handdator

Visa fullständig version : sufflett problem



rupp
2009-08-26, 13:51
Hej, Har på USA forum sett andra ha detta problem, kan inte fälla ner suffletten! Rimligen har andra även i sverige haft samma problem.
Alltså, trycker på knappen , suffletten glider bakåt (steg 1) ca,35cm.
Trycker en ny gång, den går ytterliggare bakåt ca.5cm, rutorna går ner,
spännhakarna vid A-stolparna släpper, sen är det stopp..
Trycker jag på stängning så går "Cabmotorn" där bak ett kort ögon blick,sen
glider taket fram som det ska.
Har bytt vajrar som drar steg 1 pga. av att en hade gått av.Och märkte redan
under bytet att det ej fungerade som det skulle, men trodde att det skulle
lösa sig efter bytet.
Det finns 2st microbrytare längs de rostfri rören där vajrarna löper när "tak-
lucke motorn" drar dessa fram & tillbaka, kan det måhända vara dessa som
spökar ?
Är i stort behov av råd , inte ett dugg roligt att inte kunna fälla taket,för att inte tala om alla belackare som finns runtomkring..
Bilen är från 2004, reg,nr,BEX 581

Hälsningar Rupp

Edde
2009-08-26, 14:09
Du har kollat att låsningen av cabben vid bakluckan är i sina låsta lägen? och att hatthyllan sitter på den nedersta platsen?
har kört med min snart 8900 mil mestadels nercabbat och fällt upp och ner "hundratusen" gånger tror jag men aldrig upplevt något fel förutom dessa "misstag" inte är på sina rätta platser!

annars äre ävl elmotorn till nerfällningen som är paj eller liknande

rupp
2009-08-26, 20:32
Hej, jo hatt hylla samt låsarmar i bakluckan är kollade. Steg nr.2 påbörjas inte
ifall dessa inte är på sina "platser". steg 2,påbörjas alltså,spännhakar lossas som sagt, men sen är det stopp, endast en röd lampa som sitter i öppningsknappen blinkar. Är på G att köpa Haynes verkstadsbok, de brukar vara bra, I "värsta" fall får jag lämna in den på BMW, fast jag är lite tveksam till dem. Mycket tacksam om nån där "ute" vet. hälsningar rupp