handdator

Visa fullständig version : Arcamone - Mini Cooper - R50 - Brg/W - 2004



arcamone
2009-07-15, 21:16
Hej!
Lägger upp en tråd om min Cooper. Mycket kurvvänlig och praktisk bil med dragkrok och Thule takräcke plus takbox.

- 17" S-spoke med Kumho Ecsta SPT, lagom för inspirerande körning
- S-vinge som är lackad och monterad utav Paul "GT"
- Vita blinkers sida/fram
- Sportchassi +
- Radio Boost
- Klimatanläggning
- Förvaringspaket
- Rökarpaket
- Fabrikstonade rutor
- ASC+T
- Westfalia dragkrok
- Thule takräcke med snowboardhållare / Mont Blanc takbox RBX3100
- 15" Falken/Michelin X-Ice v-däck på original plåtfälg
- Sportljuddämpare (utbytt efter 2500 mil till ny originaldämpare)

-------------

Har väl haft de vanliga problemen med den: Vatten i bakljuset, elhiss som krånglat, litet oljeläckage mot tändstift och klimatanläggningen gav upp (allt nu åtgärdat). Har gått 11300 mil vilket ger 3800 mil sedan inköp 2008!

-------------

Behövde plats för barnvagnen (Brio Go), så vi köpte en Mont Blanc takbox. Sverige minsta box tror jag bestämt! :p

2 veckor senare blev det en spritbil från Hisingen, nästan ny Volvo V70 2.0F 2010 med 600 mil på mätaren. Nu 1400 mil.

dvorak
2009-07-16, 08:29
Var det dig jag såg imorse? :)

arcamone
2009-07-16, 08:47
Var det dig jag såg imorse? :)
Ja, det var det!

arcamone
2009-07-17, 07:39
Äntligen är takräcket av, mindre brus och förhoppningsvis lite lägre soppaförbrukning. Bifogar en dassig iPhonebild. Får vaxa bilen innan höstrusket kommer till Göteborg! Kan varmt rekommendera vägen mellan Landvetter och Eskilsby; svepande kurvor, höjdskillnader och bra sikt på sina ställen.

/David

dvorak
2009-07-17, 13:54
Najs! Mycket bättre utan takräcken!

Vägen till Eskilsby är fin, den har jag kört några gånger med MGn, kan rekommenderas!

Luc!fear
2009-07-17, 19:20
Kan varmt rekommendera vägen mellan Landvetter och Eskilsby; svepande kurvor, höjdskillnader och bra sikt på sina ställen.

/David
Skall testa den någon gång...

arcamone
2009-07-28, 12:23
Ny, fast, begagnad ljuddämpare införskaffad på blocket. Avvaktar montering tills den nuvarande låter som en trimmad Porsche. Någon som kan rekommendera en AC-reparatör i Göteborgstrakten?

David

Ace
2009-07-28, 12:42
Ny, fast, begagnad ljuddämpare införskaffad på blocket. Avvaktar montering tills den nuvarande låter som en trimmad Porsche. Någon som kan rekommendera en AC-reparatör i Göteborgstrakten?

David

Snackar vi originaldämpare eller nått roligare?

Ac-reparatör??? Ingen aning.

arcamone
2009-07-28, 15:17
Helt original till skillnad från original sport (större utblås) som sitter på idag. Inget Blue Flame för mig inte... Sparar till en Clubman D istället.

Hittat en AC-reparatör i dina hemtrakter Ace, vid US Icecream!

Ace
2009-07-28, 19:17
Helt original till skillnad från original sport (större utblås) som sitter på idag. Inget Blue Flame för mig inte... Sparar till en Clubman D istället.

Hittat en AC-reparatör i dina hemtrakter Ace, vid US Icecream!

Perfekt!

arcamone
2009-09-01, 09:00
Så, då var bilen tillbaka från reparation. Ingen Sverigeträff för oss inte :(
Kan meddela att det är dyrt att reparera klimatanläggningen. Kondensor, kompressor och diverse slangar blev totalt 15000 kr. Tur att IF:s motorgaranti gäller i ytterligare 200 mil! Så "endast" självrisk att betala.

Tips: Ni med äldre bil, kolla dessa saker; AC/ACC, kanske även elhissar etc, då många försäkringsbolag verka ha en övre gräns på 10000 mil vad som faktiskt åtgärdas.

/David, nu med kall bil

arcamone
2009-10-04, 13:07
Ganska nöjd med den "reklamfilm" som jag monterade över bromsljuset. Det ser nästan helt vitt ut, lyser lika fint samt är mycket enkelt att återbörda till originalutseende. Se bifogad bild och ja, jag kör för tillfället med originalantenn. I övrigt har det inte hänt mycket med bilen - fixade läckan i vänster bakljus med en ny packning - 25 kr på Bilia Group, helt klart överkomligt.

