAT TO SAY !

0736397577

Tryggve
2009-09-22, 15:51
Märkligt att detta med rost uppkommer gång efter gång. Lär sig inte BMW?
Dessa problem har ju funnits sedan de släppte e46 serien -98 och e39 serien -96.

Är problemet dålig konstruktion eller illa utförd lackering?
Underleverantörer som strular?

GT
2009-09-23, 09:02
the rust protection on minis is actually quite good from the factory and has a whopping 160mill as opossed to other cars that only come with 120mill .

Some people just have bad luck !
I have had a new mini every year since 2002 and NEVER had a rust problem.

Tryggve
2009-09-23, 14:55
the rust protection on minis is actually quite good from the factory and has a whopping 160mill as opossed to other cars that only come with 120mill .

Some people just have bad luck !
I have had a new mini every year since 2002 and NEVER had a rust problem.

Is that the thickness of the "rustproofing" you mean?

I subscribed on the very nerdy magazine "Korrisionsnytt" and there was an article about different methods of rustproofing and how well car manufactures succeeded in this. If i remember correct AUDI, BMW, VOLVO and SAAB was in the top, MINI wasn't on the list...

However there seems to be more problem with corrision on BMWs than on AUDIs and VOLVOs? Or are the MINI/BMW owners just more carful spotting the rust?

Emely&Robert
2009-09-23, 21:50
OK, this calls for some serious MINI measures.

Jag hjälper gärna till att författa någon form av skrivelse riktad till BMW Sverige.

ola
2009-09-24, 13:10
kassaste bil jag haft vad gäller rost var Audi... upprostade dörrkanter efter 3 år...
Is that the thickness of the "rustproofing" you mean?

I subscribed on the very nerdy magazine "Korrisionsnytt" and there was an article about different methods of rustproofing and how well car manufactures succeeded in this. If i remember correct AUDI, BMW, VOLVO and SAAB was in the top, MINI wasn't on the list...

However there seems to be more problem with corrision on BMWs than on AUDIs and VOLVOs? Or are the MINI/BMW owners just more carful spotting the rust?

eran
2009-10-04, 10:32
Kan bara meddela att BMW Jönköping tog in min Clubman för omlack av bakdörrarna i veckan som gick. Jag väntar med spänning på resultatet då jag i forumet har läst om riktiga klåpare till billackerare. Hoppas det finns riktiga hantverkare i Jönköping!

eran
2009-10-14, 12:04
Lackad och klar! Det ser ut att vara seriöst gjort lackmässigt men kan någon förklara varför man alltid måste hålla på att fibbla med inställningarna i nycklarna som styr automatisk låsning "blinka tre gånger" osv?
Jobbigt att sitta där och ställa in det som man vill ha det varje gång efter service. Blir det så när de bryter strömmen eller? Nu sist ville inte hela menyn komma fram på den ena nyckeln.

Vrålapan
2010-02-27, 20:55
OK då var det dags för mig att lacka bakdörrarna på min Clubman, när jag vaxade min kärra så hittade jag fyra små bubblor på bakdörrarna!!!!!!
Åkte till BMW o de lät inte helt aviga till problemet, men de hade inte tid att titta på det i fredags, men på tisdag så skall jag dit, jag utgår ifrån att de löser det!!!
Men det är ju alltid ett orosmoment att lacka om, man vet ju inte vilken nyans man får tillbaka.
Men efter att läst denna tråd så vet jag ju att de känner till problemet i Jönköping...

eltonjohan
2011-03-29, 09:46
Och då var det dags för min Clubman att ha rostbubbla mitt på ena bakdörren. Ca 10 mm i diameter. Bilen är uttagen feb 2010, riktigt kasst med rost på 1 år gammal bil. Var hos BMW o visade upp det idag, de var något skeptiskt inställda och menade på att så borde det inte börja rosta om det inte var yttre påverkan. Ehhh...vad kan jag göra åt det?? Om man får rostangrepp pga stenskott på huven som inte är lagat köper jag - men att det börjar rosta mitt på bakdörren och inget synligt märke köper jag definitivt INTE!
Hoppas BMW inte krånglar med sin bedömning i fallet.

Vet ni förresten om de gör någon skillnad på rostgaranti beroende på om nybilsgarantin gått ut eller inte? Borde inte vara någon skillnad tycker man.

lillBoije
2011-03-29, 10:17
Hallå!

Verkligen tråkigt de där på så nya bilar :S! Hoppas det löser sej för er alla. En fråga, gäller de enbart Clubman på bakdörrarna eller är det vanliga cooper okcså som har rostproblem?

