handdator

Visa fullständig version : Bludder och blinkande motorlampa



KIT
2009-08-21, 11:53
Var med om något mycket intressant när jag åkte hem från en kund igår. Svängde ut från Södertälje ut på E4 och gasade lite, turboresponsen på låga varv var nästan obefintliga men runt 3500 varv gjorde bilen ett skutt och gick som en torped men började bluddra vid 6500 varv vilket avslutades med en liten knall och ett moln av rök bak (dock varken svart eller grå utan mer som obränd bensin och ånga), därefter börjad motorlampan blinka gult under 5 min. Det hela försvann och efter det går bilen som vanligt igen, någon som har varit med om något likvärdigt??

FEED ME
2009-08-21, 12:21
Det där känner jag igen!
Det är bara att byta motor, så fungerar den bra sedan igen!

Emely&Robert
2009-08-21, 14:34
Det där känner jag igen!
Det är bara att byta motor, så fungerar den bra sedan igen!

Härligt.

KIT
2009-08-25, 09:17
Hmmmm.... hur länge gäller motorgarantin??

dvorak
2009-08-25, 09:33
Det kan vara många saker, låter mer som turbon eller motorstyrningen. Kanske även kan vara tändningen eller bränsletillförseln.

Har det hänt igen sedan du skrev förra gången?

KIT
2009-08-25, 10:12
Händer lite då och då och min känsla är att det är bränsletillförseln, att den inte får tillräckligt emellanåt. Det verkar även att ha att göra med lufttemp och fuktighet då han gör det mer på morgonen och kvällen än på dagen...

dvorak
2009-08-25, 10:19
Du har ett Alta CAI ifall jag inte minns fel.

Är det rengjort ordentligt? Skumfilter blir bra skitiga om de inte rengörs regelbundet.
(Nu tror jag inte det är skälet till problemet, men det kan bidra)

MAF:en kan behöva rengöras också

HF-Björn
2009-08-25, 14:38
Öppet filter och luftmassemätare kan ge märklig motorgång som dvorak säger det blir skitigt snabbt!

dvorak
2009-08-25, 14:42
Kolla stiften också, de kan ge en indikation på vad som är fel.

Bra info och bilder här:
http://www.autohausaz.com/html/spark-plugs_spark-plug-wires.html

Lite mer allmän info och några bilder:
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/techtips.asp?nav=31000&country=US

KIT
2009-08-25, 16:33
Tack för info! Läsning av länkar och troligtvis en lite rengöring i veckan ;-)

dvorak
2009-08-26, 08:20
Passa på att göra rent stiften när de ändå är ute. Lite smärgelduk (stavas det så?) och/eller en stålborste så får du några mil till ur dem.

Men kolla första länken, stiften kanske behöver bytas beroende på skicket. Taskig blandning kan förstöra ett par fina stift :)

KIT
2009-08-26, 08:23
Man ska inte byta till hårdare stift då, precis som man gjorde på moppetiden ;-)

powernap
2009-08-26, 08:24
hårdare/kallare...byts det ju till på R53.....

Hobbe
2009-08-26, 09:26
hårdare/kallare...byts det ju till på R53.....

Jo, men det är ju för riktiga bilar.
Nu pratar vi ju R56... ;)


Hoppas att du hittar felet KIT.
Annars lär det bli akut abstinens.

dvorak
2009-08-26, 09:36
Jo, men det är ju för riktiga bilar.
Nu pratar vi ju R56... ;)

Haha :D

Det är nog inte fel att använda lite kallare stift när bilen går hårdare.

KIT
2009-08-26, 11:14
Jo, men det är ju för riktiga bilar.
Nu pratar vi ju R56... ;)


Hoppas att du hittar felet KIT.
Annars lär det bli akut abstinens.

Haha du är roligt du Hobbe! Det vankas intercooler och uppgradering 3 på motorstyrningen, lite nya stift och tvätt av luftfilter....sen så ;-)

powernap
2009-08-26, 12:02
Haha du är roligt du Hobbe! Det vankas intercooler och uppgradering 3 på motorstyrningen, lite nya stift och tvätt av luftfilter....sen så ;-)

uppladdning inför åsen??

KIT
2009-08-26, 15:50
maybe baby

Fredrik
2010-02-23, 16:09
Jahaja, så har även jag fått en gul motorlampa i min lilla display, ingen blinkande utan en med fast sken - wohoo :blink:

Tid bokad hos doktorerna i Solna den 4 mars (fanns inget tidigare :( ), men tror jag låter pärlan stå så inget händer och så får vi se vad diagnosen blir - den går rent och jag hör inget missljud när jag sitter i bilen.

Igår var det ju väldigt kallt men efter en natts sömn i garage tändes den igen när jag provstartade i morse.

