handdator

Visa fullständig version : Hjälpsamma på BMW Göteborg....NOT!!!



Petter
2009-08-20, 12:39
Jag var bara tvungen att skriva av mig lite för jag blir såååå trött.

Jag har bokat in min bil på BMW för diverse jobb. Bland annat för att den misständer ibland och nu har EML lampan tänds två gånger under två dagar och bilen går in i Limp home mode (max 1500 varv).
Då ringer jag BMW och frågar om dom kan titta på den tidigare och han svarar blankt nej innan jag ens förklarat felet, sedan efter jag förklarar så är han lika ointresserad...så jag frågar om jag ska behöva ställa bilen i två veckor och han säger: Ja det får du göra och sedan komma hit med den :(

Så nu har jag fått avreagera mig lite...

Elias
2009-08-20, 12:40
Låter inte schysst.. Kanske hade han bara en dålig dag?
Annars föreslår jag att du talar med en person som ansvarar över honom,
att ta sig upp på högre instans är sällan fel..

dvorak
2009-08-20, 12:40
Botten....

Cullin
2009-08-20, 13:31
Det är nackdelen med att äga en MINI - man får ta att servicen på BMW-verkstäderna är väldigt skiftande. Vissa bra, vissa mindre bra...en del är fullständigt värdelösa.

Ställ krav på bra service, vi har betalat bra pengar för våra bilar och då ska sånt här funka. Prata med en högre instans så ska du se att det går bra.

fireon
2009-08-20, 14:46
annars så får du ta det med wölkes exempelvis...dem har jag hört mycket gott om!

Petter
2009-08-20, 15:08
Ja men nu går jag genom If och dom vill tydligen använda sig av BMW Group...men nästa gång så!

Jag poängterade faktiskt redan när jag bokade bilen första gången att jag undrade hur man kan få en tid innan dom vet vad man ska boka in den för/vilket tid dom behöver lägga...
Eftersom jag själv jobbar i samma bransch så blir jag så trött när man har ett bokningssytem/arbetssätt som ser ut på detta sätt, då kan man aldrig få bra effektivitet i en verkstad...

Ace
2009-08-20, 15:31
Ja men nu går jag genom If och dom vill tydligen använda sig av BMW Group...men nästa gång så!

Jag poängterade faktiskt redan när jag bokade bilen första gången att jag undrade hur man kan få en tid innan dom vet vad man ska boka in den för/vilket tid dom behöver lägga...
Eftersom jag själv jobbar i samma bransch så blir jag så trött när man har ett bokningssytem/arbetssätt som ser ut på detta sätt, då kan man aldrig få bra effektivitet i en verkstad...

Vad tröttsamt.

Tror många verkstäder har en del att lära av andra mer nytänkande firmor. Typ Mecanum och Upplands Motor.

fireon
2009-08-20, 16:52
Vad tröttsamt.

Tror många verkstäder har en del att lära av andra mer nytänkande firmor. Typ Mecanum och Upplands Motor.

stämmer mycket väl!

Hobbe
2009-08-20, 17:06
BMW Group Gbg finns ju inte längre.
Det är "Volvohandlaren" som äger BMW Göteborg numera.
Det kanske kan förklara saken? ;)

Anledningen till att du får en tid först om två (?) veckor kan ju vara att det är knökfullt/fullbokat nu när alla kommer i gång efter semestern.
Det finns tider under året som är hektiska på alla Sveriges verkstäder.

Själv fick jag en tid hos min återförsäljare om tre veckor, men som gammal kund kan jag ju alltid bevisligen bumpa RE mfl om så önskas... :)

Luc!fear
2009-08-20, 17:07
Annars föreslår jag att du talar med en person som ansvarar över honom, att ta sig upp på högre instans är sällan fel..
Håller med här, brukar funka...
/Dan

Rasmus
2009-08-20, 17:38
Själv fick jag en tid hos min återförsäljare om tre veckor, men som gammal kund kan jag ju alltid bevisligen bumpa RE mfl om så önskas... :)
Haha, ja det var skoj!
Det kändes helt OK att få vänta på att din GP skulle bli klar. Hade varit värre om det var en Pizza-bagar-BMW som stod i vägen för min bil när den skulle servas :woot:

Petter
2009-08-20, 19:59
BMW Group Gbg finns ju inte längre.
Det är "Volvohandlaren" som äger BMW Göteborg numera.
Det kanske kan förklara saken? ;)

Anledningen till att du får en tid först om två (?) veckor kan ju vara att det är knökfullt/fullbokat nu när alla kommer i gång efter semestern.
Det finns tider under året som är hektiska på alla Sveriges verkstäder.

Själv fick jag en tid hos min återförsäljare om tre veckor, men som gammal kund kan jag ju alltid bevisligen bumpa RE mfl om så önskas... :)

Tiden jag fick var egentligen 4 veckor fram men det har redan gått två veckor :) När jag först försökte boka innan semestern så var det 6 veckor...men det är lite mer förståligt.

Ström
2009-08-20, 20:09
Shit. och det är där man ska köpa bil i morgon :mad:

Emely&Robert
2009-08-20, 20:52
Ja men nu går jag genom If och dom vill tydligen använda sig av BMW Group...men nästa gång så!


Ja, men som huvudregel skall du i det fallet skälla på IF, det har mer effekt. I just ditt fall kan det vara lite knivigt eftersom du tagit lite egna initiativ och önskat lite annat än det som är planerat. Men som sagt, om du går via försäkringsbolag är det inte hantverkaren du skall vända dig till utan den som är din avtalspart. Du skall ö.h.t. inte behöva bry dig om BMW Group... bara som ett litet tips, det har fungerat för mig och jag har även kontakter i branschen som intygar detsamma.

MaryJay
2009-08-20, 21:08
Shit. och det är där man ska köpa bil i morgon :mad:


Och jag ska köpa bil där om en vecka...

