handdator

Visa fullständig version : Eftermontera AC



rajapruk
2009-08-11, 12:36
Är intresserad av en Cooper S -06, men den har ingen AC eller klima.
Går det att eftermontera AC?
Vad kan det tänkas kosta?

Luc!fear
2009-08-11, 15:45
Är intresserad av en Cooper S -06, men den har ingen AC eller klima.
Är du säker?
Har aldrig hört talas om en MINI utan...
/Dan

rajapruk
2009-08-11, 17:42
Saxat ur säljes-annonsen:
EJ AC eller klima = mera effekt till hjulen.

Ace
2009-08-11, 18:22
Hittade bilen på Blocket. Den såg ju ganska rå ut. Men frågan är om man pallar att åka utan AC. Kolla vad det kostar med BMW så prutar du ner det priset!

182000-193000:- tycker Bilpriser.se att den skall kosta privat så det är nog inget dåligt köp.

Hobbe
2009-08-11, 20:06
Det är ruskigt dyrt att eftermontera AC.
Den extra effekt man får utan AC är dock väldigt begränsad oavsett vad säljaren möjligen försöker framhäva för att du ska glömma bort att AC saknas ;)
En viktreducering (ca 30-40 kg) är snarare vinsten än en effektökning.

dvorak
2009-08-12, 08:21
En bil utan AC är ingen hit på sommaren, ACn blir lätt underskattad.

Jag körde många mil varje sommar med min MG förut och det blir vaaaaaaaaaaaaarmt utan AC. I en daglig bruksbil så hade jag inte velat vara utan AC

rajapruk
2009-08-12, 08:28
Kollade med BMW i Göteborg. Det kostar inte under 50.000kr iaf sa dom.
Dom har aldrig gjort det någon gång.
Ingen AC är showstopper för mig. Trist, för jag ville verkligen ha den bilen i övrigt.

powernap
2009-08-12, 08:52
ska du ha bilen som en varje-dag-åkar-bil, så tycker jag du ska leta upp en annan med lämplig utrustning...

ska du ha den till banåkning, så spelar det mindre roll med ac, eftersom den kanske ändå är avstängd när du kör på banan.....

spontant tänkande från mig :-)

frutte
2009-08-18, 18:00
kommer blir relativt as-svår såld sen när det blir dax för dig att sälja.

Fredrik
2009-08-19, 12:58
Säg så här:
Ferrari F40 från 1987 var rätt klent utrustad (men racig som sjutton), rätt naken inuti, ingen klädsel på dörrsidor osv men den hade AC!

Personligen skulle jag inte köpa en bil utan AC - visst kan det kosta om det går sönder men det får man ta med i beräkningen.
En modern bil bör ha detta, och att eftermontera kan precis som Hobbe säger kosta skjortan.

Rasmus
2009-08-19, 15:26
Säg så här:
Ferrari F40 från 1987 var rätt klent utrustad (men racig som sjutton), rätt naken inuti, ingen klädsel på dörrsidor osv men den hade AC!

Personligen skulle jag inte köpa en bil utan AC - visst kan det kosta om det går sönder men det får man ta med i beräkningen.
En modern bil bör ha detta, och att eftermontera kan precis som Hobbe säger kosta skjortan.

Skulle vilja dra det så pass lång att säga att ACC är ett krav!

Fredrik
2009-08-19, 19:36
Skulle vilja dra det så pass lång att säga att ACC är ett krav!

För mig räcker det med AC, viktigast är att få kyla i bilen vid behov, men visst är det skönt att välja temp och tekniken bara fixar det.

En nackdel är välan att det är mer saker som kan gå sönder på ACC (temperatursensor och liknande) OM något skulle paja.

Andersson
2009-08-20, 00:31
För mig räcker det med AC, viktigast är att få kyla i bilen vid behov, men visst är det skönt att välja temp och tekniken bara fixar det.

En nackdel är välan att det är mer saker som kan gå sönder på ACC (temperatursensor och liknande) OM något skulle paja.

Vi snackar ju MINI och engelsk bilbyggarkonst så det är väl bara att räkna med att det brakar ihop så blir man inte besviken. ;)

HF-Björn
2009-08-21, 17:41
Less is more grabbar! ;)

rajapruk
2009-08-22, 09:49
Jag föll till föga och köpte den ändå. Man har ju växt upp med bilar utan AC, utan att det gick någon nöd på en.
Körde 110 mil igår, Umeå - GBG. En helt underbar bil.

Fredrik
2009-08-22, 10:06
Jag föll till föga och köpte den ändå. Man har ju växt upp med bilar utan AC, utan att det gick någon nöd på en.
Körde 110 mil igår, Umeå - GBG. En helt underbar bil.

Det är ju till syvende och sist man själv som väljer vilken bil/utrustning man vill ha eller får om man köper begagnat (som jag också gjorde) - grattis till din nya MINI, Magnus 8)