Min bil är original förutom det berömda polerade grenröret som sätter fart på ackjan :galen

powernap
2010-02-23, 16:38
du övervarvar säkert fredrik, i alla dina rödljusrace :woot:


hoppas det går bra hos doktorn...

Hobbe
2010-02-23, 16:53
Jahaja, så har även jag fått en gul motorlampa i min lilla display, ingen blinkande utan en med fast sken - wohoo :blink:



I ditt fall Fredrik så lyser gul lampa som påminnelse om att det är dags för en biltvätt :)

Wazp
2010-02-23, 18:08
har också motorlamps problem vet inte om det är av samma sort men så fort det är mer än -10 ute så tänds motorlampan varvtalet svajar och en lagom tomgång mellan 1100 och 1400 rpm/h (det skär i kroppen med en kall motor)bilen går att köra men en ej att varva mer än 2000 varv ibland förvinner det på 2 min ibland 1 timme enligt manualen så är det nått med avgasreningen antar att en lambasond fryser elr dyligt. Kan förstå att det krånglar om man kör korta sträckor inte 6 mil om dagen som i vårt fall.... vet även att om jag lämnar in bilen i sätra så kommer dem inte hitta nått för att felet såklart inte kommer visa sig när dem ska starta bilen... så det får väll bli en tur till solna

dvorak
2010-02-24, 08:36
Vad jag har förstått så är det inga problem att köra med en gul lampa. Det är rött sken som gäller allvarliga fel.

Jag hade inte varit orolig att köra iaf. Fel av denna typen gäller ofta avgasreningen eller värdena i insuget.

Fredrik
2010-02-24, 09:10
Och det säger du nu Peter när jag genomlididt en underbar försenad resa med Storstockholms Lokaltrafik :blink: :D ;)

Ok, du tror att det inte är någon fara att köra med bilen då om det lyser gult?

Rött betyder ju "stanna omedelbums din klåpare annars tar jag sönder min motor" och jag tänkte att det kanske var som så att den först lyser gult och så småningom rött, men då min tekniska kapacitet är lika god som att Platon eller H.C. Andersen skulle kunna flyga en 747 så avvaktar jag svar från betydligt mer tekniskt kunniga MINIster, däribland Hot Choccolate ambassadören Peter (Dvorak) som ju svarat ovan, men ett förtydligande likt sådana som politiker alltid ger oss väljare kan ju vara bra då det kan bli kostsamt annars :happy:

powernap
2010-02-24, 09:39
Tror inte en gul R56 lampa ska innebära tvärstopp-avställning-sälj....du har tid hos den lokala hökaren i nästa vecka väl, ring dom o fråga om du kan köra med bilen tills dess??!!

RobertH
2010-02-24, 12:07
Det är klart som fan du kan köra med gul lampa. Jag sa bara åt dig att åka buss igår för att jäklas lite :D :D :D

dvorak
2010-02-24, 12:28
Fredrik, jag ska leta upp tråden jag hittade med bra info.

Som Nappen skrev, är du riktigt orolig så ring BMW-verkstaden och kolla. Men jag hade inte varit orolig iaf.

Fredrik
2010-02-24, 14:12
Fredrik, jag ska leta upp tråden jag hittade med bra info.

Som Nappen skrev, är du riktigt orolig så ring BMW-verkstaden och kolla. Men jag hade inte varit orolig iaf.

Härligt Peter, tack ska du ha 8)

Fredrik
2010-02-25, 14:53
Nu har jag dubbelkollat med två oberoende personer på två olika MINIverkstäder (varav en verkstadschef).
Den ena sade att "dä ä bar å´åk, du har ju tid här om en vecka" och den andra var något försiktigare men sade att det går att köra kortare sträckor - det som kan vara felet är lambdan och om man kör för långt och den blir för varm kan lambdan brännas helt.

Jag tar det lite piano, kör försiktigt och hoppas det snart är dags för läkarbesöket :neutral:

dvorak
2010-02-25, 15:00
Precis, hittade inte tråden, sorry.

Motorstyrningen känner ju inte av ifall vevlagren är trasiga, så gul lampa är generellt motorstyrningsfel, alltså värden i insug, bränsleblandning och avgasvärden. Oftast beror det på läcka i avgassystemet, trasig lambdasond, trasig katalysator, skit eller läckage i insuget. Alltså fel i styrningen till motorn.

En röd lampa täcker nog fel som oljetryck, hög oljetemp och hög vattentemp. Mer kritiska grejer alltså.

Det är så jag har resonerat bakom den gula lampan. Jag ser det inte som farligare än att köra runt med felinställda förgasare, men det är klart, lambdasensorer kan ju ta skada ifall man har riktigt otur.