Mvh/ Johan

MrCooper
2011-03-29, 11:03
Och då var det dags för min Clubman att ha rostbubbla mitt på ena bakdörren. Ca 10 mm i diameter. Bilen är uttagen feb 2010, riktigt kasst med rost på 1 år gammal bil. Var hos BMW o visade upp det idag, de var något skeptiskt inställda och menade på att så borde det inte börja rosta om det inte var yttre påverkan. Ehhh...vad kan jag göra åt det?? Om man får rostangrepp pga stenskott på huven som inte är lagat köper jag - men att det börjar rosta mitt på bakdörren och inget synligt märke köper jag definitivt INTE!
Hoppas BMW inte krånglar med sin bedömning i fallet.

Vet ni förresten om de gör någon skillnad på rostgaranti beroende på om nybilsgarantin gått ut eller inte? Borde inte vara någon skillnad tycker man.

Min hade bubblor på ena bakdörren och det blev garantiärende av det. Hade ingen nybilsgaranti kvar när det hände och det var inget krångel från BMW's sida. Blev riktigt bra efter omlack också. Det löste även ett skav som hade uppstått mellan bakdörrarna.

Dragon
2011-03-31, 08:28
Ja då var man med i bakluckesrostbubblorklubben tyvärr, tvättade av clabbe igår och hittade 2st små bubblor på ena bakdörren :mad:

Svängde förbi BMW i götet direkt och dom skulle skicka in lite papper om detta och återkomma nästa vecka, allt gick bra fram tills han frågade vilken årsmodell det var då började han svaja lite och bubbla om att lackgarantin bara är 2 år...men men vi får se vad dom säger nästa vecka, så lätt ger jag mig inte ;)

@Noel, detta var förövrigt en del av anledningen till spontanbesöket på Hagatorpet :D

MrCooper
2011-03-31, 11:54
@Noel, detta var förövrigt en del av anledningen till spontanbesöket på Hagatorpet :D

Okej, då får det gå för den här gången! ;)

Hoppas att det löser sig med rosten.

Haugthon
2011-03-31, 14:43
Just detta är det bara skåpbilen ;) som lider av.


Hallå!

Verkligen tråkigt de där på så nya bilar :S! Hoppas det löser sej för er alla. En fråga, gäller de enbart Clubman på bakdörrarna eller är det vanliga cooper okcså som har rostproblem?

Mvh/ Johan

Johan W
2011-03-31, 15:07
Clubman sept 2008, uttagen sept 2009, ingen rost än vad jag kan se.. Tar en extra koll nästa tvätt

Stephand
2011-03-31, 15:46
Tur jag sålde skåpet!
Ärligt, vad är det här för skitbilar, och hur är BMW funtade som snackar om lackgaranti, rost har då definitivt inte med lacken att göra ska det komma rost är det hur råplåten är behandlad INNAN lack som har betydelse, lacken är endast en försegling, att det skulle enbart gälla Clubman är ännu mer förbryllande för plåten till dörrarna lär komma från samma coilsrulle eller så är det något i bearbetningen av just dörrarna som ligger bakom problemet, det är just sådana här saker som får mig att byta fabrikat.
Premiumbil-my ass

Hagatorpet
2011-03-31, 20:05
Det konstiga är väl att det bara är bakdörrarna.
Jag är helnöjd med min bil, och tänker inte byta märke i första taget!
Problem har väl i stort sett alla bilmärken

Dragon
2011-04-04, 09:23
Det konstiga är väl att det bara är bakdörrarna.
Jag är helnöjd med min bil, och tänker inte byta märke i första taget!
Problem har väl i stort sett alla bilmärken

Håller helt med, för att använda ett gammalt uttryck...man skall inte göra en höna av en fjäder ;)

Iaf...Good news everyone,

fick samtal från BMW i götet nyss och dom tar in Clabbe och fixar bakluckan/erna som ett garanti ärende. Fick tid den 7'e Juni vilket är lite sent men det funkar, däremot så ville behålla honom i 2-3 veckor vilket blir lite problem med pendling till jobbet. Passar på att byta framruta vid samma tillfälle oxå, gruset borde vara borta då iaf :)

Ska kolla med BMW OF om jag kan ta ut en hyrbil via dom men annars...nån som har en sweet deal på en lånebil ett par veckor? ;)

Nina
2011-04-04, 13:52
Jo problem tror jag det är på de flesta nyare bilarna. Jag tvättade min mans nya VW Passat CC, ett år gammal och full med rostiga prickar längs sidorna... Kan vara saltanvändandet i kombination med miljölacker. Eller nåt.

Hagatorpet
2011-04-04, 19:03
det är inte riktigt samma sak flygrost kallas det och det drabbar alla bilar
men syns lättast på vita / ljusa bilar
på Clubmanen kommer det bakom lacken och blir små bubblor utan att lacken i sig är skadad

Gard
2011-04-05, 21:25
Ska kolla med BMW OF om jag kan ta ut en hyrbil via dom men annars...nån som har en sweet deal på en lånebil ett par veckor?

Du vet var jag bor. Min vinterbil får du låna för en fulltank!

