handdator

Visa fullständig version : panik - varningslampa



Llindaa
2009-08-28, 14:50
varningslampan i min bil, vid varvmätaren, som har en triangerl med ett utropstecken i har börjat lysa o min syster är på väg till köpenhamn i bilen.
är detta farligt??

tack för all hjälp

powernap
2009-08-28, 14:53
vid skrivbordet tror jag det är bromsvätskan (?) men är inte 100%

Fredrik
2009-08-28, 14:58
varningslampan i min bil, vid varvmätaren, som har en triangerl med ett utropstecken i har börjat lysa o min syster är på väg till köpenhamn i bilen.
är detta farligt??

tack för all hjälp

Be henne kolla i instruktionsboken - det kan vara som Jonas säger, men det kan också markera något annat som behöver åtgärdas.

Llindaa
2009-08-28, 15:11
säger bra, fick panik, ringde bmw. visade att det inte var något fel, att gult betyder att man bara ska kolla upp. lyser det rött ska man stanna. men så ringde jag o sa det til henne, så hade det vist sej att de kommit åt en knapp bara. suck säger jag :-D

Scitz0
2009-08-28, 15:20
Förmodligen har bromsvätskenivån sjukit under en viss nivå, det händer när klossarna slits ner. Då måste oken fyllas med mer bromsvätska vilket gör att nivån sjuker i behållaren.

dvorak
2009-08-28, 15:31
För att underlätta för din vän så är det antingen DOT 4 eller DOT 5.1 hon skall ha till Minin. Absolut inte Dot 5, den är inte blandningsbar med 4 eller 5.1

Scitz0
2009-08-28, 15:51
För att underlätta för din vän så är det antingen DOT 4 eller DOT 5.1 hon skall ha till Minin. Absolut inte Dot 5, den är inte blandningsbar med 4 eller 5.1
Jag är ganska säker på att det står på locket till bromsvätskebehållaren. Har för mig att jag såg det där och att det är 4.

dvorak
2009-08-28, 16:47
Ahhh, bra där!

RobertH
2009-08-28, 23:51
Om ni läser vad hon skriver så står det att hon bara hade kommit åt en knapp.

Gul,, med ring,, och utropstecken, låter ganska likt avstängd DCS va? :D

powernap
2009-08-30, 15:11
robban...det är en RÖD triangel med utropstecken......

Ace
2009-08-30, 15:22
Avstängd är gul inte röd.

RobertH
2009-08-30, 19:24
Jag kanske är halvblind, men var står det att lampan lyste rött eller gult? Hittar inget som bekräftar varken det ena eller det andra?

JockeO
2009-08-30, 21:41
Jag kanske är halvblind, men var står det att lampan lyste rött eller gult? Hittar inget som bekräftar varken det ena eller det andra?

http://www.miniclub.se/showpost.php?p=96396&postcount=4

/M v h, JockeO

RobertH
2009-08-30, 22:01
Jag har nog läst meningen 100 gånger nu, och tolkar det antingen som att den lyste gult, eller att det inte framgår vilken färg det var.

Antingen ska jag gå och göra om läsförståelsedelen på högskoleprovet eller så bör några andra göra det :D

--

säger bra, fick panik, ringde bmw. visade att det inte var något fel, att gult betyder att man bara ska kolla upp. lyser det rött ska man stanna. men så ringde jag o sa det til henne, så hade det vist sej att de kommit åt en knapp bara. suck säger jag :-D

--

Min tolkning: Informationen hon fått var att gult inte var någon fara. Hon ringde vännen och de kom överens om att det inte var någon fara att köra vidare. Eftersom gult betydde = ingen fara, så bör lampan i bilen ha varit gul. Det som förstärker min teori är att "någon hade kommit åt en knapp", vilket alltså bör vara DSC-knappen som efter 3-sekunders nedhållning tänder en gul lampa med detta utseende.

http://img7.imageshack.us/img7/6776/dsc000886677461.jpg

JockeO
2009-08-30, 22:10
Jag har nog läst meningen 100 gånger nu, och tolkar det antingen som att den lyste gult, eller att det inte framgår vilken färg det var.

Antingen ska jag gå och göra om läsförståelsedelen på högskoleprovet eller så bör några andra göra det :D

--

säger bra, fick panik, ringde bmw. visade att det inte var något fel, att gult betyder att man bara ska kolla upp. lyser det rött ska man stanna. men så ringde jag o sa det til henne, så hade det vist sej att de kommit åt en knapp bara. suck säger jag :-D

--

Min tolkning: Informationen hon fått var att gult inte var någon fara. Hon ringde vännen och de kom överens om att det inte var någon fara att köra vidare. Eftersom gult betydde = ingen fara, så bör lampan i bilen ha varit gul. Det som förstärker min teori är att "någon hade kommit åt en knapp", vilket alltså bör vara DSC-knappen som efter 3-sekunders nedhållning tänder en gul lampa med detta utseende.


Utan att ha varit med vid tillfället, så är jag benägen att säga; Alldeles korrekt tolkat!

Måste du hålla inne knappen 3 sekunder för ur- och ikoppling av DSC?
På min bil räcker det med ett diskret "dutt" på knappen då någon Impreza rullar upp i filen brevid vid rödlyset... (Samma "dutt" på AAC Off så klart...)

/M v h, JockeO

RobertH
2009-08-30, 23:09
:D

Jag måste nog hålla ner den 2-3 sekunder på min R56:a, och har för mig att det var samma sak på R53:an faktiskt.

powernap
2009-08-31, 07:02
:D

Jag måste nog hålla ner den 2-3 sekunder på min R56:a, och har för mig att det var samma sak på R53:an faktiskt.

har tagit ur min säkring, så några sekunder behövs inte...den står i läge UR tillsammans med ABS...men detta är en annan historia...tur att det verkar ha varit gult o inte rött, samt detta fallet bevisar att minins retroknappar ÄR skojiga att dutta på ;-)

Scitz0
2009-08-31, 07:27
Du har helt rätt robert, jag blanda ihop symbolerna... måste vara som du säger. Fast detta nollställs ju när man stänger av bilen och startar den igen. Så om det inte går tillbaka till nollläge så är det något riktigt problem med DSC'n.