RobertH
2010-02-25, 15:16
Om lambdan börjat balla ur så lär de knappast ta fram lödkolven och justera och pilla. Felkod - byte lambda. Inte mkt att snacka om, så då är det väl bara att åka!

Fredrik
2010-02-25, 15:24
Härligt, då har man ett större utlägg att se fram emot antar jag, mycket vältajmat med hustruns födelsedag och kommande sommardäcksinköp :banana:

dvorak
2010-02-25, 15:44
Det är ju inte säkert att lambdasonden är trasig.

Men en sådan är inte så dyr, samt är lätt att byta.

RobertH
2010-02-25, 16:35
Tror jag bytte en på min R53 för ca 1500kr, men det behöver ju inte vara den som sagt.

Helan
2010-02-25, 17:11
Jag vill bara informera om något intressant om ni inte känner till det!

Vi fick problem med vår bil, det var ett fysiskt problem med avgassystemet. Svetsen mellan downpipen och katten släppte. (gissa om det lät fint) Fabriksfel eller materialfel... vet ej vilket, men garantin hade gått ut bara dagar innan. Sen hade försäkringsbolaget missat att skicka ut påminnelse om att täckna full försäkring, som de lovat göra i god tid. Surt som fan så klart tänkte man.

Men blev informerad av en mycket vänlig serviceman. Det finns något som heter "Avgaslagen" som innebär att alla bilfabrikanter är skyldiga att tillse att avgasreningen fungerar i minst 5år eller max 8000mil.
Denna lag innefattar givetvis alla fel som medför felaktiga avgasvärden.
Den som känner att så kan vara fallet bör givetvis kräva åtgärd helt utan kostnad om garantin gått ut.

Hoppas någon mer än oss får glädje av denna lag!

Helan

Helan
2010-02-25, 17:11
Fredrik läs mitt inlägg! din har väl inte gått 8000?

Fredrik
2010-02-25, 17:18
Tack Helan för info, kan vara nog så viktigt 8)

Nej 8000 är det en bra bit till, min kära pärla har just rullat över 4000 mil :steering:

Helan
2010-02-25, 19:16
Skulle gissa på att biltillverkarna inte vill att vi konsumenter vet om den där lagen!

Sevicemannen som informerade mig om det, smög liksom fram det, lite halvtyst så ingen annan skulle höra! ;)

Fredrik
2010-02-26, 06:51
Jag ska kolla upp det så jag står redo på torsdag :cop:

Hobbe
2010-02-26, 07:52
Jag tror det är det polerade grenrörets fel... ;)

Fredrik
2010-02-26, 08:02
Jag tror det är det polerade grenrörets fel... ;)

Jag kanske inte bara missat att tvätta bilen - kanske skulle högglanspolera upp röret också :D

Fredrik
2010-03-01, 07:21
Jahaja, tankade igår (Shell V-power som jag alltid gör) och nu lyser inte motorlampan längre :blink:

dvorak
2010-03-01, 07:51
Skumt.

jaja kommer den inte tillbaka så....

Fredrik
2010-03-01, 08:03
Jag tror ändå jag kör och kollar på torsdag, men det är ju mycket märkligt :down

KIT
2010-03-01, 09:20
Har mer bludder på 95 (ja när frugan tankar) än på högre oktan

Fredrik
2010-03-01, 10:00
Har mer bludder på 95 (ja när frugan tankar) än på högre oktan

:D

Jag har alltid tankat V-power så mitt problem med lysande motorlampa (utan motorbludder) kan nog inte härröras till bensinen.

Nu verkar det ju som Shell kommer försvinna från Sverige tyvärr :(

KIT
2010-03-04, 12:10
Nu har min motorlampa börjat lysa konstant gult och bilen tappar effekt över 4000 varv, därunder är det som vanligt men sen verkar det som "pluggen" går i. Någon som har erfarenhet av detta, kan det vara så att motorstyrningen slår av när lambdan inte fungerar korrekt?

Fredrik
2010-03-04, 14:41
Gunnar, när min motorlampa lyste gult kunde jag dra mororn en bit över 4000 varv och den svarade bra.
Nu har som sagt lampan slocknat och jag kollade med MINI som sade att jag skulle höra av mig om den började lysa igen, annars var det bara att tuta och köra :D

Jag funderade på att åka in ändå, men beslöt att hoppa det då de sade så på serviceverkstaden hos MINI/BMW.

lillen
2010-03-04, 15:37
Nu har min motorlampa börjat lysa konstant gult och bilen tappar effekt över 4000 varv, därunder är det som vanligt men sen verkar det som "pluggen" går i. Någon som har erfarenhet av detta, kan det vara så att motorstyrningen slår av när lambdan inte fungerar korrekt?


