handdator

Visa fullständig version : Byta till Aero grill på en R50



fireon
2009-06-30, 19:48
Någon som har bytt den nedre grillen till den svarat aerogrillen på en cooper r50 någon gång? hur gick ni tillväga och har ni några tips?

Ace
2009-07-01, 20:54
Detta kan ge dig lite hjälp.
http://picasaweb.google.com/OutMotoring.com/HowToGen1AeroGrillConversion#

Att montera bort fronten är lätt.
Två gråa bultar på var sida kylaren.
En skruv i varje hjulhus. Vrid ratten åt ett håll i taget så kommer du åt lättare.
c:a 5 skruvar inunder frontläppen.
Sen är det bara att hänga av men tänk på att dimljus mm skall kopplas ur. Annars rycker du av kablarna.

fireon
2009-07-04, 14:14
jag hittade också den sidan, hjälpte en hel del! nu är det monterat iaf, var lite meck med den nedre delen. monterade aldrig av stötfångaren utan klickade loss den nedre grillen med hjälp av en skruvmejsel inrullad i tejp så att det inte skulle skada lacken, gick jättebra. använde sådant svart plastlim som härdar när jag satte fast den. var ju en del modifiering av tjockleken på den också, men det fixade man med en slip och en sticksåg :)

Ace
2009-07-04, 19:48
Perfekt! Precis så som jag gjorde fast jag hade av fronten. Bilder?

NickeNorrlänning
2009-07-04, 21:01
Tjohoo! Jag har monterat övre halvan idag. Imorgon får det bli Cooper S sidokjolar + nedre halvan.

fireon
2009-07-07, 21:45
Tjohoo! Jag har monterat övre halvan idag. Imorgon får det bli Cooper S sidokjolar + nedre halvan.

hur monterade du nedre grillen när du gjorde det?

jag har varit lite långsam med bilder...kommer snart förhoppningsvis :p

Ryde
2009-07-08, 14:13
Kan säga såhär... hade jag gjort om samma manöver en gång till, så hade jag bara dremlat ner kanten på undre grillen och limmat fast den. Helt onödigt att göra hål i bumpern.

fireon
2009-07-08, 18:30
Kan säga såhär... hade jag gjort om samma manöver en gång till, så hade jag bara dremlat ner kanten på undre grillen och limmat fast den. Helt onödigt att göra hål i bumpern.

Ja då gjorde man ju rätt i alla fall :rolleyes:

NickeNorrlänning
2009-07-11, 08:33
hur monterade du nedre grillen när du gjorde det?

jag har varit lite långsam med bilder...kommer snart förhoppningsvis :p

Använde rondell för att få den i flush. Borrade nya slitsar i plasten så det gick att snäppa fast den. La också på lite lim på snäpp-fästena för säkerhets skull.

JockeO
2009-07-11, 09:15
Använde rondell för att få den i flush. Borrade nya slitsar i plasten så det gick att snäppa fast den. La också på lite lim på snäpp-fästena för säkerhets skull.

Slipande/kapande/borrande... Endast i nya grillen? Eller även modifieringar i fronten på bilen för att få undre grilledelen att passa?

Det låter som att du aldrig behövde montera loss undre fronten för att montera den?

Behövde du monterat loss karross eller annat för att få loss den ursprungliga grillen?

(Läste något om att Ace hade monterat loss en hel del av fronten för att byta undre grillen)

Jag antar att det är samma för R50 och R53.. Någon som kan bekräfta det?

/M v h, JockeO - Funderar...

Christian
2009-07-11, 10:01
Man kan ta bort nedre kofångaren för att underlätta monteringen av nedre aerogrillen.

NickeNorrlänning
2009-07-11, 10:19
Slipande/kapande/borrande... Endast i nya grillen? Eller även modifieringar i fronten på bilen för att få undre grilledelen att passa?

Det låter som att du aldrig behövde montera loss undre fronten för att montera den?

Behövde du monterat loss karross eller annat för att få loss den ursprungliga grillen?

(Läste något om att Ace hade monterat loss en hel del av fronten för att byta undre grillen)

Jag antar att det är samma för R50 och R53.. Någon som kan bekräfta det?

/M v h, JockeO - Funderar...

Tjena,

jag monterade av fronten. Ska man få en snygg passform på nedre grillen underlättar det. Om man vill få grillen snyggt monterad (i flush) kräver det att man borrar eller fräser nya spår för clipsen i fronten. Även grillen kräver att man tar bort material om det ska bli snyggt. Jag rekomenderar en Dreml men jag köre med en rondel (lite bökigare). Det är väldigt enkelt att montera av fronten och om du googlar så finns det bra DIYs. Samma procedur för R50 & R53.

Ace
2009-07-11, 12:05
Dreml funkar nog bra. Vi använde luftdriven sticksåg. Synar man på nära håll så ser det lite taggigt ut på sina ställen. Sen ångrar jag att jag skar bort så mycket av bumpern. Krockbalken innanför syntes tydligt så jag fick spreja den med mattsvart och nu har den fått stenskott på sig så den blivit lite prickig. Ser så där ut! :(

fireon
2009-07-11, 16:49
Slipande/kapande/borrande... Endast i nya grillen? Eller även modifieringar i fronten på bilen för att få undre grilledelen att passa?

Det låter som att du aldrig behövde montera loss undre fronten för att montera den?

Behövde du monterat loss karross eller annat för att få loss den ursprungliga grillen?

(Läste något om att Ace hade monterat loss en hel del av fronten för att byta undre grillen)

Jag antar att det är samma för R50 och R53.. Någon som kan bekräfta det?

/M v h, JockeO - Funderar...
den övre grillen var bara att skruva loss och sedan skruva dit den nya.. var tolv plåtmuttrar om man kan kalla dem det som man skruvar på på "plastpluggarna" på den nya grillen...

jag använde likt robban lufttrycksdrivet sticksåg samt slip till den nedre grillen.. ångrar även jag att jag tog lite för mycket på den, men det blev faktiskt jävligt bra ändå. jag skippade att frasa ut nya "flikar" då det skulle ta en evighet kändes det som och ett riktigt finpill för att få dem på rätt ställen.

jag monterade inte bort fronten, gick bra utan och kan inte se varför det skulle vara lättare att ha den av heller, men jag har ju inte testat så...

använde würths plastlim, svart som fick den undre grillen att fästa riktigt bra, skulle inte klarat mig utan det!! lackade även bakom grillen med svart lackfärg..

verkar som att det är samma procedur på både R50 och R53 :)

så här blev resultatet:
http://i631.photobucket.com/albums/uu39/gusreinf/IMG_4281.jpg

Ace
2009-07-11, 20:21
Snyggt är bara förnamnet! :)

fireon
2009-07-12, 13:56
Snyggt är bara förnamnet! :)

:woot: