handdator

Visa fullständig version : Gnisslande bromsar?



Stiffe
2009-09-03, 16:06
Tjenixen!

Upptäckte ett märkligt fel på Minin igår och undrar om det är någon som vet vad det kan bero på?

Körde hem från jobbet utan minsta antydan till gnissel eller missljud, precis som vanligt. När jag en timme senare släpper handbromsen och backar ut bilen från parkeringen gnisslar och sjunger det om frambromsarna något helt makalöst. Lät sambon köra lite fram och tillbaka medan jag försökte härleda ljudet. Låter från båda framhjulen men betydligt mer när man backar. Lägg märke till att det låter när man inte rör bromspedalen. Finns också ett klonkande, skrapande ljud, som om någonting av metall ligger emot bromsskivorna.

När man kommer upp i fart framåt hörs det inte längre.

Borde ju inte kunna bero på slitna bromsbelägg då det låter ok under inbromsning. Verkar inte vara något större fel på bromsverkar heller. Inga varningslampor lyser.

Bilen är en helt orginal Cooper S -05 med 4000 mil på mätaren.

Så, vad säger Mini-doktorerna? Tacksam för alla tips innan BMW skinnar mig på en förmögenhet!

/ Stefan

ola
2009-09-04, 08:04
vissa bilar har skrikare istället för varningslampa när beläggen är slut.. vet inte hur det är för R50/53.

Hobbe
2009-09-04, 11:31
Varningslampa på MINI - inte en mistlur.

Det kan vara så att oken inte släpper greppet om skivan.
Det kanske är dags att "renovera" gummidetaljer/smörja upp oken?

Stiffe
2009-09-05, 18:03
Svärfar trodde på utslitna bromsskivor, men känns inte det tidigt efter 4000 mil? Visserligen körs det inspirerat ibland men det borde inte komma så abrupt kan man tycka. Om man sticker in näven så kan man känna en 2-3 mm förhöjning på skivans ytterkant. Är skivan utsliten då?

På fredag ska den in till BMW så då vet vi!

Christian
2009-09-15, 14:48
Hur gick det??

Stiffe
2009-09-15, 21:54
Jodå, det blev nya skivor och klossar bak samt en rundsmörjning av bromsoken fram. Kostade en slant men nu funkar det kanon igen, inga missljud och bra bett i hejdarna (som en del skåningar säger)!