handdator

Visa fullständig version : Växellåda kass..



Horatio
2009-07-30, 18:45
Hej på er,

Jag var på verkstan i dag och det var inte så bra: Metall-grejer på översta bulten i lådan, utöver att det låter ganska mycket när man släpper gaspedalen vid ungefär 4000 varv i två:an och tre:an. Så - jag får väl köpa en rekondad låda. Här i Danmark finns det inte så många men ni kanske har några tips till hur det kan fixas? Och - räcker det att köpa en rekoditionerad låda eller kan jag ha otur och att det inte räcker?

RobertH
2009-07-30, 19:25
Vilken modell / årsmodell har du? Fyll gärna i din profil så att folk ser denna info när du ställer frågor.

powernap
2009-07-30, 19:35
OM det är så att det är en MC som gått med trim länge så är nog hela lådan kass....man ska behöva byta ganska mycket för den 5 växlade lådan

taskmört
2009-07-30, 20:28
Nu vet jag inte vad som ligger i begreppet rekondad låda för Minisar. Men de lådor jag har att göra med dagligdags (lite större grejer visserligen) så är en "reman" låda i princip i skick som ny. Lager nya, alla drev med skavanker bytta etcetera. Beroende på vad som har pajat, och vilka följdskador det gett så kan i princip allt utom huset vara nytt....En liten sketen låsring på rymmen kan ställa med stor förödelse.
Be att få se en inspektionsrapport och en lista över vad som är gjort med den låda du tänkt köpa, och se till att du får en slant för den du byter in, för är huset OK, så plockar de säkert ihop den igen och säljer den.

Visst har väl även bilars växellådor serienumemr och kan spåras som separat individer? Nån som vet? Vem tillverkar lådorna till Minin?

Hobbe
2009-07-30, 22:46
Getrag tillverkar till MCS (R53 sexväxlad).
ZF till MINI Cooper och One (R50 femväxlad).

Horatio
2009-08-05, 12:32
Bilen är en Cooper 115hk från 2001. Helt vanlig. Men jag är tydligen lite ensam med växellådaproblem här - i UK har alla gamla minisar haft det någongång.. :-(

Ace
2009-08-11, 20:24
Sök på http://www.laga.se

Hittade tre lådor, en till en 2001 men dock inget pris.
http://laga.se/resultat.aspx?delkod=7702&bilkod=4710

sssebs
2009-09-09, 15:58
Bilen är en Cooper 115hk från 2001. Helt vanlig. Men jag är tydligen lite ensam med växellådaproblem här - i UK har alla gamla minisar haft det någongång.. :-(

har också precis fått problem med min och behöver en ny.

någon som kan vet en billig lösning?