handdator

Visa fullständig version : Jobbig tankning



Monkan
2009-09-03, 20:24
Har nyss skaffat en liten pärla, en Cooper Clubman D för att vara exakt.
Den har dock lite problem att svälja dieseln jag försöker mata den med.
Alla pumpar jag testat slår ifrån hela tiden och den tankar antingen en dl i taget eller så får jag stå och halvfisa i dieseln i tio minuter. Har testat olika bolag och olika typer av pumpar men lika jobbigt ändå.

Är det nån mer som haft det såhär, några tips? Kan det bero på bilen eller har jag bara haft rejält otur med alla pumpar jag testat?

RobertH
2009-09-03, 20:25
Har inget svar på din fråga, men vill bara önska dig välkommen hit!

Kongo
2009-09-03, 20:30
Det problemet har jag bara om jag kör ner munstycket så långt det går, häng det lite längre ut ska du se att det går bra.


Välkommen

Monkan
2009-09-03, 20:32
Har testat alla möjliga vinklar och olika långt instucket och det är då jag kan pumpa i lite i taget men ska ju inte behöva stå i 10-15 minuter framför pumpen för att få i 30-40 liter...

RobertH: tack så mycket :)

Kongo
2009-09-03, 20:42
Ok, nu tankar jag bara på Preem men deras hockus-pokus ACP ska väl skumma mindre enligt reklamen? Provat?

Monkan
2009-09-03, 20:47
Nä den har jag faktiskt inte testat, får ta det nästa gång och se om det går bättre. Frågan är om det är lika jobbigt på alla bilar (alternativt likadant bara att jag är dålig på att tanka :D ) eller om det är vissa bilar...

login
2009-09-03, 20:50
Enligt clubmanregister i England så har flera haft samma problem. Dock har de flest löst det med att som kongo säger att ha munstycket längre ut. Var inte rädd för att det skall rinna över. Ibland får man bar ner munstycket någon cm.

Andersson
2009-09-03, 20:53
Jag råder dig att testa på det sätet kongo beskriver. Ofta ör påfyllningsrören på Dieselpumparna längre än för bensin (för lastbilar mm?) så se till att "dra ut" röret en bra bit så det hänger lite mer så borde det gå bra.

Vart välkommen hit och lycka till med nya bilen!

Charles
2009-09-03, 23:00
[QUOTE=Andersson;97002]Jag råder dig att testa på det sätet kongo beskriver. Ofta ör påfyllningsrören på Dieselpumparna längre än för bensin (för lastbilar mm?) så se till att "dra ut" röret en bra bit så det hänger lite mer så borde det gå bra.


Det hjälper inte, hur man än håller munstycket måste man smyga i dieseln.
Tydligen bara att acceptera, har inte hittat något bra sätt på mina 550 mil.
En riktig miljöbil, ej tankningsbar;-)
C

ola
2009-09-04, 08:02
sådär hade jag på min dieselaudi.. var riktigt irriterande - mycket märkligt..

Fredrik
2009-09-04, 08:48
Konstigt - hustruns Octavia RS diesel tankar vi utan problem.

Hobbe
2009-09-04, 11:36
Konstigt - hustruns Octavia RS diesel tankar vi utan problem.

Är du säker på att du tankar diesel då? :D


Angående problemet så sätter jag en slant på att det tyvärr behöver experimenteras en del med tankningsvinkel och djup.
Även en perfekt bil såsom R53:an kan få problem med fel tankningsvinkel.

powernap
2009-09-04, 12:18
upplever inga problem med tankning på min, shells v-powermunstycke är anpassade till R53 :woot:

Andersson
2009-09-06, 22:38
I Fredags så tankade jag skräpdiesel på OKQ8 och då hade jag stora problem. Fick fan inte till det alls utan fick hålla på och trixa. Idag har jag tankat på både Preem och statoil och allt har fungerat klockrent...

Preem har det aldrig någonsin varit något problem med för min del...

RobertH
2009-09-07, 08:08
Idag har jag tankat på både Preem och statoil och allt har fungerat klockrent...

Jag som trodde att hela poängen med att köra oljebrännare var att man INTE skulle behöva tanka så ofta :cool:

Andersson
2009-09-07, 08:13
Jag som trodde att hela poängen med att köra oljebrännare var att man INTE skulle behöva tanka så ofta :cool:

Allt är ju relativt. 0.53/mil (enligt färddatorn) hela vägen hem igår med motorvägsfart plus moms tycker jag är helt okej... :cool:

fireon
2009-09-07, 18:22
så var det på en mercedes c 220 cdi diesel som jag sålde för ett par år sedan.. det slutade med att vår verkstad fick byta hela tanken har jag för mig :/

Haugthon
2009-09-07, 21:43
Hmm skall bli intressant att försöka tanka hyrbilen snart då.....

Monkan
2009-09-08, 10:57
Testade på preem igår det funkade ganska bra, bara lite frånslag i början men sen kunde man sakta öka tempot. I slutet kunde jag till och med släppa handtaget. :) slapp stå hela natten och tanka. Röret långt ut och inga hastiga rörelser så :P

MaryJay
2009-09-08, 11:26
Har inte märkt några som helst problem med tankningen i min... Å andra sidan har jag bara hunnit tanka den 2 ggr, den drar ju knappt nåt bränsle! ;)

fireon
2009-09-08, 11:36
det verkar onekligen som att det är ett problem som har med diesel att göra och inte på bara ett bilmärke. det kan kanske vara en kombination av pump och något med tanken..? pumpen har ju en tryckavkännare och det kan vara så att tanken "skapar" ett för högt tryck vilket gör att pumpen slår ifrån....

Birgitta
2012-03-31, 11:46
Ditt inlägg är gammalt ser jag. Har du bilen och problemet kvar? Jag har exakt samma problem med min nya Cooper D. (Den gamla Mini Coopern 2003 var aldrig några problem med).

MrCooper
2012-03-31, 14:47
Man får inte trycka in munstycket hela vägen, så funkar det bättre.

Stephand
2012-03-31, 15:23
Ytterliggare en anledning till att skippa villaolja i bilen, inte nog med att dom är slöa, man får problem med att mata dom okså:cool:, skämt och sido, jag upplevde samma problem på min Clubman -D -10a och lösningen var att köra sakta i början med handtaget vridet till typ kl.8 och lätt urdraget från max instoppat (lät nästan lite perverst hehe).