Petter
2009-08-20, 21:19
Ja, men som huvudregel skall du i det fallet skälla på IF, det har mer effekt. I just ditt fall kan det vara lite knivigt eftersom du tagit lite egna initiativ och önskat lite annat än det som är planerat. Men som sagt, om du går via försäkringsbolag är det inte hantverkaren du skall vända dig till utan den som är din avtalspart. Du skall ö.h.t. inte behöva bry dig om BMW Group... bara som ett litet tips, det har fungerat för mig och jag har även kontakter i branschen som intygar detsamma.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag kan inte blanda in If när det gäller detta!? Och jag har inte tagit några "egna initiativ" och önskat något annat än det som är planerat.
När det gäller blocketförsäkringen så sköter man allt själv i stort sett, man ringer if och anmäler problemet och sedan får man ett skadenummer som man ska ha med till verkstaden och där sköter man allt själv och jag förstår inte vad det har med den här saken att göra!? Den är inbokad som vilket jobb som helst (fast kunden står inte för betalningen).
Det finns inget i försäkringen som säger att felet ska åtgärdas inom en viss tid vad jag kan se, bara att if står för repkostnad minus självrisk.

Angående kommentaren att det har blivit sämre service i och med att bilia taget över så ska jag kanske inte uttala mig om det eftersom jag jobbar med Customer service på Volvo ;) Detta är lite av anledningen till att jag blir irriterad för jag åker runt på verkstäder och utbildar och vi jobbar stenhårt med att få ALLA att sätta kunden i centrum för tiderna kommer bli enormt tuffa inom verkstadsbranschen med alla nya konkurrenter.

Emely&Robert
2009-08-20, 21:32
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag kan inte blanda in If när det gäller detta!? Och jag har inte tagit några "egna initiativ" och önskat något annat än det som är planerat.


Förlåt, jag fick bara en uppfattningen av det här uttalandet. Självklart kan du i vanliga fall blanda in IF, såsom om du inte är nöjd med jobbet eller liknande. Nu var det inte så men jag tipsade bara om det i all välmening. Att de inte har tid under den mest hektiska tiden på året tror jag faktiskt man bara får tåla.



Då ringer jag BMW och frågar om dom kan titta på den tidigare och han svarar blankt nej innan jag ens förklarat felet, sedan efter jag förklarar så är han lika ointresserad...

Cullin
2009-08-20, 22:11
Och jag ska köpa bil där om en vecka...

Detta är nog två helt olika saker...att köpa en bil hos Jimmy på Bilia Group är inga problem alls, han är supertrevlig och jag är jättenöjd med den servicen jag fick av honom.

Att sedan ha problem med verkstaden är ngt annat, man får ha i åtanke att verkstadspersonalen endast får ta tag i sådan här skit som kommer i efterhand. Bilar som krånglar och kunder som gnäller. Det är nog inte skitkul det!

MaryJay
2009-08-20, 22:44
Detta är nog två helt olika saker...att köpa en bil hos Jimmy på Bilia Group är inga problem alls, han är supertrevlig och jag är jättenöjd med den servicen jag fick av honom.

Att sedan ha problem med verkstaden är ngt annat, man får ha i åtanke att verkstadspersonalen endast får ta tag i sådan här skit som kommer i efterhand. Bilar som krånglar och kunder som gnäller. Det är nog inte skitkul det!

Nejdå, det är nog två helt skilda saker. Dessutom har jag och säljaren gemensamma kompisar så mig lurar han inte! ;) Jag är kanonnöjd med bemötandet och hoppas att själva inbytet av min gamla bil och leveransen av min nya kommer att gå lika smidigt som resten! :)

Ström
2009-08-21, 05:57
Inget snack om att säljarnas bemötande har varit mycket bra.
Kanske lite segt i semestertider bara, sen har jag i ärlighetens namn varit lite ambivalent.
Men hittintills har jag aldrig köpt en bil / hoj som aldrig ska in på verkstad...
Och då är sådan här läsning trist.

Ström
2009-08-21, 06:05
Och jag ska köpa bil där om en vecka...

Ska du byta in oljebrännaren redan ??

Petter
2009-08-21, 06:43
Förlåt, jag fick bara en uppfattningen av det här uttalandet. Självklart kan du i vanliga fall blanda in IF, såsom om du inte är nöjd med jobbet eller liknande. Nu var det inte så men jag tipsade bara om det i all välmening. Att de inte har tid under den mest hektiska tiden på året tror jag faktiskt man bara får tåla.

Jag förstår och det var inte meningen att låta som jag inte var tacksam för alla tipps :) Jag ville bara säga att jag inte önskat något annat än vad som var planerat, allt var inbokat från början. Den enda skillnaden är att problemet förvärras.

Köpa bil på BMW Göteborg är nog inga som helst problem, dom verkar bra för övrigt. Detta gäller många märken, att köpa är en sak men att serva är en annan.
Jag kan dock berätta en liten komisk historia från när jag hade bestämt mig för att köpa Mini förra gången. Då gick jag till BMW Göteborg tillsammans med min fru och vi tittade runt lite innan vi ställde oss utanför en säljares kontor för att vänta på hjälp. Efter oss ställde sig ett par i 50-årsåldern (en man i Tweedkavaj och en kvinna med tjusig skarf :) ).
Efter några minuter kom säljaren ut efter ett telefonsamtal och gick helt sonika emellan mig och min fru och frågade det tjusiga paret bakom om dom behövde hjälp med något... Vi nästan skrattade åt det för det var fruktansvärt komiskt/tragiskt. När jag till slut fick prata med säljaren efter han hjälpt det andra paret så fick jag veta att någon Cooper S hade dom inte för provkörning men jag kunde på provköra en vanlig Cooper som dom fått ta tillbaka pga av diverse fel (bla så hade den det klassiska felet som cooper hade från början med att allt gummi i ratten hade lossnat).
Det blev ingen affär den dagen ;)

Efter detta så har jag varit inne på BMW och fått trevligt bemötande så man kan ha tur och otur med vem man möter och det är synd för dom som är bra att det finns mindre bra kollegor runt omkring.
Jag hoppas dock att den nuvarande trenden med att man sätter en person (som man av olika anledningar inte längre vill ha i verkstaden) i kundmottagningen och låter honom vara ansiktet utåt. Dom verkstäderna som valt en annan taktik och ser denna person som den viktigaste i kedjan mellan kund och mekaniker kommer vinna i längden.

