handdator

Visa fullständig version : Nästa års "måste-ha" pryl??



powernap
2009-08-24, 13:42
http://www.bilotek.se/se/art/vi-monitor1.php

VI Monitor är ett avancerat instrument för mätning och visning av bilens prestanda och motorns egenskaper.
Det enda kravet är att din motor som de flesta moderna bilar har ett ECU system.
VI Monitor samlar in data via ditt fordons OBD II port och du kan enkelt bläddra mellan de önskade visningslägena på den högupplösta 3,5"s touch-skärmen.
Självklart finns en inbyggd 3-axels G-sensor, som ger dig möjlighet att få information om både den longituda och sidokraften.
Efter att du kopplat in VI Monitorn på din OBD II port, så kan du enkelt lagra fordonets statistik gällande bland annat acceleration, tid på 0-400 m, bromssträcka, G-krafter.
Detta instrument är unikt på många sätt och inte minst genom att det har ett inbyggt diagnostik-verktyg.
Så fort motorns ECU känner av ett fel, så flashar en varningslampa och istället för att som normalt tvingas åka till en verkstad så kan VI Monitor hjälpa dig att försöka diagnosticera problemet på plats.
Nu kan du visa dina kompisar att du var bäst !
Varning - för att avhjälpa de flesta fel krävs en utbildad mekaniker !

Produktfakta:
- Real-time visning på upp till 15 parametrar på 3 olika mätare
- Varv- och hastighetsvarning med shift light
- Precisionsvisning av g-kraften (3-axlar)
- Minnesfunktion gällande motor och prestanda
- Varvtidstagare som går att bearbeta i en pc
- Virtuell dyno-test
- Minnesfunktion för acceleration och bromsförmåga
- Felkodsvisning och beskrivning
- Behåller grunddata även när felkoderna släckts
- Programvara för pc-uppkoppling medföljer
- Strömförsörjningen sker från motorns OBD-II

*källa och upphov: http://www.bilotek.se *

Scitz0
2009-08-24, 13:53
Alla dessa funktioner kan fås med en iphone, en viss mjukvara(tex rev från devtoaster m.m.) och en odbII wifi modul.

Och då får man en underbar mobil/handdator på köpet också :)

Blir iof lite mer $ än denna.

Tänk på att dessa oftast bara kan läsa de generella odbII signalerna. Många tillverkare har sina specialare och dessa värden går då inte att läsa ut.

dvorak
2009-08-24, 14:27
Inte så pjåkig grej faktiskt.

För mig är dock en Drift/Performanebox ett givet köp till nästa säsong

powernap
2009-08-24, 14:39
Inte så pjåkig grej faktiskt.

För mig är dock en Drift/Performanebox ett givet köp till nästa säsong

lånar gärna in mig på den

Scitz0
2009-08-24, 17:15
Jag hoppas bara att de släpper en gps förstärkare till min iphone(på gång av tomtom), har ett underbart program som kan ersätta driftboxen men gps signalen suger så det är obrukbart för stunden.

ola
2009-08-24, 19:06
Nokia telefon med symbian S60 + Racechrono (www.racechono.com) (gratis) + extern 5 hz gps (1000 spänn) + OBD reader (1000 spänn) sen är det klart och du får allt vad du behöver...