handdator

Visa fullständig version : Mini D



Kazoo2
2009-09-01, 20:24
Hej på er

Jag har letat men hittar inget om vad det är för en dieselmotor.
Är det BMW's eller någon annan ?

Är väldigt sugen på en diesel men vill gärna veta vad som sitter i.

Någon som vet ?

/ Pelle

login
2009-09-02, 06:39
Har för mig att det är Peguot som gör dieseln till MINI.

Tror det skall vara samma som 207ans motor.

Kolla med FEEDME har för mig att han vet exakt.

rajapruk
2009-09-02, 09:30
Motorn tillverkas av psa (peugeot-citroen). Den sitter även i Volvos DrivE-modeller.

MaryJay
2009-09-02, 09:35
Jag ägde tidigare en Peugeot 207 Hdi och det är exakt samma motor som i Cooper D. Även Volvo C30 har samma motor ja... Tror det kan vara nån mer som även kör med samma...

Kazoo2
2009-09-02, 19:11
Hej igen

Aha....en grodmotor;)...
Då borde det vara en tämligen bra pjäs.

Någon som hört om någon haft problem med den eller är den skottsäker ?

/ Pelle

Luc!fear
2009-09-02, 19:17
MINIn kommer BMW's "egna" motorer nästa år...
Två st motorer, en med 150hk & en med dubbelturbo på hela 200hk & som John Cooper Works
Se en länk: BMW-dieselar i MINI (http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090330-mini-bmw-diesel/index.xml) Finns mängder skrivet om detta, dock samma sak överallt...
(hittar ni något annat posta det gärna då)
/Dan

Kazoo2
2009-09-02, 20:02
Hej igen

Det är snabba svar idag...

Det låter ju riktigt kul nästa år då
Man får hoppaa att man lyckas hålla nere förbrukningen på en bra nivå.

För min del så är mil/L en mycket viktig parameter då jag pendlar 12mil om dan.

/ Pelle

HF-Björn
2009-09-02, 22:08
Ang förbrukningen med PSA motorn.
Tro inte på uppgifterna från tillverkaren bara, min drog ca 0,2l mer än vad den skulle över hela registret, kanske om du sätter på smala lågfriktions däck och kör eco drive men som en vanlig svenne men lite roliga fälgar och en rolig körupplevelse icke!

Andersson
2009-09-02, 22:22
Ang förbrukningen med PSA motorn.
Tro inte på uppgifterna från tillverkaren bara, min drog ca 0,2l mer än vad den skulle över hela registret, kanske om du sätter på smala lågfriktions däck och kör eco drive men som en vanlig svenne men lite roliga fälgar och en rolig körupplevelse icke!

Instämmer, 0.6 per mil är mer nära verkligheten än 0.4 men jag är nöjd ändå med tanke på min tunga gasfot samt körglädjen i bilen.

MaryJay
2009-09-03, 06:30
Hej igen

Aha....en grodmotor;)...
Då borde det vara en tämligen bra pjäs.

Någon som hört om någon haft problem med den eller är den skottsäker ?

/ Pelle

Jag hade aldrig problem med min Peugeot 207, och den ägde jag i nästsan två år... :)

Andersson
2009-09-03, 07:28
MINIn kommer BMW's "egna" motorer nästa år...
Två st motorer, en med 150hk & en med dubbelturbo på hela 200hk & som John Cooper Works
Se en länk: BMW-dieselar i MINI (http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090330-mini-bmw-diesel/index.xml) Finns mängder skrivet om detta, dock samma sak överallt...
(hittar ni något annat posta det gärna då)
/Dan

Om detta blir verklighet kanske man skulle försöka se till att ge Egon ett mer avskalat rejsbetonat syskon i form av en JCW dräpardiesel... :nana:

Kazoo2
2009-09-05, 22:09
Hej igen

Förbrukning låter ju väldigt intressant.
Infon säger väl 0,35 landsväg.
Om det är mer än 10% fel borde väl någon fört ett himla väsen om detta eller ?

Miljöklassningen måste väl vara pga den låga förbrukningen och är verkligheten så mycket mer som ni säger så är det ju inte riktigt bra .

Landsväg ,90 knyck och inga stopp så måste man väl komma ner på 0,4 eller är det stört omöjligt ?

/ Pelle

login
2009-09-05, 23:06
Nee om du kör 90 så borde du nog fixa det. Körde 88 mil Ljungby sthlm tor och tror jag drog ca 0,45 eller något. Betalade iaf ca 560 kr för den streckan.

dock låg jag i ca 120-130 hela vägen.

Bergen
2009-09-06, 16:36
Ja, nu är det ju mest min sambo som kör vår Diesel. Nu ligger den på 0.43 och det tycker vi är ok, med tanke på att hon kör runt 105-110i snitt på ett ungefär. Vi har testat med att ligga i 90 och då kommer man en bit under 0.40, men jag kan garantera att det skulle minska avsevärt om det inte vore för dessa j-la run-flat däck som BMW envisas med att ha på. Den drar mindre på vintern med dubbdäck än vad den gör på sommaren. Vi har till och med funderat på att byta till vanliga, för jag är helt övertygad om att det skulle minska förbrukningen.
Ligger man benhårt på runt 90 med vanliga däck så nog tror jag att man kan komma ner mot 0.37 eller till och med ännu lägre.

Kazoo2
2009-09-06, 18:08
Skulle ju vara intressant att veta hur standartestet för att kolla förbrukning går till ...

Ingen AC,stereo av ,allt som drar något avstängt eller ?

Det är väl iofs så alla gör men på en sån här bil blir ju den procentuella avvikelsen tämligen stor.

Jag som sitter och väger in förbrukning i kalkyeln blir ju lite fintad.

Men men det är en cooper jag vill ha så jag får väl lura mig själv lite så går det ihop :) .

/ Pelle

Arnel
2009-09-13, 12:03
200 hästar turbo disel det måste va ett jävla drag i den minin ;)

Luc!fear
2009-09-13, 13:36
200 hästar turbo disel det måste va ett jävla drag i den minin ;)
Tyvärr finns denna inte ännu...om ca: 1 år tror jag den släpps...
& då blir det en clubman för min del...
/Dan

Mikael W
2009-10-01, 21:07
Har skrivit det förut: går mkt väl att klara angivna bränsleförbrukningen om man kör mjukt och håller hastighetsgränserna. Pendlar varje dag 12 mil (om jag inte seglar till jobbet) och snittar ca 0,41 mestadels landsvägskörning med 205/45 R17. På vintern några hundradelar lägre med smalare sulor och dubbfria vinterdäck. Men kör jag med tung gasfot blir det ca 0,55...

NickeNorrlänning
2009-10-02, 08:38
Min Clubman D har dragit 0,46l/mil trots att den var ny ur kartong med 17" samt AC i autoläge. Hyggligt lugn körning 120-130 på motorväg samt en del 90-sträckor plus kökörning.

Blir intressant OM man lyckas klämma ner 2-litersdieseln i Mini. Att anpassa en motor utvecklad för framhjulsdrift, hmmm... :confused: Tyvärr blir det nog med ganska rejäl vridmomentsbegräsning isf. Har svårt att se att, framvagn, drivaxlar, drivknutar etc ska klara att hantera vridmoment på uppåt 350-400Nm. Är ju som bekant brutalt skönt vrid i 320d, kan tänka mig att en 123d inte är sämre... Tanken på 123d i Mini är svindlande. :down