Jag ska också passa på att ge lite beröm till BMW i Sundsvall som när jag ringde dom mitt i semestern förstås sa att det var fullknökat och att dom bara hade två mekaniker som jobbade (på en ganska stor anläggning).
Men när jag förklarade vilka problem jag hade och att jag kunde ställa bilen hos dom fyra dagar så kunde dom titta på den när dom fick lite luckor i planeringen så tyckte han att det var en bra lösning och jag kunde komma med bilen dagen efter! Efter två dagar var all felsökning klar och problemet konstaterat, det är bra service :)

MaryJay
2009-08-21, 09:01
Ska du byta in oljebrännaren redan ??

Jag hämtar min Clubman då... :)

David S
2009-08-21, 13:06
Theanders i Lund ville ge mig en lånecykel. Trots att jag informerat redan innan bilen lämnades in att jag behövde ha en bil under tiden. När inte lånecykeln idén verkade funka, så pekade de ut genom fönstret och sa "Där är busshållplatsen". Det tycker jag är absolut toppnivå på servicen. Kommer aldrig mer att sätta min fot där eller rekommendera dem.

dvorak
2009-08-21, 17:48
BMW var trevliga idag när jag hämtade bilen. Allt hade gått på garantin plus att jag fick en ny kromring runt nyckeln... Men han gillade inte att kolla på vibrationerna jag hade, den var ju sänkt...

powernap
2009-08-21, 17:52
mycket trevligt bemötande, som vanligt, hos bendtbil idag när jag hämtade min högerskärm fram.....

utan att nämna något, så stod det -10% på fakturan......tror jag är bekant =)

*fel tråd men ändå*
hade stämt träff 16:15 med en ny medlem här på forumet eltonjohan, han fick åka en sväng i besten, köpbegäret var stort innan, men nu är det olidligt :cool: som johan sa

Elias
2009-08-21, 19:53
Theanders i Lund ville ge mig en lånecykel. Trots att jag informerat redan innan bilen lämnades in att jag behövde ha en bil under tiden. När inte lånecykeln idén verkade funka, så pekade de ut genom fönstret och sa "Där är busshållplatsen". Det tycker jag är absolut toppnivå på servicen. Kommer aldrig mer att sätta min fot där eller rekommendera dem.

Hahahaha, vilket sjukt märkligt bemötande:confused:

Andersson
2009-08-21, 22:59
Theanders i Lund ville ge mig en lånecykel. Trots att jag informerat redan innan bilen lämnades in att jag behövde ha en bil under tiden. När inte lånecykeln idén verkade funka, så pekade de ut genom fönstret och sa "Där är busshållplatsen". Det tycker jag är absolut toppnivå på servicen. Kommer aldrig mer att sätta min fot där eller rekommendera dem.

haha jag dör, detta var det sjukaste på länge, än är inte den sista idioten född.

Petter
2009-08-21, 23:08
Så komiskt :)

Fredrik
2009-08-22, 08:16
Jag förstår verkligen inte hur BMW år efter år kan knipa topplatsen i mätningarna (Autoindex, Vi Bilägare?) när det gäller service och bemötande när man läser vad ni alla skriver här.
Det kanske är skillnad på BMW och MINI i deras ögon :mad:

En av mina uppgifter med mina bra kontakter med Heidi på MINI Sverige ansåg jag var att, med klubben i ryggen, kunna påtala och påverka detta i positiv riktning.
Heidi har dessvärre slutat på MINI Sverige och jag försöker få kontakt med Marknadschefen på BMW som nu även har ansvaret för MINI, hittills utan resultat tyvärr.

MINI har uttalat att de gärna ser att MINIorganisationerna hjälper klubbar i de olika länderna, så jag fortsätter tills jag får kontakt.

Green Meanie
2009-08-23, 17:05
BMW var trevliga idag när jag hämtade bilen. Allt hade gått på garantin plus att jag fick en ny kromring runt nyckeln... Men han gillade inte att kolla på vibrationerna jag hade, den var ju sänkt...

Aha...hade din ring ramlat av med? Har en också som nu saknar den glittrande prylen.

Rasmus
2009-08-23, 17:27
Aha...hade din ring ramlat av med? Har en också som nu saknar den glittrande prylen.

Jag med!
Löste det med lite superlim…

dvorak
2009-08-23, 22:41
Tydligen så säljer de kromringarna löst nu.

Min ramlade inte av, allt krom var bortslitet efter ett liv i fickan :)

Ace
2009-08-27, 20:14
Jag förstår verkligen inte hur BMW år efter år kan knipa topplatsen i mätningarna (Autoindex, Vi Bilägare?) när det gäller service och bemötande när man läser vad ni alla skriver här.
Det kanske är skillnad på BMW och MINI i deras ögon :mad:

En av mina uppgifter med mina bra kontakter med Heidi på MINI Sverige ansåg jag var att, med klubben i ryggen, kunna påtala och påverka detta i positiv riktning.
Heidi har dessvärre slutat på MINI Sverige och jag försöker få kontakt med Marknadschefen på BMW som nu även har ansvaret för MINI, hittills utan resultat tyvärr.

MINI har uttalat att de gärna ser att MINIorganisationerna hjälper klubbar i de olika länderna, så jag fortsätter tills jag får kontakt.

Det måste väl någon kunna hjälpa till att fixa? Känns som ett måste att ha MINI Sverige med oss i ryggen om vi vill växa som klubb? Eller? Vi får diskutera mer om detta på Lördag.