Dragon
2011-04-06, 11:59
Du vet var jag bor. Min vinterbil får du låna för en fulltank!

Det kan hända att jag tar ditt erbjudande på det, hade vart hur schysst som helst isf ;)

Du får PM'a mig med om du vill ha nån hyra eller nått annat man kan tänka på då ;)

Nina
2011-04-06, 18:08
Skumt, jag hade svarat men inlägget är inte med? Jag hade noterat att även skåpbilen (VW) har bubblor och den är drygt 2 år bara.
Funderade redan då om det pga mer miljövänligare lacker i kombination med saltandet kanske påverkar. Men trist är det i vilket fall som helst, man vill inte se nån ganska ny bil börja rosta direkt, allra minst en pärla som MINI.


det är inte riktigt samma sak flygrost kallas det och det drabbar alla bilar
men syns lättast på vita / ljusa bilar
på Clubmanen kommer det bakom lacken och blir små bubblor utan att lacken i sig är skadad

Dragon
2011-04-08, 13:24
Ska kolla med BMW OF om jag kan ta ut en hyrbil via dom men annars...nån som har en sweet deal på en lånebil ett par veckor? ;)

Det har förmodligen löst sig då min otroligt grymma och underbara flickvän har ringt BMW och fixat lånebil under hela perioden Clabbe skall pysslas om, så det skall inte vara några problem att få ut en lånebil även om man lämnar in för ett garanti ärende. Bara det inte är jag som frågar för jag verkar vara "shit out of luck" :D :D

eltonjohan
2011-04-14, 15:26
Min är inne på garantireparation för rosten nu. Hoppas man slipper obehagligheter så som kulöravvikelser på den nylackerade dörren.
Lyckades inte få lånebil under tiden, de sa att det inte ingick i BMWs nybilsgaranti. Så, jag cyklade de 4 milen från jobbet igår...

dvorak
2011-05-10, 17:47
Gissa vad jag råkat ut för???

Men nu är det bara ett år kvar tills jag kan sälja skräpet.

dvorak
2011-07-06, 16:59
Surprise! Och BMW vill inte ta det på rostskyddsgaranti. Eftersom lackgarantin gått ut så får jag tydligen ingen hjälp.

Är det någon som kommit runt detta problemet?

pmansson
2011-07-07, 07:44
Använder ni era bilar utomhus..... ;-) ....det kanske är det som är problemet!
Sitter väl snart i samma sits.....har en 2010:ā

Dragon
2011-07-11, 08:16
Surprise! Och BMW vill inte ta det på rostskyddsgaranti. Eftersom lackgarantin gått ut så får jag tydligen ingen hjälp.

Är det någon som kommit runt detta problemet?

Du har väl oxå en 2008'a? Testa att hänvisa till mitt fall, det fixade dom ju för 3 veckor sedan...inte bra iof men ändå.

dvorak
2011-07-11, 10:22
Tack Marcus!

Ska ringa BMW GBG och prata med dem.

MrCooper
2011-07-11, 10:52
Surprise! Och BMW vill inte ta det på rostskyddsgaranti. Eftersom lackgarantin gått ut så får jag tydligen ingen hjälp.

Är det någon som kommit runt detta problemet?

Verkar väldigt skumt. Jag hade problem med min R53:a också (rost under gummilisterna i dörrarna och det löste de också utan krångel.

Modj
2011-07-24, 09:51
Samma på min -08 ska bli intressant och se om dom tar det lr om jag får fixa det sj.

PurpelHaze
2011-08-04, 17:30
Ja och här har vi ytterligare en som är med i "klubben". Hittade en bubbla på min redan i vintras (-10 uttagen i maj, dvs inte ett år gammal då) och har varit hos Autopartner i Kristianstad ett par ggr nu och hela tiden att ja detta skall vi fixa, så skall det inte vara, vi gör ett "case" av det, som det så fint heter. Jag var hos Autopartner i april för ett "extra oljebyte" och då skulle dom ta foto för att skicka till BMW. Sen har jag inte hört så mycket mer. I början av juli så hittade jag ytterligare en suspekt prick på vänster bakskärm, synade den med förstoringsglas och det såg ut som om det var något under lacken, in till Autopartner direkt, fick prata med en annan kille för ordinarie är på sem. Men han kollar och säger att visst det är något och kallar det för "noppa". – Återkom i början av aug. så kollar vi på detta. Tvättade bilen i tisdags och nu jävlar hittar jag en satans prick på huven, lätt att misstänka stenskott men med förstoringsglas ser man tydligt att det är något som är i lacken. Var in till Autopartner idag och tänkte att nu måste det hända något! Nu plötsligt får jag till svar att jag får köra tills det blir värre!! för det är lättare att få igenom det hos BMW!! vad då lättare. Han såg även detta i huven, ljuset låg på bra så man såg utan förstoringsglas hur lacken bubblar sig kring något, och snackade om dammkorn men att jag får vänta tills det spricker upp!! Nu ger jag fan upp, hur i helvete skall man gå vidare? Hos Autopartner får man ingen hjälp. Bilen är nu lite mer än 1 år gammal, har handtvättats varsamt minst varannan vecka, har alltid stått i garage utom 2 nätter då vi var på sem. Har letat på nätet för att hitta någon på BMW/MINI som har hand om garantiärende med det är inte lätt att hitta någon att kontakta. Har ni något tips om hur fan man skall gå vidare? Funderar på att åka till Förenade Bil i Malmö och höra om det finns något intresse där och reda ut detta.

