handdator

Visa fullständig version : Rumpmas: Mini cooper S



rumpmas
2009-08-21, 16:13
Namn: Micke
Bor: Gävle
Modell: Cooper S R53 2005
Färg: Pure Silver

Trots att vi kör BMW 325 -08 till vardags, får jag ändå säga att körglädjen i denna är enorm! Man sitter o ler varje gång det dyker upp skojiga rondeller o dyl:D

En Cooper S -05 med Chilli, Peppar, chrono paket + aerokit och en massa JCW prylar blev vårat inköp.
Dyrare än vi tänkt oss från början, men va sjuttan, man ska ju njuta ibland också...
Ska ut och fota lite, så uppdaterar jag här sedan med bilder o fakta...
(länk med bilder från förr-förra ägaren)
http://www.garaget.org/?car=68986&image=628037
Läderpanel är ruskigt snyggt!!

MINA
2009-08-21, 16:22
Trots att vi kör BMW 325 till vardags, får jag ändå säga att körglädjen i denna är enorm! Man sitter o ler varje gång det dyker upp skojiga rondeller o dyl:D

En Cooper S -05 med Chilli, Peppar, chrono paket + aerokit och en massa JCW prylar blev vårat inköp.
Dyrare än vi tänkt oss från början, men va sjuttan, man ska ju njuta ibland också...
Ska ut och fota lite, så uppdaterar jag här sedan med bilder o fakta...
// Micke

Man sitter o ler ................Är nog något somm alla kan skriva under på.

Emely&Robert
2009-08-22, 21:56
Såg ju bra ut det där :D

Fredrik
2009-08-23, 07:09
Välkommen i gänget, rumpmas 8)

Andersson
2009-08-23, 07:18
Trevlig bil, varmt välkommen till NMCS! :)

Björn P
2009-08-23, 11:44
Välkommen hit Micke!

Kanske ska göra ett besök på NMCS Sverigeträff med din fina bil? Se mer info i länken i min signatur.

/Björn P

rumpmas
2009-08-23, 16:26
Tackar för alla kommentarer. Nästan lika kul att vara här som att ta en tur i Minin..:)
Ska nog dyka upp på några träffar också vad det lider, vi var ju förbi Ring-Knutstorp men då hade vi förståss ingen Mini, roligt var det ändå.

Mr_Varre
2009-08-25, 01:02
Min för förra bil ju :) Va och tittade på den. Kan säga att jag, ville köpa tillbaka den. Hoppas du e lika rädd om den som ja och Östen va. Men spegeln e ett typisk fel. Hade samma problem på min Blåa Cooper S.

MaryJay
2009-08-25, 06:58
Välkommen hit säger jag som också är ny i gänget... :)

rumpmas
2009-08-25, 07:38
Jag gillar rena o fina bilar så den kommer absolut att trivas hos oss :-)
Hur löste du spegelbekymmret på din blåa MrVarre? Köpte ny spegel?

rumpmas
2009-09-01, 20:45
Nu är bilen lackbehandlad -blank o fin blev den:)

funderar på lite andra uppdateringar också, t ex nytt luftintag i kolfiber.
Vart handlar man såna prylar?
Kanske stripes, tycker det är mycket silver på bilen, men å andra sidan ser den rätt så "ren" ut som den är. Vart handlar man stripes ifall att?
Tja, bara lösa funderingar

login
2009-09-02, 06:24
Kolla stripes med robban H här på forumet.
Om det finns något du vill ha verkar han fixa det mesta.

Kolla denna sidan http://www.streetside.se/index.php?main_page=index&cPath=46

RobertH
2009-09-02, 07:56
Just precis, jag kan hjälpa dig. PM:a mig dina funderingar så hittar vi på något bra!

rumpmas
2009-09-23, 17:48
Backspegelproblemet (den kunde inte fällas in elektriskt) löst, den var helt enkelt trasig sa BMW efter felsökningen. Ny är beställd, fanns dock ingen i Sverige så man får väl vänta en stund men blocket försäkringen betalar, bra!

rumpmas
2009-09-24, 09:52
Blev ett besök till Svensk Bilvård igår och fick bilen kollad för rostskydd. De tyckte allmänt att den hade bra rostskydd både i de flesta balkar och i dörrarna. Bra Mini! Ska vi behålla bilen mer än 5 år eller så var rekomendationen att behandla bottenplattan iaf. Så det får det bli, kostar ca 3200 :-
Största felet med bilen var att han själv inte ägde den sa han:-)

powernap
2009-09-24, 10:44
Största felet med bilen var att han själv inte ägde den sa han:-)

det går väl att åtgärda :cool: gav du honom en flyer?

rumpmas
2009-09-24, 10:54
Hade inge flyer med mig, men han noterade NMCS märket på bilen o undrade om det anordnades buskörningar o dyl. Det heter bankörningar svarade jag :-)

rumpmas
2009-10-01, 17:24
Okej, lite stripes vore inte dumt. RobertH fixade till framdelen med säkert handlag. Så här såg det ut sent igårkväll:
Blev himla bra!