Fredrik
2009-08-27, 20:21
Det måste väl någon kunna hjälpa till att fixa? Känns som ett måste att ha MINI Sverige med oss i ryggen om vi vill växa som klubb? Eller? Vi får diskutera mer om detta på Lördag.

Bra idé Ace - en diskussion om detta kan vara bra.

Luc!fear
2009-08-27, 20:22
...
... MINI har uttalat att de gärna ser att MINIorganisationerna hjälper klubbar i de olika länderna, så jag fortsätter tills jag får kontakt.
Bra, bara jaga dom...
/Dan

Urban Mini
2013-06-19, 19:28
Får lyfta den här tråden igen då det passar för mig efter en riktig skitdag på Bilia i Göteborg. Jag hade ringt för 3v sedan och bokat in felsökning etc som skall gå på garantin, var lite blandade saker men inget av stora mått. Största är dimljusen fram som skall bytas ut vilket de visste sedan 3v tillbaka. Frågade om jag kunde komma in lite senare än 07 då jag har 9 mil ner till verkstaden. Ingen fara kom du kl 09,30 men räkna med ett par timmar svarade de. Visst tänkte jag då är man klar strax efter lunch senast och tillbaka hemma innan kl 16 då jag hade ett möte. Visst det skall vara ok.

Kommer ner kl 09 och lämnar in bilen. Då svarar han att de kanske inte kan ta in den direkt utan det kanske dröjer lite extra, visst tänkte jag eftersom jag var tidig så är det ok. Fick ringt min bror och åkte in till GBG. Jag klargjorde att om det var något så skulle han ringa direkt för jag är kvar i stan och väntar. Klockan gick och ingen ringde så jag förmodade att de höll på med den. Av en slump åkte vi förbi Bilia igen runt kl 14 i ett annat ärende, ser att bilen står kvar exakt där jag ställde den. Vi beslutade oss att gå in och fråga vad som sker då ingen hade hört av sig.

Svaret blev som följer: Ja vi har inte hunnit ta in den och vi kommer förmodligen inte hinna det idag heller.

Något uppretad blev jag av svaret och frågade varför ingen hade ringt och meddelat detta så kunde han bara svara att de inte hade tänkt på det och att de bara var en mekaniker idag. Då kan man ju tycka att ett samtal är på sin plats. Han erbjöd lånebil och att jag skulle komma dagen efter och hämta den, men kunde inte garantera att den var klar. Avböjde erbjudandet och frågade om han överhuvudtaget hade delar hemma för de jobb jag meddelat för 3v sedan.

Svar: Nej!

Ok sa jag då felsöker du den NU och beställer delar så kan du ta in den efter midsommar och ge mig en lånebil då, eller ge mig en lånebil nu utan kostnad och så ringer du mig när min bil är helt klar så kommer jag och hämtar den då.

Svar: Nej det är inget jag kan göra.

Stod på mig och lyckades få bilen felsökt och det var en hel del som skulle fixas, men inte utan delar. De sa att de avhjälpt ett "kvitter" från hjulet men det kom tillbaka så fort jag lämnat Mölndal. Lite tejp runt tändstiftet så att inte vatten skulle komma in så fick jag åka hem och avvakta svar från Bilia. Detta skulle komma i morgon så vi får väl se hur det blir med det.

Skall tilläggas att bilen är köpt i Halmstad så de måste ringa dit ner och få bekräftat att det är ok med reparationerna, men det känns inte som att det skall ta en hel dag heller när jag har meddelat exakt vad som behöver göras till bägge verkstäderna. Biliagroup i Uddevalla kunde gjort detta på en halv dag om de bara fått lov att serva MINI men icke.

Så nu har jag suttit en hel dag på Bilia och tittat på BMW i silvermetallic en hel dag. Var inne en sväng i MINI hallen men inte ens det kunde få mig på gott humör. Jag kommer INTE använda Bilia i Mölndal igen om jag inte absolut måste innan den 1/10 då det öppnar en MINI uppe i Trollhättan.

Minid
2013-06-19, 19:59
Trist att höra, ska lämna in min på första servicen snart .. Hoppas innerligt att det inte är massa tjafs! Hoppas det löser sig för dig !

Panerai
2013-06-19, 20:44
Tyvärr samma ovilja i Sthlm. Något som gör att jag inte alls tänker välja något från BMW på,väldigt länge. Tråkigt då de har snygga bilar.

Urban Mini
2013-06-19, 21:01
Det som gör mig mest sur är att det finns en BMW-verkstad som är kanonbra i Uddevalla men de får inte lov trots att all kompetens finns. Hade en större reparation på en gammal BMW 850 som behövde göras för ett par år sedan. Bodde närmare Göteborg då och ringde och frågade vad det skulle kosta och fick svaret 29000 kr +- några tusen :o Ringde runt lite och hamnade i Uddevalla då de skulle ha 11000 för samma jobb, jag fick dessutom dryga 10% utöver detta med motiveringen: Då kanske du kommer tillbaka för det var en kul bil att mecka med.

Har försökt övertala alla parter att släppa igenom min MINI där utan resultat, trots att de är BMW. :pucko:

taz
2013-06-19, 22:15
Jag klargjorde att om det var något så skulle han ringa direkt för jag är kvar i stan och väntar. Klockan gick och ingen ringde så jag förmodade att de höll på med den. Av en slump åkte vi förbi Bilia igen runt kl 14 i ett annat ärende, ser att bilen står kvar exakt där jag ställde den. Vi beslutade oss att gå in och fråga vad som sker då ingen hade hört av sig.

Svaret blev som följer: Ja vi har inte hunnit ta in den och vi kommer förmodligen inte hinna det idag heller.