Som det så fint heter i reklamen

"Garanterad körglädje.
Garantier från BMW.
När du köper en ny BMW, ser du den garanterade körglädjen som något självklart. BMW nybilsgaranti gäller under 2 år och dessutom har du 12 års rostskyddsgaranti samt 3 års lackgaranti. Garantierna gäller produktfel och i hela Europa. En ny BMW är automatiskt vagnskadeförsäkrad i 3 år. För Original BMW delar och tillbehör gäller 2 års garanti utan begränsning av körsträckan. Allt för att garantera din körglädje."

roadsternilsson
2011-08-11, 21:28
Min lilla röda är 16 månader och 5600 mil. Bubblor på en dörr, en bakskärm och på huven. Dörr och bakskärm skall lackas om, men huven beror på yttre åverkan vilket jag inte håller med om. Med mestadels motorvägskörning blir det många stenskott. Fast de bubblar inte, lacken flisar bara bort.

roadsternilsson
2011-08-11, 21:30
...och min lilla röda är en vanlig Cooper, dvs ingen Clubman.

Rooy
2011-08-16, 21:33
Jag har en cooper s - 08. Har bubblor lite här och var. Har varit och visat upp de 2ggr på Bmw i Göteborg. Dom tar vissa säger dom men inte allt. Vissa säger dom är försmå (hur kan man säga så? De växer ju och blir större!!!!) En på taket fick jag svaret att "ne den tar vi inte du har ju ett stenskott på taket med (ca 50cm där ifrån) helt osammanhängande!
Dom gör allt för att snirkla sig ur! Tänker inte släppa detta i första taget. Dessutom ett extremt otrevligt bemötande! Inte någon tumme upp för dom precis!

Är det någon som har haft liknande problem med dom? Och har ni gått vidare och klarat de, eller blivit totalt överkörda av dem?

/Carl

Rooy
2011-08-16, 21:33
Jag har en cooper s - 08. Har bubblor lite här och var. Har varit och visat upp de 2ggr på Bmw i Göteborg. Dom tar vissa säger dom men inte allt. Vissa säger dom är försmå (hur kan man säga så? De växer ju och blir större!!!!) En på taket fick jag svaret att "ne den tar vi inte du har ju ett stenskott på taket med (ca 50cm där ifrån) helt osammanhängande!
Dom gör allt för att snirkla sig ur! Tänker inte släppa detta i första taget. Dessutom ett extremt otrevligt bemötande! Inte någon tumme upp för dom precis!

Är det någon som har haft liknande problem med dom? Och har ni gått vidare och klarat de, eller blivit totalt överkörda av dem?

/Carl

Hagatorpet
2011-08-25, 15:12
Då var det min tur
Har fått en bubbla på kofångaren (plast)
Var nere och visade upp den för dom på Bmw i Göteborg, i samband med service
trevligt bemötande, personen som besiktigade bilen sa att den är så välskött
att det borde inte vara några problem att få detta på lackgarantin
men se, det gick inte
BMW i Tyskland som granskat fotona på bubblan anser att det är yttre påverkan
och dom verkar ha ensamrätt på att bestämma vad som är yttre påverkan och inte, detta går inte på garanti

fortsättning följer!!!

Någon annan som fått blåsor på kofångare?
alla tidigare jag hört om har fått sina på plåtdelar

Hagatorpet
2011-09-05, 10:26
Det verkar som jag är den enda i världen som har fått bubblor på kofångaren :(

Men BMW/Mini har i alla fall tagit sitt förnuft till fånga nu :)
Jag har fått tid och skall lämna in bilen 26-30 sep för garanti reperation
men man är utan bilen en vecka, eller får betala 1100-1200:- för lånebil :?

Bang
2011-09-05, 11:07
Jag lyckades fixa lånebil till Marcus när jag ringde å frågade. Å då va Clabbe inlämnad i 3 veckor... Ska jag ringa åt dig oxå? ;)

Hagatorpet
2011-09-05, 11:25
Jag lyckades fixa lånebil till Marcus när jag ringde å frågade. Å då va Clabbe inlämnad i 3 veckor... Ska jag ringa åt dig oxå? ;)
var det utan kostnad eller till självkostnadspris?

