handdator

Visa fullständig version : Köpa första Minin?



spookshow
2009-07-03, 18:37
Hej!

Jag och sambon är på gång att köpa oss en mini.
Har hittat ett objekt som verkar intressant.
Vad skall jag tänka på när jag kikar på den.
Det är en -04 med 1,6l motorn.
Sjukdomar?
Har aldrig suttit i en mini ens men alltid gillat bilens utseende :)
Så när sambon skulle ha en nyare bil var valet lätt :)

Tacksam för all hjälp!

MVH Ola

Ace
2009-07-03, 22:44
Det kom en facelift -05 som kanske skulle vara lite intressantare för er.
När ni testat den för första gången kommer ni att vara helt sålda! Jag lovar.
Det säger dom flesta här på forumet.
Lycka till med köp av bil.

//Robert

fireon
2009-07-04, 14:41
välkomna hit!

jag har en 2003 Cooper.. har haft den ett år nu och är jättenöjd! den har gått 10400 mil nu ungefär. min bil har varit fullservad hela vägen och välskött av tidigare ägare och det är ju viktigt. det enda jag har haft problem med är att larmet krånglade en gång, men det ordnade sig snabbt och har inte kommit tillbaka.

kan verkligen rekommendera mini för er!

nyare är ju inte alltid bättre men ofta dyrare, men om ni har pengar för en 05 facelift eller senare så är det ju klart att man ska satsa på det, men om ni hittar en jättefin 04 för mindre pengar så varför inte?! :D

Luc!fear
2009-07-05, 08:13
-05 & -06 är med facelift, -07 & senare är det större förändringar, bl.a. försvann kompressorn som ersatte s av turbo på S-bilarna.
Massa andra detaljer ändrades också efter -07.
Efter -07 kallas dem för en ny generation...dom är bränslesnålare & finns även som diesel...
Sen har ni Clubman som är ca: 30 cm längre största delen av detta utrymmet är för benen för passagerarna bak, finns även med plats för 4st passagerare...
Själv har jag en -05 & är helnöjd... dock lite törstig ca: 0,9-0,95/liter milen...blandad körning...

Prova inte en MINI om ni inte har för avsikt att köpa en, ni blir helt sålda...:D

spookshow
2009-07-05, 12:35
Hej!

Tack för alla svar :)
Var iväg och provade 04an igår.
Den har gått 9000 och de skall ha 85:- för den.
Är det ett rimligt pris?
Den är fullservad och såg riktigt fin ut. Jag har kört BMW hela mitt liv och är ju lite såld på dem. Men styrningen i Minin var det bästa jag upplevt! Helt otroligt! Blev snudd på sugen att sälja 330in haha :)
Det enda som jag såg direkt var att kromlisten bak på stötfångaren måste bytas. Är den dyr? Lätt att byta?
Blir nog en Mini i familjen i veckan här :)

Kongo
2009-07-05, 12:51
Hej!

Tack för alla svar :)
Var iväg och provade 04an igår.
Den har gått 9000 och de skall ha 85:- för den.
Är det ett rimligt pris?
Den är fullservad och såg riktigt fin ut. Jag har kört BMW hela mitt liv och är ju lite såld på dem. Men styrningen i Minin var det bästa jag upplevt! Helt otroligt! Blev snudd på sugen att sälja 330in haha :)
Det enda som jag såg direkt var att kromlisten bak på stötfångaren måste bytas. Är den dyr? Lätt att byta?
Blir nog en Mini i familjen i veckan här :)

Nog ingen som är förvånad :mrgreen: (också en "gammal" bmw-förare)

Men att köpa en face-liftad Mini kanske ni tjänar på vid en försäljning, om det nu finns pengar till det.

Luc!fear
2009-07-20, 06:13
Hej Spookshow
Hittat någon MINI ännu?
Hoppas du presenterar din nya bil då...
/Dan