Något uppretad blev jag av svaret och frågade varför ingen hade ringt och meddelat detta så kunde han bara svara att de inte hade tänkt på det och att de bara var en mekaniker idag. Då kan man ju tycka att ett samtal är på sin plats. Han erbjöd lånebil och att jag skulle komma dagen efter och hämta den, men kunde inte garantera att den var klar. Avböjde erbjudandet och frågade om han överhuvudtaget hade delar hemma för de jobb jag meddelat för 3v sedan.

Svar: Nej!

Ok sa jag då felsöker du den NU och beställer delar så kan du ta in den efter midsommar och ge mig en lånebil då, eller ge mig en lånebil nu utan kostnad och så ringer du mig när min bil är helt klar så kommer jag och hämtar den då.

Svar: Nej det är inget jag kan göra.


Har använt dom en gång och jag säger bara aldrig mer!! :mad:


10933

Urban Mini
2013-06-19, 23:19
Känns ju skönt att man inte är ensam i alla fall ! Borde inte MINI som är så måna om sitt anseende utåt bry sig lite mer om vem som servar våra bilar och hur de bemöter oss? Funderar på att maila den här tråden till BMWs Customer relations avdelning. Kanske det händer något!

Luc!fear
2013-06-20, 06:41
Känns ju skönt att man inte är ensam i alla fall ! Borde inte MINI som är så måna om sitt anseende utåt bry sig lite mer om vem som servar våra bilar och hur de bemöter oss? Funderar på att maila den här tråden till BMWs Customer relations avdelning. Kanske det händer något!

Jag fick i veckan en "marknadsundersökning" p.g.a att jag köpt ny MINI. (Det fick jag inte ifjor)
Ett av huvudargumenten var just att dom ville veta hur man upplevde säljare och service och liknade. Jag tycker du skall skicka in tråden aktivt, även om jag tror dom läser dem ändå...

Nina
2013-06-20, 07:22
Novation i Uppsala, helt klart guld värda. Synd de ligger där, borde finnas fler Novation i Sverige och inte bara i Uppsala. Fast det finns ju en MINI-ägare på Gotland jag hört talas om som åker till Uppsala för service på sin MINI. Jag frågade dem nu senast om det var sant det jag hört och de bekräftade att det är så. De berättade att de har många långväga kunder, de frågade mig hur långt jag åkt för att serva min MINI, 8 mil svarade jag. Kanske kan vara värt att fara långt om man kan och har tid för det? Jag kan varmt rekommendera dem i Uppsala.

Förresten, en tanke slog mig just hårt: har BMW ändrat till vilka man får välja att serva sin MINI hos?? Hoppas inte det för då måste jag ta nån närmare hemmet?

GPHelena
2013-06-20, 07:44
Storstadsfenomen?

Är detta måhända ett storstadsfenomen?

Jag tycker att många här har vittnat om dålig service på MINI i Göteborg medan de som bor på mindre orter verkar vara nöjda (exempelvis Uppsala)!

Kanske är det så att servicen är sämre i Göteborg och Stockholm generellt av olika anledningar? Exempelvis gnäller alltid mina kompisar som kör Volvo i Stockholm över dålig service, men jag har aldrig hört mina vänner i Kristianstad gnälla över dålig service på Volvo.

Eller så kanske det är den berömda Göteborgs-andan även på BMW/MINI i Göteborg? Ta med lite hembakt nästa gång! :)

KIT
2013-06-20, 08:02
Bilia är ju ganska kända för sin dåliga service 😁

ola
2013-06-20, 13:16
eller så är det så att stockholmare och göteborgare är gnälligare än andra kunder :-)

taz
2013-06-20, 13:34
Det här är pinsamt?!

http://www.rejta.se/omdome/460685/bilia+group+g%C3%B6teborg+ab?search_word=bmw+bilia&geo_area=g%C3%B6teborg

Överraskande dåligt!
Helt otroligt dåligt!
Ingen intresse!
Inget svar!
Katastrof!!!!

pmansson
2013-06-20, 15:48
Skriver detta som lite kontrast, men vi har i huvudsak varit nöjda hittills.

Underligt annars för vi har haft bilen inne vid fyra "enkla" åtgärder. Dessa var de tre service som ingår upp till 6000 mil och inget har tillkommit utöver servicen, samt en gång hade vi den inne på ett försäkringsärende (lack stötfångare fram).

Vid samtliga tillfällen har det varit lätt att få tid som passar, och vid samtliga tillfällen har bilen varit klar vid utsatt tid.

Enda "klagomålet" hittills är att de lyckades "laga en sak trasig". De hade justerat wire till motorhuven så att den inte gick att öppna...!!!
...så vi fick åka förbi en extra gång senare och få det åtgärdat.

Nästa service (om 700mil) är det dags att betala själv för första gången, så återstår att se om vårt intryck hittills består förutsatt att det blir där vi lämnar in bilen förståss.

Om det är till "hjälp" att vi har en MINI-Club dekal och att det oftast har varit Dorthe som har lämnat/hämtat bilen vet jag inte...

Kongo
2013-06-20, 18:06
Novation i Uppsala, helt klart guld värda. Synd de ligger där, borde finnas fler Novation i Sverige och inte bara i Uppsala. Fast det finns ju en MINI-ägare på Gotland jag hört talas om som åker till Uppsala för service på sin MINI. Jag frågade dem nu senast om det var sant det jag hört och de bekräftade att det är så. De berättade att de har många långväga kunder, de frågade mig hur långt jag åkt för att serva min MINI, 8 mil svarade jag. Kanske kan vara värt att fara långt om man kan och har tid för det? Jag kan varmt rekommendera dem i Uppsala.

Förresten, en tanke slog mig just hårt: har BMW ändrat till vilka man får välja att serva sin MINI hos?? Hoppas inte det för då måste jag ta nån närmare hemmet?