Bang
2011-09-05, 11:49
Gratis... givetvis. Eller ja, Marcus fick betala bränslet själv... Men typ gratis!

Hagatorpet
2011-09-05, 12:32
Det är bra info :)
skall prata med dom igen, dom är jäkligt dåliga på det där med goodwill på reklamations avdelningen

Kongo
2011-09-05, 21:18
Jag lyckades fixa lånebil till Marcus när jag ringde å frågade. Å då va Clabbe inlämnad i 3 veckor... Ska jag ringa åt dig oxå? ;)

Det var inte på rost/lack-garantin va?

Bang
2011-09-06, 08:05
Det var inte på rost/lack-garantin va?

Det kommer jag inte ihåg. Det va några turer fram å tillbaka vill jag minnas. Marcus har säkert koll på det ;)

Hagatorpet
2011-09-06, 14:26
MartinGBG kan man lita på, han förde upp företaget på topp igen :D
skall bli en intressant vecka

Dragon
2011-09-06, 14:28
Det kommer jag inte ihåg. Det va några turer fram å tillbaka vill jag minnas. Marcus har säkert koll på det ;)

jorå, det var på lackgarantin dom tog det...betalade iaf inget för det men däremot 3000:- för byte av framrutan :p

PurpelHaze
2011-11-03, 19:12
Liten uppdatering!
Gjorde som jag skulle gjort från början, kört till en riktig firma! Tog bilen till Förenade Bil i Malmö. Han följde med ut, tog bilder och sa att vi ringer sen. Efter 3 arbetsdagar, inte månader! ringer dom och säger att det är klart från BMW! Bokar tid och nu är bilen fixad. Precis som det skulle vara från början. Tummen upp, 5 getingar, fyra fyror för FÖRENADE BIL i Malmö!!!!!! Case closed!!!! Adjö Autopartner i Kristianstad!!!

Blev även "inkastad" i en Roadster SD för provkörning, av Helena, hon tyckte verkligen att jag skulle provköra en :-)

Hagatorpet
2011-11-03, 19:35
Har två gånger lämnat in bilen för samma bubblor på kofångaren
och lackeraren har gjort ett dåligt jobb (två gånger)
så nu skall dom försöka lacka en ny kofångare till min bil
Jag kommer denna gången att åka ner till dom för att kontrollera kofångaren innan dom får monterar den
vi får se hur det går

Sebrit
2012-05-08, 17:49
Sådär har hittat bubblor överallt på mina dörrar, bak självklart... Tyvärr täcker inte min garanti det eftersom min bil är 4a år, känns lite tråkigt att Mini inte fixar allas problem med dessa dåliga dörrar?

Fler som fått samma svar ßenaste tiden?

Vet själv att BMW står för alla 5-serie bakluckor där rost upptått, kanske är lite skillnad på varumärkerna och deras åntaganden mot kunder.

Johan W
2012-05-08, 20:10
Sådär har hittat bubblor överallt på mina dörrar, bak självklart... Tyvärr täcker inte min garanti det eftersom min bil är 4a år, känns lite tråkigt att Mini inte fixar allas problem med dessa dåliga dörrar?

Fler som fått samma svar ßenaste tiden?

Vet själv att BMW står för alla 5-serie bakluckor där rost upptått, kanske är lite skillnad på varumärkerna och deras åntaganden mot kunder.

Har du visat upp bilen/snackat med dom, vet att dom ordnade till min R53 efter 5-6år och tio tusen mil på goodwill.

Hagatorpet
2012-05-14, 23:18
Har visst glömt att berätta om det tredje försöket :) blev kanonbra:D
tog sen bara 1 månad sen backade jag emot :(
men nu har jag hittat den annan kofångare med möjlighet för två avgasrör :)

Hagatorpet
2012-05-14, 23:20
hittade en bubbla på bakdörren 1 vecka före Mini helgen i frankrike
fick besked efter ett par dagar att dom lackar om bakluckan
denna gången var det smidigt

roadsternilsson
2012-05-20, 15:44
Rost är visst inte helt enkelt. Har en kompis med ett år gammal 318d touring. Mr Cap ville inte vaxa bakluckan pga bubblor.

Det var också en artikel nyligen i Vi Bilägare. Förra Passatgenerationen rostar riktigt duktigt den med, men VW är snabba och smidiga på att lacka. Man kan bara fundera på hur länge det håller. Slipar man ner känns det som om galvningen försvinner.

Hayesnine
2012-05-20, 16:46
Är det någon som vet om Ditec behandling eller likanande skyddar mot de här jäkla bubblorna?

Jill
2012-05-20, 17:34
Är det någon som vet om Ditec behandling eller likanande skyddar mot de här jäkla bubblorna?

All yttre åverkan skyddar dom mot, men rostbubblor som kommer inne från är svårt att bromsa, tyvärr..

Hayesnine
2012-05-20, 18:36
Men om de kommer inifrån så är de ju skräp från början tycker jag.

