handdator

Visa fullständig version : 07 S blöddrar mellan 500-1000 RPM



FourBrothers
2009-08-28, 19:43
Börjar tröttna på startproblemet med bilen nu (R56 S 2007)
Varje gång den stått ett tag, (kallstart) så blöddrar den mellan 500-1000 rpm. Eller också slår den av så man får starta om och om igen ett par gånger.

Är det en säkerhetsgrej bilen har eller är det fel på den? Sökte lite snabbt men hittade ingen tråd om detta =/ ??

Såhär YouTube - Engine Idle Problems - R56 MINI Cooper S - 01/28/09 (http://www.youtube.com/watch?v=VniVI806x-A)
Lägger sig alltså t.om under de varv som visas.

Är jag helt ensam om detta?

dvorak
2009-08-28, 20:52
Rengör luftfiltret, MAF:en och kolla stiften.

Låter som att datorn inte ger bilen rätt bränsleblandning när den är kall (alltså mer luft/choke). Det kan bero på skitiga sensorer i insug.

Tror inte avgassensorerna (lambda/syresensorerna) bryr sig om något förän bilen är varm, men jag kan ha fel då jag inte är så insatt i avgasvärden. Ett felaktigt värde från dem skulle kunna ställa till det kanske (ngn som har en aning om det?).

FourBrothers
2009-08-30, 08:51
Om det vore luftfiltret så borde väl bilen gå illa hela tiden även om det är varm, eller?

Skulle kunna som du säger, vara databoxen som skulle behöva sig en genomgång. Kan inte förstå att nånting annat skulle vara fel.
Konstiga fel man ska behöva drabbas av..

KIT
2009-09-02, 16:57
På vår andra cooper gjorde det likadant och motorlampan lös gult, gasa ur den på tvåan i ung. 1 km och sedan fungerade den!

FourBrothers
2009-09-02, 18:03
På vår andra cooper gjorde det likadant och motorlampan lös gult, gasa ur den på tvåan i ung. 1 km och sedan fungerade den!

Gasa ur som om man ger bilen en form av lavemang i motorn eller? blåsa ur systemet när den knappt ens blivit varm :confused:

dvorak
2009-09-02, 19:57
nejnej, vänta tills den blir varm.

Stressa aldrig en kall motor!

FourBrothers
2009-09-03, 17:30
iJajja, men hur en urgasning skulle lösa mitt problem kan jag inte riktigt förstå..

powernap
2009-09-03, 18:12
med färsk banträff i minnet, så tror jag inte en urblåsning skulle hjälpa (det är endast på detta sätt som gunnar kör) :cool:

FourBrothers
2009-09-04, 19:20
Happ, lämnade in bilen hos bmw för ett par dagar sedan. Fick reda på idag när ja prata med dom att bilfanskapet går på 2 cylindrar vid start!

jag känner mig helt stum.

Har garanti som tur är men spela roll, hur kan en såpass ny bil vara såhär?
Lika bra o förbereda kalendern för ett antal framtida verkstadsbesök?