Gotlänningen finns eller mest fanns här :)

Det är garantiärenden som enbart får utföras av Mini serviceställen

Urban Mini
2013-06-20, 20:52
Gotlänningen finns eller mest fanns här :)

Det är garantiärenden som enbart får utföras av Mini serviceställen

Jag frågade BMW i Uddevalla om de kunde serva min bil men de svarade att det kan de inte för BMW har sagt att endast MINI skall göra detta, jag vet inte om det kan vara en missuppfattning bara men så var svaret jag fick i alla fall.

Ace
2013-06-20, 20:59
Det här är pinsamt?!

http://www.rejta.se/omdome/460685/bilia+group+g%C3%B6teborg+ab?search_word=bmw+bilia&geo_area=g%C3%B6teborg

Överraskande dåligt!
Helt otroligt dåligt!
Ingen intresse!
Inget svar!
Katastrof!!!!

Oj oj oj ingen kul läsning för chefen på Bilia.
Tittade för skoj skull på BJ Bilservice på Rejta och där var det gladare tongångar. 4.4 i betyg.
Den verkstaden ligger 500m söder om Bilia Group.

Såg att även Wölkes Bil AB hade höga betyg hos Rejta. 4.0p. Dom är ju auktoriserade så dit kan man åka med garantiärenden.

Panerai
2013-06-21, 06:59
Och för alla i Stockholmkan jag slå ett slag för mekonomen östermalm. Genuint bilintresserade människor. En känsla för service. Väl utfört arbete. Snabbt utfört arbete etc. Inte som på bilia där de glömde skruva fast diverse slangar när de utfört den avancerade uppgiften: bytt luftfilter

Ringberg93
2013-06-21, 08:14
Storstadsfenomen?

Är detta måhända ett storstadsfenomen?

Jag tycker att många här har vittnat om dålig service på MINI i Göteborg medan de som bor på mindre orter verkar vara nöjda (exempelvis Uppsala)!

Kanske är det så att servicen är sämre i Göteborg och Stockholm generellt av olika anledningar? Exempelvis gnäller alltid mina kompisar som kör Volvo i Stockholm över dålig service, men jag har aldrig hört mina vänner i Kristianstad gnälla över dålig service på Volvo.

Eller så kanske det är den berömda Göteborgs-andan även på BMW/MINI i Göteborg? Ta med lite hembakt nästa gång! :)

Bendt bil i Halmstad är riktigt dåliga, hade inne våran BMW på deras plåtavdelning och det fattas skruvar på flera olika ställen

Så tror mer på hur stort företaget är då jag lämnar in min MINI hos en liten verkstad som lagar BMW och är alltid nöjd :)

Urban Mini
2013-06-21, 10:20
Bendt bil i Halmstad är riktigt dåliga, hade inne våran BMW på deras plåtavdelning och det fattas skruvar på flera olika ställen

Så tror mer på hur stort företaget är då jag lämnar in min MINI hos en liten verkstad som lagar BMW och är alltid nöjd :)

Köpte bilen på Bendt så det är säljaren där och Biliagroup i Mölndal som skall samarbeta för att få lagat min, det känns så där. Väntade hela dagen igår igen på ett samtal och efter att ha dubbelkollat med Bendt så ringde jag Bilia och frågade hur det går, då sa de att de inte fått tag i Bendts så de kunde inte fortsätta med ärendet. Jag frågade: Har du provat att ringa? Svaret blev ju nej, han hade mailat ner offerten bara. Försökte klargöra att jag inte har lust att vänta på detta hela sommaren då jag har andra saker att göra med bilen, föreslog att han kanske skulle ta och slå han en signal då jag vet att han är på plats. Detta väntade Bilia med tills klockan slog 16.00 före dagen före midsommar. Tror ni han var kvar på Bendts? Nej. Vi får se när detta blir klart.

GPHelena
2013-06-21, 11:32
Köpte bilen på Bendt så det är säljaren där och Biliagroup i Mölndal som skall samarbeta för att få lagat min...

Säker på att du inte bara fått runt-hörnet-garanti? :mad:

Urban Mini
2013-06-21, 23:32
Nej där är jag helt säker på att det är riktigt faktiskt, alla papper finns.

Scitz0
2013-06-22, 07:10
Av denna anledning gör jag alla modifieringar och service själv på bilen, då vet man att det blir ordentligt gjort iaf :)
Allt jag kan göra dvs, avancerade motorproblem blir svårt att lösa själv.

maccan89
2013-06-22, 09:49
har med lämnat in bilen där, kan ju säga att jag inte är nöjd det tog evigheter att få tillbaka min bil för en jävla service! riktigt pisställe -.-

Urban Mini
2013-06-22, 11:07
Kan ju meddela att jag har vidarebefordrat länken till den här tråden till BMW då jag var i kontakt med dem angående mitt ärende. Så har ni något ni vill framföra så kör på!

Skall få svar av dem i nästa vecka hur de tänkt göra med min bil. Man vill ju inte hålla på med detta hela sommaren. Har lite annat roligt att göra med den. Men vi får väl se, nästa vecka är det ju semester på allvar så det lär väl inte bli ett skit gjort!

Hagatorpet
2013-06-22, 16:14
Något att tänka på!!!
Om man kommer in med ett leende och lämnar ett klagomål
Blir man nästan alltid behandlad på ett bättre sätt än om man "bara" gormar och skriker
Jag menar inte att man inte skall säga ifrån men man skall/måste låta dom få chansen att rätta till sina misstag

Jag har haft problem med servis och garantier på min Mini på Biliagroup i Göteborg
men måste ändå säga att i sista änden har dom faktiskt gjort rätt för sig,
även om det varit alltför mycket snack för att komma dit
På försäljningen däremot tycker jag dom alltid skött sig bra och varit trevliga mot mig

taz
2013-06-22, 20:36
Jag menar inte att man inte skall säga ifrån men man skall/måste låta dom få chansen att rätta till sina misstag

Jag har haft problem med servis och garantier på min Mini på Biliagroup i Göteborg
men måste ändå säga att i sista änden har dom faktiskt gjort rätt för sig,


Sorry Owe men BiliaGroup Mölndal/verkstadsdelen har jag inget förtroende kvar för. :nono:
Sen måste det ju finnas en gräns för hur många chanser man kan ge eller.?:beerchug:

Urban Mini
2013-06-22, 22:06
Jag får hålla med Taz, jag är alltid trevlig och glad och tror det bästa om folk men det räcker inte långt här tyvärr. Bara om jag måste som jag vänder mig dit.