Hagatorpet
2012-05-20, 19:25
Det är bara blåsor som kommer innefrån som garantin gäller mot,
det finns inget skydd/lackbehandling som hjälper mot dom

Ducatista
2012-05-23, 19:53
Tur jag sålde skåpet!
Ärligt, vad är det här för skitbilar, och hur är BMW funtade som snackar om lackgaranti, rost har då definitivt inte med lacken att göra ska det komma rost är det hur råplåten är behandlad INNAN lack som har betydelse, lacken är endast en försegling, att det skulle enbart gälla Clubman är ännu mer förbryllande för plåten till dörrarna lär komma från samma coilsrulle eller så är det något i bearbetningen av just dörrarna som ligger bakom problemet, det är just sådana här saker som får mig att byta fabrikat.
Premiumbil-my ass

Instämmer till hundra procent. Maken till skramlig och nyckfull bil får man ju leta efter. Känns som en småbil från början av 80talet om man ser till inredningskvalitet, lack, missljud etc. Har en 08 som gått 4000 mil, den känns som 04 som gått 80 000 mil ungefär....

Hagatorpet
2012-05-23, 21:47
Nu tycker jag ni är alldeles för negativa och snackar rent ut sagt skit
Minin är den roligaste och bästa nybilen jag haft
visst har jag också haft min beskärda del med problem,
men att Minin skulle vara sämre än någon annan bil håller jag absolutinte med om.
Däremot tycker jag att verkstads delen på BMW/Mini har mycket att lära
Mini är en helt underbar bil, med brister, Ja helt klart men inte mer än någon annan!

dvorak
2012-05-23, 21:55
Trots att jag haft en hel del bekymmer så håller jag till viss del med Owe faktiskt. Det är ändå en bil vi pratar om, och de slits genom användning. Tack vare maskinskadeförsäkring etc så har inte mitt ägade varit tråkigt. Sjukt rolig bil!

Forrest
2012-05-23, 22:50
På min förra bil, en Subaru Outback (som ju ska vara världens mest pålitliga bil efter Toyota) så rasade kopplingen efter 3000 mil. Lägligt så gäller garantin på kopplingen bara till 2000 mil. Nu bytte Subaru den på ren good will. Men om man googlar lite på kopplingar och Subarus diesel så ser man att det är ett generellt problem som finns över hela världen. Att byta en koppling på en Outback kostar nästan 20000 kronor. Som lök på laxen så började det dyka upp problem med bilar som var ett år gamla där svetsfogen i taket rostade.

Alla bilar har sina problem. Jag tycker att min Mini (som nu då bara är ett par månader gammal) är helt ok. Ingenting som jag inte hade förväntat mig. Men jag tror ju inte att jag har köpt en Porsche för en mille heller… 

Däremot hade jag ju gärna fått lika bra service när jag servar bilen som när jag köper den.


//S//

Panerai
2012-09-15, 08:44
Jag var inne och visade upp lite bubblor. Men fick höra att min garanti hade gått ut, min bil var äldre än två år. Men enligt Minis hemsida har jag tre års lackgaranti... Åker jag tillbaka till Bavaria och säger: Ojoj ni missade visst att det är tre och inte två. Eller finns det någon mer som kan kika på mitt garanti ärende? :(

MrCooper
2012-09-15, 09:30
Min var lite drygt två år när jag fick bubblorna på bakluckan fixade.
Sedan upptäckte jag en till bubbla när bilen var mer än tre år och även det åtgärdades på garantin. Det de är noga med är att det inte gått hål i lacken, dvs att det inte ser ut som att det är ett stenskott som orsakad rosten.

Jag tycker verkligen att du skall stå på dig!
Lycka till.

Panerai
2012-09-15, 09:32
Ska ringa dit på Måndag. Annars får jag väl ringa göteborg på måndag

Stephand
2012-09-17, 09:00
Jag var inne och visade upp lite bubblor. Men fick höra att min garanti hade gått ut, min bil var äldre än två år. Men enligt Minis hemsida har jag tre års lackgaranti... Åker jag tillbaka till Bavaria och säger: Ojoj ni missade visst att det är tre och inte två. Eller finns det någon mer som kan kika på mitt garanti ärende? :(
Är det galvblåsor du fått?, i såfall har dom igentligen inte med lackgarantin att göra snarare rostskyddsgarantin.
Var sitter dessa blåsor?
Ser på min att dom ryckt upp sig rejält vad det gäller karosstätningar och vaxsprutning fom årsmodell -12 så det går åt rätt håll.

Panerai
2012-09-17, 15:16
Fick samtal nu. Gabbe som jobbar på
Tyresö Bavaria är verkligen serviceminded.

Ska dit imorgon och ta bilder, känner mig trygg i lackeringen sen tidigare skada som de fixat så nu är väl den stora frågan: vad kör jag under tiden?!