Ace
2009-10-01, 22:12
Blir ju hur bra som helst.

RobertH
2009-10-01, 22:30
Blev kanon det där!
Tror att vi fick till millimeterpassning på det mesta faktiskt. Kul att göra en aerofront, det var nog första gången.

rumpmas
2009-10-02, 07:26
Ja, vi är supernöjda med resultatet! Tackar Tackar...

Igår pillade jag isär bakbromsarna också, märkte att jag hade lite anliggande broms på höger bak. Belläggen satt som f_n och hade blivit snedslitna just därför. Fick akutköpa nya belägg bak att sätta dit, glömde dock att köpa ny slitagevarne så det får bli på måndag (då jag passerar Uppsala igen).

rumpmas
2009-10-19, 09:04
Hejohå,
Meckat bakbromsar nästan hela helgen. Skulle egentligen bara montera ny slitagevarnare (glömde förra gången) men märkte att bakhjulen lika förbenat gick trögt att snurra på. Anliggande broms är ju inget bra! Denna gång plockades bromsvajrarna av, gummipackningar byttes, böt bromsvätska, monterade av oken, kollade bromskolvarna (såg väldans fina ut) och monterade ihop allting igen. Men inget bättre alls, sammanbrottet var nära minnst sagt:(
Sen märkte jag att om man lyfter upp axeln så att hjulen kommer mer plant (hjulen hänger ner lite då man hissar upp bilen i lyftpunkterna), så blir bromsvajern lite slappare = hjulen snurrar lätt och fint! När man lyfter bilen som vanligt så blir vajern spänd och drar oket lite snett och börjar bromsa mot skivan.
Med andra ord, hade Mini bara gjort vajern nån ynka cm längre från början så hade allt funkat iaf. Det är alltså inget problem när man kör, bara när man hissar upp bilen, ja egentligen inget problem alls men kan vara bra att veta:rolleyes: Hur lyfter de på bilprovningen?
Slitagevarnar lampan släcktes enkelt genom att vrida nyckeln till läge 2 och vänta i 30 sek, sen nollställs den.

Hobbe
2009-10-19, 09:15
Perfekt Micke.
Nu kan alla MINI-ägare åka till dig när det är dags att byta bromsbelägg :)

rumpmas
2009-10-19, 10:56
Ohh, nej!!:o Inge kul jobb, skitigt o eländigt. Jag lämnar in nästa gång:p

Fick dit motorvärmare med kupe uttag också, guuud va trångt det ska vara överallt, men nu är minin varm om mornarna iaf:cool:

Nästa meckning blir vinterhjulen på, det ska väl iaf inte röna några större våndor.

Ace
2009-10-19, 17:05
Bra tips om varnaren! Jag kopplade ur batteriet!!

Håcke
2009-10-19, 18:02
Tack för bra tips:D

Jonz
2009-10-19, 20:07
Funderar också på att montera motorvärmare och kupeuttag, man vill ju ha det varmt i vinter. Var det svårt? Nåt man ska tänka på?

rumpmas
2009-10-19, 21:09
Nja, inte svårt direkt, trångt var det iaf. Har du aldrig monterat sån på annan bil så skulle jag nog inte börja med en mini, men inga konstigheter annars. Jag kollade pris på 3 ställen innan och det låg på 4200 -5500 inkl mtrl. Nu köpte jag grejorna löst (1700 pix har jag för mig) lite glykol och gjorde det hos en bilmek kompis. Tog ca 4 tim med lite fika emellan.

rumpmas
2009-10-27, 18:08
Dags för vinterdäck! De svarta fälgarna blev bra på:)
Och nu är hela bilen stripad också:D

Haugthon
2009-10-27, 18:11
Dags för vinterdäck! De svarta fälgarna blev bra på:)
Och nu är hela bilen stripad också:D

Inte alls snyggt :drool3::drool3::hyper:

Ace
2009-10-27, 21:14
Kaxiga vinterfälgar!

rumpmas
2009-11-16, 12:37
Nu är bilen hämtad från en sväng hos Svensk Bilvård i Falun. Har fått en rejäl rostskyddsbehandling så nu ska den klara sig ett tag från otäcka rostangrepp hoppas vi :-)