handdator

Visa fullständig version : H&R Coil over problem....



Millo
2009-07-24, 08:27
Hej!
Är en nybliven ägare till Mini cooper Works 03a-ex Jocke Ö... Så ni kanske känner igen bilen här-ska lägga upp den senare på våra bilar.
Fick med ett h&r ställbart art nr:29.338.1 dvs den låga modellen som jag har monterat nu!
Den sänkte ca 60mm....fram fast jag har den i högsta läget så tar det i fram skärmen! Har 225/45-16" på bilen nu vilket förvärrar saken...
Bak blev jätte bra lagom högt och kan justera både upp och ner.
Skulle vilja höja fram ca 20mm och fjädrar från h&r sats 29.338.2 dvs den normala satsen passar-vad tror ni om det? Någon som har liknande problem?
Tacksam för tips mvh Millo

Hobbe
2009-07-24, 10:48
Visst går det att byta fjädrar på coiloverdämpare om det nu är vad du frågar.
Låt någon annan göra det om du inte har erfarenhet då det krävs ett specialverktyg för att hålla dämparen.

Hobbe
2009-07-24, 11:01
Om fjädrarna fram byts till "normala" så är säkert dessa mjukare (lägre fjäderkonstant) medan du behåller hårdare fjädrar bak (högre fjäderkonstant).
Hur det kommer att påverka väghållningen och känslan får du avgöra efteråt.
Baserat på att flertalet styvar upp fjädringen fram med eftermarknadsprylar (hårdare sänkfjädrar, grövre krängningshämmare) så gör du tvärtom.
Till viss del så går det att justera om dämpningen är ställbar på dina coilovers, och till viss del går det att justera med krängningshämmare.

Millo
2009-07-24, 11:49
Jag är inte ute efter en mjukare bil utan vill bara få upp den i höjd kanske 20mm så att inte däck tar i skärm!
Man kan ju svarva en distans och sätta mellan fjäder och juster mutter men vill helst undvika sånt mek...
Hade vanlig h&r sänk fjädrar på min förra cooper S och det blev jätte bra-när jag nu fick med denna coil over sats vill jag använda den i första hand men annars får man väl skaffa vanliga sänk fjädrar igen..