MrCooper
2012-09-17, 16:49
Fick samtal nu. Gabbe som jobbar på
Tyresö Bavaria är verkligen serviceminded.

Ska dit imorgon och ta bilder, känner mig trygg i lackeringen sen tidigare skada som de fixat så nu är väl den stora frågan: vad kör jag under tiden?!

Jag fick en lånebil under tiden (efter mycket tjat). Det var dock Bilia Göteborg som stod för den och inte BMW (enligt Bila själva). Fick låna en BWM 316d under tiden.

Panerai
2012-09-17, 17:58
Fick du gagga med de på verkstaden eller "högre upp"?

Jag brukar komma med kreativa lösningar men vill veta var jag ska vända mig.

Hagatorpet
2012-09-17, 18:27
Jag tog ett snack med försäljningen, så fick jag låna bil gratis

peppe12
2012-09-17, 19:22
fråga jag har en mini som som surrar vid gaspådrag det tystnar när jag trycker ner kopplingen vad kan det vara

Panerai
2012-09-17, 19:52
fråga jag har en mini som som surrar vid gaspådrag det tystnar när jag trycker ner kopplingen vad kan det vara

Jag gissar på Urtrampningslager

peppe12
2012-09-17, 19:54
vad kostar det och byta är det ett svårt jobb

hscn
2012-09-17, 21:16
Fick du gagga med de på verkstaden eller "högre upp"?

Jag brukar komma med kreativa lösningar men vill veta var jag ska vända mig.



Hade samma "bubbelproblem" för drygt ett år sedan, min Clubman var då två år och en månad. Generalagenten krävde foto från återförsäljaren, Autopartner, i Linköping. Fick efter ca en vecka besked att nya foton krävdes eftersom de första inte dög.
Blev sur och mailade nedanstående till BMW. Blev uppringd från Autopartner dagen efter, fick bestämma tid för åtgärd och fri lånebil under tiden. Resultatet av omlackningen kan bara beskrivas som perfekt.

"Hej!
Jag hittar ingen möjlighet att vända sig till generalagenten från Minis hemsida, Varför?
Jag har hittills varit en ganska nöjd Miniägare, Clubman D -09, några smärre felaktigheter har hittills åtgärdats som garantiärende genom Autopartner i Linköping, en bilfirma som ger ett mycket seriöst intryck.
Nu till mitt problem, visade för några veckor sedan upp bilens bakdörrar som fått bubblor i lacken (galvsläpp?), skadorna fotograferades av Magnus J på serviceavdelningen för bedömning centralt av generalagenten. Får idag uppgift av Magnus att skadan ska fotograferas ytterligare en gång innan slutlig bedömning kan ske.
Jag undrar om en seriös bedömning överhuvudtaget kan ske genom ett amatörfotografi? Vad är er lackgaranti egentligen värd?
Jag har annat att göra än att åka sex mil enkel resa till Linköping under kontorstid för att få bilen ytterligare fotograferad med amatörkamera. Skulle inte förvåna mig om bilderna dessutom skickas lågupplösta med e-post
Skadorna har uppstått på tre olika platser på bakdörrarna, i inget fall finns något som helst tecken på att lackskiktet varit skadad genom åverkan. Problem med lacken på Clubmans bakdörrar är inte på något vis okänt, ett exempel:
http://www.miniclub.se/showthread.php?7873-Clubman-rost-bubblor-bakluckor&highlight=rost+clubman
Jag har köpt några nya bilar genom åren, mest hållit mig till uddamärken, har för närvarande kvar en Alfa 156 -00, har bl a. haft Fiat Croma och Citroen GS samtliga med dåligt rostrykte. Genom att sköta mina bilar har jag inte i något fall råkat ut för liknande skador. Alfan är i stort sett felfri i lacken efter 11 år. Ska väl i ärlighetens namn påpeka att Citroen GS rostade bort ganska fort, dock utan att förete lacksläpp på oskadade ytor.
Jag funderar nu på att vända mig till Konsumentverket med synnerligen gott hopp om att ni får samma besked som generalagenten för Peugeot fick nyligen."

Panerai
2012-09-17, 21:34
Jag var inne på en lite annan bana men får se vad som händer imorgon.

Jag tror att Gabbe fixar biffen. Han verkar stört skön att ha att göra med.

Panerai
2012-10-12, 06:23
Jag är så djupt besviken på BMW Sverige. Får försöka ta ledigt och åka ut till deras huvudkontor. Jag skrev ett mail till dom där jag beskrev min besvikelse - inte ens ett svar på mailet har jag fått.

Panerai
2012-10-12, 10:13
Det blir ingen lånebil för min del. Enligt BMW har Bavaria några bilar och jag drar därför slutsatsen att jag köpt en för billig skit bil ur deras sortiment för att behandlas humant.

Kommer nog ut en annons här snart på en rostfri Cooper D.