Urban Mini
2013-06-24, 10:05
Då var det dags för en uppdatering av hur det går med Biliagroup Göteborg. Han ringde idag och gav klartecken för alla reparationer samt även de som var lite tveksamt om de behövdes. Kanske är det brevet till chefen som tagit skruv eller så hade de bara en riktigt körig dag i fredags. Lånebil däremot ingår inte trots att bilen skall vara där hela dagen, den skall kosta 280 kr. Ingen summa som jag står och faller med men kan tycka att eftersom jag åkte i onödan sist så kunde den ingått den här gången.

Nu skall bara reparationerna utföras med, återkommer om det. Hittills har det vänt till positivt läge i alla fall.

Minid
2013-06-24, 10:39
Äntligen lite medvind ! Skönt att höra!
Jag lämnade in min bil på första servicen idag, lämnade i 07.27 , fick lite frukost och kunde åka därifrån 08.05!

Gick smidigt !
Fin service med en frukostmacka på morgonen !

GPHelena
2013-06-24, 14:56
Äntligen lite medvind ! Skönt att höra!
Jag lämnade in min bil på första servicen idag, lämnade i 07.27 , fick lite frukost och kunde åka därifrån 08.05!

Gick smidigt !
Fin service med en frukostmacka på morgonen !

Det var snabba ryck! Vad var det för service? "Bara" olja och filter?

taz
2013-06-24, 15:24
Det var snabba ryck! Vad var det för service? "Bara" olja och filter?


Inte illa jobbat på 38 min:eek:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5b15BAUxpPQ

http://www.youtube.com/watch?v=jJ6aTXZMbQU

Minid
2013-06-24, 18:14
Ja de var snabbt !
Yes, första servicen , olja och filter ;)

Urban Mini
2013-06-27, 22:22
Dags för en uppdatering igen då. Det verkar som att kritiken jag framförde har blivit tagen på allvar. De var mycket trevliga när jag kom in idag för att lämna bilen, inget krångel och lånebilen blev en MINI Cooper S Coupe av senaste modell med 300 mil på mätaren och den där doften vi alla gillar i :D Bara lånebilen fick mig att glömma det som varit. Jag hade förväntat mig en tråkig BMW 116 D eller liknande.

Nu återstår att se om reparationerna är i samma klass som lånebilen :D

Jag återkommer om det i morgon!

Urban Mini
2013-06-28, 22:28
Så nu har jag fått tillbaka bilen och det var ett bra gjort arbete men de glömde att spänna handbromsen och det kvittrande ljudet vid vänstersväng och svag inbromsning är kvar. Kanske är något som behöver slitas ned bara. Annars nöjd. Tycker dock att det skall bli rätt från början men nu är detta över och jag har fått bilen fixad :D Kommer dock inte vända mig till Biliagroup i Mölndal i första hand om jag inte absolut måste.

Trevlig helg på er alla MINI-nördar ;)

Urban Mini
2013-07-04, 19:27
Måste tyvärr ge ett riktigt bottenbetyg trots att jag försökte vara lite positiv i tidigare inlägg. Kollade under huven och märkte att det satt samma smälta kåpa där som tidigare, men på arbetsordern står det att det är bytt. Samma kvittrande lilla ljud vid vänstersväng och lätt inbromsning. Tvivlar på att de har sett över framvagnen som jag bad dem om också, men detta är ju omöjligt för mig att veta eller kontrollera. Skall man behöva stå och se på när de gör jobbet och berätta hur eller?

Hur är det möjligt att hålla så låg nivå på en bilverkstad som servar prestigebilar?

Panerai
2013-07-05, 05:48
Måste tyvärr ge ett riktigt bottenbetyg trots att jag försökte vara lite positiv i tidigare inlägg. Kollade under huven och märkte att det satt samma smälta kåpa där som tidigare, men på arbetsordern står det att det är bytt. Samma kvittrande lilla ljud vid vänstersväng och lätt inbromsning. Tvivlar på att de har sett över framvagnen som jag bad dem om också, men detta är ju omöjligt för mig att veta eller kontrollera. Skall man behöva stå och se på när de gör jobbet och berätta hur eller?

Hur är det möjligt att hålla så låg nivå på en bilverkstad som servar prestigebilar?

BMW Sverige ser Mini som ett onödigt måste i min mening.

MrCooper
2013-07-05, 07:21
Då var det dags för mig att delge mina upplevelser också.

Jag har alltid servat mina MINIsar på Biliagroup i Göteborg tidigare då jag varit nöjd med mekanikerna även om kundmottagningen har lite att önska. För några veckor sedan var jag inne och ville boka service. Möttes av en person som sa att hans dator inte fungerade så han kunde inte göra något. Jag undrade om han kunde kika på någon annan dator men då lutade han sit tillbaka med armarna i kors och sa att alla datorer är nere så han kunde INTE göra något.

Därefter tog jag upp problemet som verkar vara vanligt med ventilerna och frågade vad det skulle kosta att blästra rent med valnötsskal. Fick ett svar att det inte fanns något sådan verktyg och att om det hade funnits så hade de vetat det. När jag berättade att "någon" i Malmö hade fått en offert på ett sådant jobb så fick jag som svar att han ALDRIG hade hört talas om detta.

Jag har full förståelse för att saker och ting krånglar men det är hur man hanterar krånglet och hur man bemöter sina kunder som jag ifrågasätter. Hade detvarit så svårt att följa med ut till bilen och kolla vad den säger, boka in en tid och säga att eventuellt är det mer som skall göras men att han inte kan se allt utan nyckeln.
I frågan med blästringsmaskinen, hur svårt hade det varit för honom att säga att han inte hade hört talas om det men att han skall höra sig för och återkomma till mig??