Många nyare bilar ett ett säkerhetsläge som gör att motoreffekten dras ner när det ligger någon allvarligare felkod i motorstyrningen. Detta finns för att skydda motorn mot eventuella följd fel (som oftast betyder motorras eller liknande) vid hård körning.

Bara åka in till bil doktorn och kolla felkoder då :)

KIT
2010-03-10, 06:39
Jag tror att bilen har saknat solen och våren bara, så fort det blev plusgrader och sol så slocknade motorlampan och bilen går som vanligt (alltså fort som fan). Bra att ha en bil med personlighet!

Fredrik
2010-03-10, 07:26
Jag tror att bilen har saknat solen och våren bara, så fort det blev plusgrader och sol så slocknade motorlampan och bilen går som vanligt (alltså fort som fan). Bra att ha en bil med personlighet!

Härligt - min har också slutat lysa när den andra lampan (solen alltså) drog fram över prärien och värmde våra MINIstsjälar :)

Jag har varit lampfri nu i två veckor så (peppar peppar) förhoppningsvis är det löst.

KIT
2010-03-10, 07:32
Härligt - min har också slutat lysa när den andra lampan (solen alltså) drog fram över prärien och värmde våra MINIstsjälar :)

Jag har varit lampfri nu i två veckor så (peppar peppar) förhoppningsvis är det löst.

Lampfri i två veckor, hur gör du, tänker du på annat, har du skaffat någon annan hobby, finns det piller för det? Har varit lampfri i en dag nu men skakar redan :-)

Fredrik
2010-03-10, 07:40
Lampfri i två veckor, hur gör du, tänker du på annat, har du skaffat någon annan hobby, finns det piller för det? Har varit lampfri i en dag nu men skakar redan :-)

Jag petar i en lägre växel bara och njuter av accet tack vare det numera världsberömda polerade grenröret - om jag inte har berättat det så var det som så att min MINIpolare Gunnar skulle..... :D

Skakar du - varför då? - var glad att inte lampan lyser och njut av att köra MINI stället, då försvinner all världens bekymmer bort (eller åtminstone bakom avgasröret) 8)

KIT
2010-03-12, 20:00
Var på Mekonomen i metropolen kungsängen idag och checkade minin. den gick för fett, så vi deletade den felkoden och den går som en dröm igen. Halleluja for Kingsfield and Mekkanomen

Fredrik
2010-03-12, 21:36
Var på Mekonomen i metropolen kungsängen idag och checkade minin. den gick för fett, så vi deletade den felkoden och den går som en dröm igen. Halleluja for Kingsfield and Mekkanomen

Kingsfield is da shit :galen :D

prippsfans
2010-03-17, 11:53
Har oxå haft samma lampa tänd. Men i mitt fall så blir det när jag kommer i kontakt med vatten under bilen. typ vattenpölar. Då lyser den gula lampan ett tag kan vara olika länge och det går inte att öka farten utan mera att den tappar effekt.

dvorak
2010-05-14, 09:55
Yes, har fått gul motorlampa igen jag med. Jag har ju nav:en så jag har meddelandet increased emissions. Förra gången släckte den sig självt.

Vi får se hur lång tid det tar :D

Hobbe
2010-05-14, 11:51
Jag är lite avundsjuk på alla R55/56-ägare som har ett eget självspelande disco i bilen :)

Själv lyser bara airbaglampan helrött, men det ska fixas inom kort med ett motstånd.

Hagatorpet
2010-05-14, 17:41
Brukar säga till frugan att det inte är bra med för mycket motstånd
men det är det kanske om man har en Mini :rolleyes:

Johan W
2010-05-14, 18:11
Jag hade flipperspel i min R53:a också vid några tillfällen :), gick dock över av sig självt. Frånsett larmet som bestämde sig för att larma av sig självt, dörrarna som inte gick att öppna inifrån när det var minusgrader (kröp ut genom bakluckan vid handlaren), airbag-lampa som lös även fast verkstaden återställt så var det ganska problemfritt med R53:an också ;)

Fredrik
2010-05-14, 18:17
Jag hade flipperspel i min R53:a också vid några tillfällen :), gick dock över av sig självt. Frånsett larmet som bestämde sig för att larma av sig självt, dörrarna som inte gick att öppna inifrån när det var minusgrader (kröp ut genom bakluckan vid handlaren), airbag-lampa som lös även fast verkstaden återställt så var det ganska problemfritt med R53:an också ;)

Undrar om Måns "missar" inlägget ovan :woot: ;)

dvorak
2010-05-14, 20:35
Haha, klart han gör. Gubben har ju filter framför ögonen! :D


Kan säga att bilen är lite mer trögstartad samt går inte riktigt 100 på tomgång, Inte illa, men bara inte riktigt som vanligt. Annars går bilen bra...