Minid
2012-10-12, 12:46
Och lämna mini helt panerai?
Hoppas vi inte!

Panerai
2012-10-12, 15:06
Jag känner mig så upprörd över det Piss bemötande som genomsyrar allt som har med Mini att göra när det kommer till "bra för kunden"

Det enda positiva är Gabbe ute i Tyresö som är klockren.

Resten är trötta och skiter helt i vad man som kund tycker/känner.

Det finns andra märken som konkurrerar med BMW som aldrig bråkar över en så enkel sak som en lånebil när det är ett välkänt fel som åtgärdas.

Jag har till och med erbjudit mig att betala för en lånebil, men inte till ordinarie taxa då jag inte kan se hur det är mitt fel att de sparat 10kr när de lackade min bil.

MrCooper
2012-10-12, 15:35
Det är så tråkigt att de bråkar om sådana här saker som är så uppenbara.

Panerai
2012-10-12, 19:10
Ja det är helt onödigt av dom att gnälla över att låna ut en bil när de åtgärdar ett fel som de känt till långt och länge innan de ens tillverkade min bil.

De tog en chansning och nu när de blir brända på det så beklagar de sig över kostnader. Kostnader som inte är mitt problem, i Bavarias fall kan jag inte förstå hur de tänker då de kan kasta på summan på fakturan till BMW för garantiärendet. Hur dom löser det är långt ifrån mitt problem.

Dessvärre har BMW inte samma fina garantier som Mercedes och Audi t.ex har. Dessa två utlovar fri lånebil vid just garantiärenden.

Panerai
2012-10-15, 09:45
Äntligen framsteg. De på Tyresö bavaria vet vad som krävs för att göra en kund nöjd. Det är det lilla extra som gör en enorm skillnad.

Nu väntar jag bara på att de ska börja sälja bilar där också - haha

Glädje!

Cooper S
2012-12-19, 01:41
Har inte läst genom hela tråden, men har Clubman samma material i luckorna som i övriga chassit?

Stephand
2012-12-19, 10:35
Har inte läst genom hela tråden, men har Clubman samma material i luckorna som i övriga chassit?

Garanterat inte, en bil har en mängd olika sorters plåt i karossen beroend på var den sitter och vilken funktion den har och krav på hållfastighet vid tex en olycka.

Luc!fear
2012-12-19, 20:16
Ytbehandlningen är dock troligtvis den samma i princip hela karossen.
Bilen monteras ihop av galvad (förzinkad) plåt som svetsas & punktsvetsas ihop & efter det rostskyddsbehandlas den innan grundmålning.
Har varit på plats & sett tillverkningen i Oxford samt sett
http://www.youtube.com/watch?v=kk98q1N4XXI

Stephand
2012-12-20, 23:49
Ytbehandlingen är samma oavsett, bilen doppas i fasfatbehandling och Ed-dopp, detta sker efter att bilen lämnat karosseriverkstaden på sin väg mot måleriavdelningen därefter sker K-skydd (på sprutat rostskydd) innan slutmontering. Det jag beskriver är väldigt förenklat men i det stora hela är det så det går till.

Cooper S
2012-12-21, 17:59
Frågan är om det är rost? Galvaniska strömar?

Stephand
2012-12-24, 09:40
Frågan är om det är rost? Galvaniska strömar?
Mycket troligt att det är galvsläpp, men det lär bli rost om de drabbade delarna inte åtgärdas.

Urban Mini
2013-06-12, 10:52
Då börjar jag min strid med BMW om samma sak som tidigare personer i tråden. BMW Uddevalla sa att det var självklart att det kom inifrån men BMW tycker att det trots orörd lack kommer utifrån. Vi får se hur det går. Jag tillhör inte den skaran av personer som finner sig i vad som helst. Två bilhandlare har gått på min linje. Jag återkommer om hur det går.

Ace
2013-06-13, 14:59
Nu fyller min MCS snart 10år. Då kommer rosten på bagageluckan som ett brev på posten. Omlackera kostar mellan 2500:-/4000:-. Toppen MINI! :(

Urban Mini
2013-07-04, 22:38
Nu fyller min MCS snart 10år. Då kommer rosten på bagageluckan som ett brev på posten. Omlackera kostar mellan 2500:-/4000:-. Toppen MINI! :(

Hör av dig till mig om du kan tänka dig att lämna in den här uppe i Trollhättan. Har en kille som skall göra min och har gjort brorsans bil med. 2400 exk moms tar han. Men lägger du till lite går han över hela bilen och bättrar och fyller i. Mitt landar på ca 6000 ink moms och då tar han bakluckor lackar om stötfångaren bak och går över och bättrar hela bilen på repor och stenskott. Kanonkille.

Tilläggas bör att du får ett kvitto och 2 års garanti ;)

MrCooper
2013-07-05, 06:35
Dags för Aero kitet nu du Ace??