/David

arcamone
2010-01-25, 09:46
-20 grader i Göteborg och originalbatteri (BMW) är ingen höjdare! Blev ett större, 62Ah från Global, ganska enkelt monterat och bilen startar numera som en klocka. Lät BJ Bilservice byta min ljuddämpare, tyvärr inget sportsystem längre så nu hörs motorn mer än ljuddämparen :( Huvudsaken är att bilen känns fräsch inför våren.

/David

arcamone
2010-04-08, 15:13
Har nu bytt luftfilter, det gamla såg inte fräscht ut. Dock verkar det nya vara tätare pga skumplast på ovansidan. Dessutom sulat om till sommardäck och där försvann såväl komfort som den nätta styrningen, men ack så grann den blev :D

dvorak
2010-04-09, 10:38
Härligt! Jag tycker att de gamla s-spoke (det är väl så de heter) är så satans snygga.

Grym replika på ett par minilites i modern tappning

arcamone
2010-05-21, 09:01
Har upptäckt att rutorna åker ned simultant om man håller ned låsaupp-knappen i mer än ca 5 sekunder. Fungerar bara nedåt men en kul funktion! Har inte sett just den funktionen i listan på NAM tidigare.

arcamone
2010-08-27, 15:06
Takbox inköpt, se bild i första inlägg, samt en Volvo V70 2.0F eftersom Mini inte var den mest optimala familjebil jag först trodde. Undra om boxen ser dum ut på Volvon, hehe.

dvorak
2010-08-27, 15:18
Haha, det kommer se fett ut! :D

Ström
2010-08-27, 15:59
Kommer att se galet ut !
Du måste lägga ut en bild på det .

Btw bilden i första inlägget är tagen utanför McD i Borås/Knalleland antar jag...

Ace
2010-08-27, 20:23
Har också en Brio Go........haft en del problem med den så du vet. Men den är snygg och väldigt användarvänlig. Har nog aldrig köpt en så dyr pryl med så låg detaljkvalitet. :(

arcamone
2010-09-01, 09:35
Hahaha, hann använda den 3 veckor innan jag var tillbaka i butik för reklamation (felet fanns visserligen från början). En månad efter reklamation så har jag fortfarande ej fått tillbaka vår vita :-(
Känns som att barnvagnar är antingen:
A) Billig skit eller
B) dyr skit
Fast även billiga vagnar är dyra, iaf jämfört med vad man får...

Vill inte erkänna det, men ja, det är i Borås (erkänner det lika gärna som att jag ibland är på Hisingen ;-)

arcamone
2010-12-30, 08:26
Nu har familjen flyttat till Härryda kommun och långpendling samt vinterdäck ger en deciliter i minskad bensinförbrukning, inte fy skam. Dock något orolig på motorvägen med fräscha bakdäck och halvfräscha framdäck (dessutom olika fabrikat). Samtidigt vill jag inte byta fram/bak, eller går det bra att med ASC+T att ha sämre däck bak än fram? På ESP-bilar känns det strunt samma men med bara antispinn, några kloka tankar?

arcamone
2011-03-01, 14:39
Så, då har man premiärmekat i garaget, helt ok med plats. Bytte skivor bak, tyska skivor från skruvat.se, ser både vettiga ut och var hyfsat billiga. De gamla såg inte helt fräscha ut, dock var klossarna tämligen nya och således ok.

Passade på att byta olja+filter, Castrol Magnatec 5W-40 blev det, specialpris på mekonomen för några dagar sedan. Går och väntar på plusgrader så att man kan tvätta åbäket!

Ace
2011-03-01, 18:20
Det var dom värsta skivor jag sett! Du bromsar på tok för löst! Alltid bra att göra några riktigt hårda inbromsningar då och då. :)

arcamone
2011-03-01, 20:48
Det var dom värsta skivor jag sett! Du bromsar på tok för löst! Alltid bra att göra några riktigt hårda inbromsningar då och då. :)

Jag trodde verkligen att jag gjorde det titt som tätt, men icke tillräckligt! Måste byta bromsvätskan också, annars blir det definitivt ingen licensutbildning i vår :( Följer ni andra oljebyte enligt förslag eller tätare?

längtar till vår och sommardäck nu!

Hagatorpet
2011-03-02, 10:43
Så, då har man premiärmekat i garaget, helt ok med plats. Bytte skivor bak, tyska skivor från skruvat.se, ser både vettiga ut och var hyfsat billiga. De gamla såg inte helt fräscha ut, dock var klossarna tämligen nya och således ok.

Passade på att byta olja+filter, Castrol Magnatec 5W-40 blev det, specialpris på mekonomen för några dagar sedan. Går och väntar på plusgrader så att man kan tvätta åbäket!


Bytte du skivor men inte bromsklossarna?

arcamone
2011-03-02, 10:45
Bytte du skivor men inte bromsklossarna?'

Yes, som bilden visade på skivorna så var klossarna nästan oanvända och nybytta, faktiskt! Men annars så hade jag gjort det...

arcamone
2012-03-12, 08:55
Bil såld. Kvarvarande tillbehör kommer ut separat i annonsforumet.

/David