handdator

Visa fullständig version : Dyr Coopersemester...



Petter
2009-08-18, 06:35
Nu är man hemma igen efter 350 mil i Coopern, många trevliga vägar och mycket trevligt folk har man stött på och Coopern är som vanligt alltid omtyckt :)

Dock var det lite tråkigt att semesterkassan tog slut innan semestern börjat...Jag blev något trött när jag märkte att AC:n la av dagen innan jag skulle dra iväg på semester :( Men det var inte mer att göra än att trotsa värmen och packa bilen.

När jag kom till sommarstugan så bestämde jag mig för att lämna in den i Sundsvall för felsökning för en av strålkastarna hade även lagt av och bilen hade ryckt ett par gånger (alla otur på en gång).
Det visade sig att AC:kompressorn gett upp och att det behövdes komplett strålkastarbyte för att lösa ljusproblemet samt att det var fel på en tändspole...och eftersom man vill ha en bil i toppskick så vill man ju fixa ALLT. Nu hade dom inte tid i Sundsvall så bilen är inbokad i Gbg istället.

Men om man läser här vad ni har fått betala så borde väl reparationen hamna på ca:
Felsökning: 2500:-
AC kompressor 12000:-
Komplett strålkastare 11000:-
Tändspole 1000-3000:-
Totalsumma ca: 25000-27000 riksdaler, som hittat :(

Nu till det positiva att jag har blocketförsäkring på bilen och jag kommer få betala en självrisk för varje fel vilket gör att jag kommer ner i ca 1/3 av kostnaden. Men det är otroligt hur mkt otur man kan ha, Coopern är ju fullservad och kanonbra omhändertagen tidigare och så kommer allt på en gång...

Fredrik
2009-08-18, 06:50
Ojdå, allt på en gång men rackarns tur att du hade den där försäkringen, Petter - lite svettigt annars.

Elias
2009-08-18, 12:09
Jäklar vilken otur!

Vi var precis på 470 mils roadtrip Sverige - Danmark - Tyskland - Frankrike - Belgien - Holland - Tyskland - Danmark - Sverige i två veckor, dock med sambons Peugeot 207 HDi -07..
Men nu nästa vecka byts den emot en ny Clubman, så vi får prova på roadtrip med den snart igen! :D

Hobbe
2009-08-18, 12:13
Inte roligt när mer än en sak händer samtidigt, men strålkastare och AC borde man kanske ha upptäckt var på gång att rasa vid köpet, men det är ju lätt att vara efterklok.
Tur i oturen i alla fall map försäkringen.

Petter
2009-08-18, 15:32
AC:n har fungerat perfekt, jag har kört 500 mil innan utan några som helst problem och systemet var helt tätt när jag var inne och kontrollerade det men pumpen hade bara sagt stopp så det var inte lätt att upptäcka innan...
Strålkastaren fungerade också kanon första två veckorna innan den inte tändes första gången och sedan blev det en gång om dagen till det till slut knappt tändes alls...
Angående ryckningarna så gjorde jag tre resor Gbg-Sthlm innan jag kände av detta första gången...
Det ända som var fel vid köpet vara att drivremmen gnisslade vilken jag trodde att jag skulle behöva byte men det slutade efter någon dag vilket kanske inte var så konstigt för bilen hade stått still ett tag innan jag köpte den och när den fick laddat upp så blev det väl inte så mkt motstånd i generatorn längre.

Eftersom jag har en 10-årig bakgrund som mekaniker så brukar jag var bra på att upptäcka fel på bilar jag köper och här fanns det inget som tydde på det. Men nu känns det väl bra på sätt och vis att byta dessa saker så vet man att dom inte kommer krångla igen och det känns ju på sätt och vis bra att det gick sönder innan garantin gick ut...

MINA
2009-08-18, 19:59
Nu är man hemma igen efter 350 mil i Coopern, många trevliga vägar och mycket trevligt folk har man stött på och Coopern är som vanligt alltid omtyckt :)

Dock var det lite tråkigt att semesterkassan tog slut innan semestern börjat...Jag blev något trött när jag märkte att AC:n la av dagen innan jag skulle dra iväg på semester :( Men det var inte mer att göra än att trotsa värmen och packa bilen.

När jag kom till sommarstugan så bestämde jag mig för att lämna in den i Sundsvall för felsökning för en av strålkastarna hade även lagt av och bilen hade ryckt ett par gånger (alla otur på en gång).
Det visade sig att AC:kompressorn gett upp och att det behövdes komplett strålkastarbyte för att lösa ljusproblemet samt att det var fel på en tändspole...och eftersom man vill ha en bil i toppskick så vill man ju fixa ALLT. Nu hade dom inte tid i Sundsvall så bilen är inbokad i Gbg istället.

Men om man läser här vad ni har fått betala så borde väl reparationen hamna på ca:
Felsökning: 2500:-
AC kompressor 12000:-
Komplett strålkastare 11000:-
Tändspole 1000-3000:-
Totalsumma ca: 25000-27000 riksdaler, som hittat :(

Nu till det positiva att jag har blocketförsäkring på bilen och jag kommer få betala en självrisk för varje fel vilket gör att jag kommer ner i ca 1/3 av kostnaden. Men det är otroligt hur mkt otur man kan ha, Coopern är ju fullservad och kanonbra omhändertagen tidigare och så kommer allt på en gång...


Hör gärna av dej om du har vägarna förbi Sundsvall fler gånger .
Alltid roligt att träffa minister.

Petter
2009-08-18, 21:21
Nu blir det nog inte fler gånger i då sommarstugan är igenbommad men nästa är så bär det upp igen. Måste också säga att det var väldigt trevliga gubbar på BMW i Sundsvall (och go latte hade dom med ;) )

Andersson
2009-08-18, 22:07
Lider med dig, dock tur i oturen med tanke på Blocket-försäkringen.