Pratade lite med Bojan på MINI grillkvällen häromveckan som pratade sig varm för Wölkes. Då jag tidigare varit där och inte var helt lyrisk så tänkte jag att jag får ge det en chans till.

Fick trevligt bemötande när jag var där och pratade med dem. Mailade dem när jag bestämt mig för vilken dag som passade och de ringde! tillbaka och bekräftade.

Igår så var det då dags för servicen men jag var osäker på om vi hade sagt kvart i sju eller kvart i åtta. Saken är den att jag jobbar en bit ifrån Wölkes så jag tänkte vänta på plats medans de tog hand om Morris. Jag kollade på deras hemsida och såg att de öppnar 06:30 så tänkte att det måste ju vara då jag skall vara på plats. Åkte dit och var på plats någon minut innan förste person dök upp. Nu visade det sig att jag var en timma tidig. Insåg att jag misstagit mig och frågade om han trodde att det bästa var om jag kom tillbaka om en timma. Då säger han: "Nä, ta du lånebilen istället". :galen
Det gjorde verkligen min dag för jag sparade otroligt mycket tid på det.
Pratade även med mekanikern en stund efteråt, som sköt några av mina tidigare servicar på Biliagroup, och fick beröm för bilen. Han tyckte att den såg riktigt fin ut och sådant värmer! Tryggt att veta att de har en mekaniker som man har förtroende för också!


Så för min del blir det troligtvis Wölkes framöver också. :p

Hagatorpet
2013-07-05, 08:07
Trevligt bemötande och lite beröm kan göra underverk :)

Urban Mini
2013-07-05, 09:23
Tack för det inlägget Noel, då vet jag vart jag skall vända mig innan oktober då Anabil slår upp portarna i sina gamla lokaler med en MINI logga på taket.

För övrigt så fick jag ett mail från Bilia och de sa att tidigast den 15/7 kunde det ordnas tid. Jag svarade honom att jag kommer ner i morgon och ställer bilen sedan får de ringa mig när den är klar, fri lånebil under tiden inkl en tank drivmedel krävde jag. Får se vad han svarar på det. Blir det två vändor till så har jag lagt 100 mil på att få fixat bilen. Tur att jag valde Biliagroup så man slapp köra så långt :gp: Kunde ju likaväl servat den i Stockholm.

Minid
2013-07-05, 09:46
Efter inlägget om wölkes blir det troligtvis en tur dit idag för att se om de kan koppla in mina nya baklampor!

Urban Mini
2013-07-08, 09:53
Ok då kör vi igen nu då med en liten uppdatering. Har pratat med en kille som heter Robin på Biliagroup och han var väldigt hjälpsam och trevlig. Får fri lånebil tills detta är ordnat. Bra men det suddar inte ut det faktum att jag avverkat ca 100 mil när detta är klart och att de faktiskt inte har åtgärdat 3 av 5 fel på bilen som jag har klargjort för servicerådgivaren.

Servicerådgivare förlorar lite sin funktion om han inte har möjligheten att dokumentera och föra vidare det som kunden berättar. Tror det hade vart bättre med en som skötte tidsbokningen enbart sedan kunde man fått prata med han eller hon som skall laga bilen för att slippa missförstånd. Vad gör servicerådgivaren? Ja förutom att dra en djup suck när man berättar att man har problem med bilen!!! ?

*förbannad*

Men åker ner till Götet idag i alla fall och ställer bilen jag helst vill köra och åker förmodligen iväg i en trött och tråkig BMW :(

Urban Mini
2013-07-09, 14:46
Då har bilen vart inne på en felsökning igen. Tyvärr så hittar de inte det kvittrande ljudet alls. Det ljud som vi hör i stort set hela tiden. Typiskt med kom och gå ljud som går när bilen är på verkstad. Plastkåpan som sitter över tändstiftet var ingen enkel historia att byta. Kanske därför det har blivit "bortglömt". Delar måste dras från Tyskland och de har ingen aning om när en tekniker kan ta och göra jobbet. Jag har ju lånebil och tänker stå på mig med detta att jag kommer ner när bilen är KLAR! Inte innan. De har haft gott om tid på sig att beställa den delen, det skulle ju vart gjort för två veckor sedan.

Får hoppas att den blir klar inom tre veckor för då skall den in på lackjobb här uppe i Trestad.

Blev ingen MINI-sommar för min del :(

Tillagt senare: Bilia GBG återkommer och säger att det är för dyrt enligt Bendts bil att åtgärda detta. Märkligt då de har fått OK på jobbet innan från Halmstad. Var detta felet ligger i kommunikationen mellan dem är jag egentligen helt ointresserad av, jag vill bara ha min bil lagad enligt den arbetsorder som blev skapad för ett par veckor sedan.

Har till och med övervägt att häva köpet men det lär man väl aldrig få igenom. Älskar bilen men är helt matt av detta strul!

Hagatorpet
2013-07-09, 19:48
Bilia GBG återkommer och säger att det är för dyrt enligt Bendts bil att åtgärda detta
Fattade jag fel, var det inte ett garantiärende?

Urban Mini
2013-07-10, 06:08
Fattade jag fel, var det inte ett garantiärende?

Jo det stämmer att det är ett garantiärende. Men bilen är köpt i Halmstad så det blir så att fakturan skickas dit från Bilia GBG. Något som jag sagt att jag inte lägger mig i så länge det åtgärdas. Nu visar det sig att Bilia GBG uppskattat priset för reparationen helt fel och Bendts bil motsätter sig detta. Något jag inte heller lägger mig i utan vill bara ha min bil lagad. Märkligt att det fortfarande inte finns delar till bilen då den skulle vart lagad för 2v sedan..